Mijn ervaring met solar in Griekenland
#1
Ik wil hier geen ellenlange discussies uitlokken over het goed of niet goed zijn van bepaalde produkten of systemen die ik heb geinstalleerd, maar enkel mijn ervaring mededelen voor anderen die er in geinteresseerd zouden zijn. Vragen zijn natuurlijk steeds welkom.

Sinds februari dit jaar 2022 ben ik bezig met de omschakeling naar Solar energie hier in mijn woning in Griekenland. En dat was een hele lange kruistocht moet ik zeggen. Ik zal het kort houden. 
  • In Februari een heatpomp laten installeren, die bij temperaturen onder de 10 graden eigenlijk niet genoeg rendement geeft. Na overleg met de monteur een grotere radiator aangekocht, en gepland is nog de voorgevel te isoleren EN een nieuwe schuifdeur te plaatsen. Degene die er nu staat is met dubbel glas, maar wel 13 jaar oud en je voelt de wind en koude er bijna doorheen blazen. Tot hiertoe, zelfs bij  een 12 tot 13 graden buiten, is het in de woning nu toch 22 graden met de heatpomp. Maar zoals allen reeds weten, dat ding slikt een kleine 3000 Watt per uur, en je hebt minstens 2 uur nodig om enige warmte te voelen. Daarom eerstens nog een pelletkachel erbij geplaatst, resultaat momenteel knalwarm. Enige negatief punt, de pellets kostten vorig jaar rond de 6 Euro voor 15 kilo, dit jaar tussen de 10 en 13 ! Tweedens lees hieronder verder:
  • In Maart dan de knoop doorgehakt en zonnepanelen besteld. Dat gaat zo tewerk hier:
  • Je totale verbruik aan electriciteit per jaar wordt onderzocht
  • aan de hand daarvan mag je panelen installeren, je mag niet (veel) meer installeren dan je gebruikt
  • Wat je produceert mag je ook verbruiken, dus als ik 3000 KW per jaar produceer kan ik die ook gebruiken, dag en nacht, wat ik er niet van gebruik mag ik volgend jaar gebruiken.
  • In mei werden de panelen geinstalleerd.
  • Dan kwam de moeilijkste en meest frusterende tijd, panelen liggen op het dak, de zon knalt maar in totaal heb ik 5 ( VIJF) maanden moeten wachten voor ze aangesloten werden. Redenen zijn er verschillende, de digitale meter moest eerst naar Syros, dan naar Athene, dan terug naar hier. Ook moest er iemand van HEDNO de installatie komen kontroleren, die man was ziek en er was niemand anders die het kon. Daarna moest HEDNO ook persoonlijk de meter komen installeren en aansluiten, tesamen met de electriciteits monteur van de zaak waar ik alles besteld had. Na 5 maanden heb ik gedacht nu is het genoeg en heb ik mij nogmaals naar de zaak en naar HEDNO bewogen, en een klein beetje boos geworden, en de volgende dag was eindelijk alles klaar, 2 uur werk.
Nu zijn we een maand verder, de zon komt reeds niet meer zeer hoog, maar ik kan jullie zeggen dat het zich loont, van einde Oktober tot nu heb ik alles aan elektriciteit gratis, meer nog, ik heb momenteel een boel stroom over, dus als er dagen zonder zon zijn kan ik toch nog van mijn opgewekte stroom genieten.
Ik ben echt benieuwd wat het in de zomer gaat opbrengen, maar als het nu al zo goed werkt  kan het eigenlijk enkel beter worden.

Dus, zonne energie loont zich zeker hier, maar je moet zeer veel geduld hebben. En geld, tot hiertoe heb ik veel meer dan 10000 Euro erin gestoken, maar niets aan subsidies gekregen.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#2
Zeker een meerwaarde dat je jouw ervaring deelt. Wij moeten nog starten met bouwen ( Zuid Kreta) en met het energievraag stuk geraken we er niet echt uit. Een pelletkachel staat zeker op de lijst, daar we deze in België ook hebben( enigste verwarming voor beneden 100 vierkante meter) en zeer tevreden. Al zijn de pellets duurder geworden, toch blijft een pelletkachel een meerwaarde. Zonnepanelen staat ook op de lijst en onze grootste twijfel was een warmtepomp of niet.
Mijn vraag is of je een terugdraaiende teller hebt dan?
Quote
#3
Dank voor het delen van je ervaring.

