Zwitserland of Oostenrijk?
#1
Ik zie allerlei berichten hierover maar best van een tijd geleden. 
Dus nu de vraag, rijden jullie liever over Zwitserland of Oostenrijk naar Ancona, om daar de boot te pakken?
We hebben een kat bij en zijn sowieso van plan in 2 keer te rijden en ergens een overnachting te doen. Tips hierover zijn meer dan welkom!
Quote
#2
Ik ben altijd via Oostenrijk gereden maar ik denk dat het een persoonlijke kwestie is . Ik rijd graag door Duitsland richting München.

Anderen gaan via Frankrijk en Zwitserland .

Is dat wel verstandig, zo'n lange reis met een kat ? Ik weet niet beter dat ze autorijden niet heel fijn vinden.
Quote
#3
Wij zijn begin juli de andere richting uitgereden, dus komende van Ancona en hebben de Gottardtunnel in Zwitserland genomen, dan een héél klein stukje in Duitsland en vervolgens via de Alsace -route in Frankrijk naar Luxemburg en zo naar België gereden.
Quote
#4
Ik rij graag van en naar Ancona via Zwitserland, de route via de Brennero vind ik nogal stressig doordat de autobahn veel smaller is.
Vanuit Ancona maak ik dan een tussenstop in de buurt van Parma dit is afhankelijk van de aankomsttijd van de ferry.
Vanuit Nederland maak ik dan een tussenstop in Saronno net voor Milaan.
De route Nederland Zwitserland visa versa via Luxemburg - Strasbourg en de A5 naar Basel. Je kunt er ook voor kiezen om van Strasbourg door te rijden naar Mulhouse en daar de oversteek naar de A5 in Duitsland. 
Rijden door Duitsland heeft als nadeel dat er ontzettend veel wegwerkzaamheden zijn die de nodige files veroorzaken.

Vanaf volgend jaar kun je ook voor Zwitserland een digitaal tolvignet krijgen, Oostenrijk heeft dat nu al, met de APP ASFINAG kun je vooraf je vignet regelen en je auto registreren voor de delen waar je extra tol (Brenner) moet betalen. 

Veel succes met de voorbereiding.

Dick
Quote
#5
(21 September 2022, 08:21)Beems schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik rij graag van en naar Ancona via Zwitserland, de route via de Brennero vind ik nogal stressig doordat de autobahn veel smaller is.
Vanuit Ancona maak ik dan een tussenstop in de buurt van Parma dit is afhankelijk van de aankomsttijd van de ferry.
Vanuit Nederland maak ik dan een tussenstop in Saronno net voor Milaan.
De route Nederland Zwitserland visa versa via Luxemburg - Strasbourg en de A5 naar Basel. Je kunt er ook voor kiezen om van Strasbourg door te rijden naar Mulhouse en daar de oversteek naar de A5 in Duitsland. 
Rijden door Duitsland heeft als nadeel dat er ontzettend veel wegwerkzaamheden zijn die de nodige files veroorzaken.

Vanaf volgend jaar kun je ook voor Zwitserland een digitaal tolvignet krijgen, Oostenrijk heeft dat nu al, met de APP ASFINAG kun je vooraf je vignet regelen en je auto registreren voor de delen waar je extra tol (Brenner) moet betalen. 

Veel succes met de voorbereiding.

Dick

Wij hebben na het toegekomen in Ancona ook eerst Parma bezocht en overnacht in San Pelligrino. Schitterende streek.
Quote
#6
Hi
Sinds 2017 doen wij de trip Den Haag- Volos (Pilion) met 3 katten. We zijn hier altijd vier maanden, dus thuislaten is geen optie.
We gaan via Frankrijk en  Zwitserland (Basel en Gotthardtunnel). Van te voren even bij ANWB winkel langs voor vignet. 
Duitsland Oostenrijk mijden we vanwege de wegwerkzaamheden en files in Duitsland. Natuurlijk kun je pech hebben en lang in de rijs staan voor de Gotthard. 

