Grieksegids nieuws
Topjaar olijven
#1
Topjaar voor olijven ,maar ze liggen weg te rotten  maar er is niemand te vinden die ze wil plukken volgens
de olijfboer Vasilis Koutsavtakis in het dorp Gramvousa op Kreta , vroeger werd dat meestal gedaan door
Bulgaren en Albanezen ,maar die komen ze niet meer plukken ondanks dat het dagloon van 35 euro verhoogd is 
naar zo,n 60 euro ,dus nu is hij samen met zijn vrouw van s,morgens tot s,avonds allebei 67 jaar in de boomgaard
te vinden samen met een  albanees ,maar hij had zijn pensioen toch anders voorgesteld
Quote
#2
(07 December 2022, 11:23)metaxa schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Topjaar voor olijven ,maar ze liggen weg te rotten  maar er is niemand te vinden die ze wil plukken volgens
de olijfboer Vasilis Koutsavtakis in het dorp Gramvousa op Kreta , vroeger werd dat meestal gedaan door
Bulgaren en Albanezen ,maar die komen ze niet meer plukken ondanks dat het dagloon van 35 euro verhoogd is 
naar zo,n 60 euro ,dus nu is hij samen met zijn vrouw van s,morgens tot s,avonds allebei 67 jaar in de boomgaard
te vinden samen met een  albanees ,maar hij had zijn pensioen toch anders voorgesteld

Het is eigenlijk gewoon dat de hele familie mee helpt bij het binnen halen van de oogst zoals hier in Epiros.

   


Fijne dag,

Dick
Quote
#3
Lees het volledige artikel over de olijvenpluk in het AD van vandaag, 7-12-2022.
Quote
#4
(07 December 2022, 11:41)Beems schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(07 December 2022, 11:23)metaxa schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Topjaar voor olijven ,maar ze liggen weg te rotten  maar er is niemand te vinden die ze wil plukken volgens
de olijfboer Vasilis Koutsavtakis in het dorp Gramvousa op Kreta , vroeger werd dat meestal gedaan door
Bulgaren en Albanezen ,maar die komen ze niet meer plukken ondanks dat het dagloon van 35 euro verhoogd is 
naar zo,n 60 euro ,dus nu is hij samen met zijn vrouw van s,morgens tot s,avonds allebei 67 jaar in de boomgaard
te vinden samen met een  albanees ,maar hij had zijn pensioen toch anders voorgesteld

Het is eigenlijk gewoon dat de hele familie mee helpt bij het binnen halen van de oogst zoals hier in Epiros.




Fijne dag,

Dick
Dit was wel vaak zo, in t verleden. Maar dit jaar zijn er extreem veel.olijven. En door de jaten heen zijn families kleiner geworden, jongeren studeren op andere plaatsen in Gr, wonen in het buitenland, of.....voelen zich 'te goed' voor de olijvenpluk. Heel triest dat die olijven wegrotten.
Wij heben schoonfam in Athene, echtpaar is in de 80, zij komt van kreta.....heeft daar ook nog bomen. Niemand geinterresseerd om te gaan plukken....
Quote
#5
Meer en meer mensen verkopen dan ook hun olijfgaardgronden. De jongeren zien dat al helemaal niet meer zitten om deze nog te bewerken. Het olijffabriek hier van ons dorp draait toch al bijna een maand op volle toeren. Soms zijn ze tot kort na middernacht nog aan het persen en beginnen dadelijks om 10:00u.
Quote
#6
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Voor degenen welke het willen en kunnen (premium) lezen.
Quote
#7
is er nog een sector waar ze geen volk te kort komen?  ik hoor tegenwoordig niets anders, eindelijk is de werkloosheid opgelost  Big Grin
Quote
#8
Onderstaand het hele AD artikel:

Te weinig mensen om alle olijven te oogsten in Griekenland

Het is een topjaar voor de olijf in Griekenland. Rijp hangen de vruchten in de bomen, klaar om geoogst te worden. Maar er is nauwelijks iemand te vinden om ze te plukken. Een deel van de oogst ligt al op de grond weg te rotten.
Thijs Kettenis 07-12-22, 10:00

Nooit had Vasilis Koutsavtakis (67) gedacht dat hij op zijn leeftijd nog de hele dag in de weer zou zijn in zijn boomgaard om olijven te plukken. Helemaal niet samen met zijn vrouw Maria, ook 67. ,,Maar we moeten wel”, zegt de gepensioneerd docent, terwijl hij even pauzeert aan de rand van zijn olijfgaard met 250 bomen in het dorp Gramvousa, op het uiterste westpuntje van Kreta.


