Fodelianakis olijfolie                 
Griekse export
#41
(21 February 2012, 23:40)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(19 February 2012, 01:31)El Greco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




1. Vreemd is wel dat je haast geen enkele Griekse zeeman nog kan terug vinden op de schepen. 20 à 30 jaar terug was dit nog anders. Trekken zij nu de neus op voor dit soort werk? Waarom? Vergane glorie?

2. Feit is dat de Griekse rederijen nu de touwtjes in handen hebben achter de schermen, bij mijn weten werkt enkel nog Mearsk (=Deens) af & toe nog met Griekse bemanningdlieden.

1. Net zoals ook Belgische reders destijds hun schepen onder Luxemburgse vlag lieten varen om fiscale redenen. Zo kon men toen, door de (veel) kleinere belasting op de loonkost 3 Filipino bemanningsleden nemen voor de loonkost van 1 Belg. Hetzelfde hebben ook de Grieken (en niet zij alleen) gedaan door het grootste deel van hun schepen onder Cypriotische, Maltese, Panamese en Liberiaanse vlag te laten varen. Eén van de eerste die daar trouwens mee begonnen is was Olympic Maritime (Onassis). Ieder schip werd in een aparte vennootschap (meestal op een postbusadres in 1 van de voornoemde landen) ondergebracht. Daardoor vielen zij ook niet meer onder de Griekse wetgeving en konden minder en andere (lees: goedkopere) bemanningsleden aan boord geplaatst worden. De belangrijkste functies aan boord - kapitein, stuurman, werktuigkundige(n) we(o)rden echter nog steeds ingevuld door Grieken. Wat wel nog onder Griekse vlag gebleven is zijn voornamelijk de ferry's en de kustvaartuigen (die praktisch nooit de Griekse wateren verlaten).
En 1 van de rederijen die de Griekse vlag is trouw gebleven, is (misschien ietwat verwonderlijk) AVIN International van de Vardinogiannis familie.

2. Maersk (en ook andere grote rederijen zoals MSC) werken niet met Griekse bemanningsleden. Wat ze wel doen is schepen van Griekse rederijen charteren voor korte of lange termijn. Maersk huurt bvb voor het ogenblik 11 schepen van Costamare. Het containerschip van MSC dat enkele maanden terug op een rif liep in de buurt van Australië (of was het Nieuw-Zeeland) was trouwens ook van Costamare als ik me niet vergis.

Vooral hetgeen je in het 1ste deel schrijft is mij bekend en kan ik beamen. Gebeurde hier inderdaad ook. Denk dat we in dezelfde business zitten, anders kan je er niet van op de hoogte zijn.Big Grin

Van je 2de deel kan ik enkel zeggen dat het 5 jaar geleden nog wel zo was bij Maersk. Top 3 waren toen Grieken en samen aan tafel gezeten op het schip, waar zijn ze nu naar toe?
Mij komt het vooral over dat de Grieken (sorry hiervoor) niet meer tevreden zijn met het loon. Nu is dit geen alleen staand feit natuurlijk, ook hier (en waarschijnlijk overal) willen de mensen steeds maar meer & meer om en er steeds maar minder voor te moeten doen. Kan niet natuurlijk!

Niets maar dan ook niets is er in Antwerpen (buiten het Griekshuis misschien) nog terug tevinden van het eens zo uitgebreid Griekse leven in de havenstad eind jaren zeventig, begin 80.
Café's, restaurants zelfs disco's, alles was er voorhanden voor de Griekse zeeman en de lokale bevolking natuurlijk. Vergane glorie dus.


Cocos matrassen!
Alhoewel, is niet zuiver Grieks maar een Grieks/Nederlands product als ik het goed voor heb. Verbeter me als nodig. ;)
Quote
#42
leuk filmpje van de keurings dienst van waarde,dit is dus niet de keuringsdienst van waaren.
Bertolli is trouwens alleen nog een merknaam van Uniler hun olie en azijndivisie van Bertolli
is in december 2008 verkocht aan Grupo SOS in Spanje verkocht en kregen de wereldwijde
licentie op het gebruik van de naam Bertolli.

