Daar gaan we weer 12
#1
Vandaag lijkt het zo een typische Hollandse zondag, je weet wel je hebt de hele week gewerkt, je vrije zaterdag besteed aan allerlei klusjes en boodschappen en denkt op de zondag ik ga lekker wat actiefs doen.
Helaas zit het weer dan tegen, nee het hoeft niet te regenen maar dat de zon niet schijnt, dat het niet zo een stralende dag wordt.
De depressie begint langzaam over te slaan naar de mens en dat moeten we natuurlijk niet hebben.
Ook de nacht was kort, gisteravond wilden we even een hapje eten in Mylopotamos maar bij aankomst in het dorp zag ik de bui al hangen, ik had nog nooit zoveel auto’s en bussen in het dorp zien staan dus wat was er aan de hand?
Het was 8.00 in de avond dus niet echt een goed plan om de watermolen wandeling te gaan doen, tenzij je onderste boven in een afgrond wil hangen.
Nee het was de complete bezetting van de filmploeg die een op waarheid gebaseerde historiche film op het eiland aan het schieten was.
Het gehele plein was bezet en er was geen plekje meer over dus dit was zinloos er naar te vragen.
De acteurs waren gekleed in oude kostuums en ik zag dat de moordenaar weer vrij rondliep en het slachtoffer naar mij glimlachte.
“Nou ergens anders dan maar”
Heerlijk gegeten alleen het werd een latertje toen we rond middernacht terugreden.
Bliksemflitsen vlogen naast het eiland in het rond en de regen waarop het wachten was……die kwam niet.
Ping… 7.30 uur deze morgen een melding op de telefoon….. pffff.
Met moeite kon ik opstaan, eerst maar koffie dan?
Mijn maag had die nacht hevig geprotesteerd tegen de genomen inhoud en de grote bonen hadden de darmen flink aan het werk gezet.
Eerst mijn pil dan maar, laat eten op de avond is eigenlijk niet goed voor mij.
Koffie en paksimadia, de beschuiten, die met honing en noten zijn lekker en hebben voor de maag nog een postivieve werking.
Wat gaan we vandaag doen… nou wandelen maar weer want echt strandweer, nee nog niet echt.
MIE TAA TAA, ofwel Mitata, ja schrijf het even zo want ik hoor de laatste tijd dat er wel heel vreemde plaatsen op het eiland bijgekomen zijn, hadden wel eerder LIE KOE DIE MOE, Likoudimoe en AGJIA PEE LA JI JA, gister kwam daar mitatata bij.
O tis tijd, ik ga de tas inpakken, 10.30 uur de overige Hollanders staan ook weer te trappelen om aan te sluiten!
Rond de kerk van het dorp van vertrek parkeren we de identieke huurautootjes en gaan op pad.
Dalen het dorp uit en vervolgen onze weg langs de oude nederzettingkjes die uitgehouwen in de rotsen aanwezig zijn.
Verder dieper het dal in komen we bij de rivier die we even later weer verlaten.
Verderop weer de rivier over waar dit verhaal maar moet stoppen en eigenlijk had ik ook moeten stoppen, ik ga u de details besparen maar het eten van de avond ervoor was niet goed.
Buikloop en erg.
Ik heb op een gegeven moment de rest van de wandelaars voorruit laten gaan en ging achteraan alleen verder met de closetrol in de hand.
De rest van de dag was een warme douche, bed, beschuit, norit en heel veel toiletbezoek.
Sorry maar ik kan er niet veel meer van maken dit verhaal.

Zaterdag
De avond ervoor toch nog wat gegeten in het dorp al wilde ik mijn vriendschap met de wc pot niet al te gauw opgeven.
Met de auto dus maar voor het geval dat….
Nog niet thuis of het toilet was het kamertje wat ik die avond het meest heb bezocht.
De maximale dosis norit dan maar en de rest van de nacht heb ik goed geslapen , wel enorm zweten maar een heerlijke douche bracht verkoeling.
