Sept 02
#1
De taxídi sta Kýthira verliep voorspoedig, goed wat vertraging maar dat mocht de pret niet drukken, wat dit echter wel deed was het einde van de vlucht toen we de landing inzetten. Ik ben niet gauw bang maar dit keer ging het tweemotorige toestel alle kanten op, schudde het hevig en deed ik een beroep op onze lieve heer om ons uit deze situatie te bevrijden….. en met suc6.
Toch wel bevredigend dat als je als ongelovige af en toe een beroep kan doen op het bovenaardse.
De terugkeer op het voor ons zo geliefde Kythira was als thuiskomen, voor de tweede keer dit jaar!
We verblijven dit keer in het noordelijk deel van het eiland, Potamós.
Niet op onze vaste stek maar we testen een nieuwe accommodatie van de organisatie Pyrgos House, de bekende reisorganisatie.
Portokalia is de naam van het verblijf. Waar ooit een grote sinaasappelboom stond staat nu een mooi verblijf, groot genoeg voor twee personen en heerlijk in het oude dorp.

Dag 1, het begin van de eerste wandeldag is de zondag.
We slapen vrijwel direct onder de grote klokkentoren van het dorp dus nog voor achten ben ik vrijwel direct wakker.
Als groot wielerfanaat grijp ik gelijk mijn iPad om te kijken wat het verloop is van de wereldkampioenschappen in Australië.
Onze nationale held van der Poel zie ik echter in geen velden of wegen en dat is raar want hij behoort toch echt tot de kanshebbers.
Afgestapt….. de rest zal ik u besparen maar het begin van deze dag is al een klein beetje verpest voor mij.
Vers brood is er vandaag niet dus we besluiten het ontbijt ergens buiten de deur te nuttigen.
Bij Porto Bello aan de boulevard van Agia Pelaghia is het heerlijk vertoeven in de ochtendzon, het is er rustig.
Iedereen blijkt ook hier in de plaatselijk kerk te zitten, de rust is alom en buiten een grote meeuw die drijft in de haven  herken ik ook een visser die aan de kant staat te wachten op zijn vangst.
Het is een IJsvogel, piepklein en vel blauw van kleur zit hij op een van de touwen die een vissersbootje belet om het ruime sop te kiezen.
De vogeltjes zijn vliegensvlug en moeilijk te volgen en als ik de telefoon eindelijk op de camera stand heb staan… is de Vogel alweer gevlogen.
Het bestelde ontbijt is de tweede teleurstelling van vandaag, ik had drie gebakken eieren besteld maar in plaats daarvan krijg ik scrambled eggs.
Ik heb honger dus hup de handel erin en niet zeuren.
Ondertussen signaleer ik de ijsvogel nogmaals, op de plek waar ik hem het laatst had gezien blijkt hij niet meer te zitten.
Hij vliegt opnieuw voorbij en op de een of andere manier voel ik mij in de maling genomen want de vrolijke kleuring komt nu van alle kanten.
De haven blijkt vol te zitten met de vogeltjes, op een gegeven moment tel ik er 4.
De rust is na een half uur verdwenen als de kerk leegloopt en het restaurant zich formatteerd tot een kippenhok.
Het enorme gekakel van de plaatselijke in het zwart geklede oudere dames die aan de koffie gaan doet ons besluiten om te vertrekken naar Potamós voor de zondagmorgen markt.
Bij aankomst blijkt het dorp op slot, twee grote bussen versperren de toegang tot het dorp.
Het duurt kort voordat ik er behendig voorbij steek en inrij op een horde Griekse toeristen die het dorp gaan bezoeken.
Een korte druk op de claxon levert kwade blikken op maar omdat ik toch rustig doorrij gaat de mensenmassa rustig uit elkaar.
Op het plein is het druk, gelukkig kunnen we aanschuiven bij twee andere Nederlanders en langzaam worden we door meer bekenden opgemerkt en moet ik herhaaldelijk hetzelfde verhaal vertellen hoe het is en hoe het gaat.
Na twee koude koffie’s is het tijd om op te stappen, we doen een korte rondleiding in ons tijdelijke verblijf om vervolgens maar eens de wandelstappers aan te trekken.
