Over land naar vast Land Griekenland
#1
Eerste keer op dit forum, dus nog even zoeken.

In mei gaan we voor de eerste keer naar Griekenland met de auto. We komen al jaren in Griekenland en gaan n weer voor 3, 5 maand naar Griekenland naar Chalkidiki.

We rijden via Duitsland, Oostenrijk, Slovenie, Kroatie, Servie, Skopje naar Griekenland, Chalikidiki.
Vertrekpunt Zuid LImburg.

Tussenstop zoals het nu uitziet Graz en Belgrado en dan door naar eindbestemming Nea Kalikratia.

Buiten vignetten zijn er nog andere zaken waar we op moeten letten, of andere tips?

groet

Erik
Quote
#2
(26 March 2023, 14:01)Erik van Venrooij schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Eerste keer op dit forum, dus nog even zoeken.

In mei gaan we voor de eerste keer naar Griekenland met de auto. We komen al jaren in Griekenland en gaan n weer voor 3, 5 maand naar Griekenland naar Chalkidiki.

We rijden via Duitsland, Oostenrijk, Slovenie, Kroatie, Servie, Skopje naar Griekenland, Chalikidiki.
Vertrekpunt Zuid LImburg.

Tussenstop zoals het nu uitziet Graz en Belgrado en dan door naar eindbestemming Nea Kalikratia.

Buiten vignetten zijn er nog andere zaken waar we op moeten letten, of andere tips?

groet

Erik

Wij hebben in oktober '21 een stuk hetzelfde gereden maar na Kroatië (op aanraden van iemand) de keuze gemaakt voor Montenegro > Albanië > Griekenland ipv Servië > Noord-Macedonia > Griekenland.

Onze eerste stop was in Salzburg voor 2 nachten, nadien doorgereden naar Slovenië, 1 nacht in Kroatië (Plitvicka Jezera = must see) > 1 x Dubrovnik > 1 x   Montenegro (Kotor = must see) en 1 nacht in Patras.

We hebben een geweldige week vakantie gehad en een reis die we nooit zullen vergeten.
Quote
#3
Het komt heel regelmatig voor dat men uren in de file staat voor de grensovergang met Servië.Ik zou mijn licht eens opsteken bij camperforum.nl Daar is veel ervaring te vinden met reizen over het vasteland naar Griekenland.
Quote
#4
Die route heb ik ook wel gereden. Niets bijzonders, je vergeet idd vaak de vertraging bij de grensovergangen. In noord Macedonië konden wij niet overal tanken weet ik nog.
Ik ga in mei zelf via Bulgarije- Roemenië-Hongarije etc. Een beetje om, maar je blijft wel binnen de EU
johwjagt's signatuur Όνειρα γλυκά
Quote
#5
Erik,
Wij hebben de reis over land 10 jaar lang gereden en met veel plezier
Onze bestemming was Hanioti en gingen ook altijd eind april of begin mei en terug eind september.
Eigenlijk nooit langer dan een half uur in de file voor de grens gestaan op 1x na toen de Griekse douane een staking had,
Wij komen uit Amsterdam en reden de eerste dag naar de grens van duitsland/Oostenrijk voor een overnachting en de tweede Ostenrijk Hongarije Servie. De ene keer overnachting in Belgrodo en de andere keer in Nis afhankelijk hoe laat het was . Dan de derde dag Macedonie en het laatste stuk naar Hanioti waar we dan in de middag bij ons huis waren.
Hoop dat je je hier iets aan hebt.
Ook nooit ergens last gehad met tanken
Groet Elly
Quote
#6
Ik heb die route zelf ook gedaan.
Zorg dat je de originele groene kaart meeneemt. In Noord Macedonië accepteren ze geen kopie en dat kost je 50 euro en wachttijd.
Wijzelf hebben overnacht in Servië net over de grens; Hoef je volgende dag niet voor de grens te wachten en kost een stuk minder.
Kijk van te voren waar je gaat tanken en noteer deze; Scheelt je een hoop geld.
En let op met roaming. Kostte ons 50 euro omdat we roaming aan hadden en de telefoon connectie maakte met een ander land dan waar we reden.
Online kun je de meeste vignetten al halen. Voor Servië kan dat net voor de grens. Mocht je voor Servië geen Vignet hebben kost dat rond de 350 euro.
Als je in Kroatië gaat tanken kan je officieel niet met de euro betalen. Doe je dit wel is de wisselkoers zeer ongunstig.
Quote
#7
Dacht dat Kroatie m.i.v. 1.1.23 de "europese dollar" heeft "ingevoerd". Dus betaling met Euro moet
dit jaar mogelijk zijn.
Quote
#8
(27 March 2023, 04:59)Greece_2020 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik heb die route zelf ook gedaan.
Zorg dat je de originele groene kaart meeneemt. In Noord Macedonië accepteren ze geen kopie en dat kost je 50 euro en wachttijd.
Wijzelf hebben overnacht in Servië net over de grens; Hoef je volgende dag niet voor de grens te wachten en kost een stuk minder.
Kijk van te voren waar je gaat tanken en noteer deze; Scheelt je een hoop geld.
En let op met roaming. Kostte ons 50 euro omdat we roaming aan hadden en de telefoon connectie maakte met een ander land dan waar we reden.
Online kun je de meeste vignetten al halen. Voor Servië kan dat net voor de grens. Mocht je voor Servië geen Vignet hebben kost dat rond de 350 euro.
Als je in Kroatië gaat tanken kan je officieel niet met de euro betalen. Doe je dit wel is de wisselkoers zeer ongunstig.

