Warmtevraag Kreta
#1
Om een keuze van een verwarmingsinstallatie te kunnen maken voor een vrijstaande en recente woning, die voldoet aan de huidige isolatienormen,  aan zee in Kreta , denk ik dat het ook nuttig is om te weten hoeveel dagen per jaar uw binnenhuis temperatuur zakt onder de 18° zonder verwarming. Bijgevolg hoeveel dagen per jaar men effectief de woning dient te verwarmen. Zodoende kunnen we afwegen welke installatie en investering hier tegenover staat. De verschillende soorten installaties zijn ons bekend, we willen deze optimaliseren naar onze behoeften en inzake warmtevraag.
Quote
#2
Ik had vorige winter meerdere dagen onder de 18 graden in mijn woning, daarmee bedoel ik s'morgens bij het opstaan. Ik laat in de nacht geen verwarming aan. Foto is van January 2022. Buiten 1 graad, binnen nog geen 16, was wel een exeptionele winter dit jaar....
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#3
(21 November 2022, 10:30)Ellie69 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Om een keuze van een verwarmingsinstallatie te kunnen maken voor een vrijstaande en recente woning, die voldoet aan de huidige isolatienormen,  aan zee in Kreta , denk ik dat het ook nuttig is om te weten hoeveel dagen per jaar uw binnenhuis temperatuur zakt onder de 18° zonder verwarming. Bijgevolg hoeveel dagen per jaar men effectief de woning dient te verwarmen. Zodoende kunnen we afwegen welke installatie en investering hier tegenover staat. De verschillende soorten installaties zijn ons bekend, we willen deze optimaliseren naar onze behoeften en inzake warmtevraag.
Mirtos is vergeleken met het noordelijk gedeelte van Kreta veel zonniger en warmer ,Mirtos heeft een
bijzonder Subtropisch klimaat omdat het beschermd wordt door het Dikti gebergte ,dit klimaat is bijna 
uniek voor het hele eiland met een gemiddelde van 320 dagen zon ,ideaal om daar te overwinteren
Quote
#4
(23 November 2022, 12:52)metaxa schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(21 November 2022, 10:30)Ellie69 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Om een keuze van een verwarmingsinstallatie te kunnen maken voor een vrijstaande en recente woning, die voldoet aan de huidige isolatienormen,  aan zee in Kreta , denk ik dat het ook nuttig is om te weten hoeveel dagen per jaar uw binnenhuis temperatuur zakt onder de 18° zonder verwarming. Bijgevolg hoeveel dagen per jaar men effectief de woning dient te verwarmen. Zodoende kunnen we afwegen welke installatie en investering hier tegenover staat. De verschillende soorten installaties zijn ons bekend, we willen deze optimaliseren naar onze behoeften en inzake warmtevraag.
Mirtos is vergeleken met het noordelijk gedeelte van Kreta veel zonniger en warmer ,Mirtos heeft een
bijzonder Subtropisch klimaat omdat het beschermd wordt door het Dikti gebergte ,dit klimaat is bijna 
uniek voor het hele eiland met een gemiddelde van 320 dagen zon ,ideaal om daar te overwinteren

Zo zijn er nog wel zogezegde subtropische locaties op Kreta. Over Makri Gialos en Agia Galini wordt dat ook gezegd. Volgens de Kretenzers wordt Ierapetra al jaren beschouwd als de warmste stad van Zuid-Europa als je de Canarische eilanden tenminste niet meerekenen.
Quote
#5
In januari '22 waren we langere tijd in Zuid Kreta. Waar we de eerste week nog in t shirt rondliepen en genoten van het zonnetje sloeg het weer om. Het was wel uitzonderlijk zulk koud weer en sneeuw. We zaten in een huur appartement, natuurlijk niet voorzien aan de weersomstandigheden. Voor onze permanente woning in Zuid Kreta willen we wel de juiste keuzes maken betreffende isolatie en verwarming.
Quote
#6
(29 November 2022, 15:22)Ellie69 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




In januari '22 waren we langere tijd in Zuid Kreta. Waar we de eerste week nog in t shirt rondliepen en genoten van het zonnetje sloeg het weer om. Het was wel uitzonderlijk zulk koud weer en sneeuw. We zaten in een huur appartement, natuurlijk niet voorzien aan de weersomstandigheden. Voor onze permanente woning in Zuid Kreta willen we wel de juiste keuzes maken betreffende isolatie en verwarming.

