28 August 2023, 13:22 (Dit bericht is bewerkt op: 28 August 2023, 13:24 door Goedas.)
Wij mogen nog op vakantie, Parga.
Ben altijd geïnteresseerd hoe jouw vakantie was.
Veel zijn al terug, of zitten daar. Was het leuk, wat je had verwacht, dingen veranderd, een super gerecht gehad…. enz
Kom maar op. We leren van elkaar..
Bedankt vast….
Hoi Goedas. Ik ben in mei naar Karpathos geweest en ga nog naar Lesbos.
Mijn vakantie op Karpathos was leuk maar het weer zat niet mee. Iedere dag wel bewolking, veel wind en niet echt warm. Niet wat ik gewend ben van Griekenland. Verder vond ik het prijsniveau echt best hoog, dus ik ben benieuwd hoe dat zometeen op Lesbos is.
Ik was al eerder op Karpathos geweest, ik vind het een mooi eiland met alle baaitjes en prachtig blauw water. Zeker een aanrader, je moet wel echt een auto huren om overal te kunnen komen.
Eerste trip van dit jaar was naar Naxos en de Kleine Cycladen van eind april to begin mei. Af en toe wel eens een beetje regen, ook veel wind maar ook heel lekker warm weer. Prijzen vielen absoluut mee. Hier en daar wel een kleine verhoging voor spijs en drank maar al bij al viel dat best mee. Eind april weinig toeristen in Naxos maar toen we eind mei terugkwamen was dat een ongelooflijk pak meer. Maar heerlijk om buiten het hoogseizoen op de Kleine Cycladen eilanden te zijn. Op Koufonissi vroegen we iemand in een taverna hoe het was in juli/augustus. Zijn antwoord was duidelijk: "Een pure hel. Blijkbaar willen ze allemaal onmiddellijk en nu bediend worden en hebben ze er schijnbaar geen begrip voor dat het druk is en ze eens 5 minuten langer moeten wachten op een bestelling."
Volgende week dinsdag vertrek van onze 2de trip, 16 dagen Kalymnos gevolgd door een maand Samos.
Begin Mei naar Naxos geweest ,mooie tijd om te wandelenoveral nog rustig ,de natuur staat in bloei
in de dorpjes op enkele toeristen na zit je tussen de bewoners zelf,op de stranden nog geen bouwwerken
te zien ,dus nog wat mooie strand wandelingen kunnen maken ,in de stad zelf was alles al open en we
hebben er prima gegeten en gedronken ,dat het duurder is geworden is mij niet opgevallen ,nog een paar
dagen een auto gehuurd en dat was 25 euro per dag,de plannen voor volgend jaar weer vroeg in het voorjaar
maar dan wat langer ,maar dan ook nog eens naar Donoussa en Amorgos
Half mei zijn we een week in Kokkari (Samos) geweest. Het voorjaarsweer was lekker warm, maar er stond dagelijks een flinke wind, waardoor een dagje strand er niet inzat en we ook maar een ochtend aan het zwembad hebben gelegen. Het toeristenseizoen moest nog op gang komen, het was erg rustig in Kokkari zelf. Pas tegen de avond was er wat meer volk op straat en was de bezetting van de restaurantjes redelijk te noemen. We hebben met de huurauto de nodige kilometers gemaakt op ons rondje eiland, waarbij het opviel dat er in Pythagorion iets meer reuring was, niet druk maar wel gezellig. Daarentegen was het in Vatsolakia en Ormos erg stil, maar ook veel minder winderig dan in Kokkari. Het prijsniveau van supermarkten en tavernas was niet veel hoger dan in voorgaande jaren, nog steeds veel lager dan in Nederland. De natuur is in het voorjaar op zijn best, veel bloeiende planten.
