De PSO subsidies voor ferry's
#1
Op 28 december werden door de Raad voor de Kustscheepvaart voor een groot aantal routes de subsidies voor de periode 1-11-2022 tot 31-10-2023 goedgekeurd. Niet alle gesubsidieerde routes kwamen aan bod op deze vergadering. Zoals bijvoorbeeld de route Piraeus-Santorini -Kreta-Karpathos-Rhodos waarvoor nog een aanbesteding loopt of ook een aantal specifieke zomerroutes zoals Thessaloniki-Sporaden en Sitia-Rhodos.

Misschien interessant om eens te zien welke bedragen hiervoor gegeven worden. Achtereenvolgens de route, het vaartuig dat de toewijzing krijgt en het bedrag van de subsidie die betaald wordt per uitgevoerde reis (heen en terug).

Dodekanesos
Kos -> Astypaleia: DODEKANISOS PRIDE (Dodekanisos Seaways): 9.375€
Patmos -> Lipsi -> Leros: PATMOS STAR: 1.300€
Kalymnos -> Leros -> Lipsi -> Patmos -> Arki -> Agathonissi -> Pythagorio: NISSOS KALYMNOS: 8.451,61€
Kalymnos -> Astypalea: NISSOS KALYMNOS: 3.404,68€
Rhodos -> Kos -> Kalymnos -> Leros -> Lipsi -> Patmos -> Agathonissi: DODEKANISOS EXPRESS (Dodekanisos Seaways): 17.245,31€
Rhodos -> Halki -> Tilos –Nisyros -> Kos: DODEKANISOS PRIDE (Dodekanisos Seaways): 14.801,58€
Rhodos -> Kastelorizzo: DODEKANISOS EXPRESS (Dodekanisos Seaways): 7.947,16€
Pythagorio -> Lipsi -> Patmos -> Leros -> Kalymnos -> Kos: DODEKANISOS EXPRESS (Dodekanisos Seaways): 23.100€
 
Noord-Egeïsche eilanden
Thimaina -> Fourni: LAMPI III: 199,97€
Lavrio ->Ag. Efstratios -> Limnos: AQUA BLUE (Seajets): 34.645€
Lavrio -> Mesta, Chios -> Ag. Efstratios -> Limnos: AQUA BLUE (Seajets): 34.645€
Fourni -> Thimaina -> Ag. Kirykos: MEGALOCHARI: 2.390,73€
Fourni -> Thimaina -> Ag. Kirykos -> Karlovassi: MEGALOCHARI: 3.450,81€
Fourni -> Karlovassi: MEGALOCHARI: 2.471,45€
Psara -> Chios: PSARA GLORY: 5.707,12€
Psara -> Volissos -> Psara: PSARA GLORY: 2.710,75€
Oinousses –Chios: OINOUSSI III: 1.623,61€
Ag. Efstratios -> Limnos: AIOLIS: 2.217,74€
Alexandroupoli -> Samothraki: ADAMANTIOS KORAIS (Zante Ferries): 8.798€
Samothraki -> Limnos: ADAMANTIOS KORAIS (Zante Ferries): 14.098€
 
Ionische eilanden
Neapoli -> Kithyra -> Antikithyra: PORFYROUSSA: 6.032,26€
Patras -> Ithaka: KEFALONIA (Levante Ferries): 7.143€
Corfu -> Erikoussa -> Mathraki -> Othoni: EVDOKIA: 6.240€
 
Kreta
Chora Sfakion -> Gavdos: SAMARIA I: 3.104,84€
Paleochora -> Sougia -> Ag. Roumeli -> Gavdos: SAMARIA I:  3.104,84€
 
Cycladen
Piraeus -> Naxos -> Donoussa: BLUE STAR NAXOS (Blue Star Ferries): 2.590€
Piraeus -> Paros -> Naxos -> Iraklia -> Schinoussa -> Koufonissi -> Amorgos: BLUE STAR NAXOS (Blue Star Ferries): 15.773€
Katapola -> Aegiali -> Donoussa -> Koufonissi -> Schinoussa -> Iraklia -> Naxos: EXPRES SKOPELITIS: 6.245,16€
Amorgos -> Santorini -> Ios -> Amorgos: EXPRESS SKOPELITIS: 5.757,26€
Piraeus -> Sifnos -> Milos -> Folegandros -> Sikinos -> Ios -> Santorini: DIONYSIOS SOLOMOS (Zante Ferries): 18.998€
Syros -> Tinos -> Andros: SUPERRUNNER JET (Seajets): 6.990€
Syros -> Kythnos -> Kea -> Lavrio: SUPERRUNNER JET (Seajets): 11.449€
Syros -> Paros -> Serifos -> Sifnos -> Kimolos -> Milos: SUPERRUNNER JET (Seajets): 15.989€
Syros -> Paros -> Naxos -> Ios -> Sikinos -> Folegandros -> Kimolos -> Milos: SUPERRUNNER JET (Seajets): 18.259€  
 
