Fodelianakis olijfolie                 
Emigreren naar Kos: wat moet ik regelen?
#1
Beste leden,

Ik heb al aardig wat topics gelezen op dit forum, waar ik veel informatie uithaal en wat enorm helpt. Toch heb ik enorm veel vragen en ik vuur ze gewoon maar even af in dit forum. Ik zou het heel erg op prijs stellen als jullie je ervaringen met emigreren naar Griekenland willen delen!

Mijn man en ik zijn NIET gepensioneerd, we hebben een appartement gekocht op Kos en ons plan is om dit jaar te emigreren. We gaan dus wonen en werken in Griekenland. Maar dat is niet zo simpel, want wát moet er veel geregeld worden. 

Belastingen, verzekeringen, internet, elektriciteit, water, telefoon, auto, verhuizen, yellow card, green card, ..... en dan al die afkortingen: AMKA, IKA, EHIC, TIN, AFM, KEP......
Kan iemand eens goed uitleggen wat dit allemaal betekent. Inmiddels ken ik de begrippen en weet ik dat je soms eerst het ene geregeld moet hebben, voordat je het andere kunt aanvragen. Confused
Maar wat zou het handig zijn om een overzicht te hebben!
Dan mijn vragen:

1. Heeft iemand een goede en handige checklist waarin staat wat je moet regelen en wanneer, welke documenten je nodig hebt bij bepaalde aanvragen, welke documenten we vanuit Nederland nodig hebben (eventueel vertaald en gelegaliseerd), etc?
Natuurlijk om te voorkomen dat we niet van het Griekse kastje naar de muur gestuurd worden. 

2. Is er in Nederland een bedrijf/organisatie/buro dat je kan begeleiden bij emigratie?

3. Hoe word je bij emigratie fiscaal aangemerkt in Griekenland? Ik lees daar nogal wat tegenstrijdige informatie over.

4. Ben je verplicht zowel in NL als in GR belastingaangifte te doen, over het jaar van de verhuizing? Welke gegevens moet ik dan invullen als ik in beide landen aangifte moet doen over een deel van het jaar?
Omdat we Onroerend Goed in GR hebben, moeten we sowieso aangifte in GR doen, neem ik aan. 

5. Welk belastingtarief wordt geheven over spaargeld/vermogen? Kent GR een vermogens(heffing)belasting? Kent GR een heffingsvrij vermogen?

6. Kent Griekenland een Deposito Garantiestelsel zoals we dan van de DNB hebben in Nederland, zodat je (spaar)geld wettelijk beschermd is als de bank failliet gaat?

7. Is er iemand in deze groep die een goede (Engels sprekende) accountant op Kos kan aanbevelen?

8. Wie heeft ervaring met het verhuizen van de (gedeeltelijke) inboedel naar Griekenland? Waar moeten we rekening mee houden qua douane? Welk bedrijf bevelen jullie aan?

9. Het is niet toegestaan de auto mee te nemen als deze ouder dan 5 jaar is. Kun je de auto bijvoorbeeld wel laten importeren door een handelsbedrijf/autodealer?

Zoals je ziet, heel veel vragen! Ik hoop dat jullie een beetje opheldering kunnen geven en ik ben benieuwd naar de reacties.

Gr
Monic
Quote
#2
Misschien dat Nany jullie wat tips kan geven ,zij woont al jaren op Kos ,heeft daar een winkel
en is redelijk actief hier op Oriste
Quote
#3
Met betrekking tot de auto zou ik de vraag neerleggen bij het Griekse consulaat. want je auto mag soms wel mee als hij ouder is dan 5 jaar maar dan mag hij niet meer dan ongeveer 50.000 km gereden hebben en niet meer dan een bepaalde emissiewaarde hebben. Zij geven je een waslijst aan papieren die je aan hun moet sturen. Dan moet je nog een bedragje betalen en dan krijg je een papier waar je in Gr mee verder kan.
Quote
#4
Ik denk dat je de checklist snel mag vergeten MBlauw Big Grin (en alvast welkom op het forum). 
Chaos is een Grieks woord dus denk ik dat je beter alles op je laat afkomen en de dag plukt zoals die komt. Wink  
Wat is belangrijk voor jullie? 

Appartement gekocht (geregistreerd & gelegaliseerd?) van een vorige eigenaar of nieuwbouw?
Elektriciteit en water zal 9/10 moeten overgedragen worden door de vorige eigenaar. (samen naar ΔΕΙ en waterleverancier)
Opgelet met internet/vaste telefoonlijn want dat kan wel eens lang duren afhankelijk vanwaar jullie (gaan) wonen. 

In de KEP kunnen ze je wel met veel verder helpen hoor, toch hier op Kreta waar wij een vriendelijke en behulpzame dame hadden.
 
Je zou je laten kunnen registreren bij jullie Nederlandse ambassade, dat brengt toch een paar voordelen op als het op documenten op aankomt.