Griekenland is zeer terughoudend als het gaat om particulier PV installaties, grootste zorg bij de terug levering is het bovengrondse E-Netwerk die is niet uitgelegd voor grote extra stroomleveringen. Ook de zogenaamde slimme meters is een struikelblok, op dit moment loopt er een tender voor het vervangen van bestaande E-meters door "Slimme" meters.

Voor wat betreft de heatpomp is er een goed alternatief, een zonnecollector (buizensysteem) en een groot boilervat. De zonnecollector verwarmd het boilervat en het water in de boiler verwarmd via de tweede serpentine in het vat de CV installatie. Bouw je een nieuw huis plan dan ook vloerverwarming dan ben je voor 95% gedekt met deze installatie.
De zonnecollector met het buizensysteem heeft een zeer groet rendement, hier wordt een koelvloeistof in een circuit via het boilervat rondgepompt. Ik heb een zonneboiler met buizen die het water in de zomer boven de 100°C opwarmt.
De enige stroom die het alternatief gebruikt is die voor de circulatie pompen en die zijn tegenwoordig ook zeer energie zuinig.

Fijne dag,

Dick
Quote
#4
Vrienden hebben een huis op de Dominicaanse Republiek.
Zij hebben zonnepanelen maar ook een partij grote accu's (van tractoren of vrachtauto's) droog in een schuur liggen waarin ze de energie voor 's avonds en 's nachts opslaan. Dit schijnt daar normaal te zijn.
Dit werkt heel goed, het mag alleen niet in Nederland met deze accu's.
Ik weet niet hoe de wetgeving in Griekenland in deze?
Quote
#5
Mijn ervaring.
Neem geen warmtepomp maar airco, zeer veel zuiniger en meer rendement (zeker met zonnepanelen)
Ik heb mijn panelen uit Nederland meegenomen met inverter (totaal 1350 euro).
In Heraklion zit Aeneos die alles op dit gebied verkoopt en installeert. 
Zelf installeren is heel makkelijk. 
Anders koop je alleen de Valk box voor bevestiging op het dak
Quote
#6
(17 November 2022, 12:41)jjohn schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Vrienden hebben een huis op de Dominicaanse Republiek.
Zij hebben zonnepanelen maar ook een partij grote accu's (van tractoren of vrachtauto's) droog in een schuur liggen waarin ze de energie voor 's avonds en  's nachts opslaan. Dit schijnt daar normaal te zijn.
Dit werkt heel goed, het mag alleen niet in Nederland met deze accu's.
Ik weet niet hoe de wetgeving in Griekenland in deze?

Waarom zou het niet mogen? Als je de installatie in een goed geventileerde ruimte plaats mag je accu's gebruiken.
Voor een PV installatie is het belangrijk om ook accu's in de installatie op te nemen anders zit je toch echt in het donker en wordt het bier warm als de zon ondergaat.

Veel succes,

Dick
Quote
#7
Je mag idd altijd accu's gebruiken. Geen enkel probleem.
Quote
#8
Dank U wel Pavlos1,

Om jou ervaring met ons te delen, Ik ben net terug uit Kreta, waar ik 4G internet heb geïnstalleerd, vele AI Cams en alles controleerbaar vanuit Belgie via Smarthome
Om de vele stroompannes op te vangen heb ik ook een 2000wat APN geplaatst om de apparatuur te laten functioneren waneer de zoveelste stroomonderbreking
plaats vind. geen onnodige maatregel in 5 dagen eerst een stroomonderbreking van 1u40 en gisteren liefst 6uur.
Hierdoor en gezien de torenhoge energieprijzen wil ik zo snel mogelijk een PV installatie op mijn dak met een bufferbatterij, hetgeen ik zelf kan plaatsen, alleen vroeg ik mij af
hoe het met de wetgeving zat op Kreta. Belangrijk want Ik heb hier in Belgie al sinds 2011 mijn heel dak vol met PV panelen, op zich een groot succes alleen heeft onze
Vlaamse regering hiervan een karikatuur gemaakt. Ik zou het NOOIT opnieuw doen hier in Belgie.
Daarom wil ik in de toekomst mijn woning in Kreta zo energie neutraal maken. Alleen is er een zinnetje in je verhaal dat mij verontrust.
Als ik momenteel zeer weinig stroom verbruik op Kreta, wegens enkel periodiek aanwezig. maar ik wil mijn woning voorbereiden voor permanent verblijf in de nabije toekomst.
Had ik graag wat overschot in capaciteit geplaatst, met het oog op de toekomst. Krijg ik dit vergund ?.
Of is het zo dat ik mag plaatsen zoveel ik wil, maar geen enkele vergoeding krijg voor mijn geproduceerde overschot ?

