Daar gaan we weer
#1
Het is klokslag 12 als de stewardess mij iets te drinken aanbied, ik heb de keuze uit wijn, water en jus de orange.
Het wordt water, ik had gehoopt op een ouzo maar helaas.
U zult zich afvragen ouzo…. Ja dat klopt. We zitten dit keer bij een Griekse vervoerder, Aegean.
Door het “gekloot” met de normale maatschappij waar wij altijd mee vliegen hebben we mede op aandringen en positieve ervaringen van goede vrienden gekozen voor deze maatschappij.
We zitten business class, niet dat we de Staatsloterij hebben gewonnen maar de prijs voor deze keuze komt nagenoeg overeen met de prijs die wij anders kwijt zijn bij Transavia.
Bij het “boarden” het naar binnen gaan van het vliegtuig ga je als eerste en ook je koffer krijgt een extra label met de tekst priority wat zoveel inhoud dat deze dezelfde procedure volgt als jij zelf, eerst naar binnen eerste naar buiten.
We zitten voorin, beenruimte is er niet, nee ik kan compleet lang uit gaan liggen, je kunt er met gemak een tweepersoons bed kwijt.
Ik ga u even kort een ritueel beschrijven wat we meegemaakt hebben tijdens de vlucht.
Daar gaan we…
Allereerst komt de vriendelijke stewardess met warme vochtige doekjes waarvan ik denk …. Okee en nu?
Ik volg domweg het voorbeeld van mijn vriendin en kuis mijn handen.
Een aantal minuten later wordt het doekje weer met een pincet aangepakt, en even denk ik dat ik zo naar de operatie tafel ga.
Dan een placemat en het menu.
Ietwat vreemd staar ik eerst naar de kaart en daarna naar het menu.
“Ik had toch thuis al opgegeven wat ik wilde eten?” Vraag ik aan mijn medepassagier.
Dan komt de stewardess zonder iets op te nemen ons voedsel brengen.
“You ordered before?” Correct antwoord ik beleefd.
Op de vraag of ik iets wilde drinken was het antwoord niet zo heel moeilijk.
Op de lijst stond ouzo en wat een betere brandstof kan men mij schenken voor een eerste verhaal waarvan ik hoop dat er deze paar weken meerdere zullen volgen.
Het eten was heerlijk en eigenlijk te veel en op de vraag of we nog koffie of een toetje wilde schudden we beide gewillig nee… pfffff.
De ouzo slaat goed aan en ik heb nu de keuze om te gaan lezen of om even een Griekse siësta te houden.
De ouzo is op en een chocolaatje volgt… u begrijpt het al ik ga voortaan met deze maatschappij verder.
De muziek op de hoofdtelefoon gaat aan, Limburgse folk van Rowan Hèze en luisterend naar deze gemoedelijke taal zak ik langzaam weg in het land van Klaas Vaak.
Als ik ontwaak is er aardig wat tijd “voorbij gevlogen” en als ik de app op de telefoon bekijk zie ik dat we het vliegveld naderen.
Als eerste eruit en inderdaad als we bij de bagageband aankomen spuugt deze de eerste koffers eruit, waaronder de onze.
Op naar de bagage drop off om de koffer te stallen tot vrijdagmorgen als we doorvliegen naar Kythira en dan met de bus naar Athene, de X95 laat even op zich wachten terwijl het aantal reizigers aangroeit, een uurtje in de bus, gelukkig hebben we plek.
Op zo een 1,5 kilometer voor het syntagma plein gooit de chauffeur de deuren van de bus open, de bus bewoog zich als een slak door het verkeer, de aders naar het centrum zijn dichtgeslibd.
“Everybody out” en terwijl iedereen verbaasd staat te kijken ben ik blij dat ik eruit kan, die anderhalve kilometer lopen daar heb ik best wel trek in, we kennen de weg in de stad dus hup aan de wandel.
Het hotel is snel gevonden, een koude douche verkwikkend en een korte wandeling door de stad volgt.
De Griekse hoofdstad lijkt te zijn dichtgeslibd, overal politieagenten die fluitend het chaotische verkeersbeeld enig sinds in goede banen probeert te krijgen.
Daartussen horden toeristen die zich een weg banen tussen de stank van de uitlaatgassen.
Bij een van de snackbars zak ik op een stoel, het is warm in de stad en na de uitgebreide maaltijd in het vliegtuig heeft de maag geen ruimte meer voor iets uitgebreids.
Twee ouzo, en twee pitta giros en terwijl het verkeer in een slakkengang voorbij trekt geniet ik van de horde toeristen die achter elkaar voorbij trekt.
We zijn allemaal naakt geboren maar wat weet de mensheid mij toch steeds weer te verbazen in de verschillende uitvoeringen van het individu.
Verderop nog een vers ijsje en we slenteren langzaam mee met de stroom toeristen, totdat we het zat zijn en terugkeren naar het hotel waar de avond langzaam plaatsmaakt voor een warme nacht.
Na weer een verkwikkende koude douche sliep ik volgens mij bedgenoot vrijwel direct, terwijl ik zelf het idee had geen oog te hebben dichtgedaan die nacht.
Ik weet dat de herrie uit de smalle straat nog lang duurde en op een gegeven moment plaats maakte voor het zoemen van een mug.
Met een handgebaar was de rust terug en heb ik de vliegende bloedzuiger niet meer gehoord.
De volgende morgen was de koude douche heerlijk, ik voelde de warmte uit het lichaam wegtrekken en ik was klaar voor een nieuwe dag.
Na het ontbijt direct aan de wandel, vroeg zodat we de toeristen stroom konden ontlopen.
Via de lege straten liepen wij via de diverse wijken richting Philopappus.
Ehhh wat?
Ja ik had thuis wat zitten “googelen” en zag een wandeling op een wat minder bekende heuvel midden in de stad. De Acropolis ach ja die kent iedereen en daar zal het ook vandaag wel weer stikken van de toeristen en die andere, de Licabethus heuvel ook daar waren we al geweest maar deze minder bekende heuvel was vandaag aan de beurt.
Tientallen weggetjes waren er te zien op en rondom de heuvel, het was er mooi.
De drukte van de stad viel hier kompleet weg, de rust was intens en….. nog geen sterveling te bekennen.
Een hop, een uil en een schildpad kruisde onze wegen.
Het uitzicht over de stad was prachtig, de Acropolis toonde een enorme dikke slang van mensen die naar boven kroop…… erg druk.
Daarachter de Licabethus heuvel.
We hebben een dik uur op de heuvel rondgedwaald, het is zeker de moeite waard om deze heuvel ver van alle drukte eens te bezoeken.
Via de wijk Plaka, waar de drukte weer begon slenterden we door de straatjes met de toeristen winkeltjes, op het “Waterlooplein” van Athene namen we even de tijd voor een lunch, koud bier, salade en inktvis…….
De tocht vervolgend liepen we vast in de toeristen stroom waar ik überhaupt geen zin in had.
Goed dat was dat, maar Athene is ook leuk om te winkelen…
Eerst maar terug naar het hotel, een korte koude douche en dan op naar de “kalverstreet” van Athens.
Moe en voldaan nu terug in het hotel, klaar om dit verhaal af te sluiten.