Vandaag had ik een wandelingetje in de buurt van de paleokastro, niet lang, iets van 6 kilometer.
6 kilometer? Is dat niet wat kort?
Ja dat klopt maar voor mijn vakantie had ik flinke last van een spier in mijn knieholte en ook de achillespees protesteerde de laatste tijd enorm.
Wandelen op het vlakke ging nog wel maar goed dat gegeven ontbreekt hier natuurlijk volledig.
Op pad dus maar … alles gepakt, gps telefoon en t kabeltje in me zak.
We rijden het dorp uit en bij het eerste benzine station stop ik even om mijn telefoon aan te sluiten op de auto, ik graai in mijn zak naar het kabeltje…
Godver…. Geen kabeltje…nee hè
Die moet er op de parking uit zijn gevallen toen ik ietwat haastig plek wilde maken voor een andere parkeerder.
Snel dus nog even terug naar de parking en gelukkig lag hij daar onbeschadigd op de grond.
Nee hè wordt dit echt zo een dag dat alles tegen gaat zitten?
We gaan richting de paleokastro in het zuiden via Mitata, bij Viaradika sla ik linksaf in het dorp om uiteindelijk uit te komen bij het begin van onze wandeling.
Wandel valies om, gps aan en eindelijk op stap, de nieuwe wandelschoenen aan en gaan.
Lage dit keer op advies van de fysio, hoge zijn niet nodig.
Zwakke enkels bestaan niet! Die creëer je zelf omdat je je voeten niet traint wordt mij verteld dus weer een nieuwe ervaring rijker.
De schoenen voelen goed aan en bij het stijl naar beneden lopen hebben ze een uitstekende grip.
Eerst dalen we de asfaltweg af die uitkomt bij Paleopoli.
Na 150 meter slaan we links een onverhard pad in wat eerst evenwijdig aan het asfalt loopt en later naar het noorden afbuigt.
Ik ben in mijn element, de zon schijnt, de wind waait en de stilte is alom aanwezig, de knop is om…mijn vakantie is begonnen.
Het pad is duidelijk en volgt het spoortje op mijn gps.
Niets aan het handje en via de diverse olijf velden komen we uit op de asfaltweg die stijgt naar Viaradika.
We passeren rechts een verwaarloosde voederplaats voor katten en vervolgen verder het asfalt.
Het smalle asfalt slingert zich een weg onderlangs de machtige rots van de Paleokastro daar waar ooit een oude nerderzetting is geweest.
De twee oude kerkjes die ver van elkander staan zijn duidelijk te zien.
Het is helder en warm van een eerder aangekondigd koude front is nog niets voelbaar.
Even verderop piept de gps en een stem vanuit mijn rugzak verteld ons dat we links moeten, een onverhard pad in wat serieus stijgt.
Rechts aan de achterzijde van mijn voet voel ik de rek in een spier.
De “achilles” vernoemd naar de Griekse held uit de Trojaanse oorlog, protesteert tegen de inspanning, hij moet te ver naar voren rekken dan normaal, na 6 stappen is het over en is hij ver genoeg gerekt om er verder geen last meer van te hebben.
De hamstring aan de achterzijde van mijn  knie houd zich daarin tegen rustig, zolang ik maar beweeg en niet stil ga staan geeft dit ook geen reden tot enige pijn, zitten met de knieën te ver gebogen geeft echter problemen, gewoon verder dus maar….. beweging blijkt de beste medicatie.
De velden liggen er hier prachtig bij, we wandelen nu weer zuidwaarts maar moeten helaas het vervolg staken, daar waar ooit een doorsteek was en op de kaart ook duidelijk te zien was, lijkt deze in de praktijk verdwenen  te zijn. Terug dus, is dit erg?
Ach we zijn er inmiddels aan gewend, we zijn aan de wandel en dat is het voornaamste, ook even verderop lopen we dood op een veld en daar waar ik een doorgang had bedacht in een droge rivier blijkt ook dit niet te gaan.
Een vervolg vindt verder plaats via een sterk stijgend pad, mijn rug is drijfnat en een blik op de gps wijst 36 graden aan, dat lijkt mij een beetje overdreven het zal rond de 25 zijn.
“Hee wacht effe, even een slokje” het gezicht van mijn wandel maatje ziet asgrauw.