Mvg
Cretenzer
Quote
#9
(17 November 2022, 14:27)Greece_2020 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Je mag idd altijd accu's gebruiken. Geen enkel probleem.

Dank u, dan hebben ze mij verkeerd geïnformeerd. 
Vraag blijft dan: Waarom gebeurd het zo weinig?
Quote
#10
(17 November 2022, 14:40)Cretenzer schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Daarom wil ik in de toekomst mijn woning in Kreta zo energie neutraal maken. Alleen is er een zinnetje in je verhaal dat mij verontrust.
Als ik momenteel zeer weinig stroom verbruik op Kreta, wegens enkel periodiek aanwezig. maar ik wil mijn woning voorbereiden voor permanent verblijf in de nabije toekomst.
Had ik graag wat overschot in capaciteit geplaatst, met het oog op de toekomst. Krijg ik dit vergund ?.
Of is het zo dat ik mag plaatsen zoveel ik wil, maar geen enkele vergoeding krijg voor mijn geproduceerde overschot ? 

Mvg
Cretenzer

Precies, ik vroeg me dat ook af.
Want als je, bijvoorbeeld, alles buffert en niets terug levert, wat zal het ze dan uit maken hoeveel panelen je installeert?
Of zit hier toch een max aan?
Quote
#11
(17 November 2022, 15:37)jjohn schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(17 November 2022, 14:27)Greece_2020 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Je mag idd altijd accu's gebruiken. Geen enkel probleem.

Dank u, dan hebben ze mij verkeerd geïnformeerd. 
Vraag blijft dan: Waarom gebeurd het zo weinig?

Ik denk dat dit vooral met prijs te maken heeft, ondertussen is er redelijk wat ervaring hier in Belgie met thuisbatterijen.
Reken puur voor accu ongeveer 600€/kWh opslagcapaciteit, daarbij komt eventueel nog batterij omvormer, of bestaande PV omvormer moet hybride zijn.
Gemiddeld wordt als thuisbatterij 10kWh genomen, dus dat is al een flinke kost.

@Pavlos: waarom de panelen vlak gelegd? Je zal meer opbrengst (en minder vuil) hebben als ze onder een hoe van 10 à 20° liggen.
Quote
#12
(17 November 2022, 21:15)soundsystem schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(17 November 2022, 15:37)jjohn schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(17 November 2022, 14:27)Greece_2020 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Je mag idd altijd accu's gebruiken. Geen enkel probleem.

Dank u, dan hebben ze mij verkeerd geïnformeerd. 
Vraag blijft dan: Waarom gebeurd het zo weinig?

Ik denk dat dit vooral met prijs te maken heeft, ondertussen is er redelijk wat ervaring hier in Belgie met thuisbatterijen.
Reken puur voor accu ongeveer 600€/kWh opslagcapaciteit, daarbij komt eventueel nog batterij omvormer, of bestaande PV omvormer moet hybride zijn.
Gemiddeld wordt als thuisbatterij 10kWh genomen, dus dat is al een flinke kost.

Dus een paar gekoppelde semi-tractie accu's (voor bv boten) zouden al kunnen voldoen. Die kosten opgeteld toch beduidend minder dan een thuisbatterij?
Of is dat te simpel gedacht?
Quote
#13
(17 November 2022, 21:58)jjohn schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(17 November 2022, 21:15)soundsystem schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(17 November 2022, 15:37)jjohn schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Dank u, dan hebben ze mij verkeerd geïnformeerd. 
Vraag blijft dan: Waarom gebeurd het zo weinig?