26110 stappen iets van 22 kilometer.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#2
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#3
Goedemorgen J&J,
Zien jullie straks op het mini vliegveld. Het is hier prachtig weer, een beetje nevelig,
maar dat kan ook door de ouzo van gisteren komen.
Fijn dat jullie genoten hebben van de vlucht met Aegean, i.p.v. Transvertragia.
Transavia vliegt nu op Athene met een maatschappij uit Litouwen. Die hebben vervolgens weer
vliegtuigen geleased in Nigeria (of alle places).
Quote
#4
(19 May 2023, 06:54)rolf1 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Goedemorgen J&J,
Zien jullie straks op het mini vliegveld. Het is hier prachtig weer, een beetje nevelig,
maar dat kan ook door de ouzo van gisteren komen.
Fijn dat jullie genoten hebben van de vlucht met Aegean, i.p.v. Transvertragia.
Transavia vliegt nu op Athene met een maatschappij uit Litouwen. Die hebben vervolgens weer
vliegtuigen geleased in Nigeria (of alle places).

Goedemorgen Rolf, ben blij dat ik van t gezeur af ben, een vakantie moet toch zorgen loos kunnen beginnen en daar werkt Transavia momenteel niet echt aan mee.
Nog bedankt voor de aanbeveling! Echt top!
Quote
#5
(18 May 2023, 16:58)Japio schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Via de lege straten liepen wij via de diverse wijken richting Philopappus.
Ehhh wat?
Ja ik had thuis wat zitten “googelen” en zag een wandeling op een wat minder bekende heuvel midden in de stad. De Acropolis ach ja die kent iedereen en daar zal het ook vandaag wel weer stikken van de toeristen en die andere, de Licabethus heuvel ook daar waren we al geweest maar deze minder bekende heuvel was vandaag aan de beurt.
Tientallen weggetjes waren er te zien op en rondom de heuvel, het was er mooi.
De drukte van de stad viel hier kompleet weg, de rust was intens en….. nog geen sterveling te bekennen.
Een hop, een uil en een schildpad kruisde onze wegen.
Het uitzicht over de stad was prachtig, de Acropolis toonde een enorme dikke slang van mensen die naar boven kroop…… erg druk.
Daarachter de Licabethus heuvel.
We hebben een dik uur op de heuvel rondgedwaald, het is zeker de moeite waard om deze heuvel ver van alle drukte eens te bezoeken.

Dat is inderdaad een mooi wandeling, heb ik laatst ook gedaan. Dan ben je waarschijnlijk ook bij de Pnyx, Pnika geweest, dit is een gedeelte van de Philopappus hill met een prachtig uitzicht over de Akropolis, dit is de plaats waar democratie is ontstaan.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Daar gaan we weer 13 Japio 0 892 09 June 2023, 20:03
Laatste bericht: Japio
  Daar gaan we weer 11 Japio 4 1.175 04 June 2023, 09:12
Laatste bericht: Japio
  Daar gaan we weer 12 Japio 0 722 04 June 2023, 07:43
Laatste bericht: Japio
  Daar gaan we weer 10 Japio 0 682 31 May 2023, 08:23
Laatste bericht: Japio
  Daar gaan we weer 9 Japio 2 863 31 May 2023, 08:09
Laatste bericht: Japio
  Daar gaan we weer 7 Japio 10 1.740 29 May 2023, 14:32
Laatste bericht: Pieter
  Daar gaan we weer 8 Japio 0 629 28 May 2023, 07:31
Laatste bericht: Japio
  Daar gaan we weer 6 Japio 2 934 25 May 2023, 16:47
Laatste bericht: roefke
  Daar gaan we weer 5 Japio 2 889 24 May 2023, 18:37
Laatste bericht: Japio
  Daar gaan we weer 4 Japio 0 715 22 May 2023, 17:26
Laatste bericht: Japio

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)