Begin juli waren we een week in de Pilion. We hebben lang getwijfeld om daar heen te gaan, omdat de bustransfer van Thessaloniki naar Afissos vier uur in beslag nam. Achteraf was dit geen enkel probleem en hebben we genoten van een ons onbekend gebied. Het weer was uitstekend, soms zelfs iets te warm en het was niet overlopen met toeristen. Doordeweeks vrij rustig, in de weekends vooral Grieken die hier naar het strand gaan. Heel weinig Nederlanders gezien. We hadden een huurauto voor de hele week, maar dat bleek eigenlijk niet nodig te zijn geweest. Twee dagen om zowel het noorden als het zuiden te gaan bekijken zijn voldoende. Voor de overige dagen is er voldoende te ondernemen vanuit Afissos te voet of met de lokale bus. Het prijsniveau was prima, iets lager zelfs dan op Samos, de mensen supervriendelijk en de omgeving schitterend. We gaan zeker nog een keer terug.
In september hebben we onze derde Griekenlandvakantie dit jaar en gaan we twee weken naar Molyvos op het ons bekende Lesbos, we prijzen ons gelukkig dat we dit als pensionado's allemaal kunnen doen, voor onze ouders was dit niet weggelegd en voor onze kinderen is het nog maar de vraag.
Van midden juli tot midden augustus 4 weken naar vooral Kimolos, Astypalaia en Tilos ('nieuw' eiland voor mij) geweest. Heerlijke vakantie gehad! Ondanks dat het hoogseizoen was, was het op deze eilandjes nog heel relaxed en rustig, vooral op Kimolos. Tilos vond ik iets drukker, maar niet te druk, mooi eilandje, vriendelijke bewoners en weinig buitenlandse toeristen. In vier weken tijd ben ik sowieso maar 3x Nederlanders tegengekomen. Ik vond de prijzen niet veel verschillen van vorig jaar. Ik was één nacht op Paros, en voor een maaltijd daar betaalde ik bijna 2x zoveel als op Kimolos! En het was ook nog eens een nogal karige maaltijd. De taxi op Kimolos was met één euro gestegen, van 5 naar 6 euro voor een ritje (van het dorp of haven naar mijn hotelletje in Aliki), niet echt iets om over te vallen.
Voor €15-€20 (of minder, vooral op Kimolos) had ik meestal een salade, drankje en een hoofdgerecht op mijn eilandjes.
Ik ben ook nog vanaf Tilos één nacht (2 dagen) naar Nisyros gegaan, met name om de krater te bezoeken. Dit was echt de moeite waard. Wij gingen met een taxi na 18.00 uur naar de krater, toen alle dagjesmensen al terug naar Kos waren, dus we hadden de krater voor ons alleen. 's Avonds was er een concert van twee Griekse zangers in de haven, ook superleuk.
Laatste 2 nachten op Rhodos doorgebracht, in een zeer goede accommodatie 10 minuten van de luchthaven (River's Apartments, €50 per nacht), daar was het heerlijk rustig en super vriendelijke gastvrouw. De busrit vanaf de stad was een 'hel', ik was die drukte niet meer gewend.
Al met al een zeer goede vakantie gehad, ondanks dat het hoogseizoen was, bijna alles ging zoals ik 'gepland' had.
In oktober weer 10 dagen naar Corfu.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum. Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum. Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.
Voor het eerst sinds 2017 weer naar Griekenland geweest. 2 weken naar Parga, nooit eerder geweest, super vakantie gehad. We gingen van droog, heet weer hier naar stromende regen en fris in Parga, dat was even raar. Maar op een paar buitjes en frisse nachten in de eerste dagen na hebben we prima weer gehad. Veel gedaan, boottocht naar Paxos en anti Paxos was super. Kano varen op de Acheron rivier was ook heel leuk. 2 x met het toeristentreintje weg geweest, 1 x naar Ali Pasha kasteel en 1 x naar de watermill ruines. En dan nog een excursie naar het Necromanteion en waden door de Acheron springs (koud!), sommige stukken moet je zwemmen en kom je bijna niet tegen de stroom op maar de groep hielp elkaar er dan door wat gepaard ging met de nodige hilariteit. Hele leuke ervaring. We hebben ook een keer een waterfiets gehuurd om naar het kleine eilandje aan de overkant van Parga te gaan. Leuk om even te bekijken. Taxibootjes naar de stranden zijn ook erg leuk, 2x naar Valtos en 1x naar Lichnos geweest. Wat eten in Parga betreft was mijn absolute favoriet Brazilian Cup. En dan met name de yoghurt bowl, 4 x besteld voor de lunch. Heerlijk!! Bij Stefanos heerlijke courgetteballetjes. Prijzen vielen over het algemeen mee. Veel plezier alvast in Parga.