Quote
#43
(22 February 2012, 13:05)grek schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Je hoeft er niet veel van te weten,proef de Bertolli
en je weet dat dit geen griekse olie is
Ik weet dat ze er in west kreta ook kopen,maar hoeveel komt er dan in de fles
het is vaak een mengelmoes van meerdere soorten,

De zuurgraad van olijfolie geeft het oliezuurgehalte weer. De maximale zuurgraad (EU) is 3,3%. Olijfolie met een zuurgraad van 1% is zeer goed. Kreta heeft de beste olijfolie ter wereld met een zuurgraad van maar 0,5%. soms nog lager

En zo is het, olijfolie is een enorm goed export product en de olie van Kreta staat is absoluut 1 van de beste die er te koop is we praten dan natuurlijk over de extra virgin van de eerste koude persing.
Onze olie van Kreta die we gaan exporteren daarvan zit zuurgraad ruim onder de 0,8 procent daar kunnen de Italiaanse en Spaanse olie niet aan tippen zeker niet die olie die in de supermarkten te koop is.

Quote
#44
Was er een tijd geleden geen sprake van dat ze aan de zuidkust van Kreta een overslaghaven zouden gaan bouwen?
Niets meer van gehoord. Gaat dat niet door?
Groet Marietta
Quote
#45
Ik weet uit 1e hand dat veel kleine olijfboeren op Kreta hun, overigens niet de beste, olijven voor een habbekrats afstaan/ afstonden aan grote opkopers zoals Bertolli, tenminste dat hebben ze me zelf verteld toen ik er was. Dat de realiteit volgens de keuringsdienst van waren anders is en dat de olijfolie van Bertolli echt geen kwaliteit is, verbaast mij niet.

De beste olijfolie komt idd uit Kreta met de laagste zuurgraad, iets waar de "olijfolie" van Bertolli niet aan kan tippen.

Als je een liefhebber bent van mooie zuivere olijfolie dan laat je i.i.g. Bertolli staan, net als de meeste supermarkt olijfolie.

Mvg
Martin
Quote
#46
(22 February 2012, 13:47)El Greco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Vooral hetgeen je in het 1ste deel schrijft is mij bekend en kan ik beamen. Gebeurde hier inderdaad ook. Denk dat we in dezelfde business zitten, anders kan je er niet van op de hoogte zijn.Big Grin

Ik heb 15 jaar in Antwerpen en 9 jaar in Zeebrugge gewerkt. Big Grin
Ik had toen enkele goede kennissen onder de Griekse zeemannen (o.a. kapiteins die werkten voor Avin en Costamare, daarmee dat ik net niet 2 vermeldde). Het is in feite door hen dat ik begonnen ben om naar Griekenland te gaan (en nog steeds doe).

@Ger: Misschien een idee voor een volgend Thema van de maand? Scheepvaart in Griekenland
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#47
(22 February 2012, 16:39)marietta schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Was er een tijd geleden geen sprake van dat ze aan de zuidkust van Kreta een overslaghaven zouden gaan bouwen?
Niets meer van gehoord. Gaat dat niet door?
Groet Marietta

Klopt, kijk even
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




en
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




als je wil. En
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




dame heeft ook flink wat weerwerk geleverd. Mijn stem zou ze alvast krijgen...;)
(22 February 2012, 21:08)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(22 February 2012, 13:47)El Greco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Vooral hetgeen je in het 1ste deel schrijft is mij bekend en kan ik beamen. Gebeurde hier inderdaad ook. Denk dat we in dezelfde business zitten, anders kan je er niet van op de hoogte zijn.Big Grin

Ik heb 15 jaar in Antwerpen en 9 jaar in Zeebrugge gewerkt. Big Grin
Ik had toen enkele goede kennissen onder de Griekse zeemannen (o.a. kapiteins die werkten voor Avin en Costamare, daarmee dat ik net niet 2 vermeldde). Het is in feite door hen dat ik begonnen ben om naar Griekenland te gaan (en nog steeds doe).