Gerust was ik er echter nog niet op dus om deze morgen lopend brood te gaan halen,  dat ging niet gebeuren.
Hoe is t met jou vraag ik mijn wederhelft die dezelfde verschijnselen vertoont.
Afwachten… ook.
Vandaag maar aan de wandel, niet te lang, daarna strand en door naar de Ferry.
Nee geen nood we gaan nog niet weg.
Alles in geladen en maar op naar de bakker in Karavas voor iets lekker voor onderweg.
Nou vergeet t maar, er staan twee bussen bij de bakker en als ik een van de deurtjes openzwaai lijkt het wel of een marter het kippenhok is binnengeslopen.
De bakkerij staat stampvol met Grieken, veelal oudere dames en netjes op hun beurt wachten.. nee dat is er niet bij.
Ik denk dat gaat m niet worden…. “Eh kom jij over een half uurtje maar terug hoor ik iemand zeggen in het Hollands”
O God ja de ongeveer 30 Grieken voor de excursies van Frank.
De arme gids heeft nu weer een andere groep onder zijn hoede.
Ik zeg adieu en denk wij doen de boodschapjes wel elders.
We rijden richting Karvounades, een dorp met een kerk, een supermarktje en wel een heel lekkere bakkerij met veel lekkere broodjes en andere specialiteiten.
Ik rij de heuvel af, 80 kilometer per uur is hard zat, haast heb ik niet.
Dat is echter niet de menig van de Toyota pickup die achter me rijdt, vlak voor een onoverzichtelijke bocht besluit deze me in te halen.
Dat kan ook makkelijk, het is rustig op het eiland, de kans dat er toevallig een tegenligger aankomt is een op nu…
De Toyota kan net op tijd de kant in sturen, de vrachtwagen die plots de bocht om komt was effe te groot voor de uitslover.
Goed, bij de bakker kijken we onze ogen uit, een beetje van dit, een paar van die en O ja die zijn ook lekker en wat ligt daar nou? Dat lijkt wel ontbijt koek…neem maar mee goed voor de darmen.
We nemen ieder 3 heerlijke chocolade koekjes als ontbijt en likken onze vingers schoon.
Op naar Mitata… of eigenlijk richting Mitata.
Via de smalle slingerweg rijden we deels door Viaradika, slaan halverwege het dorp rechts en volgen de betonweg richting de machtige Paleokastro.
Bij de een na laatste bocht zet ik het huurautootje aan de kant en schop wat stenen onder de wielen.
Rugzakken om en op pad maar weer.
Dat riviertje wat hier ooit eens gestroomd heeft of met hevige regenval dit nog wel doet komt van Mitata.
Diverse stromen voegen zich onder het dorp samen om gezamenlijk te vertrekken richting de kust bij Paleopoli.
Het heeft gisteren tijdens de eerder afgebroken tocht wel geregend maar of deze mijn achtergebleven onderbroek stroomafwaarts heeft meegevoerd, we gaan het meemaken.
We lopen eerst een betonpad af en even was ik iets vergeten.. de spinnen.
Slaan vervolgens een pad links af en lopen door de olijfboomgaarden.
Daar is het even zoeken om de droge rivier in te geraken, ik zie wel de spierwitte beekbedding met de knalroze oleanders maar nog geen toegang.
We zitten nog te hoog en moeten nog wat terrassen af om er te geraken.
De kloof is in het begin simpel, mooie oleanders die net uitgebloeid zijn en verder wat kleine keien.
Stroomopwaarts dus maar en kijken hoever we geraken, ik had al ingecalculeerd dat we waarschijnlijk dezelfde weg terug moesten omdat ik weet, dat mochten we vlakbij de brug uitkomen er daar geen doorkomen aan is voor wat betreft begroeiing.
Ik had namelijk bij een van de vorige avonturen al een voorstudie gemaakt.
Gaande weg wordt de kloof ruiger en de rotsen hoger.
De begroeiing is een groter obstakel dat de rotsen zelf waar we eenvoudig overheen klauteren.