[...] De taxi op Kimolos was met één euro gestegen, van 5 naar 6 euro voor een ritje (van het dorp of haven naar mijn hotelletje in Aliki), niet echt iets om over te vallen.
[...]
Zou je wel 'gevallen' zijn als je een rit had gemaakt die vorig jaar 100 kostte, maar waar je nu 120 voor moest neerleggen?
In mei een weekje symi , heerlijk rustige vakantie vooral als de dagjesmensen weg waren. Mooi weer, wel pech gehad met ziekte na 3 dagen een stevige griep/verkoudheid opgelopen.
Momenteel zitten we op ons geliefde lesbos. Nu dag 10 van 14. Vorige week snikheet 35-40° . Sinds eergisteren terug normaal rond 30° . Wel enorm druk in vergelijking met vroeger vooral Molyvos haven is savonds aanschuiven voor tafel , gelukkig kennen we genoeg alternatieven. Ik wil mijn medeforumers niet beledigen maar soms lijkt het hier wel een nederlandse enclave , ook heel veel turkse toeristen, is de eerste keer dat ik zoveel turkse toeristen tegenkom in griekenland, willen ze mischien gedurende een week ontsnappen aan sultan perdolan? We genieten met volle teugen van de griekse gastvrijheid ,de prijzen lijken mij ook zelfde als anders een etentje met 2 ongeveer 40 a 50 €
(29 August 2023, 10:28)Esther Corfu schreef:
[...] De taxi op Kimolos was met één euro gestegen, van 5 naar 6 euro voor een ritje (van het dorp of haven naar mijn hotelletje in Aliki), niet echt iets om over te vallen.
[...]
Zou je wel 'gevallen' zijn als je een rit had gemaakt die vorig jaar 100 kostte, maar waar je nu 120 voor moest neerleggen?
Zulke dure taxiritten heb ik nog nooit gemaakt, en zou ik ook niet snel maken. Dan zoek ik naar andere alternatieven.
de plannen voor volgend jaar weer vroeg in het voorjaar
Als dat in mei is kunnen we mekaar daar wel eens tegenkomen. Voor volgend jaar (ca. 6 weken eind april to begin juni) heb ik Naxos-Sikinos (voorlopig)-Koufonissi-Donoussa-Amorgos (Aegiali)-Naxos als route op de planning staan.
(29 August 2023, 14:11)Buurman schreef:
(29 August 2023, 10:28)Esther Corfu schreef:
[...]
Zulke dure taxiritten heb ik nog nooit gemaakt, en zou ik ook niet snel maken. Dan zoek ik naar andere alternatieven.
Inderdaad, 20% over € 5,00 is andere koek dan 20% over € 100,00. Mijn portemonnee bevat euro's en geen procenten.
(29 August 2023, 19:05)Esther Corfu schreef:
Inderdaad, 20% over € 5,00 is andere koek dan 20% over € 100,00. Mijn portemonnee bevat euro's en geen procenten.
De vraag van Goedas is hoe was jullie vakantie ,en niet hoe duur was jullie vakantie
En toch trappen velen met open ogen in dergelijke valkuilen. Van 5 naar 6 euro lijkt een klein verschil, maar dat is het niet. Esther liet dat mooi zien in haar reactie.
Een jaar of vier geleden ging de haringprijs bij een stal van 2 naar 2,5 euro. Ik vroeg de eigenaar hoe hij zou reageren als benzine morgen 25% duurder zou zijn.
Haring kocht ik uit principe daar niet meer. (Inkoop destijds koste haring € 0.25, wat inmiddels € 0.35 is.)