@Ger: Misschien een idee voor een volgend Thema van de maand? Scheepvaart in Griekenland

2 van mijn huidige "actie tereinen" ;)

Quote
#48
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






volgens een artikel uit Χανιώτικα Νέα met als hoofding
"ΜΑΖΙ ΜΕ ΑΛΛΑ ΑΓΡΟΤΙΚΑ ΠΡΟΪΟΝΤΑ
Σταφίδες της Κρήτης στην Ουκρανία "
is er hoop op export van kretense producten naar Oekraïne.
Begin maart zo er een overeenkomst getekend worden voor de uit voer van 200 Ton rozijnen, met een vooruitzicht van 500 Ton volgend jaar. Ook zijn er contacten voor de invoer van olijfolie , wijn en andere landbouwproducten.

In het zelfde artikel is er ook sprake van een eventuele samenwerking tussen de Universiteit van Kreta en de universiteit Kiev.

Een ander item is het feit dat op 25 maart, men vanuit Kiev naar Kreta komt om te zoeken naar een 100 hectare groot gebied voor het uitbouwen van infrastructuur voor het onderbrengen van Oekraïense toeristen.
Wat ik moet ik me daarbij voorstellen .........een enklave voor russiche toeristen........

Ook in de online versie van " Patris" staat een artikel over bovenvermelde items, daar in is sprake dat ze (Ενώ η ίδια η “παντοδύναμη” dezelfde almachtige onderneming ) dus de nouveau riche , 100 hectare grond zal kopen voor het bouwen van (πολυτελείς βίλες) luxe villas .
Hopelijk met een hele hoge draad rondAngel zoals in sommige andere exotische landen waar de locals er echt niet veel aan hebben ,behalve dan paar happy few .
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#49
Ja, gewoon een ouderwets soort gesticht...
Quote
#50
(24 February 2012, 19:41)Jef Dockx schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






volgens een artikel uit Χανιώτικα Νέα met als hoofding
"ΜΑΖΙ ΜΕ ΑΛΛΑ ΑΓΡΟΤΙΚΑ ΠΡΟΪΟΝΤΑ
Σταφίδες της Κρήτης στην Ουκρανία "
is er hoop op export van kretense producten naar Oekraïne.
Begin maart zo er een overeenkomst getekend worden voor de uit voer van 200 Ton rozijnen, met een vooruitzicht van 500 Ton volgend jaar. Ook zijn er contacten voor de invoer van olijfolie , wijn en andere landbouwproducten.

In het zelfde artikel is er ook sprake van een eventuele samenwerking tussen de Universiteit van Kreta en de universiteit Kiev.

Een ander item is het feit dat op 25 maart, men vanuit Kiev naar Kreta komt om te zoeken naar een 100 hectare groot gebied voor het uitbouwen van infrastructuur voor het onderbrengen van Oekraïense toeristen.
Wat ik moet ik me daarbij voorstellen .........een enklave voor russiche toeristen........

= De nieuwe "rijken"!

Quote
#51
De nieuwe rijken? Van wat ik ervan gehoord heb, is dat een serieus arm land. Mensen moeten daar met heel weinig geld rondkomen. Wel veel maffia. Gaan zij op vakantie komen?
Quote
#52
Wij denken als Oekraiense toeristen massaal naar Kreta gaan komen dat de rest van de toeristen elders naar toe gaan
dan zal kroatie er wel bij varen denken wij.
Wat zou dit erg zijn voor Kreta
Quote
#53
in west kreta kolymbari staat ook pas een nieuw hotel,voor de russen,het zijn de rijke russen
ze kijken niet naar een paar euro,verder heb je er geen last van ,blijven het meest in het hotel hangen
in het dorp zelf komen ze niet echt
Quote
#54
(25 February 2012, 18:33)grek schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




in west kreta kolymbari staat ook pas een nieuw hotel,voor de russen,het zijn de rijke russen
ze kijken niet naar een paar euro,verder heb je er geen last van ,blijven het meest in het hotel hangen
in het dorp zelf komen ze niet echt