Wel is het warm in de kloof, het was al 24 graden en ik denk dat we hier met de zon recht boven ons en zonder enige wind de dertig wel aanraken.
Mijn wandelmaatje raakt achterop en als ik af en toe omkijk zie ik t koppie hangen.
Het darmvirus heeft bijwerkingen, vermoeidheid.
“Gaat t wel?” Vraag ik.
“Ja maar ik doe wel rustig aan” krijg ik als antwoordt.
De kloof wordt nog ruiger, dichter begroeit en als ik voorstel terug te gaan bij een obstakel dat bij stromend water een mooie waterval moet zijn besluiten hier te keren.
Ik klim nog even de waterval op om te kijken voor een volgende keer, de kloof gaat nog verder en de bedding is nog zichtbaar.
Een uitdaging voor later dit.
Je moet blijven bewegen, doe je dit niet dan wordt je gestoken.
Het irritante insect genaamd de paardevlieg heeft namelijk ook vakantie en komt rond deze tijd altijd deze kant op.
Het ondier heeft de eigenschap je altijd te prikken als je bezig bent en hem niet van je af kunt meppen.
Je staat net te klimmen en hebt alle twee je handen nodig en je voelt er een landen op je kuit… nou dan zijn de rapen gaar.
We gaan terug, lopen stroomafwaarts tot waar we de kloof in zijn gedoken.
Nog even een klim naar boven en dit onderdeel van de dag zit erop, niet veel kilometers maar toch weer mooi.
Twee uurtjes strand, 3 keer de zee in en dan op naar Diakofti.
We zwaaien twee landgenoten uit die weer naar huis gaan met hun eigen auto.
Of eigenlijk autootje, ik weet t merk niet meer maar vindt het een enorme prestatie om met zo een klein autootje hier te geraken.
Als we bij diakofti de berg af rijden komt de boot de hoek al om.
Er staan niet veel auto’s klaar om aan boord te gaan, een stuk of vijf.
Er af is een ander zaak, het is pinksterweekend hier en ik tel maar liefst 7 bussen die zich na het uitladen nog moeten vullen met hun passagiers die op de kade wat vreemd staan te kijken welke bus het ook al weer was.
Chaos…. Ik zal het wel eens eerder beschreven hebben, het is volgens mij een Grieks woord dat hier voor ons uitstekend weergegeven wordt.
Als de vertrekkende passagiers hun auto’s naar binnen rijden nemen we afscheid en gaan op naar de verlate lunch.
Het strand van Diakofti is beplakt met stretchers, je kunt makkelijk van de een op de ander springen, wil je dit niet? Volg je het voorbeeld van een ander bekend hollands stel dat aan de overzijde van de brug heerlijk privé in de zon ligt te genieten.
Een kleine lunch nemen we in Diakofti.

Moet genoeg zijn voor vandaag, zo ook mijn tekst…fijne avond.


Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Daar gaan we weer 13 Japio 0 892 09 June 2023, 20:03
Laatste bericht: Japio
  Daar gaan we weer 11 Japio 4 1.175 04 June 2023, 09:12
Laatste bericht: Japio
  Daar gaan we weer 10 Japio 0 682 31 May 2023, 08:23
Laatste bericht: Japio
  Daar gaan we weer 9 Japio 2 863 31 May 2023, 08:09
Laatste bericht: Japio
  Daar gaan we weer 7 Japio 10 1.740 29 May 2023, 14:32
Laatste bericht: Pieter
  Daar gaan we weer 8 Japio 0 629 28 May 2023, 07:31
Laatste bericht: Japio
  Daar gaan we weer 6 Japio 2 935 25 May 2023, 16:47
Laatste bericht: roefke
  Daar gaan we weer 5 Japio 2 889 24 May 2023, 18:37
Laatste bericht: Japio
  Daar gaan we weer 4 Japio 0 715 22 May 2023, 17:26
Laatste bericht: Japio
  Daar gaan we weer 3 Japio 0 669 21 May 2023, 18:49
Laatste bericht: Japio

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)