Kritaraki
#1
Star 
Als wij uit Griekenland komen heb ik altijd een koffer vol met griekse producten en 1 ervan is kritarakiup!!
Nu maak ik zelf altijd kritaraki met gestoofde kip in tomatensaus, maar ik ben erg benieuwd of er mensen zijn met andere recepten voor de kritaraki!
Hopelijk willen jullie je keuken geheimen prijs geven;)
Alvast erg bedankt, greetz....groet
Quote
#2
Ik maak de kritaraki bij (Griekse) verschillende gerechten, en eet deze meestal koud. Snijd rode ui, knoflook, en paprika heel klein. Kook de kritaraki volgens aanwijzingen op de verpakking, en voeg hierna de fijngesneden ingedriënten toe, met een scheut olijfolie. Lekker!
Quote
#3
Hoi Angeliki,

Super bedankt voor je tip.....heb het gisteren zo gemaakt met feta erover verkruimeld en er een knoflook-olijf brood bij gegeten....
heerlijk...hou me aanbevolen als je nog meer ideeën hebt!!!

fijn weekend, groeten greetz
Quote
#4
Beste Greetz,

Je kunt het ook in Nederland kopen, bijv bij Digros/Dirk v.d. Broek of bij een Turkse winkel. Ik maak er regelmatig Giouvetsi van mmmmmm!
Pondje rundvlees in blokjes in olijfolie aanbraden in een grote braadpan. Uit in groffe stukken erbij, beetje peper en zout. Dan twee blikken tomatenblokjes in blik en 2 bouillonblokken en, heel belangrijk, wat kaneel. Een paar uur laten sudderen tot het vlees gaar is. Liter water toevoegen en dan de kritaraki erbij en laten garen. In een leuk schaaltje doen, wat geraspte kaas erover en smikkelen maar!
Quote
#5
Een koffer vol kritharakia, leuk! Maar heus, het is echt niet nodig. Vrijwel elke Turkse winkelier verkoopt het, onder de naam arpa şehriye.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




is een veelverkocht merk. Althans, ik zie het hier in Den Haag vaak in de winkels liggen. Ook kun je zoeken tussen de Italiaanse pasta's naar orzo. Zelfde pastaproduct, andere naam.
Quote
#6
bij de turkse winkel voor 89 ct per pak,merk ankara
Quote
#7
Had het ook altijd van Ankara.
Sinds kort is er een Turkse winkel bij mij in de buurt en die verkopen deze. Ik betaal voor beiden € 0.69

[Afbeelding: 2yvjxh3.jpg]

Je kunt er van alles mee.
Ik gebruik het ter vervanging van Macaroni en rijst.
Ook lekker bij kool en spinazie en voor een koude schotel .
Harma's signatuur Pluk de dag 
                         gremo
Quote
#8
@ Greetz: heb je ook het recept?
@ Angeliki: klinkt goed, ga ik proberen!

jammer dat hier boven in noord holland geen digros of dirk zit, heb ook nog geen turkse winkel gevonden maar misschien zoek ik wel niet goed.
voorlopig bestel ik het maar gewoon bij de griekse winkel.nl.
Quote
#9
Greetz en alle anderen,
Je kunt bij de Griekse groothandel en bij de Turkse winkels ook Griekse kritharakia kopen, het merk is Marvel.
Kritharaki kun je op 2 manieren maken.
Het lekkerste is voor ons met kip. Eerst de saus klaar te maken: Stukjes kip aanbakken, uien mee laten smoren, teentje knoflook, peper en zout en een blokje kipbouillon, verse tomaten en blokje tomaten puree, een theelepeltje bruine suiker. Voldoende water en een 1/2 uur laten koken. Kritharaki mee koken in de saus.Wel blijven roeren tot er geen saus meer over is. Dan op het laatst de feta er over strooien. Als je deze zelfde procedure met tapsi in de oven doet dan heb je giouvetsi. Je kunt ook de kritharaki apart koken en dan bij de saus doen, hetgeen minder werk is. Succes Chrysanthi
Quote
#10
Als hobby-kok waag ik mij dikwijls aan de Griekse keuken. Hieronder mijn bijdrage... twee eenvoudige lekkere receptjes...
Uiteraard dient de gebruikte hoeveelheden aangepast te worden naargelang het aantal personen.