Dan heb je daar gelukkig geen last van,dit is elders wel zo
maar de grieken zelf er om heen kunnen er dus niets aan verdienen.
Quote
#55
(24 February 2012, 23:44)Georgeos schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




De nieuwe rijken? Van wat ik ervan gehoord heb, is dat een serieus arm land. Mensen moeten daar met heel weinig geld rondkomen. Wel veel maffia. Gaan zij op vakantie komen?

Arm? Voor sommige ja, maar daar is het kwaad al langer geschiedt. Hetgeen hier nog moet komen is daar al langer zo en leven naast elkaar, arm & rijk. Je wil niet weten wat de "nieuwe Oekraïners" verdienen. En nee ze zitten niet allemaal in de maffia, sommige van hen hebben ook een iet of wat normaal job EN betalen maar weinig belastingen. Ken persoonlijk verschillende mensen vandaar en de meesten hebben minstens één woning en gaan jaarlijks op vakantie, als het even kan, Cyprus, Turkije, Kreta.
Niet vergeten dat de komende Europes voetbalkampioenschappen ook daar mee georganiseerd worden, wat geen referentie is uiteraard om te bepalen of de mensen daar arm of rijk zijn.
In Ierapetra weet ik toch ook al enkele drank & eetgelegenheden op de "wandelpromonade" die door "Russen" (wat meestal dan Oekraïners of Wit-Russen zijn) worden gerund. Hopelijk blijft het daar ook bij en wordt er geen enclave uitgebouwd in het Zuid-Oosten of elders. Blush ;)

Quote
#56
@ grek
Uit goed ingelichte bron (
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




) bevindt zich Kolimbary een huizencomplex met 55 tal villa"s.
Op die site vind je de prijzen , foto"s en zelf de plattegrond tekening van die gebouwen.
Een van hun verkoops argumenten kan je hieronder lezen (vertaald natuurlijk)

Citaat:
Onroerend goed in Europa - verkoop, leasing en investeringen.

Op dit moment, onroerend goed in Europa, het aantrekken van een groeiend aantal Russen. Dit wordt vergemakkelijkt door een relatief goedkope kosten van huisvesting, die is nog aantrekkelijker geworden tegen de achtergrond van de huidige financiële crisis, grote levensomstandigheden, een rendabele investering, de mogelijkheid van het verkrijgen van een verblijfsvergunning. Daarnaast is het kopen van een huis aan de kust, kunt u zee en zon met vrienden of familie te genieten tijdens de vakantie of vakantie weekends.
Einde citaat

En zoals El Greco scheef Cyprus , op dat eiland zijn een massa van deze wooncomplexen in aanbieding bij terraeuropa.ru.

PS. We zijn hier wel een beetje aan het afdwalen van het onderwerp van het beginberichtConfused
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#57
scheepsbouw

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#58
(25 February 2012, 18:24)Gert en Marjanne schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wij denken als Oekraiense toeristen massaal naar Kreta gaan komen dat de rest van de toeristen elders naar toe gaan
dan zal kroatie er wel bij varen denken wij.
Wat zou dit erg zijn voor Kreta

Op mij heeft dat geen enkele invloed, hoor... Als ik naar Kreta kom, huur ik er toch een huisje en een auto, waardoor ik volledig mijn eigen vakantie bepaal!
Quote
#59
(26 February 2012, 10:56)Yvon schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