Je auto (staat die privé of om naam van een zaak?) = niet onbelangrijk. Als die privé staat zou je via je Nederlandse ambassade in Athene een verzoek kunnen indienen om die samen met de huisraad te laten overkomen als "inboedel". 
Staat die op een zaak, zou je hem beter in Nederland achterlaten, daar verkopen en op Kos een tweedehands aanschaffen. Zo hebben wij het vorig jaar gedaan maar wel eerst nadat we er hier nog 6 maanden hadden met rondgereden.
Als je alle nodige documenten hebt van de Nederlandse ambassade om je inboedel naar Kos te krijgen zou je normaal geen douanekosten moeten betalen. (behalve wat administratieve & registratiekosten voor de eventuele auto)
 
Zorg redelijk snel/onmiddellijk voor een (goede) accountant. 

Succes met het emigreren.
Quote
#5
Als je een beetje Duits begrijpt (of m.b.v. Dhr Google-translate) heb je misschien hier iets aan:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#6
Voor wat betreft de auto heb ik mijn ervaring beschreven zodat iedereen er wat aan heeft.

Kijk hier op Oriste 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Mijn auto was op het moment van verhuizen negen jaar oud, dus die vijf jaar klopt niet.

Veel succes

Dick
Quote
#7
1. Heeft iemand een goede en handige checklist waarin staat wat je moet regelen en wanneerwelke documenten je nodig hebt bij bepaalde aanvragen, welke documenten we vanuit Nederland nodig hebben (eventueel vertaald en gelegaliseerd), etc?
Natuurlijk om te voorkomen dat we niet van het Griekse kastje naar de muur gestuurd worden. 

Als het huwelijksovereenkomst niet in het Grieks is, moet deze vertaald worden. Tegenwoordig krijg je een uittreksel van de gemeente in alle talen.
Pasfoto's laten maken. Kopie van de bank met het bedrag. Kopie van je paspoort en rijbewijs (meerdere kopieën)

2. Is er in Nederland een bedrijf/organisatie/buro dat je kan begeleiden bij emigratie?

Geen idee, maar je kan dit zeker zelf. Ik heb het ook gedaan.

3. Hoe word je bij emigratie fiscaal aangemerkt in Griekenland? Ik lees daar nogal wat tegenstrijdige informatie over.

Dat ligt er aan wanneer je verhuist. Als je het merendeel van het jaar in Griekenland ben je hier belastingplichtig. Echter moet je 
wel een belastingformulier invullen na verhuizing over vorig jaar. Dit moet op papier met een M-biljet meestal maar kan tegenwoordig  online.

4. Ben je verplicht zowel in NL als in GR belastingaangifte te doen, over het jaar van de verhuizing? Welke gegevens moet ik dan invullen als ik in beide landen aangifte moet doen over een deel van het jaar?
Omdat we Onroerend Goed in GR hebben, moeten we sowieso aangifte in GR doen, neem ik aan. 

Als je het merendeel van het jaar in Griekenland ben je hier belastingplichtig. Voor onroerend goed altijd.


5. Welk belastingtarief wordt geheven over spaargeld/vermogen? Kent GR een vermogens(heffing)belasting? Kent GR een heffingsvrij vermogen?

Vermogensbelasting heb ik nooit hoeven betalen. 


6. Kent Griekenland een Deposito Garantiestelsel zoals we dan van de DNB hebben in Nederland, zodat je (spaar)geld wettelijk beschermd is als de bank failliet gaat?

Ze kennen dat wel, hoe dat toegepast wordt weet ik niet.


7. Is er iemand in deze groep die een goede (Engels sprekende) accountant op Kos kan aanbevelen?

ik niet

8. Wie heeft ervaring met het verhuizen van de (gedeeltelijke) inboedel naar Griekenland? Waar moeten we rekening mee houden qua douane? Welk bedrijf bevelen jullie aan?

Ik wel MSC in rotterdam per boot; kost 2500 euro. duurt wel 6 weken voor het er is. Douane wordt door hen geregeld. Maak van te voren een lijst wat je meeneemt. Die moet je aanleveren.


9. Het is niet toegestaan de auto mee te nemen als deze ouder dan 5 jaar is. Kun je de auto bijvoorbeeld wel laten importeren door een handelsbedrijf/autodealer?

De auto kan je zeker meenemen. Moet je naar de Griekse ambassade en heel veel documenten aanleveren. Zoek even op dit forum op auto.

Zoals je ziet, heel veel vragen! Ik hoop dat jullie een beetje opheldering kunnen geven en ik ben benieuwd naar de reacties.
Quote
#8
Dank voor jullie reacties tot dusverre.
Ik ben nu eenmaal een control-freak, dus wil graag goed voorbereid zijn op alles..... 
Maar zoals El Greco zegt, moeten we de zaken ook maar een beetje op ons af laten komen. Griekenland en χáος horen bij elkaar  Rolleyes
Tenslotte hebben we na aankomst op Kos ook nog 6 maanden de tijd om alles te regelen.
We beginnen de komende tijd maar met de aanvraag van een uittreksel uit de Basisadministratie van de Gemeente en een kopie van de huwelijksakte. Dan veel pasfoto's laten maken en in april maar eens bij het KEP in Kos langs om de AMKA aan te vragen.

