Ik ben serieus van plan om binnen enkele jaren definitief vanuit Nederland naar Samos te verhuizen.
Zijn er hier mensen die concrete tips kunnen geven over het kiezen van een vestigingsplek?
Bv. zijn er gebieden waar door de ligging het risico op bosbranden kleiner of juist groter is? Zijn er microklimaatjes? Zijn er wel eens aardbevingen geweest op dit eiland? Etcetera.
Het gaat dus niet om algemeenheden, maar concreet toegespitst op Samos.
Alvast bedankt !
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum. Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.
Hoi allemaal, ik ben nieuw op dit forum.
Ik ben serieus van plan om binnen enkele jaren definitief vanuit Nederland naar Samos te verhuizen.
Zijn er hier mensen die concrete tips kunnen geven over het kiezen van een vestigingsplek?
Bv. zijn er gebieden waar door de ligging het risico op bosbranden kleiner of juist groter is? Zijn er microklimaatjes? Zijn er wel eens aardbevingen geweest op dit eiland? Etcetera.
Het gaat dus niet om algemeenheden, maar concreet toegespitst op Samos.
Alvast bedankt !
Toevallig deze morgen eenaardbeving van 4.2 op 9 km van Vathy
Nu woon ik in Nederland vlak bij een breuklijn, en heb er ook al een aardbeving meegemaakt.
Dan houdt zoiets toch je aandacht
Zijn er hier ook van die typische breuklijnen bekend of is hier gewoon de hele regio risicogebied?
11 June 2023, 14:54 (Dit bericht is bewerkt op: 11 June 2023, 14:55 door El Greco.)
Héél de regio in en rond Samos is aardbeving gevoelig maar dat geldt feitelijk zowat voor héél Griekenland met uitzondering dan misschien van het noord-noord-oostelijk gedeelte van het vasteland.
11 June 2023, 17:51 (Dit bericht is bewerkt op: 11 June 2023, 17:53 door JipJipster.)
(11 June 2023, 14:54)El Greco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum. Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.
Héél de regio in en rond Samos is aardbeving gevoelig maar dat geldt feitelijk zowat voor héél Griekenland met uitzondering dan misschien van het noord-noord-oostelijk gedeelte van het vasteland.
Precies. Om een idee te geven van de afgelopen 3,5 jaar:
Interessante kaart, waarvoor dank @ JipJipster.
Ik leer daar uit dat de westkust, Kreta en de meest oostelijke eilanden het meest aardbevingsgevoelig zijn.
Behalve het noordoosten van het Griekse vasteland, lijken de Cycladen ook wat minder aardbevingen te krijgen. Bovendien zijn die aardbevingen op de Cycladen minder aan de oppervlakte.
Laat je niet bang maken voor bevingen, heb zelf 13 jaar op Kreta gewoond, daar was er één zo hevig dat het HELE eiland 6 meter is opgeschoven richting Afrika.
Nou dat was veel werk, iedereen adres weizigingen sturen, langer reizen.... hihihihihi
Ach je gaat er aan wennen, als je huis goed gebouwd is..... wordt je wakker, de lamp hangt te bungelen, je draait je om en slaap verder...
Maar ja, daar gaat jouw toppic NIET over, je wilt informatie....
Zelf zijn wij 20 jaar geleden OOK met idee gekomen, na vele jaren vele eilanden bezocht te hebben en dat gevoel gehad HIER zou ik wel willen wonen.
MAAR vakantie is totaal anders als definitief ergens je eigen vestigen.
Dan komen er veel meer vragen om de hoek kijken, zoals.
Hoe en wat en waar zijn de verbindingen met Nederland..... ja in vakantie tijd is heel veel meer als in de winter, en ik neem aan dat je ook nog wat
familie en kennissen achterlaat in Nederland.
Zelf hebben wij naar Thassos gekeken, en andere plaatsen, uiteindelijk is het Kreta geworden...
Waarom...Transavia vloog toen OOK in de winter, TJA...wij in September erheen, en in Oktober zijn ze ermee gestopt om OOK in de winter te vliegen
was wel in combinatie met Kos, omdat daar OOK veel Nederlanders zitten.... jammer.... maar het huis was gekocht en wij voor de eerste winter ernaar toe.
Nu is het voordeel dat Aegean, veel vluchten vanaf Kreta heeft en goede aansluitingen met toen Brussel en Düsseldorf, Amsterdam pas veel later.
Dan zijn er ook nog genoeg boot verbindingen, maar dat kost alleen extra veel tijd en niet veel winst.
Ook zijn de voorzieningen belangrijk, ziekenhuizen, Kreta beschikt over 2 universiteit ziekenhuizen, dus goed voor alles.
Voor bijzondere dingen zal je toch naar Athene moeten, maar dat is dan ook zo geregeld.
De openbare nutsbedrijven.... moet je daarvoor ver reizen, of is het om de hoek.... de KEP zat in ieder iets groter dorp bijna overal,... daar kan je veel gemak van hebben.
Naar de weersverwachtingen moet je niet te veel kijken......resultaten uit het verleden geven GEEN zekerheid in de toekomst. ... hahahaha
Maar het wel of niet grootste voldoening is..... wat wil je zelf.....ben je gezond... heb je hulp nodig.... niet te hopen.... waar liggen je prioriteiten....
zou zeggen..... lekker blijven lezen, vragen stellen.... en dan je keuze maken....
Succes ermee.... en hou ons op de hoogte.
Dik