Fodelianakis olijfolie                 
Auto mee naar Thassos
#1
Hallo,
Wij vliegen in September naar Thessaloniki en huren dan een auto. We blijven eerst een paar dagen op het vaste land en willen 8 dagen naar Thassos. Kunnen we de auto meenemen naar Thassos?

Alvast bedankt voor jullie antwoord
Groetjes Marjan
Quote
#2
Dat kan je ter plaatse afspreken met de maatschappij waar je je auto huurt. Meestal kan het wel, maar betaal je een 'overzeese' opleg.
Quote
#3
Ik zou dat vragen bij het autoverhuurbedrijf.
Quote
#4
Het feit dat vele (de meeste) autoverhuurbedrijven niet toestaan dat hun wagen van het vasteland meegenomen worden naar eilanden heeft 2 voorname redenen. Ten eerste is er de verzekeringskwestie. Huurwagens zijn normaliter niet verzekerd voor het aan en van boord rijden en tijdens de overtocht zelf. En ten tweede is er de logistieke kwestie. Bij de huur is meestal 24 uur service inbegrepen maar als men van het vasteland naar een eiland trekt of van het ene naar het andere eiland kan dat een heel gedoe zijn.
Er zijn natuurlijk uitzonderingen.
ACR (Athens Car Rental) bijvoorbeeld is 1 van de weinige verhuurbedrijven op het vasteland die het toelaat (zonder meerkost of extra verzekering) dat je met hun wagens naar de eilanden trekt.
AutoUnion laat het toe dat je een wagen bij hen huurt op het vasteland en naar de eilanden gaat maar wel mits een extra verzekering van 75 Euro.
Op Kefalonia zijn er wel een paar bedrijven (o.a. Pefanis) die toestaan om de wagen mee te nemen op de ferry naar Ithaka.

Uiteindelijk lijkt het me nog altijd het beste om gewoonweg een wagen te huren op het eiland waar je heen gaat. Een ticket voor een wagen op de ferry is ook niet altijd goedkoop.

Zoals hierboven ook al meegegeven lijkt het me het beste om hiervoor contact te nemen met de verhuurfirma.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#5
Mag ik een goede raad geven:
Op het moment dat je de huurauto krijgt, neem je best foto's van alle zichtbare krassen en deuken. Vertrouw dus niet enkel op het document met (eventuele) vluchtige aanduidingen, dat je samen met de autosleutel krijgt.
Door foto's te nemen, heb ik al een paar keer discussie achteraf kunnen vermijden. Bovendien is het zo dat de verhuurder tijdens de overhandiging ziet dat je foto's neemt; hij zal er zich dus wellicht voor behoeden om jou achteraf in het ootje te nemen.

Foto's nemen op dat eerste moment is uitermate aangewezen als je met de huurauto de ferry neemt naar een eiland. Want op de ferry moet je de auto meestal op luttele centimeters van andere auto's parkeren. Als er toevallig een oude auto naast jouw huurauto komt staan, en de inzittenden nemen het niet zo nauw met wat krassen, dan zou je de pineut kunnen zijn.

Wat ik meestal probeer te doen als ik met een huurauto de ferry op ga: indien mogelijk steeds goed op voorhand aanwezig zijn op de kade. Zodat de kans groter is dat je van de eersten de ferry op mag, en dan kan je huurauto tegen een zijde of achterkant van de ferry staan. Dus wat minder kans dat andere auto's helemaal rondom jouw huurauto komen te staan.
Veel manoeuvreerruimte krijg je sowieso niet op een ferry. Personeelsleden van de ferry geven instructies dat je uiterst dicht moet parkeren, en durven er wel eens op los te schreeuwen (in het Grieks uiteraard). In de Griekse temperaturen begin je, als voorzichtige chauffeur, dan wel wat te zweten Wink .
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#6
(23 January 2023, 18:12)vlagreco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Mag ik een goede raad geven:
Op het moment dat je de huurauto krijgt, neem je best foto's van alle zichtbare krassen en deuken. Vertrouw dus niet enkel op het document met (eventuele) vluchtige aanduidingen, dat je samen met de autosleutel krijgt.
Door foto's te nemen, heb ik al een paar keer discussie achteraf kunnen vermijden. Bovendien is het zo dat de verhuurder tijdens de overhandiging ziet dat je foto's neemt; hij zal er zich dus wellicht voor behoeden om jou achteraf in het ootje te nemen.