scheepsbouw

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Mmmm, daar heb ik toch mijn twijfels over. Hoeveel zijn er nog in Griekenland, 4, 5 ? Waarvan ééntje op Syros als ik me niet vergis, dat moeilijk te bereiken is voor de klant en andere aanbelangden.
Vrees ook dat de concurrentie met Turkijke, Roemenië en Spanje om maar deze te noemen binnen Europa immens groot zijn. Weet niet of ze zich misschien kunnen specialiseren in iets (type) zoals een shipyard in Noord-Spanje. Heb ook een beetje schirik dat het allemaal wat laat gaat komen, dit hadden ze dan zo een 10 jaar geleden moeten uitbouwen.
Als maritieme natie, inderdaad toch "iets" waar ze zich zouden-aan-moeten-kunnen optrekken. Als er dan toch iemand (binnen of buitenlanders) zou investeren in de scheepsbouw vrees ik dat deze werknemers gaan aantrekken van buiten Griekenland, of ze zouden het moeten verplichten dat het Grieken zijn natuurlijk die op de werf gaan werken.
Hoop, laten we het hopen! Angel

Quote
#60
(17 February 2012, 22:15)Ger schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Kijk, daar had ik nog niet aan gedacht. Wat ik wel in Griekenland mis zijn grote concerns en wereldmerken zoals wij die hier kennen (Philips, Unilever, AkzoNobel, Heineken e.d) maar ik begrijp dat er op dat gebied niets te vinden is?
Wat die olie betreft zou dat geen gek idee zijn, zeker nu Iran dreigt de export naar o.a. Griekenland te gaan stilleggen. Begrijp dat de overgrote meerderheid van de in Griekenland gebruikte olie nou net daar vandaan komt......
Misschien een afgelegen en onbewoond eiland volbouwen met zonnepanelen (zon is er immers genoeg) en de daarmee opgewekte energie exporteren naar omliggende landen óf zelf gebruiken natuurlijk i.p.v. dure olie?

Er is wel heinekensbrouwerij in Athene staat op de blikjes
Quote
#61
(27 February 2012, 17:14)Leo schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Er is wel heinekensbrouwerij in Athene staat op de blikjes

Toen ik (jaren geleden) stage liep bij Olympic Airways op Schiphol, vervoerden we regelmatig gist naar Athene of Thessaloniki voor Heineken. Volgens mij heb je in Athene inderdaad een Heineken fabriek en in Thessaloniki Amstel. Maar uiteindelijk is beiden van Heineken.
Quote
#62
Klopt. Heineken is ook in griekenland een grote. Maar ze maken ook heel lekkere , wat kleinere merken, zoals bijvoorbeeld Fisher. Ik zou graag zien dat dit in nederland te verkrijgen was.
Quote
#63
(21 February 2012, 22:19)Gert en Marjanne schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Beste Martin Bertolli olijf olie komt voor 100% uit Italie en niet uit Griekenland.

Haha, ik was hier iets aan het opzoeken in ons virtueel kafenion met de snelzoekknop. Kom ik hier toevallig op een oud topic terecht en lees het bovenstaande. Blijkbaar is de bijdrage van Gert en Marjanne en ook van Martin uit 2012. 

Wel ik kan jullie met zekerheid zeggen dat Bertolli olijfolie zéker niet voor 100% uit Italië komt maar ook uit Kreta waar er minstens 1 vrachtwagen van het Italiaanse merk hier in ons olijffabriekje olijfolie heeft komen ophalen een jaar of 4 geleden. 
Wij wisten toen niet wat we zagen, de chauffeur van de truck was net op dat moment een bekertje olijfolie aan het nuttigen om te proeven of hij wel van goede kwaliteit was en kon dit met typisch Italiaans temperament bevestigen waarna ze zijn truck volpompten met vloeibaar goud.  Big Grin

(21 February 2012, 23:40)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(19 February 2012, 01:31)El Greco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




1. Vreemd is wel dat je haast geen enkele Griekse zeeman nog kan terug vinden op de schepen. 20 à 30 jaar terug was dit nog anders. Trekken zij nu de neus op voor dit soort werk? Waarom? Vergane glorie?

2. Feit is dat de Griekse rederijen nu de touwtjes in handen hebben achter de schermen, bij mijn weten werkt enkel nog Mearsk (=Deens) af & toe nog met Griekse bemanningdlieden.

