Sept05
#1
Toen we de dinsdagavond “huiswaarts” liepen was het klam en vochtig, ik denk dat het gehele dorp in een dikke wolk zat.
Het was niet koud maar wel spookachtig.
Die nacht sliep ik onrustig en werd ik wakker van de regen die zachtjes op de tegels van het achterbalkon tikte.
Zou ik er even snel uitgaan om de kleren en de kussens van de stoelen binnen te halen?
Een stemmetje in mijn achterhoofd weerhield mij van enige actie, de boel zou toch al nat zijn van de klamme buitenlucht.
Toen ik de tweede keer wakker werd was dat van een felle schreeuw naast mij “ Hee idioot wat doe jij nou, dat doet pijn!” Ik was me van geen kwaad bewust maar had dus mijn vriendin keihard in haar arm geknepen, tot tranen aan toe.
Wacht effe is dit echt zo of droom ik dit….. even moest ik alles op een rijtje zetten.
Ik had een rare droom gehad met een vervelende hond, zo eentje met van die hele lange poten en zo een spitsige kop, de naam ben ik effe kwijt.
Ik stond ergens tussen twee huizen hier op het eiland en de hond bleef maar tegen mij aanspringen dat hij mee wilde met de wandeling, hij had namelijk zelf geen gps en was bang dat hij verdwaalde. Telkens werd hij door zijn baas teruggeroepen maar kwam steeds bij mij terug en beet dan in mijn hand.
Op een gegeven moment kneep ik hem keihard in ze kont……
Vreemd verhaal? Ik denk dat ik een klein beetje gek aan t worden ben…..
De rest van de nacht heb ik slecht geslapen en zat steeds te wachten op een hond die niet meer kwam.
Van uitgebreid uitslapen, zoals het plan was kwam niets terecht dus ik sprong onder de douche en knipte de water koker aan voor verse koffie.
Misschien dat ik dan echt wakker werd.
Het weer was niet je van het dus we deden rustig aan in de verwachting dat het later die dag wel beter zou worden.
O wacht even een huishoudelijke mededeling tussendoor.
Na de lichtblauwe Seat Marbelia, de witte Opel Corsa en als laatste de goudkleurige Suzuki Jimmy, heeft deze laatste plaats moeten maken voor een splinternieuw Jimny.
Een donker groene stoere Jeep, echter nog zonder de bekende Pyrgos Reclame, dat komt nog.
Mochten er nog mensen zijn die afscheid willen nemen van de oude Jimny, deze staat  opgebaard bij de garage links van de weg net voor de afslag naar Paleochora.
De bezichtiging is dagelijks, bloemen zijn niet gewenst.
O ja en geld gooien?
Geld gooien?
Ja het schijnt een traditie te zijn dat als men een nieuwe auto heeft men er geld ingooit via een openstaand raampje, dat brengt geluk, ja ik verzin het niet maar kreeg het te horen via de nieuwe eigenaren die het ook nog niet wisten.
Nu snap ik wel dat u niet altijd in de gelegenheid bent om zoiets te doen maar ik heb afgesproken met de gids van Pyrgos House dat het geld en dan het liefst in papieren vorm ook tussen de ruitenwissers geschoven mag worden.
Goed… verder.
Wandelen! Ja ik goed! Waar?
Fratsia, niet ver maar wel op plekjes waar we nog niet geweest zijn.
Nu is Fratsia een dorp van niks, nou ja dorp het is meer een boeren gehucht met een te groot plein, een restaurant en iets van een café.
Totdat het feest is in fratsia dan zit het hele eiland er maar nu even niet.
Ik had een route op de kaart uitgezet die net even buiten het dorp bij een kerkje begon.
Dus daar alles weer om en gaan.
Allereerst een bezoek aan het kerkje rechts van de weg waarna we aan de andere zijde een pad kiezen wat door het boeren land loopt.
Het pad slingert tussen de olijf velden door en zo nu en dan worden we vreemd aangestaard door een eenzame koe of stier.
Het zal allemaal wel privé grond zijn maar er is geen haan die er naar kraait dat wij hier lopen.
We lopen van veld naar veld en komen zo in de “buiten wijken” van Fratsia dat veel groter en mooier blijkt te zijn dan ik eerder schreef, hier smaken de druiven wel en wordt de omgeving gesierd door felrode granaat appels die op barsten staan en hun inhoud tonen.
Via smalle monopathi lopen we door het stille dorp met zijn karakteristieke smalle straatje en oude huisjes, soms lopen we dood maar telkens weer is het de moeite van het inlopen waard.
Onderweg passeren we tal van oude kerkjes waar we even genieten van de stilte die erbij hoort, ondertussen heeft de donkere bewolking plaatsgemaakt voor een Hollandse wolkenlucht en is het gewoon weer warm.
Ten zuiden van het dorp ligt een bijzondere heuvel, via Google earth zag ik dat het bezaaid ligt met oude ruïnes van huizen, van bovenaf lijkt het wel een compleet dorp te zijn geweest.
We gaan eerst links van de heuvel, een onverhard pad gaat onderlangs, een mooi pad met links een beginnende kloof.
Even verderop ligt er een brenger van de dood midden op het pad, een grote zwarte kraai ligt met zijn snavel ten hemel, die hebben dus ook niet het eeuwig leven.
Daar waar het pad eindigd had ik in gedachten de heuvel op te klimmen maar we kiezen er voor nog even door te lopen, er zijn duidelijk sporen zichtbaar van eerdere bezoekers.
We lopen twee keer dood in een veld voordat we door kunnen.
We klimmen van terras naar terras om vervolgens onderaan een ruïne van een oud huis aan te komen.
Via een sterk overwoekerd oud pad komen we bij het volgende enorme grote huis uit wat wel drie verdiepingen telt.
“Voorzichtig hoor, als de vloer van hout Is kunnen we er zo door zakken” ik had al gezien dat de kamers groot waren en in een stel gebroken benen had ik geen zin en bovendien probeer maar eens uit te leggen waar je je bevindt!
We lopen van de ene ruïne naar de andere en komen zowaar uit bij iets wat lijkt op een straat.
Even verder herken ik weer het kerkje waar we langs liepen.
We lopen dezelfde weg deels terug tot bij de splitsing waar we rechts richting het dorpsplein lopen.
Even kijken of de kroeg open is, er zitten wel mensen maar goed dat zegt niets.
Twee brandweermannen groeten ons vriendelijk en op de vraag of de kroeg open is wordt nee geschut.
Dam maar door, het laatste stukje asfalt naar het kerkje waar we begonnen zijn, nog even langs de oude was bekkens en we zijn alweer klaar voor vandaag.
Net geen 6 kilometer maar wel mooi.
Op naar Kale Jopie en kijken of er plek is…….
Gelukkig!

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)