Ik denk dat dit vooral met prijs te maken heeft, ondertussen is er redelijk wat ervaring hier in Belgie met thuisbatterijen.
Reken puur voor accu ongeveer 600€/kWh opslagcapaciteit, daarbij komt eventueel nog batterij omvormer, of bestaande PV omvormer moet hybride zijn.
Gemiddeld wordt als thuisbatterij 10kWh genomen, dus dat is al een flinke kost.

Dus een paar gekoppelde semi-tractie accu's (voor bv boten) zouden al kunnen voldoen. Die kosten opgeteld toch beduidend minder dan een thuisbatterij?
Of is dat te simpel gedacht?

De theorie ?? is dat de lood of eventuele onderhoudsvrije Gel batterij minder geschikt zouden tegen het veelvuldig laden en ontladen zijn dan de speciale maar peperdure batterijen in de verkochte thuisbatterijen.
Ik heb daar persoonlijk mijn bedenkingen bij. want bij de huidige auto's met automatische start /stop doet deze batterij hetzelfde. maar deze kosten een fractie van de
(speciale ???) thuisbatterijen. Ik zal dit grondig verifiëren want waarom kan het wel in een boot of mobilhome aan een aannemelijke prijs?

Cretenzer

@Pavlos: waarom de panelen vlak gelegd? Je zal meer opbrengst (en minder vuil) hebben als ze onder een hoe van 10 à 20° liggen.

Ik heb ook al getwijfeld tussen een opstelling onder hoek naar het zuiden gericht of vlak.

Het grote bezwaar is als ik ze in een hoek naar het zuiden richt, zullen de panelen op mijn dak het beduidend harder te verduren krijgen bij de eerstvolgende herfst of voorjaarsstorm.
De wind komt meestal van over de zee landinwaarts. wat een veel grotere belasting zou betekenen voor de Fv panelen. ik zou dus veel meer ballast moeten plaatsen of steviger bevestigen
met mogelijk extra schade aan mijn dak. weegt dit op tegen de luttele % verlies bij een vlakke plaatsing ??.

Cretenzer.
Quote
#14
(17 November 2022, 22:39)Cretenzer schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(17 November 2022, 21:58)jjohn schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(17 November 2022, 21:15)soundsystem schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik denk dat dit vooral met prijs te maken heeft, ondertussen is er redelijk wat ervaring hier in Belgie met thuisbatterijen.
Reken puur voor accu ongeveer 600€/kWh opslagcapaciteit, daarbij komt eventueel nog batterij omvormer, of bestaande PV omvormer moet hybride zijn.
Gemiddeld wordt als thuisbatterij 10kWh genomen, dus dat is al een flinke kost.

Dus een paar gekoppelde semi-tractie accu's (voor bv boten) zouden al kunnen voldoen. Die kosten opgeteld toch beduidend minder dan een thuisbatterij?
Of is dat te simpel gedacht?

De theorie ?? is dat de lood of eventuele onderhoudsvrije Gel batterij minder geschikt zouden tegen het veelvuldig laden en ontladen zijn dan de speciale maar peperdure batterijen in de verkochte thuisbatterijen.
Ik heb daar persoonlijk mijn bedenkingen bij. want bij de huidige auto's met automatische start /stop doet deze batterij hetzelfde. maar deze kosten een fractie van de
(speciale ???) thuisbatterijen. Ik zal dit grondig verifiëren want waarom kan het wel in een boot of mobilhome aan een aannemelijke prijs?

Cretenzer

@Pavlos: waarom de panelen vlak gelegd? Je zal meer opbrengst (en minder vuil) hebben als ze onder een hoe van 10 à 20° liggen.

Ik heb ook al getwijfeld tussen een opstelling onder hoek naar het zuiden gericht of vlak.

Het grote bezwaar is als ik ze in een hoek naar het zuiden richt, zullen de panelen op mijn dak het beduidend harder te verduren krijgen bij de eerstvolgende herfst of voorjaarsstorm.
De wind komt meestal van over de zee landinwaarts. wat een veel grotere belasting zou betekenen voor de Fv panelen. ik zou dus veel meer ballast moeten plaatsen of steviger bevestigen
met mogelijk extra schade aan mijn dak. weegt dit op tegen de luttele % verlies bij een vlakke plaatsing ??.