Giouvetsi (Grieks stoofpotje) (2 à 3 pers)
Benodigheden
• lamsrumpsteak (of lamsboutschijf)
• olijfolie
• ui (1)
• look (4-tal teentjes)
• zout
• peper
• oregano
• citroensap
• droge witte wijn
• laurierblaadje (2)
• kippebouillon (1 blokje)
• gehakte tomaten (karton of blik)
• geconcentreerde tomatenpuree (2 koffielepels)
• Griekse pasta (Kritharaki) (ca. 1/2 zakje)
• gemalen gratin-kaas

Bereiding
Het lamsvlees in stukjes snijden, besprenkelen met citroensap en witte wijn en kruiden met peper en zout. Het vlees een beetje laten intrekken.
In olijfolie de stukjes vlees samen met de versnipperde ui en look lichtjes aanbakken. De gehakte tomaten en ca. twee koffielepels tomatenpuree toevoegen en rondroeren. Eventjes opwarmen en vervolgens ongeveer 50 cl. kippebouillon (opgelost blokje in heet water met wat zout), laurierblaadjes, oregano en Griekse pasta toevoegen en vervolgens het geheel omroeren.
Het geheel in een vuurvaste schaal doen en afdekken met aluminiumfolie.
Ongeveer 40 minuten in een voorverwarmde oven van 200°C plaatsen.
De schotel uit de oven halen en de aluminiumfolie verwijderen van de schotel. Een laagje gemalen kaas bovenop de pasta strooien en terug in de oven onder de grill plaatsen zodanig dat een krokant korstje verkregen wordt.
De schotel een vijftal minuutjes laten afkoelen waardoor de pasta eveneens wat zal opstijven en de porties gemakkelijker verdeeld kunnen worden.
--------------------------------------------------------------------
Manestra als bijgerecht (2 à 3 pers)
Benodigheden
• olijfolie
• droge witte wijn (ca. 20 cl)
• ui (1)
• look (4-tal teentjes)
• zout
• oregano
• laurierblaadje (2)
• kippebouillon (1 blokje)
• geconcentreerde tomatenpuree (2 à 3 koffielepels)
• Griekse pasta (Kritharaki) (ca. 1/3 zakje)

Bereiding
De ui en look fijn snipperen en vervolgens "glazig" bakken in een beetje olijfolie. De witte wijn bij de uitjes en look gieten en vervolgens aan de kook brengen. Het bouillonblokje oplossen in heet water (ca. 1 ½ liter) met wat zout en vervolgens toevoegen aan vorig mengsel. Het geheel kruiden met oregano (indien gewenst kan bijkomend basilicum en tijm worden toevoegd). Het geheel terug aan de kook brengen.
De Griekse paste, laurierblaadjes en twee à drie koffielepels tomatenpuree toevoegen aan de kokende bouillon.
Het geheel gedurende ongeveer 15 à 20 minuten laten koken.
Van zodra de pasta zacht is, de pot van het vuur nemen en een tiental minuutjes laten intrekken. De bouillon NIET afgieten!

Kali Orexi.
Quote
#11
Krijg er trek van!

Lekker flesje Agiorgitiko erbij, is heerlijk bij lamsvlees, feestje compleet.

Mvg
Martin
Quote
#12
Bedankt voor de recepten Chrysanthi en Markos, het water loopt me in de mond alleen al bij het vooruitzicht om ze uit te gaan proberen!
Quote
#13
Wij verkopen Helios Kritharaki, 500 gram voor € 1,25. Is dat een gangbare prijs? Weet het eigenlijk niet, want het is voor ons een bij-produkt.

Mvg
Martin
Quote
#14
Martin, jullie verkopen of bedoel je kopen de Helios kritharaki? Wij kopen de Marvel 500 gr. voor € 0,90. Ik vind trouwens dit geen onderwerp voor gesprek. Lekker belangrijk is het niet!
Quote
#15
Math,

Nee, verkopen, idd Helios Kritharaki 500 gram. ( wij zijn importeur )

Mvg
Martin
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)