Een juist en wijs besluit.

Het is inderdaad zeer verstandig er rekening mee te houden dat een begrip van een gemiddeld klimaat over een bepaalde periode heel iets anders is dan de hevige verassingen die het klimaat voor ons in peto heeft, vooral de laatste 10 jaren heb ik mijn ervaringen aardig mogen bijstellen, Het is al voorgekomen dat bij kerst in Chania 23c° was en ander jaren lag er rond die periode een dun laagje sneeuw, tot grote verrassing van de lokale bevolking. bovendien heerst er in bijna elke grote baai een soort van lokaal microklimaat.
Hoe indrukwekkend de varia in landschap, zo ook het lokaal klimaat. Isolatie is een wijs besluit. zowel tegen extreme koude als warmte. wel goed verluchten op het juiste moment.
Het meest onderschat word de hoge vochtigheid, in de herfst en de winter kan deze in de nabijheid van de zee na zonsondergang in no time omslaan, alles in de tuin en buitenzijde woning
druipt de condens in grote hoeveelheid van alle voorwerpen en planten. toch voelt het daarom niet koud aan, ik stond letterlijk in mijn T-shirt te werken en alles wat ik aanraakte was kletsnat en doorweekt. soms indrukwekkend.
Zuid en Noord verschillen inderdaad, maar de grote wisselvalligheid geld voor beide regionen. Betreffend, wind, neerslag, temp etc...

Mvg,
Cretenzer
Quote
#7
(21 November 2022, 10:30)Ellie69 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Om een keuze van een verwarmingsinstallatie te kunnen maken voor een vrijstaande en recente woning, die voldoet aan de huidige isolatienormen,  aan zee in Kreta , denk ik dat het ook nuttig is om te weten hoeveel dagen per jaar uw binnenhuis temperatuur zakt onder de 18° zonder verwarming. Bijgevolg hoeveel dagen per jaar men effectief de woning dient te verwarmen. Zodoende kunnen we afwegen welke installatie en investering hier tegenover staat. De verschillende soorten installaties zijn ons bekend, we willen deze optimaliseren naar onze behoeften en inzake warmtevraag.

Ik denk dat je in grote lijnen mag rekenen op een 4-tal maanden/jaar. Ruwweg, van half november tot half maart. Uiteraard hangt dit van jaar tot jaar af en zullen er zeker periodes zijn dat het binnen aangenaam zitten is zonder verwarming. 

De inplanting en isolatie van je woning is hierin ook cruciaal. Ons huidig huis staat een beetje zuid-oost geplaatst en dat laat zich nu in de winter en met de aanpassing van het winteruur sterk aanvoelen wat betreft uren zon dat ons terras/huis in de zon ligt. Kort na de middag komt er niet veel meer warmte op ons terras maar nog wel op het dakterras.  
Ik veronderstel wanneer je je woonst pal zuid kan inplanten je het meeste voordeel ervan gaat hebben in de winter, wat ook gelijk wil zeggen dat je er het meeste nadeel van gaat hebben in de zomer. Big Grin

Goed, eindelijk zijn ze hier nieuwe woningen aan het isoleren. Vloeren (belangrijk mocht je vloerverwarming overwegen), buitenmuren (de blauwe isolatie-platen zie ik hier veel verschijnen) en dakisolatie bepalen sterk je binnentemperatuur. Ik veronderstel dat je CE/architect je daarin wel kan bijstaan.

Een "somba" (houtkachel) of pelletkachel is feitelijk een no-brainer (als je daar van houdt tenminste) evenals een airco (al dan niet verbonden aan een warmtepomp). 