Cretenzer.

Ivm hellingshoek, op een zonnepanelenforum in belgie gebruiken we een redelijk accurate simulator, even ingevoerd voor een 4000Wpk installatie:
0° hoek = 3200 kWh opbrengst op een jaar
20° hoek = 3750 kWh opbrengst

Ivm tractiebatterijen: deze zijn niet geschikt voor de typische laad en ontlaadcycli in een huisinstallatie, capaciteit gaat heel snel afnemen na enkele jaren, en ze hebben een veel kortere levensduur.
Quote
#15
  • IVM accus ben ik niet zo goed op de hoogte, ik had dat eerst maar na 6 jaar waren ze kompleet leeg gebruikt en ben ik overgestapt naar dit systeem.
  • IVM stroom die je meer produceert, ik heb een contract getekend met DEI dat alle stroom die ik overproduceer ook nog volgend jaar kan gebruiken. Let wel op, dat is slechts 1 jaar geldig. Je wordt eerst grondig geinformeerd en men weet perfect hoeveel stroom je het vorige jaar verbruikt hebt, en daarop baseren ze hoeveel je mag opwekken, daardoor kan je nooit zeer veel overschot hebben. Ik had nog geen warmtepomp vorig jaar, maar heb toch zeer veel elektriciteit verbruikt met airco en electrische radiators. Dus mijn installatie is zwaar genoeg voor mijn huidig verbruik. 
    Geld zal je nooit terug krijgen voor stroom die je teveel produceert.
  • IVM de hellingshoek, ik had mijn hele dak waterproof gemaakt, en ik wou er geen enkele schroef in geboord hebben, dus heb ik geopteerd om alles op zware betonblokken te plaatsen. Plus wou ik alles zo verstopt mogelijk plaatsen, en ook beschermd tegen de wind en het zand van de straat en zee. Ik woon 500 meter van het water en je kan je niet voorstellen wat hier alles rondvliegt op een dag met wind. 
    Het zou kunnen dat met een hellingshoek ik een beetje meer rendement heb, maar ik kan je verzekeren dat de zon hier vanaf maart/april al zo pal boven je hoofd staat dat het wel zal werken zo.

    NB alles werd einde Oktober aangesloten en ik zit momenteel aan 220 KW/H geproduceerde stroom, waarvan ik nog 50 KW/H in reserve heb.En dat getal blijft momenteel stabiel. De warmtepomp draait gemiddeld 3 uren per dag, maar het is nog zeker niet koud hier, deze nacht was het niet onder de 18 graden....

    Bdankt voor jullie reacties !
Quote
#16
(17 November 2022, 15:37)jjohn schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(17 November 2022, 14:27)Greece_2020 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Je mag idd altijd accu's gebruiken. Geen enkel probleem.

Dank u, dan hebben ze mij verkeerd geïnformeerd. 
Vraag blijft dan: Waarom gebeurd het zo weinig?

Tot voor kort waren er veel haken en ogen om een PV installatie te mogen plaatsen. Nu worden bedrijven gestimuleerd om een PV installatie te installeren en krijgen zelfs subsidie. De particulier komt nu aan de beurt. Het E-Net in Griekenland is niet uitgelegd om de eventueel terug geleverde stroom op te nemen. Ze zijn al blij als het standaard E-Netwerk in stand blijft.
Op dit moment worden er op diverse locaties PV installaties gebouwd met aanpassing naar het E-Netwerk.

Fijne dag,

Dick
Quote
#17
Dit zijn de regels voor zonnepanelen in Griekenland.