Servie heeft geen vinjet maar tol en macedonie ook
Wij zetten de telefoon in de niet eu landen uit en gaan in het hotel op wifi
Quote
#9
(27 March 2023, 04:59)Greece_2020 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Als je in Kroatië gaat tanken kan je officieel niet met de euro betalen. Doe je dit wel is de wisselkoers zeer ongunstig.

Kroatië is sinds 01/01/2023 betalen met € .

(27 March 2023, 08:57)JohannesGR schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Dacht dat Kroatie m.i.v. 1.1.23 de "europese dollar" heeft "ingevoerd". Dus betaling met Euro moet
dit jaar mogelijk zijn.

Inderdaad!
Quote
#10
Dank jullie wel allemaal
Quote
#11
(28 March 2023, 14:22)Erik van Venrooij schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Dank jullie wel allemaal

Ik heb je een pb gestuurd
Quote
#12
(27 March 2023, 13:52)elly veen schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(27 March 2023, 04:59)Greece_2020 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik heb die route zelf ook gedaan.
Zorg dat je de originele groene kaart meeneemt. In Noord Macedonië accepteren ze geen kopie en dat kost je 50 euro en wachttijd.
Wijzelf hebben overnacht in Servië net over de grens; Hoef je volgende dag niet voor de grens te wachten en kost een stuk minder.
Kijk van te voren waar je gaat tanken en noteer deze; Scheelt je een hoop geld.
En let op met roaming. Kostte ons 50 euro omdat we roaming aan hadden en de telefoon connectie maakte met een ander land dan waar we reden.
Online kun je de meeste vignetten al halen. Voor Servië kan dat net voor de grens. Mocht je voor Servië geen Vignet hebben kost dat rond de 350 euro.
Als je in Kroatië gaat tanken kan je officieel niet met de euro betalen. Doe je dit wel is de wisselkoers zeer ongunstig.

Servie heeft geen vinjet maar tol en macedonie ook
Wij zetten de telefoon in de niet eu landen uit en gaan in het hotel op wifi
Het is voldoende om alleen Data uit te zetten, bij telefoneren krijg je dan inderdaad te maken met de bekende "Roaming" kosten.

Fijne dag,

Dick
Quote
#13
(27 March 2023, 04:59)Greece_2020 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik heb die route zelf ook gedaan.
Zorg dat je de originele groene kaart meeneemt. In Noord Macedonië accepteren ze geen kopie en dat kost je 50 euro en wachttijd.

Wij krijgen al een paar jaar de verzekeringspapieren én de groene kaart per e-mail toegestuurd. Dus wij hebben geen originele groene kaart.
Ik hoop dat ze in Noord Macedonië intussen wel een print accepteren, want anders moet ik op groen papier printen en hopen dat het er een beetje op lijkt  Big Grin Tongue
Quote
#14
(02 April 2023, 17:44)Albertina schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(27 March 2023, 04:59)Greece_2020 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik heb die route zelf ook gedaan.
Zorg dat je de originele groene kaart meeneemt. In Noord Macedonië accepteren ze geen kopie en dat kost je 50 euro en wachttijd.

Wij krijgen al een paar jaar de verzekeringspapieren én de groene kaart per e-mail toegestuurd. Dus wij hebben geen originele groene kaart.
Ik hoop dat ze in Noord Macedonië intussen wel een print accepteren, want anders moet ik op groen papier printen en hopen dat het er een beetje op lijkt  Big Grin Tongue

Je kan de originele "groene kaart" bij je verzekeraar opvragen. Al is die tegenwoordig meestal wit.  Big Grin
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#15
Het is belangrijk dat je deze kaart,groen of wit,zelf ondertekend. Als je dat niet doet is hij ongeldig..
Quote
#16
Dit jaar zijn we met de auto naar Drama gereden vanuit Freiburg Duitsland. 
Natuurlijk veel oponthoud in Duitsland op de route Karlsruhe -- München waar veel tijd verloren is gegaan.
Verder via Oostenrijk - Slovenië - Kroatië - Servië - Bulgarije een lange maar een route die goed is te doen.
Voor Oostenrijk heb ik een APP van ASFINAG waar ik de auto op heb aangemeld. Met deze APP heb ik het elektronisch Vignet besteld, letop wel minstens 18 dagen voor de geplande reis door Oostenrijk aankopen. Dit heeft te maken met de koper bescherming. Door het registreren van de auto kun je rustig van de Mautstrassen gebruik maken afrekenen gebeurt automatisch en de rekening krijg je direct in je Email.
Op de terugweg hebben we dezelfde route genomen maar in Slovenië hebben we ons bedacht, we buigen af richting Triest en gaan via de route Venetië en Milaan naar Zwitserland om uiteindelijk weer in Freiburg aan te komen.
Voor ons een zeer aangename reis en voor herhaling vatbaar. De tolgelden in Italië vallen weg tegen die van Oostenrijk.

Veel plezier bij het plannen van je route of reizen naar Griekenland

Fijne dag,

Dick
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Over land met e-auto naar GR JohannesGR 12 2.266 01 April 2022, 15:03
Laatste bericht: JohannesGR
  over land na 1 juli A en A 15 3.436 19 June 2020, 14:09
Laatste bericht: A en A
  Wie gaat er dit jaar over land? Irini45 8 3.055 19 January 2018, 18:14
Laatste bericht: Lejo

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)