Mijn man rijdt, ik niet. Omdat we geen volle auto in Den Haag nachts willen staan, pakken we in op vrijdagochtend en vertrekken eind ochtend. Eerste overnachting is in noord Frankrijk (via Luxemburg), even voor Straatsburg.
De tweede overnachting is een hotel in Guardamiglio. het is een hotel waarin de auto voor je kamer staat en dat maakt het in- en uitladen van katten en hun toilettasje makkelijk. Het is een luxe die we ons gunnen als pensionada. 
Beide hotels arriveren we meestal rond 19:00 uur.  We pakken eerst de toilettas van de katten uit, zodat ze als ze uit de auto in de kamer kunnen meteen op hun bak kunnen. Dat doen ze overigens meestal niet, het is meer het idee. 
Dan pakken we de boot vanuit Ancona. Overnachting in petfriendly cabin, ver van tevoren geboekt. 
Ook de hotels zijn van te voren op de hoogte dat we met een kat komen. Meestal betaal je een toeslag, want er moet extra gestofzuigd. 

Met drie katten is echt een gedoe. We hebben twee canvasbenches waar in 1 er twee samen zitten. De benches hangen tussen de hoofdsteunen voor en achterstoel, op een hoogte dat de katten naar buiten kunnen kijken. Twee samen zijn rustig, af en toe een aai is genoeg en ik merk aan hun gedrag dat ze het aanvaarden en misschien zelfs wel snappen, na alle keren. De ander is een stuk onrustiger en heeft onderweg een bak nodig in de bench, A4 formaat in de bench. Overigens kan een kat het 24 uur ophouden, maar een blaasgruisgevoelige kat zou je het niet aan moeten doen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en wens je goede reis.
Ankie
Quote
#7
Wij gaan over drie weken weer via Oostenrijk. Paar leuke hotels geboekt. Wij gaan via Ancona. Deze keer reizen we langs Ferrara langs de kust naar Ancona. We gaan er een week over doen. Maar wij hebben 2 wel héél oude hondjes die regelmatig een "stop" , een hapje en een slaapje nodig hebben. Dus het wordt een beetje een funreis voor hun. Anders zouden ze niet meer meekunnen. Zeker onze blinde hond van 13 , wordt misselijk als het te lang duurt. 250 km gaat, maar meer is lastig. En is haar teveel.
Via Oostenrijk,  gewoon omdat we Oostenrijk een leuk land vinden...

Maar vroeger toen we nog wel kampeerden reden we ook vaak via Zwitserland. Sinds we alleen nog hotels doen, alleen Oostenrijk.
Quote
#8
Wink 
Dankjulliewel voor de tips!

Het word Oostenrijk en twee overnachtingen in Parma voordat we 9 dec de boot pakken. 
Heb gelezen dat het eten daar ook fantastisch zou moeten zijn dus we hebben er zin! 

Ta lemme
Quote
#9
(23 October 2022, 13:20)Anniek schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Dankjulliewel voor de tips!

Het word Oostenrijk en twee overnachtingen in Parma voordat we 9 dec de boot pakken. 
Heb gelezen dat het eten daar ook fantastisch zou moeten zijn dus we hebben er zin! 

Ta lemme

Ga je geen spijt van hebben. Parma is prachtig!
Quote
#10
Ik heb 20 jaar gereden naar Griekenland en bijna altijd over Zwitserland. Ik reed in het voorjaar heen en in het najaar terug.
Op de heenweg overnachtte ik in de buurt van Luzern. En de volgende nacht vlakbij Ancona. Vroeger reed ik meteen door naar de boot, maar dan was ik de eerste dag tot Lugano gereden. Dat werd me teveel op een gegeven moment.
Op de terugweg hing het ervan hoe laat de boot aankwam, die vaak veel te laat was, waar ik overnachtte. Ik had een paar telefoonnummers bij de hand en ik belde dan vlak voordat we Ancona binnenkwamen, als ik weer bereik had.
Als de boot op tijd was, reed ik nog naar Modena en dan de volgende dag naar iets in Zuid Duitsland. Was de boot te laat, dan zocht ik iets langs de kust in Italie. Ik wilde liever niet in het donker rijden.
11 jaar lang heb ik mijn kat meegenomen. Dat ging prima. Kattenbak en eten in de badkamer van het hotel en op de boot in de hut.
Hij zat in zijn kennel op de achterbank. Ongeveer tot Venlo (vanaf Utrecht) moest ik dan enkele keren stoppen om poep en pies op te ruimen en daarna was dat over, dan was hij rustig. Ik hoorde het aan zijn mauw, wanneer het weer tijd was. En als ik ergens stopte, mocht hij er even uit, binnen in de auto. Naar buiten laten aan een tuigje werkte niet. Dan was hij te bang.
 1x moest ik over Oostenrijk omdat de Gotthardt dicht was. Ik vind over Zwitserland makkelijker. Alleen maar rechtdoor Smile en ook een mooie route.
Karidiès's signatuur Karen Agrafiotis - de Vries
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Quote
#11
Okeeee, na al jullie info/hulp en anderen om ons heen dachten we uiteindelijk voor Zwitserland Lucerne, Parma, Ancona te gaan. Alleen waar we nu achter komen is dat er grote kans is dat de auto helemaal leeg moet op de grens van Zwitserland? Is dat zo? Onze inboedel ('ons leven' op 5 pallets!? mega raar idee) is inmiddels onderweg naar de Zagori maar de auto zal ook redelijk vol geladen worden zoals je begrijpt. Zal dit problemen veroorzaken? Oftewel, toch beter via Oostenrijk? Waarom is dit zo lastig haha.
Quote
#12
Goede avond Anniek