1. Copy of Identity or passport.
2. Copy of a recent electricity bill.
3. Site layout plan (for buildings outside city limits and installation on soil)
4. Proof of use of the installation site, as appropriate, as follows:
a) For installation on a privately owned space by the owner of this space
o Title deed (copy of notarial deed and its transfer certificate to the mortgage
office or copy of cadastral sheet in the case of a functioning cadastral office)
of the property corresponding to the consumption installation if it is
identified with the installation site of the station.

b) For installation of the station in a privately owned space by someone other than the
owner, having the legal use of the space
o Proof of legal use (copy of the lease agreement and the certificate of transfer
to the mortgage office or the private lease agreement and the proof of
electronic submission to the Tax Office or the concession) between the
applicant and the owner of the property corresponding to the consumption
space installation of the station. In addition for ground stations, a copy of the
lessor's title deed and his transfer certificate to the mortgage office or a copy
of the cadastral sheet in the case of a functioning cadastral.
o Written consent of the site owner for the installation of a net-metering
station

c) For installation of the photovoltaic station in a common-owned area:
o Minutes of the decision of the general meeting or written agreement of all
the co-owners of the property for the use of the space by the applicant
o Title deed or proof of lawful use of the horizontal property corresponding to
the applicant's consumption establishment

Website:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Email: energy@aenaos-systems.gr

1. Αθήνα: Λ. Ηρακλείου 44, Πατήσια, Τ.Κ : 11141, Τηλ/Fax: 210 2756802
2. Ηράκλειο: Λ. Ικάρου 79Α & Πηλίου, Τ.Κ : 71307, Τηλ: 2810 300270, Fax: 2810 300273
3. Θεσ/κη : Άρη Κωνσταντίδη 11, Εύοσμος, Τ.Κ: 56224, Τηλ: 2316019350
d) For installation of the photovoltaic station in an adjacent area of the applicant's
consumption:
o Title deed or proof of legal use of the property of the consumption installation
as in (a) and (b) and additionally
o Title deed or proof of legal use of the station installation site

5. Building Permit or Certificate of Property Regulation (Arbitrary Settlement) or
Certificate of Antiquity.

6. For buildings located within a traditional settlement, approval of small-scale works is
required. The approval is granted after the opinion of the competent Committee of
Urban Planning and Architectural Control (EPAE).

7. For legal entities, legal documents (Articles of Association, Government Gazette, any
amendments, certificate of representation, general certificate)

8. Declaration of honor of Law 1599/86 (either the original from a ΚΕΠ or electronical
through gov.gr portal) with the following text:
• ο σταθμός αυτοπαραγωγής υποχρεούται σε έκδοση Απόφασης ΕΠΟ /
Υπαγωγής σε ΠΠΔ, or σε βεβαίωση απαλλαγής από ΕΠΟ/ΠΠΔ, or
απαλλάσσεται πλήρως από Περιβαλλοντική Αδειοδότηση (choose the
correct)
• ο σταθμός δεν έχει λάβει αρνητική γνωμοδότηση επί της αίτησης για έκδοση
βεβαίωσης απαλλαγής από ΕΠΟ/ΠΠΔ από την αρμόδια περιβαλλοντική αρχή
(applicable in case of a PV installation on ground that has not received
negative decision)
• έχω τη νόμιμη κατοχή or χρήση (choose the correct) του χώρου επί του
οποίου πρόκειται να εγκατασταθεί ο σταθμός αυτοπαραγωγής
• έχουν εκδοθεί οι απαιτούμενες άδειες ή /και διοικητικές πράξεις από τις
αρμόδιες υπηρεσίες τις οποίες έχω λάβει αρμοδίως και παραμένουν στο
προσωπικό αρχείο μου
• τηρούνται όλες οι σχετικές διατάξεις της κείμενης πολεοδομικής και
περιβαλλοντικής νομοθεσίας,
• όλα τα στοιχεία που υποβάλλονται με την αίτησή μου είναι αληθή

In the field “Προς” the applicant must write “ΔΕΔΔΗΕ”.
Quote
#18
Wat betreft de hellingshoek, er bestaat een mooie tool voor om te bepalen op welke hellingshoek je best je zonnepanelen kan leggen waar ook ter wereld: 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 

Ook ik vind het plat leggen van je zonnepanelen een beetje vreemd, zeker in een warm land. Verschillende installateurs hier raden eerder aan om je zonnepanelen iets rechter te zetten dan de ideale hellingshoek om oververhitting tegen te gaan. 

"Netmetering" is the new hype! Voor de mensen op Kreta, in Heraklion zitten o.a. 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 van Aris Kornilakis (hij heeft een project hier in ons dorp begeleid) of
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 mensen. Zij kunnen je verder helpen met netmetering.

