Tiganaki
#1
In ons favoriete restaurant Kostas (what's in a name  Wink ) at ik regelmatig dit gerecht. Vreemd genoeg is het nooit in me opgekomen om het ook zelf te maken. Misschien omdat ik de perfectie en liefde die Kostas in dit gerecht stopte geen geweld wilde aandoen? Ik weet het niet. Helaas is Kostas alweer een hele tijd geleden overleden en hebben we hier in Zeeland geen enkel Grieks restaurant meer dat die naam "Grieks" met eer mag dragen. Hoe krom werken de hersens van een mens, toen ik de nieuwsbrief van een grote regionale slager binnen kreeg en daar "kophaas" zag staan, moest ik gelijk aan dit gerecht denken. En toen dacht ik, het wordt tijd om het zelf eens te maken, zeker ook als eerbetoon aan Kostas. Mijn versie kan bij lange niet tippen aan zijn gerecht, maar gisteravond waren de gasten zeer in hun nopjes er mee. Vandaar hier nu mijn versie. Het is hier dit weekend wel een "Metaxa-weekend" geworden, want behalve in dit gerecht speelde het ook vanavond een grote rol, maar dat post ik later nog.
Wij hebben het gisteravond gewoon simpel met zelf gemaakte frietjes gegeten. (Een beetje oregano er overheen, een bakje tzatziki en je hebt de Griekse touch. Wil je nog verder gaan in de beleving, bak je de frietjes maar voor 3/4 af in olijfolie en laat je de olie er lekker aan kleven ipv af te laten lekken.  Big Grin )
Ik gebruik al enkele jaren een sous-vide staaf om vlees en vis op de perfecte temperatuur te garen en daar heb ik hier ook gebruik van gemaakt. Ook de "normale" bereiding van de kophaas staat in het recept erbij.
Hierbij het recept en enkele foto's, geniet ervan!








De sous-vide bereiding van het vlees:


Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






De groenten voor bij het vlees:


Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.







De kophaas na de sous-videbereiding en het aangrillen en mooi rosé van binnen in stukken gesneden:


Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.







Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






De basis voor de Metaxa-roomsaus:


Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






En klaar om geserveerd te gaan worden!


Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)