Het hele eiland hangt vol met sappige rijpe groene vruchten, klaar om geoogst en geperst te worden. Dit jaar nog meer dan normaal in december: de opbrengst is uitzonderlijk goed, legt Koutsavtakis uit, meer dan twee keer die van vorig jaar. Dat komt onder meer vanwege een nat voorjaar en een niet zo verzengend hete zomer. Ook de kwaliteit is daardoor hoog. Kassa dus zou je zeggen voor Koutsavtakis en zijn collega’s, maar hij schudt zijn hoofd. ,,Een deel van de oogst zal verloren gaan. We kunnen dit jaar niet de mensen vinden om ze te plukken.”
Wie wel eens op vakantie in Griekenland is geweest, weet dat olijven er big business zijn. De vruchten zitten in vrijwel elke salade, zowat elk gerecht zwemt in een plas olijfolie en de patatjes (en groente, kaas en vis) worden erin gefrituurd. Daarnaast exporteert het land miljoenen liters olijfolie, vooral naar Italië, om daar verder verwerkt te worden. Volgens het ministerie van Buitenlandse Zaken is Griekenland de op twee na grootste producent van olijven en olijfolie ter wereld, met een marktaandeel van 16 procent.

Tot voor kort waren veel van de plukkers Albanezen, die hier al jaren werkten. De meesten van hen zijn vertrokken

Twaalf olijfbomen per Griek
Maar liefst 120 miljoen olijfbomen telt het land - twaalf voor elke Griek. Meer dan 5.000 jaar geleden begon de eerste teelt, en wel op Kreta. De naar verluidt oudste olijfboom ter wereld staat in het dorp Vouves, op nog geen vijf kilometer van de boomgaard van Koutsavtakis. Tussen de twee- en vierduizend jaar oud, en ook nu hangt-ie weer vol. Het steekt daarom extra dat hier op Kreta, nog steeds het centrum van de olijfteelt in Griekenland, nu een deel van de olijven niet geplukt kan worden.
,,Bij deze oogst zou ik normaal twee tot drie extra mensen inhuren”, verklaart Koutsavtakis het feit dat zijn vrouw en hij nu voor dag en dauw opstaan om zolang het licht is te kunnen plukken. Samen met één werknemer, die ze gelukkig nog hebben kunnen vinden - een Albanees. Die wil niet in de krant. ,,Tot voor kort waren veel van de plukkers Albanezen, die hier al jaren werkten. Ze waren heel ervaren en deden hun werk goed. Maar de meesten van hen zijn vertrokken”, zegt Koutsavtakis, terwijl hij toekijkt hoe zijn collega met een machine de olijven uit de bomen schudt.
Aan de slag in toerismesector
,,Dat begon al tijdens de economische crisis in het vorige decennium, en covid heeft dat nog eens versneld. Veel Albanezen maar ook Bulgaren gingen terug naar hun land en zijn daar gebleven. Of ze zijn verder verhuisd naar andere landen waar ze makkelijker en tegen meer loon aan de slag kunnen, zoals Italië of Spanje.” Tegelijkertijd is het ook steeds moeilijker Grieken te vinden voor dit werk: die gaan liever aan de slag in het zich steeds verder ontwikkelende toerisme, of als ze iets met hun handen willen doen, in de bouw. En dus trommelen boeren familieleden op, of staan ze tot op hoge leeftijd zelf dag in dag uit aan de bomen te schudden.

,,Ook als ik wel genoeg mensen kon vinden, zou ik wel helpen hoor”, zegt Koutsavtakis monter. ,,Maar hoewel ik fit ben, was het niet mijn bedoeling om samen met mijn vrouw als gepensioneerden de hele dag in de weer te zijn. Het is zwaar werk.”
De oogst is vorige maand begonnen en duurt nog zeker een maand, dus het is nog lastig te zeggen hoeveel van de oogst verloren zal gaan. Het hangt onder meer af van het aantal regendagen, waarop niet geplukt kan worden. En van het aantal familieleden en vrienden dat kan worden opgetrommeld. Koutsavtakis, die ook voorzitter is van de coöperatie van ongeveer 200 olijfproducenten in en rond Gramvousa, hoopt dat het zo’n tien procent zal zijn. Anderen houden rekening met dertig tot veertig procent.
Olijven die te laat geoogst worden, zorgen voor minder goede olie

