Druivenstekjes meenemen vanuit Griekenland.
#1
Wil straks enkele druivenstekjes meenemen vanuit Griekenland. Ga eens proberen of ik zo druiven kan krijgen hier.
Heb op internet tegenstrijdige berichten gelezen of het nu wel of niet mag. Concludeer zelf dat het mag als ik maar binnen de EU blijf.
Heeft iemand anders hier al eens ervaring mee gehad?
Quote
#2
Wij hebben meerdere stekjes van diverse planten meegenomen en dit mag wel.
Behalve als een plant een invasie kan veroorzaken.
In jouw geval is dat niet zo.
Quote
#3
Zelf neem ik al jaren stekjes en/of zaden mee van diverse planten. Nooit probleem.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#4
Goede morgen Andre

Of het wel of niet mag.... in één Europa is het geen probleem, ben ik meer benieuwd of er leden zijn die dit OOK gedaan hebben en naar hun ervaring of de planten overleven en/of ze
ook bruikbare druiven geeft.
Waarom deze vraag......

Nou Griekse druivensoorten zijn een totaal andere aardesoort gewend , dan dat je hier, bij jou in Limburg zal vinden.
Ja, dan zal je wel zeggen/denken, maar er zijn er hier meerdere plantages, die zelfs goede wijn maken...
Maar waar komen die planten vandaan, denk Frankrijk.... en daar is het misschien wel bijna identiek aan de NL bodem....  zal je moeten onderzoeken....

Wil hier mijn ervaringen delen in de tijd dat ik naar Kreta bent verhuisd, Ben een keer bij Barenszaden geweest, kan ik hier graszaad kopen voor mijn tuin.
NEEN,  zei de man, dat hebben wij niet..... hebben niet.... Nee, dat klimaat vereist een ander soort gras dan dat wij hier kweken en verkopen, dat overleeft Kreta NIET.
Ja, en toen ik er woonde en zag... in NL heb je een mooi zachte spriet, Griekenland, hard en stug... om de zon de overleven,, en kijk maar met deze afgelopen hete periode
om je heen, hier verdroogt of verbrand alles.
Maar eigenwijs,  toch zelf tomaten zaad meegenomen..... kwam weinig op, en verschrompelde snel....  hier zijn ze zo gemanipuleerd, dat er weinig bladeren aan de planten
komen, om ze snel te kunnen plukken, want ze zijn voor massa productie in de kassen.
En als je om je heen kijkt, zie je dat er bijna geen tomaten te zien zijn, omdat ze verstopt zitten onder de vele bladeren die de planten daar hebben, om ze tegen te zon te beschermen.

Mijn buurman nam speciaal botenlak mee, voor het hout werk, DAT is goed spul,  ja... het zelfde verhaal, in en tegen het koude NL weer.
Maar daar totaal niet geschikt voor de vele UV stralen van de zon , en het was OOK binnen een jaar ervan af.

Maar ik ben en blijf nieuwsgierig of je het gaat doen, en nog mooier, post dan ook volgend jaar, hoe en wat het is geworden..... misschien kunnen wij een glaasje wijn komen drinken.
Veel succes.
Dik
Quote
#5
(07 August 2023, 11:16)Andrebeek schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wil straks enkele druivenstekjes meenemen vanuit Griekenland. Ga eens proberen of ik zo druiven kan krijgen hier.
Heb op internet tegenstrijdige berichten gelezen of het nu wel of niet mag. Concludeer zelf dat het mag als ik maar binnen de EU blijf.
Heeft iemand anders hier al eens ervaring mee gehad?

Als je bij de bron kijkt die daar over gaat (
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




) kan je nooit stuk.
Quote
#6
De druivenstekjes staan in het water om (hopelijk) te wortelen.
Volgens de eigenaar van het hotel was het een slecht druivenseizoen. 
Is ook te zien aan de stekjes. En dan heb ik ook nog voor mijn gevoel de beste afgeknipt.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#7
Het is inderdaad dit jaar een algemene tegenvaller voor de druiven, eerst had ik een mooi begin kort daarna sterven deze plots af, waarna ik overging tot het snoeien.
Maar onverwachts kreeg  ik daarna een 2de bloei en zit ik nu veel te laat op het seizoen met onvolgroeide druiven.
Daar ik wil uitbreiden heb ik mijn tuinier gevraagd om te stekken, de beste periode is volgens hem jan/feb hij zou mij dan ook enkele stekken van zijn druiven brengen.
leuk want ik wil diverse varianten uitproberen.
Ps: mijn vorige oogst is volledig opgegaan in de productie van raki en heeft meer dan 200lit. van dit goedje opgeleverd.
Niet enkel de druiven hadden het moeilijk dit jaar, ook citroenen, kumquat, granaatappels vielen tegen.
Enkel de appelsienen en maderijnen hebben een matige oogst, maar ik heb net iedereen blij kunnen maken met ganse emmers cactusvruchten van uitzonderlijk formaat.
 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#8
Wink 
Da's balen. 
Ik ben wel benieuwd, als je andere soorten probeert, welke soorten het goed doen. Hou ons op de hoogte als je wil.

200lt Raki? Toevallig kom ik in oktober nog een keer naar Kreta... Tongue
Quote
#9
In de regio midden Kreta was in juni al te zien dat het dramatisch was gesteld met de druivengroei. Dit was op veel plaatsen zo, maar niet overal. Waar dat laatste aan lag is me niet duidelijk.
Dat het koude voorjaar met veel regen een oorzaak is ligt voor de hand.
Toen ik begin september terugkwam werd direct duidelijk dat de oogst die altijd medio september wordt gehouden niet door zou gaan. Veel blad hing er treurig bij. Veel druiven waren klein. Degene die wel op grote waren waren niet erg zoet. Het is te hopen dat er geen ziekte in de stammen is gedrongen.
De eigenaar heeft gelukkig nog voldoende Raki om de winter mee door te komen vertelde hij.

Een stuk verderop, net buiten het dorp zag ik een wijngaard waar van afstand redelijk grote trossen waren te zien. Of deze voldoende groei hebben om de geplande opbrengst te halen weet ik niet. Ook daar zag ik bladeren die niet vol groen waren.
Feit is dat de wijngaard meer zonlicht krijgt dan de druiven in het dorp.

Over het meenemen van Aloe Vera stekjes: ik heb die in het verleden regelmatig meegenomen. Ze hebben het allemaal overleefd en hebben al 'kinderen' voortgebracht.
Nooit dure cactusgrond gekocht, maar zelf een mengsel van potgrond en scherp zand gemaakt. (1 grond - 3 zand)
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)