Sporaden
Kymi -> Skyros: ACHILLEAS: 4.803,05€
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#2
Interessant om daar eens een inkijk op te hebben.
Twee bedenkingen die ik mij (als onwetende leek) maak:
- Bijvoorbeeld bij de Cycladen zie ik sommige ferrymaatschappijen (zoals Fast Ferries en Golden Star Ferries) niet vermeld staan, of bijvoorbeeld ook niet alle bestemmingen of havens (Mykonos, Rafina). Betekent dit dat die ferrymaatschappijen (of havenautoriteiten) geen subsidies ontvangen?
- Wetende dat de Griekse zeeën en havens 'krioelen' van de ferries en het aantal overtochten, zal het algemeen totaal aan subsidies wellicht enorm hoog zijn. Lees: onrechtstreeks op te hoesten door Yiannis-de-griekse-belastingbetaler (en door de toerist). Want de vermelde bedragen aan subsidies zijn blijkbaar per uitgevoerde reis. Ik ging er zelfs van uit dat de overtochten financieel zelfbedruipend zouden kunnen zijn (gezien het frekwent gebruik door de bevolking en wegens het hoge toerisme). Niet dus... of maken die beruchte 'oligarchen' gigantische winsten?
In elk geval: het lijkt me een apart wereldje, met wellicht een wirwar aan regelingen.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#3
Het is inderdaad een wereldje met een wirwar aan regeltjes.

vlagreco schreef:Bijvoorbeeld bij de Cycladen zie ik sommige ferrymaatschappijen (zoals Fast Ferries en Golden Star Ferries) niet vermeld staan, of bijvoorbeeld ook niet alle bestemmingen of havens (Mykonos, Rafina). Betekent dit dat die ferrymaatschappijen (of havenautoriteiten) geen subsidies ontvangen?

Het is zo dat niet iedere maatschappij (die) subsidies krijgt. De maatschappijen die je bijvoorbeeld aanhaalt ontvangen die niet omdat de route(s) die ze varen niet onder de noemen "barren route" valt. "Barren route" houdt in dat er aangelopen wordt bij "kleine" eilanden die op een bepaalde route liggen en dat die eilanden niet over alle voorzieningen beschikken. Ik noem maar voor de vuist weg de Kleine Cycladen eilanden zoals bijvoorbeeld Donoussa. Dat beschikt wel over een medische hulppost maar voor ziekenhuisopname moet men naar Naxos of Athene. Een route waar de eilanden wel over bepaalde voorzieningen beschikken maar die toch in de lijst staat is Syros-Tinos-Andros. Dat is dan weer omdat Syros de administratieve hoofdstad van de Cycladen is en men daar soms heen moet voor administratieve zaken.

vlagreco schreef:Wetende dat de Griekse zeeën en havens 'krioelen' van de ferries en het aantal overtochten, zal het algemeen totaal aan subsidies wellicht enorm hoog zijn. Lees: onrechtstreeks op te hoesten door Yiannis-de-griekse-belastingbetaler (en door de toerist). Want de vermelde bedragen aan subsidies zijn blijkbaar per uitgevoerde reis. Ik ging er zelfs van uit dat de overtochten financieel zelfbedruipend zouden kunnen zijn (gezien het frekwent gebruik door de bevolking en wegens het hoge toerisme)

Het is zo dat waarschijnlijk enkel de toerist de volle prijs betaalt voor een ticket. Als je wil boeken bij een ferrymaatschappij zie je bijvoorbeeld staan "Add M.A.N. code". Als toerist kan je dat niet invullen want dat is voor mensen die op de eilanden wonen. Daardoor krijgen zij ook korting op een ticket. Verder zijn er kortingen voor militairen, onderwijs- en ziekenhuispersoneel dat tewerkgesteld wordt op de eilanden, met Kerstmis en Pasen zijn er ook bijkomende kortingen voor studenten die naar huis gaan als ze op een eiland wonen waar geen middelbaar of universitair onderwijs is, enzovoort.
Maar een route zoals Piraeus-Paros-Naxos-Santorini van Blue Star Ferries is zeker zelfbedruipend. Maar er zijn ook andere. Ik neem als voorbeeld ANEK Lines. Hun EBIT (Earnings Before Interest and Taxes) voor de eerste 9 maanden van 2022 bedroeg een verlies van 7,9 miljoen Euro bleek uit de cijfers die ze op 9 december publiceerden. Na afschrijvingen en afboekingen (EBITDA) bedroeg dat verlies nog 0,9 miljoen Euro

Om even iets aan te geven over de opbrengst van een ticket voor de ferrymaatschappij. Ik zag vorige week iets over de ticketprijs van de ferry van Cyprus naar Griekenland die komende zomer opnieuw gaat varen nadat ze tevreden waren over de resultaten van de vorige zomer. Een enkel ticket (zonder kajuit) kostte vorig jaar 38,20€. Daarvan ging slechts 8 Euro naar de ferrymaatschappij. De overige 30,20€ waren haven- en andere taksen.  

In feite kennen de ferry''s in Griekenland 2 seizoenen: van 1 november tot 31 maart is het winterseizoen. Daarbuiten is het "zomer". Dat zie je ook in sommige vaarschema's waar die data (soms) terugkomen. En dat is bewust want van 1 november tot 31 maart gelden er ook andere regels voor bepaalde zaken zoals bijvoorbeeld het aantal bemanning, de havengelden, enzovoort.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#4
Bedankt voor de verhelderende uitleg, Patrick.
Op jouw profiel, links op de pagina, sta je bekend als "Ferry adept".
De meeste mensen zullen 'adept' begrijpen als: iemand die van iets afweet, een ingewijde, een insider, iemand die iets opvolgt...
Maar ik denk dat je een sterkere titel verdient, zoals bijvoorbeeld: GFIC -> Greek Ferry Information Consultant. Of zelfs: GFE -> Greek Ferry Expert.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)