1. Net zoals ook Belgische reders destijds hun schepen onder Luxemburgse vlag lieten varen om fiscale redenen. Zo kon men toen, door de (veel) kleinere belasting op de loonkost 3 Filipino bemanningsleden nemen voor de loonkost van 1 Belg. Hetzelfde hebben ook de Grieken (en niet zij alleen) gedaan door het grootste deel van hun schepen onder Cypriotische, Maltese, Panamese en Liberiaanse vlag te laten varen. Eén van de eerste die daar trouwens mee begonnen is was Olympic Maritime (Onassis). Ieder schip werd in een aparte vennootschap (meestal op een postbusadres in 1 van de voornoemde landen) ondergebracht. Daardoor vielen zij ook niet meer onder de Griekse wetgeving en konden minder en andere (lees: goedkopere) bemanningsleden aan boord geplaatst worden. De belangrijkste functies aan boord - kapitein, stuurman, werktuigkundige(n) we(o)rden echter nog steeds ingevuld door Grieken. Wat wel nog onder Griekse vlag gebleven is zijn voornamelijk de ferry's en de kustvaartuigen (die praktisch nooit de Griekse wateren verlaten).
En 1 van de rederijen die de Griekse vlag is trouw gebleven, is (misschien ietwat verwonderlijk) AVIN International van de Vardinogiannis familie.

2. Maersk (en ook andere grote rederijen zoals MSC) werken niet met Griekse bemanningsleden. Wat ze wel doen is schepen van Griekse rederijen charteren voor korte of lange termijn. Maersk huurt bvb voor het ogenblik 11 schepen van Costamare. Het containerschip van MSC dat enkele maanden terug op een rif liep in de buurt van Australië (of was het Nieuw-Zeeland) was trouwens ook van Costamare als ik me niet vergis.

En ook hier hebben we nieuws over. De familie Vardogiannis blijkt afkomstig te zijn uit Rethymnon. Hij is o.a. ook de eigenaar van Motor Oil.(de M staat in een oranje oliedruppel). Zo blijkt hij hier de grote sponsor te zijn van diverse locale sportclubs uit zijn regio en zal niet gemakkelijk sponsoring doen aan clubs uit de regio Heraklion.
Eén van zijn clubs is een tafeltennis club uit Rethymnon die in de hoogste nationale divisie van Griekenland spelen (en het daar al 2 jaar uitstekend doen) en bestaat uit semi-topspelers uit Griekenland en 2 buitenlandse spelers (Fransman & Pool).
De reden van zijn uitgebreide sponsoring hier op het eiland is zoals eerder omschreven geen belastingen te hoeven betalen. Er wordt van hen dan wel verwacht dat ze ipv belastingen hun gelden jaarlijks aan goede doelen, gezondheidssector of in sportclubs steken.

(24 February 2012, 19:41)Jef Dockx schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






volgens een artikel uit Χανιώτικα Νέα met als hoofding
"ΜΑΖΙ ΜΕ ΑΛΛΑ ΑΓΡΟΤΙΚΑ ΠΡΟΪΟΝΤΑ
Σταφίδες της Κρήτης στην Ουκρανία "
is er hoop op export van kretense producten naar  Oekraïne.
Begin maart zo er een overeenkomst getekend worden voor de uit voer van 200 Ton rozijnen, met een vooruitzicht van 500 Ton volgend jaar. Ook zijn er contacten voor de invoer van olijfolie , wijn en andere landbouwproducten.

In het zelfde artikel is er ook sprake van een eventuele samenwerking tussen de Universiteit van Kreta en de universiteit Kiev.

Een ander item is het feit dat op 25 maart, men vanuit Kiev naar Kreta komt  om te zoeken naar een 100 hectare groot gebied voor het uitbouwen  van infrastructuur voor het onderbrengen van  Oekraïense toeristen.
Wat ik moet ik me daarbij voorstellen .........een enklave voor russiche toeristen........