(29 August 2023, 05:55)metaxa schreef:
de plannen voor volgend jaar weer vroeg in het voorjaar
Als dat in mei is kunnen we mekaar daar wel eens tegenkomen. Voor volgend jaar (ca. 6 weken eind april to begin juni) heb ik Naxos-Sikinos (voorlopig)-Koufonissi-Donoussa-Amorgos (Aegiali)-Naxos als route op de planning staan.
De plannen zijn 1week Naxos 1 week Donoussa en 1 week Amorgos uiteraard met Skopelitus , waarschijndelijk de eerste drie weken van Mei
Inderdaad Johan, wat een gezeur over één euro. Op Kimolos is er niet eens een taxirit die €100 zou kosten. Ik gaf die lieve taxichauffeuse (de enige taxi op het eilandje) vorig jaar sowieso een euro fooi na een ritje. En ook nog Hollandse klompjes voor aan haar spiegeltje in de taxi.
(29 August 2023, 23:21)JohanV schreef:
Inderdaad Johan, wat een gezeur over één euro. Op Kimolos is er niet eens een taxirit die €100 zou kosten. Ik gaf die lieve taxichauffeuse (de enige taxi op het eilandje) vorig jaar sowieso een euro fooi na een ritje. En ook nog Hollandse klompjes voor aan haar spiegeltje in de taxi.
Esther een vraagje je hebt het iegenlijk nooit over Milos ,het buureilandje van Kimolos ,wij hebben daar ooit een vissershuisje
gehuurd van twee oudjes die uiteraard alleen Grieks konden ,en toen wij gingen betalen schreef hij het bedrag met zijn
wandelstokje in het zand , en uiteraard ook weer direct verwijdert, zoiets vergeet je natuurlijk nooit meer
30 August 2023, 18:24 (Dit bericht is bewerkt op: 30 August 2023, 18:27 door Esther Corfu.)
Voordat ik Kimolos 'ontdekte', ben ik 3x op Milos geweest. Ik vond het een mooi eiland, en had het er erg m'n zin, alleen de laatste keer dat ik er verbleef, in 2019, vond ik het er duidelijk een stuk drukker en toeristischer geworden. Ik was er wel steeds in het hoogseizoen. Kimolos is al die jaren niet veel veranderd, nog altijd, na 5 jaar, behoorlijk rustig en authentiek. De dagtoeristen van Milos gaan vooral naar het Prasa strand, aan de andere kant van waar ik altijd verblijf. Ik ben wel nog enkele keren één nacht op Milos geweest, omdat ik daar aankwam vanuit Athene of vertrok met de ferry naar een ander eiland, maar ik vind het erg druk geworden de laatste jaren.
Er wordt ook veel aandacht aan het eiland besteed, voor op het TripAdvisor forum.
Voordat ik Kimolos 'ontdekte', ben ik 3x op Milos geweest. Ik vond het een mooi eiland, en had het er erg m'n zin, alleen de laatste keer dat ik er verbleef, in 2019, vond ik het er duidelijk een stuk drukker en toeristischer geworden. Ik was er wel steeds in het hoogseizoen. Kimolos is al die jaren niet veel veranderd, nog altijd, na 5 jaar, behoorlijk rustig en authentiek. De dagtoeristen van Milos gaan vooral naar het Prasa strand, aan de andere kant van waar ik altijd verblijf. Ik ben wel nog enkele keren één nacht op Milos geweest, omdat ik daar aankwam vanuit Athene of vertrok met de ferry naar een ander eiland, maar ik vind het erg druk geworden de laatste jaren.
Er wordt ook veel aandacht aan het eiland besteed, voor op het TripAdvisor forum.