“Gaat het wel?” Vraag ik.
Ze heeft een honger klop, haar ontbijt deze morgen was slechts een tosti en die bodem bleek niet genoeg voor deze inspanning.
“Ik heb honger, weet je waar ik trek in heb? De moussaka bij Kale Jopie in Mylopotamos”.
Het besluit staat vast, mijn honger niet maar de gezelligheid en de atmosfeer op het gezellige plein in de zondagnamiddag spreken mij wel aan.
Een laatste inspanning volgt richting de asfaltweg.
Opvallend zijn in deze periode de vele roze cyclaampjes langs de kant van de weg een beetje zoals bij ons de tulpen in het voorjaar.
In de diepte van het ravijn zie ik een watermolen liggen, althans de ruïne ervan.
Razendsnel gaan mijn gedachten op zoek en vinden inderdaad de locatie, daar zijn we inderdaad een paar keer geweest alleen van de andere zijde, vanuit hier heb ik hem nooit zien liggen.
Gelopen heb ik hier ook nog nooit, het was meestal dat we hier met de auto passeerde vandaar.
De tocht was ondanks het mislopen toch iets van wat ik had geschat, zo rond de 6 a 7 kilometer en het belangrijkste was dat ik kon bewegen, kon wandelen.
De rugzak af in inderdaad het shirt was drijfnat aan de achterzijde.
Op pad maar naar Mylopotamos… naar O Platanos het restaurant op het mystieke plein.
Bij aankomst was ik echter iets vergeten en de drie grote touringcars hielpen mij daaraan herinneren.
Er waren nog veel Griekse toeristen blijven hangen op het eiland, aanleiding hiervoor was het feest ter ere van de zwarte Madonna dat een paar dagen eerder hier gevierd was.
De toeristen werden de resterende dagen ter vermaak naar diverse andere plekken over het eiland gezeuld.
“Nee hè” ….. “kom we rijden er even langs en kijken of er plek is” nee dus!
Geen moussaka vandaag.
Dan maar door naar Pelaghia om in een van de nog open restaurantjes wat te nuttigen.
Het werd inktvis, een tonijnsalade, panzetta en een gebakken feta met honing en sesamzaad.
Het was een late lunch die langzaam overging in het diner.
Een kleine wandeling over de boulevard deed ons voor de tweede keer deze dag doen plaatsnemen bij Porto Bello voor een afzakkertje en zo veranderde de dag langzaam in een verkoelende avond, werd de kring met gasten als maar groter en na twee ouzo de oogjes alsmaar kleiner.
De vrees dat ik de voetbal wedstrijd van vanavond zou halen werd alsmaar groter, nog even het verhaaltje voor vandaag afmaken en toen gingen de luikjes vanzelf dicht.
Tot morgen…
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#2
Weer mooie verhalen,Jaap. Wij waren afgelopen voorjaar op Kythira en genieten door jouw belevenissen er nog een keer van. Heel wat anders dan onze najaarsvakantie op Texel waar momenteel de regen overheerst. Jij brengt weer wat warmte in huis. Bedankt en ga zo door!
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Sept 2023 18 sept Japio 2 1.139 16 October 2023, 16:17
Laatste bericht: Marianne
  Sept 2023 28 sept Japio 0 620 28 September 2023, 20:27
Laatste bericht: Japio
  Sept 2023 25 sept Japio 0 629 25 September 2023, 20:05
Laatste bericht: Japio
  Sept 2023 13 sept Japio 4 1.260 24 September 2023, 08:44
Laatste bericht: Suus
  Sept 2023 22 sept Japio 4 1.203 23 September 2023, 16:53
Laatste bericht: Japio
  Sept 2023 21 sept Japio 1 732 22 September 2023, 08:25
Laatste bericht: Japio
  Sept 2023 19 sept Japio 0 617 20 September 2023, 09:16
Laatste bericht: Japio
  Sept 2013 17 sept Japio 0 586 17 September 2023, 19:06
Laatste bericht: Japio
  Sept 2023 16 sept Japio 1 725 17 September 2023, 16:56
Laatste bericht: Japio
  Sept 2023 15 sept Japio 0 686 16 September 2023, 07:22
Laatste bericht: Japio

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)