Wij zelf zouden voor off grid gaan, aangezien ons toekomstig plot niet voorzien is van een elektriciteitsconnectiepunt aan de randen van het stuk grond. De dichtstbijzijnde connectie ligt op een goede 370m. Gaat sowieso een hoop geld kosten om via palen de elektriciteit tot bij ons te brengen. 
Gevolg is dus dat we onze eigen energie gaan moeten opwekken via zonnepanelen en misschien een kleine windmolen. Met een warmtepomp houden we geen rekening. Uiteraard met de nodige batterijen om de energie te kunnen opslaan.
Quote
#19
(18 November 2022, 07:57)Pavlos1 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




[*]IVM de hellingshoek, ik had mijn hele dak waterproof gemaakt, en ik wou er geen enkele schroef in geboord hebben, dus heb ik geopteerd om alles op zware betonblokken te plaatsen. Plus wou ik alles zo verstopt mogelijk plaatsen, en ook beschermd tegen de wind en het zand van de straat en zee. Ik woon 500 meter van het water en je kan je niet voorstellen wat hier alles rondvliegt op een dag met wind. 
Het zou kunnen dat met een hellingshoek ik een beetje meer rendement heb, maar ik kan je verzekeren dat de zon hier vanaf maart/april al zo pal boven je hoofd staat dat het wel zal werken zo.
[*]
Dat is inderdaad een goed argument, en ik weet inderdaad dat het er hard kan waaien.
Alleen had ik toch geopteerd voor een (zeer) kleine hoek, gewoon zodat het vuil er vanzelf afregent.
Quote
#20
(18 November 2022, 22:01)El Greco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wat betreft de hellingshoek, er bestaat een mooie tool voor om te bepalen op welke hellingshoek je best je zonnepanelen kan leggen waar ook ter wereld: 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 

Ook ik vind het plat leggen van je zonnepanelen een beetje vreemd, zeker in een warm land. Verschillende installateurs hier raden eerder aan om je zonnepanelen iets rechter te zetten dan de ideale hellingshoek om oververhitting tegen te gaan. 

"Netmetering" is the new hype! Voor de mensen op Kreta, in Heraklion zitten o.a. 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 van Aris Kornilakis (hij heeft een project hier in ons dorp begeleid) of
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 mensen. Zij kunnen je verder helpen met netmetering.

Wij zelf zouden voor off grid gaan, aangezien ons toekomstig plot niet voorzien is van een elektriciteitsconnectiepunt aan de randen van het stuk grond. De dichtstbijzijnde connectie ligt op een goede 370m. Gaat sowieso een hoop geld kosten om via palen de elektriciteit tot bij ons te brengen. 
Gevolg is dus dat we onze eigen energie gaan moeten opwekken via zonnepanelen en misschien een kleine windmolen. Met een warmtepomp houden we geen rekening. Uiteraard met de nodige batterijen om de energie te kunnen opslaan.

Dat is inderdaad een goede tool, wel een beetje uitzoeken nog. En tja, als de panels echt niet goed zouden werken kan ik ze nog steeds onder een hoek plaatsen, momenteel ben ik echter zo tevreden ermee.
Quote
#21
Ik zou in elk geval voor een 48 volt systeem gaan.
Probeeer goede accu's met een BMC erin te krijgen.
Ik ken een aantal mensen die hebben voor de winter wel een benzinegenerator erbij omdat soms de zon niet schijnt en opbrengst matig is.

Hier kan je het globaal berekenen: 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





De ZIP code heb je niet nodig.

Zorg dat je een lijst maakt met alle apparatuur en het verbruik. Zoals een koelkast die toch vaak aangaat of een intermodem.
Dan heb je verlichting en een zonneboiler die je in de winter met stroom moet opwarmen.
Laptop/PC, wasmachine, droger.

Veel om bij stil te staan.

Wij zaten er ook aan te denken, maar de prijs gaat snel naar 15000 of meer ivm de accu's.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Ervaring auto meenemen bij de verhuizing naar Griekenland Beems 58 18.248 02 March 2024, 00:05
Laatste bericht: AlikiR
  Ervaring met thuiswerken vanuit Griekenland? Beachboefje 11 4.581 09 January 2024, 07:19
Laatste bericht: Greece_2020

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)