Het appartement is overigens nieuw gebouwd (door de verkoper/eigenaar en we hebben van hem gekocht). De contracten voor electra, water, internet, TV, etc. moeten we zelf afsluiten na de oplevering.
Ik ga er van uit dat deze contracten en de aansluitingen redelijk snel geregeld kunnen worden, omdat we aan de rand van Kos stad zitten. De providers zitten dus dichtbij. Tegelijkertijd houd ik rekening met het Griekse principe "siga siga"...... uit ervaring weten we dat zaken niet zo snel gaan.

We wachten nu met spanning op het moment dat we de definitieve koopakte kunnen ondertekenen (hopelijk volgende week).
Quote
#9
(13 January 2023, 16:07)MBlauw schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Dank voor jullie reacties tot dusverre.
Ik ben nu eenmaal een control-freak, dus wil graag goed voorbereid zijn op alles..... 
Maar zoals El Greco zegt, moeten we de zaken ook maar een beetje op ons af laten komen. Griekenland en χáος horen bij elkaar  Rolleyes
Tenslotte hebben we na aankomst op Kos ook nog 6 maanden de tijd om alles te regelen.
We beginnen de komende tijd maar met de aanvraag van een uittreksel uit de Basisadministratie van de Gemeente en een kopie van de huwelijksakte. Dan veel pasfoto's laten maken en in april maar eens bij het KEP in Kos langs om de AMKA aan te vragen.

Het appartement is overigens nieuw gebouwd (door de verkoper/eigenaar en we hebben van hem gekocht). De contracten voor electra, water, internet, TV, etc. moeten we zelf afsluiten na de oplevering.
Ik ga er van uit dat deze contracten en de aansluitingen redelijk snel geregeld kunnen worden, omdat we aan de rand van Kos stad zitten. De providers zitten dus dichtbij. Tegelijkertijd houd ik rekening met het Griekse principe "siga siga"...... uit ervaring weten we dat zaken niet zo snel gaan.

We wachten nu met spanning op het moment dat we de definitieve koopakte kunnen ondertekenen (hopelijk volgende week).

O nieuwbouw appartement, dat is wel gemakkelijk natuurlijk. Dat verminderd de rompslomp aanzienlijk. 
Huwelijksakte was voor ons al in het Grieks want bijna 15 jaar geleden gehuwd op Naxos. Was dus een probleem minder voor ons. Big Grin 
Ik weet niet of je een permanente verblijfsvergunning wil aanvragen (politiekantoor) dat kost een peulschil en 3 pasfoto's. Normaal heb je die binnen 2 weken en is dan geldig voor 5 jaar. 

Ik wil je niet ontmoedigen maar de notarissen hebben een aanzienlijke achterstand opgelopen na hun staken van vorig jaar in mei/juni.
Quote
#10
Ik woon inmiddels al ruim 30 jaar op kos, dus wb inschrijven etc erg veel.veranderd. Aanrader is speedy con salis voor de verhuizing. Hij heeft al.meerdere inboedels naar kos gebracht. Heel betrouwbaar. Ook handig om.lid te worden van nederlanders op Kos op facebook. Meerdere leden zijn recentelijk naar Kos gekomen, en kunnen je tips geven.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Emigreren naar Lesbos Stef Gasparis 1 775 24 October 2023, 12:33
Laatste bericht: Greece_2020
  Internet regelen Epirus 58 12.042 30 July 2022, 11:14
Laatste bericht: Beems
  emigreren Edcar 1 1.467 15 May 2022, 20:44
Laatste bericht: vlagreco
  emigreren Herman59 4 2.269 23 April 2022, 14:35
Laatste bericht: Koukla74
  Emigreren voor de pensioengerechtigde leeftijd Jessica_derks 14 5.351 07 November 2019, 13:12
Laatste bericht: Buurman
  Emigreren zakynthos Jodi 3 2.954 19 July 2017, 13:01
Laatste bericht: Jodi
  Emigreren naar Rhodos Rhodoslover 1 2.859 15 November 2016, 00:19
Laatste bericht: Maria
  Emigreren naar Griekenland!! Imogen 53 48.422 05 October 2016, 08:02
Laatste bericht: TreinopStad
  Emigreren naar Kreta joan 15 10.202 25 July 2016, 09:35
Laatste bericht: TreinopStad
  Het aftellen is echt begonnen: emigreren naar Griekenland! Geni 38 30.442 26 August 2014, 15:55
Laatste bericht: Wim M

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)