(22 March 2023, 10:46)Ellie69 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid
registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid
meld je dan aan.
Hoi, we hebben rondgekeken in Kreta naar de aankoop van een auto. Conclusie is dat zowel nieuw als tweedehands auto duurder is dan in België. Nu kan ik niet onmiddellijk vinden wat de invoerkosten zijn van een auto uit België.
Beste,
Na, vele jaren met wisselende tevredenheid een auto te huren heb ik bij mijn laatste bezoek aan Kreta, besloten om de moeilijke keuze te maken, wat doe ik nu
één van mijn auto,s of motoren invoeren naar Kreta of een auto kopen op de bedenkelijke 2de hands markt op Kreta.
Optie 1 import, werd mij door bijna iedereen die ik aansprak, Makelaar, boekhouder, garagist afgeraden als een administratieve mallemolen met hoge kosten.
Optie 2 aankoop 2de hands, niet mijn meest favoriete gezien de bedenkelijke Griekse rijstijl en staat van de wegen, en tenslotte een bezoekje vorig jaar aan de autokeuring (Kteo)
met de auto van mijn bejaarde buurman. waar na de keuring bleek dat er geen onmiddellijke herkeuring nodig was voor de vele gebreken.
Dan maar even opzoeken voor aankomst op Kreta wat de lokale markt te bieden heeft via de website van:
car.gr
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid
registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid
meld je dan aan.
(Je kan hier je zoekopdracht aanpassen aan je voorkeur in het Engels.)
Mijn ervaring van particulier was ronduit nefast, Meermaals niet komen opdagen op een afspraak, ofwel was het een wagen van een oude familielid of kennis die dan theoretisch
in goede staat was. Pech voor hun dat ik een zeer lange loopbaan in de auto-industrie achter de rug heb en steeds alle auto's en motoren zelf herstelde.
Dan maar naar de autohandelaar, Met wisselend resultaat. De Malafide auto importeur die mij eender wat verkocht, maar steeds een bedenkelijke staat en voorgeschiedenis had.
Tot de uiterst correcte handelaar, die alle nodige info gaf hoe creatief de Griekse staat allerlei administratieve regels opstelt, om ze dan te laten omzeilen.
Tenslotte een goed onderhouden auto aangekocht van Duitse makelij, vooral de technische toestand was voor mij van belang en goed zelf te onderhouden.
Effe even langs bij de Kep, 2 dagen later auto afhalen reeds ingeschreven met kenteken, dadelijk laten verzekeren voor 6maand. 132eur voor Auto Classic met meerdere extra's, auto depannage en tegen onverzekerde chauffeurs (belangrijk).
Werd tenslotte nog gewaarschuwd,
Telkens op het einde van het jaar de auto belasting van 235eur tijdig betalen, anders forse boete, en volgend jaar
en de aankoop van je wagen vermelden voor je Enfia aangifte bij de boekhouder.
Cretenzer