Wij waren er in Mei zo,n tien jaar geleden en toen was het nog heel stil ,onze morgen vlucht vanaf Athene werd een
middagvlucht omdat er te weinig passagiers waren ,en toen waren we nog maar met twaalf waarvan ook enkele
mensen van het eiland zelf, op de luchthaven was meer personeel aanwezig dan passagiers ,maar het is wel een heel mooi eiland
helaas is het wel wat drukker geworden ,maar dat is niet alleen op Milos zo dat is ook op Naxos en Paros zo
31 August 2023, 11:57 (Dit bericht is bewerkt op: 31 August 2023, 12:13 door El Greco.)
(30 August 2023, 18:24)Esther Corfu schreef:
Ja, en dat is nooit goed voor het eiland!
Ik ben even gaan kijken op mijn foto's wanneer wij daar waren en is alweer van 2007 geleden zie ik. Toen hadden we Milos gecombineerd met Paros & Naxos.
(30 August 2023, 18:24)Esther Corfu schreef:
Ja, en dat is nooit goed voor het eiland!
Ik ben even gaan kijken op mijn foto's wanneer wij daar waren en is alweer van 2007 geleden zie ik. Toen hadden we Milos gecombineerd met Paros & Naxos.
Als de lokale bevolking er beter van word is het geen probleem ,maar er zijn altijd kapers op de kust [ zie Paros en Naxos ]
Hoe was je vakantie 2023 (leek me ook wel leuk om te lezen)
Ik vind het altijd leuk om te lezen hoe iemands vakantie is geweest En hoop altijd op goed...
Het draadje begon goed en leuk om te lezen tot nr 7 Maar wat dwalen daarna sommige mensen weer af ...Gelukkig weer wel nog een paar die tussendoor weer een echt antwoord op Goedas vragen
En daarna weer Quote op Quote Op de antwoorden die ze direkt gaven op de persoon die er voor was... en dan weer vele en vele en vele MultiQuote er boven op ...En er werd vele oude koeien uit de sloot gehaald over hoe het er ca 20 jaar terug was Pffft is Niet relevant
Zullen we nu weer even gewoon antwoorden hoe het vergaan was in de vakantie in 2013 en misschien een het verschil van een paar jaar ervoor.....
De vraag van Goedas leuke draadje was:
Hoe was je vakantie 2023 (leek me ook wel leuk om te lezen)
Ik vind het altijd leuk om te lezen hoe iemands vakantie is geweest En hoop altijd op goed...
Het draadje begon goed en leuk om te lezen tot nr 7 Maar wat dwalen daarna sommige mensen weer af ...Gelukkig weer wel nog een paar die tussendoor weer een echt antwoord op Goedas vragen
En daarna weer Quote op Quote Op de antwoorden die ze direkt gaven op de persoon die er voor was... en dan weer vele en vele en vele MultiQuote er boven op ...En er werd vele oude koeien uit de sloot gehaald over hoe het er ca 20 jaar terug was Pffft is Niet relevant
Zullen we nu weer even gewoon antwoorden hoe het vergaan was in de vakantie in 2013 en misschien een het verschil van een paar jaar ervoor.....
In 2013 zijn we via Brussel naar Mykonos gevlogen en dan met de Ferry naar Naxos en na twee
weken met de Ferry naar santorini en terug gevlogen naar Brussel
01 September 2023, 09:41 (Dit bericht is bewerkt op: 01 September 2023, 09:45 door JohanV.)
(30 August 2023, 06:46)metaxa schreef:
(29 August 2023, 23:21)JohanV schreef:
De vraag van Goedas is hoe was jullie vakantie ,en niet hoe duur was jullie vakantie
Jawel Metaxa en Wilma, Goedas vroeg of er dingen verandert waren. De prijs van een taxirit was verandert, dus een valabel antwoord! Als je er lang geleden bent geweest, ook al is dat 20 jaar, kan je aangeven wat er nu anders is volgens jouw beleving. Niks mis mee toch? En het is nu eenmaal een dorpscafé hier, en daar gaan discussies vaak alle kanten op.