Kwaliteit kan lager zijn bij late oogst
In centrale delen van Kreta valt een deel van de olijven al uit de bomen op de grond, en ligt daar weg te rotten, weet Koutsavtakis. ,,En het gaat niet alleen om aantallen, maar ook om kwaliteit. Olijven die te laat geoogst worden, zorgen voor minder goede olie.”
Snel een oplossing vinden is lastig. De lonen zijn al verhoogd van 35 naar 50 tot 60 euro per dag, zegt Koutsavtakis, maar dat heeft niet tot veel nieuwe interesse geleid. Wel tot duurdere olie: de coöperatie betaalt de boeren nu 4,50 per liter, tegen 3,30 vorig jaar. Ook de flink gestegen energieprijzen, bijvoorbeeld voor het persen van de olijven in de kleine fabriek van de coöperatie, dragen daaraan bij. ,,De uitweg moet komen van soepeler regelgeving”, weet Koutsavtakis. ,,Het is in Griekenland nu vrijwel onmogelijk mensen van buiten de EU legaal werk te bieden. Ook dat is een reden dat Albanezen niet terugkomen.”
De Griekse overheid, niet happig op het binnenhalen van migranten, beweegt langzaam. Eerder dit jaar sloot Athene een overeenkomst met Bangladesh, waarbij inwoners van dat land voor maximaal vijf jaar in Griekenland aan de slag mogen, en alleen in de landbouw. Eventuele familie mag niet mee. ,,De voorwaarden zijn zo onaantrekkelijk, dat ik me afvraag wie daar gebruik van wil maken”, zegt Koutsavtakis. ,,En voor onze oogst komt het sowieso te laat. Die mensen komen uit een heel ander deel van de wereld. Voordat ze goed zijn getraind en ingewerkt, zijn we jaren verder.” Voor nu hoopt hij dat hij, door met zijn vrouw en enige werknemer heel hard te werken, het verlies van olijven dit seizoen tot een minimum kan beperken.
Quote
#9
Dat mensen uit Bangladesh niet meer Naar Griekenland komen is niet zo vreemd,nadat in de buurt.
van Patras 13  aardbeien plukkers werden neer geschoten ,enkel alleen omdat ze al eenhalf jaar geen
salaris hadden ontvangen , en weigerden om nog verder te plukken ,plus dat de opzichters ook nog
eens  bijna zonder straf er van af kwamen ,enzo lang is dat ook nog niet zo lang geleden
Quote
#10
(08 December 2022, 17:35)metaxa schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Dat mensen uit Bangladesh niet meer Naar Griekenland komen is niet zo vreemd,nadat in de buurt.
van Patras 13  aardbeien plukkers werden neer geschoten ,enkel alleen omdat ze al eenhalf jaar geen
salaris hadden ontvangen , en weigerden om nog verder te plukken ,plus dat de opzichters ook nog
eens  bijna zonder straf er van af kwamen ,enzo lang is dat ook nog niet zo lang geleden
Dit was in 2013.
De aardbeien worden nog steeds geplukt door arbeiders uit Bangladesh. Niet bepaald onder de beste omstandigheden maar ze zijn er nog steeds. 

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#11
Hier op Lesbos willen Bulgaren en Albanesen ook niet meer olijven oogsten.

Een vriend van ons heeft via een Nederlandse vriend die in het opvangkamp Kara Tepe (voorheen Moria) werkt, 2 Soedanese mannen gevonden die graag komen voor een hele dag voor 35 euro per persoon!!!
Quote
#12
(08 December 2022, 22:06)Elena schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Hier op Lesbos willen Bulgaren en Albanesen ook niet meer olijven oogsten.

Een vriend van ons heeft via een Nederlandse vriend die in het opvangkamp Kara Tepe (voorheen Moria) werkt, 2 Soedanese mannen gevonden die graag komen voor een hele dag voor 35 euro per persoon!!!

Momenteel werken hier veel mensen in de glasvezel kabels industrie ,en verdienen ze hier in een week
waar ze in hun thuisland een hele maand voor moeten werken ,het zijn Bulgaren - Polen  Roemenen 
en in de bouw veel Albanezen en litouwers
Quote
#13
Ook hier in NL een topjaar, ik telde wel 10 olijven aan mijn boom Big Grin . Over een paar jaar ga ik ook hulp nodig hebben  Tongue.
Quote
#14
Een groot probleem de laatste jaren

Mijn woning ligt ook niet ver van de oudste olijfboom in Vouves op Kreta, meer bepaald nabij de bekende olijfperserij Terra Kreta in kolymbari
en is omringd door ontelbare olijfbomen.
Ik merk inderdaad veel minder activiteit in de olijvenpluk de laatste jaren.
Ik veronderstelde dat door met de covidcrisis was, maar blijkbaar ligt het probleem dieper.

Cretenzer
Quote
#15
(09 December 2022, 18:22)Suus schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ook hier in NL een topjaar, ik telde wel 10 olijven aan mijn boom Big Grin . Over een paar jaar ga ik ook hulp nodig hebben  Tongue.

ik kom eraan ..... Big Grin
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)