Ook in de online versie van " Patris" staat een artikel over bovenvermelde items, daar in is sprake dat ze (Ενώ η ίδια η “παντοδύναμη” dezelfde  almachtige onderneming ) dus de nouveau riche , 100 hectare grond zal kopen voor het bouwen van (πολυτελείς βίλες) luxe villas .
Hopelijk met een  hele hoge draad rondAngel zoals in sommige andere exotische landen waar de locals er echt niet veel aan hebben ,behalve dan paar happy few .

En kijk, meer dan 10 jaar later is dit een effectief gegeven. Zéér binnenkort beginnen ze aan de uitbouw van Elounda Hills, een Israelisch-Oekraïnse eigenaar die in Moskou woont en dit bouwproject uit de grond stampt.
Quote
#64
El Greco

(21 February 2012, 23:40)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(19 February 2012, 01:31)El Greco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




1. Vreemd is wel dat je haast geen enkele Griekse zeeman nog kan terug vinden op de schepen. 20 à 30 jaar terug was dit nog anders. Trekken zij nu de neus op voor dit soort werk? Waarom? Vergane glorie?

2. Feit is dat de Griekse rederijen nu de touwtjes in handen hebben achter de schermen, bij mijn weten werkt enkel nog Mearsk (=Deens) af & toe nog met Griekse bemanningdlieden.

1. Net zoals ook Belgische reders destijds hun schepen onder Luxemburgse vlag lieten varen om fiscale redenen. Zo kon men toen, door de (veel) kleinere belasting op de loonkost 3 Filipino bemanningsleden nemen voor de loonkost van 1 Belg. Hetzelfde hebben ook de Grieken (en niet zij alleen) gedaan door het grootste deel van hun schepen onder Cypriotische, Maltese, Panamese en Liberiaanse vlag te laten varen. Eén van de eerste die daar trouwens mee begonnen is was Olympic Maritime (Onassis). Ieder schip werd in een aparte vennootschap (meestal op een postbusadres in 1 van de voornoemde landen) ondergebracht. Daardoor vielen zij ook niet meer onder de Griekse wetgeving en konden minder en andere (lees: goedkopere) bemanningsleden aan boord geplaatst worden. De belangrijkste functies aan boord - kapitein, stuurman, werktuigkundige(n) we(o)rden echter nog steeds ingevuld door Grieken. Wat wel nog onder Griekse vlag gebleven is zijn voornamelijk de ferry's en de kustvaartuigen (die praktisch nooit de Griekse wateren verlaten).
En 1 van de rederijen die de Griekse vlag is trouw gebleven, is (misschien ietwat verwonderlijk) AVIN International van de Vardinogiannis familie.

2. Maersk (en ook andere grote rederijen zoals MSC) werken niet met Griekse bemanningsleden. Wat ze wel doen is schepen van Griekse rederijen charteren voor korte of lange termijn. Maersk huurt bvb voor het ogenblik 11 schepen van Costamare. Het containerschip van MSC dat enkele maanden terug op een rif liep in de buurt van Australië (of was het Nieuw-Zeeland) was trouwens ook van Costamare als ik me niet vergis.

En ook hier hebben we nieuws over. De familie Vardinogiannis blijkt afkomstig te zijn uit Rethymnon. Hij is o.a. ook de eigenaar van Motor Oil.(de M staat in een oranje oliedruppel). Zo blijkt hij hier de grote sponsor te zijn van diverse locale sportclubs uit zijn regio en zal niet gemakkelijk sponsoring doen aan clubs uit de regio Heraklion.
Eén van zijn clubs is een tafeltennis club uit Rethymnon die in de hoogste nationale divisie van Griekenland spelen (en het daar al 2 jaar uitstekend doen) en bestaat uit semi-topspelers uit Griekenland en 2 buitenlandse spelers (Fransman & Pool).
De reden van zijn uitgebreide sponsoring hier op het eiland is zoals eerder omschreven geen belastingen te hoeven betalen. Er wordt van hen dan wel verwacht dat ze ipv belastingen hun gelden jaarlijks aan goede doelen, gezondheidssector of in sportclubs steken.
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)