Het is nu September ,de kinderen zijn weer naar school opa en oma hebben hun oppas er weer opzitten
en kunnen nu van hun welverdiende vakantie genieten ,hopelijk hebben ze nog iets leuks te melden over
hun Griekse vakantie
Het is nu September ,de kinderen zijn weer naar school opa en oma hebben hun oppas er weer opzitten
en kunnen nu van hun welverdiende vakantie genieten ,hopelijk hebben ze nog iets leuks te melden over
hun Griekse vakantie
02 September 2023, 23:54 (Dit bericht is bewerkt op: 02 September 2023, 23:55 door Wilma.)
Metaxa zei: In 2013 zijn we via Brussel naar Mykonos gevlogen en dan met de Ferry naar Naxos en na twee
weken met de Ferry naar santorini en terug gevlogen naar Brussel Tongue
Hihi, Metaxa scherp van je de reactie op nr. 22 ...ik zie het nu pas... het moest uiteraard 2023 zijn!
Dit was echt wel een hele oude koe
Ik ben in juni met 12 volwassenen en 4 kleine kinderen 15 dagen naar Syros geweest en 3 dagen Athene.
Omdat ik bijna ieder jaar naar Syros ga, was het nu toch speciaal, omdat mijn kleinkinderen en zus met kinderen en kleinkinderen mee waren.
Het was een hele onderneming, met overnachtingen in Pireaus, Syros en Athene, boottickets regelen enz., maar was weer geweldig. 4 auto's gehuurd, dus lekker overal geweest.
Athene hadden we beter over kunnen slaan, met de kleine kinderen i.v.m. de hitte.
Maar sommigen wilden toch graag Athene zien.
Over 2 weken ga ik nog met 5.vriendinnen een weekje naar Zakynthos, voor zon, zee, strand en lekker eten.
In mei een trip op het vaste land gemaakt; Thessaloniki, Xino nero (aanrader is het fantastische hotel-restaurant Kontosoros), Florina (berensporen spotten), Kavala (de oude waterweg gelopen), Xanthi (geweldige accommodatie 916 mountain resort) en Thessaloniki weer. Alles was super, hele mooie natuur, de beste lamskoteletten ooit gegeten in Xanthi, overal weer de gebruikelijke gastvrijheid. Hoogtepunt was de nestos kloof langs de spoorlijn wandelen en bij Xanthi een wandeling waar we onderweg 17 schildpadden zijn tegengekomen. Het eten was overal nog steeds goedkoop, hier en daar een euro erbij, maar bijvoorbeeld in Florina een heerlijke pita gyros voor 3,5 euro. En Thessaloniki stelt nooit teleur, dat is ons 2e thuis en daar weer een nieuw “fine dining” restaurant ontdekt ‘maitr & margarita’.
Nu zijn we in Alexandroupoli om vanmiddag de boot te nemen naar Samothraki. Dat verslag komt later.
Op dit moment zitten we met onze hond op de ferry naar Kythira. We zijn zaterdag vanuit Nederland vertrokken en gaan voor het eerst eilandhoppen met eigen auto. Voor onze hond is het zijn eerste keer op een ferry, maar alles gaat tot nu toe goed! We blijven 5 dagen op Kythira en gaan daarna over land naar Rafina, waar we de ferry naar Andros nemen. Na Andros gaan we met een overstap op Mykonos naar Ikaria, waar we onze laatste week doorbrengen. Vanaf Ikaria gaan we met de ferry naar Piraeus en rijden dan in een paar dagen weer naar Nederland, maar daar denken we nog maar niet aan!
Op dit moment zitten we met onze hond op de ferry naar Kythira. We zijn zaterdag vanuit Nederland vertrokken en gaan voor het eerst eilandhoppen met eigen auto. Voor onze hond is het zijn eerste keer op een ferry, maar alles gaat tot nu toe goed! We blijven 5 dagen op Kythira en gaan daarna over land naar Rafina, waar we de ferry naar Andros nemen. Na Andros gaan we met een overstap op Mykonos naar Ikaria, waar we onze laatste week doorbrengen. Vanaf Ikaria gaan we met de ferry naar Piraeus en rijden dan in een paar dagen weer naar Nederland, maar daar denken we nog maar niet aan!
