Hoi allemaal,
Over een paar weken gaan we op vakantie naar Sisi. Als ik zoek naar leuke uitstapjes/bezienswaardigheden kom ik al snel op de vaste dingen uit: knossos/vai/spinalonga. Maar zijn er ook nog andere tips? We hebben al veel gezien in Griekenland, alle windstreken en zoeken meestal naar de niet al te toeristische plekjes. Lange wandeltochten zijn door omstandigheden niet te doen. We hebben een huurauto dus kunnen vrij rondrijden. Ik hoor graag van jullie!
Jammer genoeg zit je dus net in het hoogseizoen.
Spinalonga hebben we ook pas gedaan, lekker rustig maar het was dan ook begin mei.
Sisi en omstreken is natuurlijk heel toeristisch, aangezien je een auto hebt zou ik zeker naar het zuiden rijden, de rit richting bv Ierapetra door de bergen naar het zuiden is de moeite waard.
Je kan naar de Milatos cave, Lasithi. Kournas Lake. Preveli, Spili, Argyroupouli, Zaros.
Tylissos of Phestos is ook mooi.
Er zijn diverse kloosters zoals Arkadi.
Als je een kaartje vraagt aan het verhuurbedrijf zie je die klooster daarop staan.
Zelf vind ik het rondje boven Agia Galini in de binnenlanden met kleine dorpjes een mooie rit (in de bergen), er is ook een hele fijne taverne:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum. Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.
Het fort van frangokastello is ook leuk.
Ik rijd jaarlijks ook naar de ezelopvang in Petrokefali, dan zou je naar Matala kunnen en Phestos.
Takis Shelter in Ierapetra. Opvang voor verschillende dieren. Takis heeft momenteel bijna 500 honden in zijn opvang. Deze man is mi een held en kan alle steun gebruiken. Bezoekers zijn meer dan welkom.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum. Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.
Je kan naar de Milatos cave, Lasithi. Kournas Lake. Preveli, Spili, Argyroupouli, Zaros. Tylissos of Phestos is ook mooi.
Als je een kaartje vraagt aan het verhuurbedrijf zie je die klooster daarop staan.
Zelf vind ik het rondje boven Agia Galini in de binnenlanden met kleine dorpjes een mooie rit (in de bergen), er is ook een hele fijne taverne:
Ik rijd jaarlijks ook naar de ezelopvang in Petrokefali, dan zou je naar Matala kunnen en Phestos.
Greese2020
Sisi is in het noord-oosten van Kreta
Milatos cave,,, Lasithi... Agia Nikolaos 19km...Irapetra 35km ...Kritsa 20km(leuk bergdorpje) is wel te doen vanaf Sisi
Maar de plaatsjes hieronder zijn niet te doen lijkt mij
De kilometers zijn hemelsbreed gemeten op G.E
vanaf Sisi...Spili-87km
,, Arkardi klooster-79km
,, Agia Galini -79km
,, Frank Kastello-118km
,, Matala - 80km
,, Kournas Lake -113km
,, Tylissos -42km
,, Phestos -67km
Milatos cave,,, Lasithi... Agia Nikolaos 19km...Irapetra 35km ...Kritsa 20km(leuk bergdorpje) is wel te doen vanaf Sisi
De kilometers zijn hemelsbreed gemeten op G.E
vanaf Sisi...Spili-87km
,, Arkardi klooster-79km
,, Agia Galini -79km
,, Frank Kastello-118km
,, Matala - 80km
,, Kournas Lake -113km
,, Tylissos -42km
,, Phestos -67km
Kritsa en omgeving is ook wel leuk om naar toe te rijden.
Echter "hemelsbreed" is niet zo een goede maatstaf, beter is om de werkelijke afstand EN tijd in te schatten via google maps, bv bijna 2 u vanaf Sisi naar Arkadi:
Je rijdt inderdaad niet zo snel van Sissi naar Matala.
Door de bergen en bochten. Kost het veel tijd.
Wij hebben dat gedaan toen we in Rethymnon zaten.
Toen wij in Stalis zaten vond ik Lasiti-vlakte leuk om naar toe te rijden.
Maar ook Agios Nikolaos is leuk om naar toe te gaan.
Alleen waren wij daar toen in september, misschien nu te druk ?
Of de route naar Ierapetra, is ook niet zo toeristisch.
27 June 2023, 22:30 (Dit bericht is bewerkt op: 27 June 2023, 22:32 door El Greco.)
(27 June 2023, 06:32)Greece_2020 schreef:
Je kan naar de Milatos cave, Lasithi. Kournas Lake. Preveli, Spili, Argyroupouli, Zaros.
Tylissos of Phestos is ook mooi.
De vraag ging over oost-Kreta, zowat alles wat je hier opnoemt bevind zich in het midden & westen van het eiland.
27 June 2023, 23:02 (Dit bericht is bewerkt op: 27 June 2023, 23:04 door El Greco.)
(26 June 2023, 12:04)Arnold schreef:
Hoi allemaal,
Over een paar weken gaan we op vakantie naar Sisi. Als ik zoek naar leuke uitstapjes/bezienswaardigheden kom ik al snel op de vaste dingen uit: knossos/vai/spinalonga. Maar zijn er ook nog andere tips? We hebben al veel gezien in Griekenland, alle windstreken en zoeken meestal naar de niet al te toeristische plekjes. Lange wandeltochten zijn door omstandigheden niet te doen. We hebben een huurauto dus kunnen vrij rondrijden. Ik hoor graag van jullie!
Er is héél wat te zien in het oosten.
Milatos is een kort bezoekje waard evenals zijn grot. Ik kan ook een tripje Neapolis > Elounda aanraden
Je kan vanaf Istro ook de "oversteek" van het noorden naar het zuiden maken via Kalamafka.
Prachtige wandelingen kan je maken in de regio van Kavousi.
Vanaf Pachia Ammos kan je ook via het smalste deel van Kreta naar Ierapetra. Verder naar het oosten kan je via een prachtige route vanuit Koutsounari > Agios Ioannis > Schinokapsala > (waterval) > Orino (1°bekend om zijn honing, 2° vanaf hier terugkeren naar bvb Makri Gialos), mocht je een 4x4 hebben zou je vanaf Orino nog verder kunnen rijden naar de dorpen Stavrochori > Agios Stefanos > Pefki en zo naar Makri Gialos rijden.
Nog verder weg naar het oosten maar dat is al een heel stuk rijden zou je naar Moni Kapsa klooster kunnen rijden en dit combineren met nog een rit (verre) naar Xerocampos en Kato Zakros (met zijn dode kloof).
Via het noorden van het eiland zou je na Kavousi nog verder oostwaarts kunnen en daar halt houden bij Mochlos. Nog een stukje verder zit je niet zover weg meer van de Ritchis kloof/waterval.
Nog verder weg naar het oosten kan je een bezoekje brengen aan Sitia en verder naar het oosten aan het Toplou klooster/wijngaard. Zo zou je dan nog verder kunnen naar het meest noord-oostelijke punt (beperkt bereikbaar) en oostelijk naar het Kouremenos strand voordat je in Vai terecht komt.
Ik zou hier nog veel meer kunnen opnoemen maar vrees dat je daar de tijd niet voor gaat hebben. Eén ding staat vast het oosten van Kreta is een prachtige streek om te ontdekken.
6-9 juli is er het Potters festival in Thrapsano. Erg leuk om daar naar toe te gaan. Thrapsano is eeuwenlang bekend om zijn aardewerk. Het festival omvat w orkshops,tentoonstellingen,muziek etc.