Wij hebben hier, toen we hier vorig jaar in november zaten, temperaturen gehad van 13° binnen zonder verwarming. Niet leefbaar dus. Wij zitten hier wel op 410m boven de zeespiegel en dat laat zich in deze periode snel voelen in vergelijking met de
temperaturen beneden aan de kust. 
Het meest extreme vorige winter was een dag dat we inkopen gaan doen waren in Ierapetra, een aangename 18° daar, 22km verder en aangekomen boven in ons dorp was het nog 3° met lichte sneeuw.
Quote
#8
(21 November 2022, 10:30)Ellie69 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Om een keuze van een verwarmingsinstallatie te kunnen maken voor een vrijstaande en recente woning, die voldoet aan de huidige isolatienormen,  aan zee in Kreta , denk ik dat het ook nuttig is om te weten hoeveel dagen per jaar uw binnenhuis temperatuur zakt onder de 18° zonder verwarming. Bijgevolg hoeveel dagen per jaar men effectief de woning dient te verwarmen. Zodoende kunnen we afwegen welke installatie en investering hier tegenover staat. De verschillende soorten installaties zijn ons bekend, we willen deze optimaliseren naar onze behoeften en inzake warmtevraag.

Beste,

Om je een goed beeld te geven van de weersomstandigheden in elk jaargetij, check je best de Historische gegevens in je onmiddellijke omgeving.
Deze kun je voor gans Griekenland opvragen en ook voor Kreta via het NOANN network kijk dan even onder Climatological Reports 

enkele voorbeelden :
VB: Chania
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Agioi Pantes
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






locaties op Kreta zijn

Agioi Pantes, Agios Nikolaos, Alikianos, Anogia, Asi Gonia
Chania, Askifou, Vagionia, Vryses, Gortyna, Elos, Zimbragou,
Heraklion, Heraklion-West, Heraklion - Oost, Heraklion
Haven, Ierapetra, Kakopetros, Kandanos, Kolymbari, Lentas,
Metaxochori, Moires, Toplou-klooster, Neapoli-Lassithiou,
Paleochora, Peza, Plakias, Platanias, Plora, Potamio,
Pyrathi, Rethymno, Rethymno - Stad, Stalos,
Samaria, Samaria-Faraggi, Sitia, Spili, Stavrakia, Sfakia,
Tzermiadon, Falasarna, Finokalia, Fourfouras, Phragma
Potamoun, Chania-Akrotiri, Chania-Centrum

Lijst met al de weerstations in Griekenland vind U hier in PDF
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Wilt U nog verder terug in de tijd gaan kunt U historische weer rapporten opvragen in excel of PDF

Schrijf U dan in hier eerst in via Uw email en gebruikersnaam

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






verder leest U (in het Grieks)
Al geregistreerd?  Klik hier om in te loggen.

In deze applicatie worden de volgende functies aan de bezoeker aangeboden:
# Zoek dagelijks naar oudere metingen voor elk station. Met behulp van de bovenstaande zoekfunctie kunnen gebruikers station, jaar en maand selecteren en de dagelijkse opnames voor die maand en dat station krijgen. Tegelijkertijd wordt informatie gegeven over de locatie van elk station en mogelijke problemen / meettekortkomingen die er zijn. Om gegevens op een kortere tijdschaal te verstrekken (bijv. uurtarieven, tienminutentarieven, enz.), Neem dancontact met ons op.
# Beschrijving van het netwerk van automatische weerstations van cepol (pdf)
Meldingen van maximum- en minimumtemperaturen en maandelijkse neerslag voor de periode 2006-2020, (in excel-bestand)

# Wetenschappelijke publicatie over het netwerk van NCA-stations (in pdf-bestand))

Let evenwel op welke hoogte dit weerstation staat, zoals El-Greco aanhaalde daalt de Temp snel op een hogere locatie.

Wil je de locale verschillen liever via de live webcams observeren
check even hier :
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Ik wens je een verder Mega Suc6 met je Project.

Cretenzer
Quote
#9
Super bedankt voor jullie behulpzame reacties, dat helpt om bewuste en vooral duurzame keuzes te maken.
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)