Wij zijn 12/9 naar Andros vertrokken. De dag voor ons vertrek, kregen we bericht dat de ferry niet in Rafina vertrok, maar vanuit Lavrio. We weten niet hoe het nu is, ik zou het checken voor jullie naar Rafina rijden.
19 September 2023, 20:06 (Dit bericht is bewerkt op: 19 September 2023, 20:08 door Beachboefje.)
(19 September 2023, 17:27)Marianne schreef:
Vraag beachboefje:Hoe gaan jullie over land van Kythira naar Rafina?Overigens:goede voortzetting!
We zijn met eigen auto en zijn gisteren al vanaf Noord- Macedonië via Thessaloniki en Patras (toeristische route, hihi) naar Tyros gereden waar we hebben overnacht. Vanochtend naar Neapoli gereden en vanaf daar met de ferry naar Kythira.
Over een paar dagen met de ferry terug naar Neapoli en dan met een overnachting (ivm ferry tijden) naar Rafina.
Dat we deze drie eilanden hebben gekozen komt door alle tips op dit forum, dus dank daarvoor!
(19 September 2023, 17:36)Els DR schreef:
(19 September 2023, 12:15)Beachboefje schreef:
Wij zijn 12/9 naar Andros vertrokken. De dag voor ons vertrek, kregen we bericht dat de ferry niet in Rafina vertrok, maar vanuit Lavrio. We weten niet hoe het nu is, ik zou het checken voor jullie naar Rafina rijden.
Na 15 dagen Kalymnos gaan we morgen naar Samos voor 1 maand. Net als de 2 vorige jaren gaan we verblijven in een voormalige boerderij. Een beetje afgelegen (1, 5Km van Chora) maar wel rustig dus midden van de olijfgaarden. Waarschijnlijk voor de laatste maal na 3 jaren want de huurprijs komt (zeker als die nog hoger wordt) boven ons budget.
Daarom verbleven we de laatste 2 weken in een appartement in Kalymnos dat we huurden als "tryout". Kalymnos is 1 van mijn favoriete eilanden (net zoals het was voor Arthur zaliger). Het appartement is gelegen binnen een lokale gemeenschap, is niet prijzig (de helft van wat we betalen in Samos) en heeft veel mogelijkheden. Er is een ruime keuken met modern elektrisch fornuis en wasmachine, slaapkamer is afgesloten, er zijn 2 balkons/terrassen waarvan 1 met zeezicht. Binnen 300m zijn er supermarkt (AB), betaalautomaat en bushalte. En er is een autoverhuur binnen 20m indien een huurauto nodig is. De verhuurder is een vriendelijke familie met 2 werkende ouders en 2 tienerdochters. Het appartement is een erfenis en niet de noodzakelijke bron van inkomsten voor hen. Daardoor is geen dagelijks onderhoud voorzien maar moet je dat als huurder zelf doen (opkuis, was van linnen enzovoort). Dat maakt ook dat de prijs laag is (in vergelijking met vakantieverblijven in dezelfde buurt).
De "tryout" is ons bijzonder meegevallen. Daarom hebben we al een afspraak gemaakt met de eigenaars voor een langere huur (6-8 weken) volgend najaar aan dezelfde prijs die we nu betalen. Die prijs is inclusief elektriciteit, water, airconditioning en WiFi.
We hadden plannen om naar Telendos en Pserimos te gaan tijdens ons huidig verblijf maar dat is bij plannen gebleven. Volgend jaar dan maar. We hebben vooral genoten om de zonsondergang te zien vanop ons balkon met daarbij een glaasje ouzo en een bordje olijven. En af en toe 's middags lunch bij Psiri aan Kantouni Beach.
Morgen dus met de catamaran van Dodekanisos Seaways van Kalymnos naar Samos (Pythagorio). En even herinneren: als gaat eilandhoppen in de Dodekanese en daarbij gebruik maakt van Dodekanisos Seaways, schrijf je dan in via hun website voor BonusWays, hun loyalty programma. Het geeft je 20% korting op elk ticket.
Als voorbeeld: met onze BonusWays betaalden wij slechts 70,40€ ipv 88€ voor 2 voor onze trip morgen.
