Warmtevraag Kreta
Om een keuze van een verwarmingsinstallatie te kunnen maken voor een vrijstaande en recente woning, die voldoet aan de huidige isolatienormen,  aan zee in Kreta , denk ik dat het ook nuttig is om te weten hoeveel dagen per jaar uw binnenhuis temperatuur zakt onder de 18° zonder verwarming. Bijgevolg hoeveel dagen per jaar men effectief de woning dient te verwarmen. Zodoende kunnen we afwegen welke installatie en investering hier tegenover staat. De verschillende soorten installaties zijn ons bekend, we willen deze optimaliseren naar onze behoeften en inzake warmtevraag.
Ik had vorige winter meerdere dagen onder de 18 graden in mijn woning, daarmee bedoel ik s'morgens bij het opstaan. Ik laat in de nacht geen verwarming aan. Foto is van January 2022. Buiten 1 graad, binnen nog geen 16, was wel een exeptionele winter dit jaar....
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.

(21 November 2022, 10:30)Ellie69 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.

Om een keuze van een verwarmingsinstallatie te kunnen maken voor een vrijstaande en recente woning, die voldoet aan de huidige isolatienormen,  aan zee in Kreta , denk ik dat het ook nuttig is om te weten hoeveel dagen per jaar uw binnenhuis temperatuur zakt onder de 18° zonder verwarming. Bijgevolg hoeveel dagen per jaar men effectief de woning dient te verwarmen. Zodoende kunnen we afwegen welke installatie en investering hier tegenover staat. De verschillende soorten installaties zijn ons bekend, we willen deze optimaliseren naar onze behoeften en inzake warmtevraag.
Mirtos is vergeleken met het noordelijk gedeelte van Kreta veel zonniger en warmer ,Mirtos heeft een
bijzonder Subtropisch klimaat omdat het beschermd wordt door het Dikti gebergte ,dit klimaat is bijna 
uniek voor het hele eiland met een gemiddelde van 320 dagen zon ,ideaal om daar te overwinteren
(23 November 2022, 12:52)metaxa schreef:

(21 November 2022, 10:30)Ellie69 schreef:

Mirtos is vergeleken met het noordelijk gedeelte van Kreta veel zonniger en warmer ,Mirtos heeft een
bijzonder Subtropisch klimaat omdat het beschermd wordt door het Dikti gebergte ,dit klimaat is bijna 
uniek voor het hele eiland met een gemiddelde van 320 dagen zon ,ideaal om daar te overwinteren

Zo zijn er nog wel zogezegde subtropische locaties op Kreta. Over Makri Gialos en Agia Galini wordt dat ook gezegd. Volgens de Kretenzers wordt Ierapetra al jaren beschouwd als de warmste stad van Zuid-Europa als je de Canarische eilanden tenminste niet meerekenen.
In januari '22 waren we langere tijd in Zuid Kreta. Waar we de eerste week nog in t shirt rondliepen en genoten van het zonnetje sloeg het weer om. Het was wel uitzonderlijk zulk koud weer en sneeuw. We zaten in een huur appartement, natuurlijk niet voorzien aan de weersomstandigheden. Voor onze permanente woning in Zuid Kreta willen we wel de juiste keuzes maken betreffende isolatie en verwarming.
(29 November 2022, 15:22)Ellie69 schreef:

In januari '22 waren we langere tijd in Zuid Kreta. Waar we de eerste week nog in t shirt rondliepen en genoten van het zonnetje sloeg het weer om. Het was wel uitzonderlijk zulk koud weer en sneeuw. We zaten in een huur appartement, natuurlijk niet voorzien aan de weersomstandigheden. Voor onze permanente woning in Zuid Kreta willen we wel de juiste keuzes maken betreffende isolatie en verwarming.

Een juist en wijs besluit.

Het is inderdaad zeer verstandig er rekening mee te houden dat een begrip van een gemiddeld klimaat over een bepaalde periode heel iets anders is dan de hevige verassingen die het klimaat voor ons in peto heeft, vooral de laatste 10 jaren heb ik mijn ervaringen aardig mogen bijstellen, Het is al voorgekomen dat bij kerst in Chania 23c° was en ander jaren lag er rond die periode een dun laagje sneeuw, tot grote verrassing van de lokale bevolking. bovendien heerst er in bijna elke grote baai een soort van lokaal microklimaat.
Hoe indrukwekkend de varia in landschap, zo ook het lokaal klimaat. Isolatie is een wijs besluit. zowel tegen extreme koude als warmte. wel goed verluchten op het juiste moment.
Het meest onderschat word de hoge vochtigheid, in de herfst en de winter kan deze in de nabijheid van de zee na zonsondergang in no time omslaan, alles in de tuin en buitenzijde woning
druipt de condens in grote hoeveelheid van alle voorwerpen en planten. toch voelt het daarom niet koud aan, ik stond letterlijk in mijn T-shirt te werken en alles wat ik aanraakte was kletsnat en doorweekt. soms indrukwekkend.
Zuid en Noord verschillen inderdaad, maar de grote wisselvalligheid geld voor beide regionen. Betreffend, wind, neerslag, temp etc...

Mvg,
Cretenzer

Ga naar forum:

Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)