Als je aan de Duits- Zwitserse grens bij een declarant een T formulier laat opmaken, is doorvoer, met vermelding van verhuisgoederen, moet het geen probleem zijn
aan de Zwitserse - Italiaanse grens, trekken zij die weer in, oftewel aanzuiveren. kost wel geld en als je zorgt dat je precies op papier heb staan, in welke doos
of collie wat , wat is, zal je weinig problemen ondervinden, OOK bij eventuele waarde volle stukken zoals TV, datum van aankoop en eventuele waarde vermelden.
Dan ziet de douane wel dat je niks wil smokkelen en dat het ECHT persoonlijke goederen zijn.
Zelf heb ik het met mijn verhuizing, een hele 20 ft container vol OOK zo gedaan. kreeg een compliment dat het zo verzorgt eruit zag, en zij wilde niks controleren.
Via Oostenrijk hoeft dit niet, maar dat is de keuze die je zelf maakt.
succes ermee.
Dik
Quote
#13
Zwitzerland hoort niet bij EU dus zou ik voor route Oostenrijk kiezen, zo blijf je binnen de EU en heb je geen douane rompslomp, zeker omdat je blijkbaar veel spullen mee hebt. dit is heel anders als je alleen maar een reiskoffer mee hebt.
Quote
#14
(26 November 2022, 08:36)roefke schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Zwitzerland hoort niet bij EU dus zou ik voor route Oostenrijk kiezen, zo blijf je binnen de EU en heb je geen douane rompslomp, zeker omdat je blijkbaar veel spullen mee hebt. dit is heel anders als je alleen maar een reiskoffer mee hebt.

Het is totaal geen probleem om door Zwitserland te reizen zij maken deel uit van de Europese Economische Ruimte, EER, en als je netjes je stikker op de voorruit hebt en eventueel ook op een aanhanger kun je rustig doorrijden. 

Fijn weekend,

Dick
Quote
#15
(25 November 2022, 21:52)Anniek schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Okeeee, na al jullie info/hulp en anderen om ons heen dachten we uiteindelijk voor Zwitserland Lucerne, Parma, Ancona te gaan. Alleen waar we nu achter komen is dat er grote kans is dat de auto helemaal leeg moet op de grens van Zwitserland? Is dat zo? Onze inboedel ('ons leven' op 5 pallets!? mega raar idee) is inmiddels onderweg naar de Zagori maar de auto zal ook redelijk vol geladen worden zoals je begrijpt. Zal dit problemen veroorzaken? Oftewel, toch beter via Oostenrijk? Waarom is dit zo lastig haha.

Ik reed altijd met een volgeladen stationwagon naar Griekenland. (Veel spullen voor mijn huis daar.) Nooit problemen gehad en nooit iets uit hoeven pakken. Mocht altijd gewoon doorrijden in Zwitserland en Italië. Ze vroegen wel eens of ik inderdaad alleen reed. Kennelijk vonden ze daar iets van. In Ancona moest de achterklep altijd open. Ze keken even en dan mocht ik weer door.
Goeie reis.
Karidiès's signatuur Karen Agrafiotis - de Vries
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Quote
#16
Ik wissel af, komende uit Antwerpen ga ik steeds via Zwitserland, doch als ik vrienden in Duitsland bezoek is het ook soms Oostenrijk. Ik heb het gevoel dat het over Zwitserland korter is, en in Italie heb je minder tol te betalen dacht ik ook. Controle aan de grens is wel wat strenger, ttz er staan nog "douaniers", maar tot hiertoe geen last gehad. Ik zeg steeds dat ik een verhuis doe.
Pavlos1's signatuur
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)