Was die accommodatie in Pothia, Patrick? Ik heb twee jaar geleden, in de Kerstvakantie, eens 10 dagen in een huis met alle voorzieningen, en twee slaapkamers, vlakbij de haven verbleven. Was ook heel goedkoop (te verwachten in de winter natuurlijk) en de beheerster woonde ernaast. Ben toen ook een dagje op en neer naar Telendos geweest, was heel leuk, er waren natuurlijk geen andere toeristen en de man met het bootje kwam mij op een afgesproken tijdstip weer ophalen. Ik heb toen ook de 'hike' over de Italian Trail naar Vathy gelopen, was best pittig soms, maar heel mooi. Ik had het weer ook erg mee, in de winter, bijna iedere dag zon en zo'n 18 graden overdag. Ik wil best weer eens terug naar Kalymnos, bijzonder eiland.
21 September 2023, 18:47 (Dit bericht is bewerkt op: 21 September 2023, 18:47 door roefke.)
(20 September 2023, 21:45)Patrick schreef:
Na 15 dagen Kalymnos gaan we morgen naar Samos voor 1 maand. Net als de 2 vorige jaren gaan we verblijven in een voormalige boerderij. Een beetje afgelegen (1, 5Km van Chora) maar wel rustig dus midden van de olijfgaarden. Waarschijnlijk voor de laatste maal na 3 jaren want de huurprijs komt (zeker als die nog hoger wordt) boven ons budget.
Daarom verbleven we de laatste 2 weken in een appartement in Kalymnos dat we huurden als "tryout". Kalymnos is 1 van mijn favoriete eilanden (net zoals het was voor Arthur zaliger). Het appartement is gelegen binnen een lokale gemeenschap, is niet prijzig (de helft van wat we betalen in Samos) en heeft veel mogelijkheden. Er is een ruime keuken met modern elektrisch fornuis en wasmachine, slaapkamer is afgesloten, er zijn 2 balkons/terrassen waarvan 1 met zeezicht. Binnen 300m zijn er supermarkt (AB), betaalautomaat en bushalte. En er is een autoverhuur binnen 20m indien een huurauto nodig is. De verhuurder is een vriendelijke familie met 2 werkende ouders en 2 tienerdochters. Het appartement is een erfenis en niet de noodzakelijke bron van inkomsten voor hen. Daardoor is geen dagelijks onderhoud voorzien maar moet je dat als huurder zelf doen (opkuis, was van linnen enzovoort). Dat maakt ook dat de prijs laag is (in vergelijking met vakantieverblijven in dezelfde buurt).
De "tryout" is ons bijzonder meegevallen. Daarom hebben we al een afspraak gemaakt met de eigenaars voor een langere huur (6-8 weken) volgend najaar aan dezelfde prijs die we nu betalen. Die prijs is inclusief elektriciteit, water, airconditioning en WiFi.
We hadden plannen om naar Telendos en Pserimos te gaan tijdens ons huidig verblijf maar dat is bij plannen gebleven. Volgend jaar dan maar. We hebben vooral genoten om de zonsondergang te zien vanop ons balkon met daarbij een glaasje ouzo en een bordje olijven. En af en toe 's middags lunch bij Psiri aan Kantouni Beach.
Morgen dus met de catamaran van Dodekanisos Seaways van Kalymnos naar Samos (Pythagorio). En even herinneren: als gaat eilandhoppen in de Dodekanese en daarbij gebruik maakt van Dodekanisos Seaways, schrijf je dan in via hun website voor BonusWays, hun loyalty programma. Het geeft je 20% korting op elk ticket.
Als voorbeeld: met onze BonusWays betaalden wij slechts 70,40€ ipv 88€ voor 2 voor onze trip morgen.
Ooit Kalymnos gedaan tijdens eilandhoppen 3 dagen, had spijt dat ik er al terug weg moest. er zijn van die eilanden waarvan je direct zegt : hier kom ik zeker terug, wel Kalymnos is er zo een.