Het verhaal van de ferry Olympus
#1
In 2018 vond een groep zakenmensen op Santorini dat de aanvoer van (hun) goederen niet altijd even vlot verliep. Dus besloten ze daar eigenhandig verandering in te brengen. Ze richtten Seaspeed Lines op en kochten een oude ferry die al jaren aan de kant lag.
Die oude ferry was in 1976 te water gelaten in Japan als de OKUDOGO 3 en kwam 12 jaar later in Europese wateren terecht onder de nieuwe naam MARIA G. en werd ingezet op een route Brindisi-Cesme (weliswaar via Igoumenitsa & Patras).

OKUDOGO 3

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






MARIA G

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Dat werd maar een paar jaren volgehouden tot het schip om economische redenen aan de kant gelegd werd en in 2004 gekocht werd door Endeavor Lines.
De ferry werd ELLI T genaamd en kwam via een charter aan Maritime Way (MyWay) terecht op één van de gebruikelijke Adriatische routes, nl. Patras - Igoumenitsa - Brindisi.  Slechts voor 2 jaar want Maritime Way/MyWay kende een roemloos einde en de ELLI T ging terug naar Endeavor Lines dat Kefalonia toevoegde aan de route. 4 jaar later ging Endeavor zelf financieel ten onder.
Na opnieuw ettelijke maanden aan de kant te hebben gelegen werd de ELLI T opnieuw verkocht en gehuurd door een nieuw opgerichte rederij: CRETAN FERRIES. Die hadden het lumineuze idee om de concurrentie aan te gaan met de bestaande grootmachten op de routes van Kreta naar Piraeus. Met het verschil dat zijn de ELLI T inzetten vanuit Rethymnon. Een lang leven was dat niet beschoren want in 2014, na amper 2 jaar, kwam er al een einde aan en de ELLI T ging aan de kant tussen enkele wrakken nabij Piraeus.

ELLI T

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Tot dus de groep zakenmensen uit Santorini in 2018 op de proppen kwamen. Maar blijkbaar hadden zij de toestand waarin de ELLI T was een klein beetje onderschat. Het duurde liefst 10 maanden het vaartuig, inmiddels Olympus gedoopt, varensklaar was om ingezet te worden op een route Piraeus-Milos-Santorini-Rethymnon.

Helaas, op de eerste reis, op 1 augustus 2018 liep het al behoorlijk mis. De OLYMPUS raakte een rots en liep aan de grond in de caldera van Santorini. Een scheur van 20 m in de bodemplaat was het gevolg en dus opnieuw 4 maanden aan de kant voor de nodige reparaties.
Met het nodige vallen en opstaan werd geprobeerd vol te houden maar weinig trafiek en ook een virus kwamen roet in het eten gooien. De OLYMPUS ging na een korte carrière in de Egeïsche Zee eind augustus 2021 opnieuw aan de kant om financiële redenen. Het definitieve einde voor het inmiddels 45 jaar oude vaartuig dacht men.
Toevallig was ik in Syros in mei 2022 toen de OLYMPUS daar aankwam in de scheepswerf en nog meer toeval: de eigenaar van de accommodatie waar ik verbleef werkte op een sleepboot van de scheepswerf. Toen ik hem vroeg wat de OLYMPUS daar kwam doen was zijn antwoord: "Ik kan niet geloven wat ik gehoord heb."

De verwondering en het ongeloof in de Griekse ferry middens was even groot: Het subsidiecontract voor uitbating van de Piraeus - Kreta - Rhodos route, tot ieders tevredenheid uitgebaat door de Prevelis van ANEK Lines, werd toegewezen aan Seaspeed Lines en de OLYMPUS. Ongelooflijk maar waar. Een, zelfs met subsidies, nauwelijks leefbare route werd toegewezen aan een maatschappij in ernstige financiële problemen met een aftandse ferry.
De OLYMPUS heeft zelfs niet gevaren op de toegewezen route want nog voor de eerste afvaart eind juli 2022 werd het schip niet zeewaardig verklaart door de scheepsinspectie. Ondertussen werd al 3 maal geprobeerd door de autoriteiten om het schip te veilen maar zonder succes. De laatste maal was vorige week met een openingsbod ingesteld op 2.160.000 Euro. Zelfs voor professionele maritieme schroothandelaars lijkt de OLYMPUS dat dus niet meer waard te zijn.

OLYMPUS

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#2
weer een mooi verhaal Partick, bedankt voor de info. het blijft toch een wonderlijke wereld die ferries en haar uitbaters/buiters.
Quote
#3
Geweldig maar triestig verhaal Patrick. De maritieme wereld is altijd al een beetje een ghost-wereld geweest.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Mati - 3 kapiteins vertellen hun verhaal Patrick 4 2.405 07 August 2018, 22:43
Laatste bericht: Corry
  Het verhaal van de BRILLANTE VIRTUOSO - Kaping (?) - Moord - Megafraude (?) Patrick 8 3.053 02 March 2018, 15:46
Laatste bericht: Patrick

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)