Foto's nemen op dat eerste moment is uitermate aangewezen als je met de huurauto de ferry neemt naar een eiland. Want op de ferry moet je de auto meestal op luttele centimeters van andere auto's parkeren. Als er toevallig een oude auto naast jouw huurauto komt staan, en de inzittenden nemen het niet zo nauw met wat krassen, dan zou je de pineut kunnen zijn.

Wat ik meestal probeer te doen als ik met een huurauto de ferry op ga: indien mogelijk steeds goed op voorhand aanwezig zijn op de kade. Zodat de kans groter is dat je van de eersten de ferry op mag, en dan kan je huurauto tegen een zijde of achterkant van de ferry staan. Dus wat minder kans dat andere auto's helemaal rondom jouw huurauto komen te staan.
Veel manoeuvreerruimte krijg je sowieso niet op een ferry. Personeelsleden van de ferry geven instructies dat je uiterst dicht moet parkeren, en durven er wel eens op los te schreeuwen (in het Grieks uiteraard). In de Griekse temperaturen begin je, als voorzichtige chauffeur, dan wel wat te zweten Wink .

Zorgen dat je all-in geregeld hebt @vlagreco, dan maakt het niet uit hoeveel krassen en/of deuken er in de carrosserie zitten bij ophalen en inleveren!  Wink
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#7
Dit vermeld Sunny Cars in zijn voorwaarden :

GRENSOVERSCHRIJDING: Het meenemen van de auto naar het vasteland (alleen binnen Griekenland mogelijk), tussen het vasteland en de eilanden èn de eilanden onderling is uitsluitend op aanvraag mogelijk zonder extra kosten (uitgezonderd vasteland - Lefkas en omgekeerd, deze zijn verbonden door een brug). Let wel op: tijdens de overtocht is de auto niet verzekerd en pech op een ander eiland ook niet, hiervoor kunt u een extra verzekering afsluiten, zie hieronder.
VEERDIENSTEN: verzekering tegen schade opgelopen tijdens een veerdienst (bv. door zwaar weer) en op een ander eiland dan waar de auto is opgehaald, mogelijk voor € 74,40 per huurperiode.

Geen probleem dus bij deze verhuurder.
Quote
#8
(23 January 2023, 19:52)JohanV schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Zorgen dat je all-in geregeld hebt @vlagreco, dan maakt het niet uit hoeveel krassen en/of deuken er in de carrosserie zitten bij ophalen en inleveren!  Wink

Ik heb eens een keertje gehad dat ik een huurauto met CDW/LDW "All Risk" had, maar dat de car company bij teruggave probeerde om mij te laten opdraaien voor een kras. Ik was er van overtuigd dat de kras niet door mij gebeurd was, en kon dat ook staven aan de hand van foto's op de eerste huurdag. Maar de verhuurder probeerde er mij in te luizen door te zeggen dat die CDW enkel sloeg op de banden en het onderstel van de wagen, en niet op de bovenste carrosserie waar de kras zich bevond. Toch hield ik voet bij stuk. Hij dreigde er mee om op mijn thuisadres een rekening te sturen. Ik heb er nadien nooit meer iets over vernomen. 
Ik herinner me niet meer welke de verhuurmaatschappij was. 
Gelukkig waren al mijn andere ervaringen met huurauto's veel beter.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#9
jjohn schreef:VEERDIENSTEN: verzekering tegen schade opgelopen tijdens een veerdienst (bv. door zwaar weer) en op een ander eiland dan waar de auto is opgehaald, mogelijk voor € 74,40 per huurperiode.


Net zoals ik schreef dus. Sommige verhuurfirma's laten het toe mits een extra premie betaald wordt.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)