Definitieve verhuis naar Kreta
Hallo, 
Heb al veel informatie opgezocht betreffende definitieve verhuis naar Kreta. Graag had ik daar, zoveel mogelijk een stappenplan in opgemaakt
Mutualiteit op de hoogte brengen en me uitschrijven in België.
Vervolgens zou ik hier in België naar de Griekse ambassade moeten gaan met het document van uitschrijving voor al het noodzakelijke papierwerk. 
Hoeveel tijd op voorhand moet ik dit doen voor verhuis? Want blijkbaar is het niet simpel om bij de ambassade binnen te geraken
Eenmaal in Kreta moet ik naar het plaatselijk politie kantoor voor een verblijfsvergunning. Is dit nodig als Belg, want dan lees je weer tegenstrijdige info dat je als EU burger geen verblijfsvergunning nodig hebt. Voor het meenemen van de auto blijkt dat makkelijker te gaan als je definitief blijft.
(29 August 2023, 16:15)Ellie69 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.

Hallo, 
Heb al veel informatie opgezocht betreffende definitieve verhuis naar Kreta. Graag had ik daar, zoveel mogelijk een stappenplan in opgemaakt
Mutualiteit op de hoogte brengen en me uitschrijven in België.
Vervolgens zou ik hier in België naar de Griekse ambassade moeten gaan met het document van uitschrijving voor al het noodzakelijke papierwerk. 
Hoeveel tijd op voorhand moet ik dit doen voor verhuis? Want blijkbaar is het niet simpel om bij de ambassade binnen te geraken
Eenmaal in Kreta moet ik naar het plaatselijk politie kantoor voor een verblijfsvergunning. Is dit nodig als Belg, want dan lees je weer tegenstrijdige info dat je als EU burger geen verblijfsvergunning nodig hebt. Voor het meenemen van de auto blijkt dat makkelijker te gaan als je definitief blijft.

Beste Ellie,

Binnen Europa heb je als Eu burger nergens een verblijfsvergunning nodig voor een periode van max 90 dagen.
Ik begrijp dat je de moedige stap definitief wilt zetten, gefeliciteerd ik volg je binnen enkele jaren definitief.

Een aanbeveling mag ik je alvast maken, stap naar een betrouwbare boekhouder op Kreta.
Mijn echtgenote is van Kretenzische afkomst, en mijn familie en vriendenkring zit verspreid in Noord-West Kreta.
Al 30 jaar krijg ik menig advies van hun, maar deze spreken elkaar meestal tegen.
De Kretenzers zijn kampioenen om creatieve achterpoortjes en lokale dienstverlening te benutten.
Spijtig niet altijd legaal en de rekening achteraf is minder leuk.
Een goede boekhouder kan je informeren en begeleiden ook wat je auto betreft.
Je hebt hem sowieso nodig voor je Afimi en je belasting nummer in orde te maken.
Eenmaal geïntegreerd beslis je nadien zelf wat en of je voortaan alles in eigen hand neemt. 
Ikzelf zit bij een groot kantoor in Chania met verschillende bijkantoren op kreta en het vasteland.
Ik zal even de contact gegevens opzoeken, daarna beslis je zelf.

Hopelijk kan en mag ik jullie in de toekomst eens welkom heten op onze nieuwe thuis locatie.

Cretenzer
Hallo Cretenzer,

Dank je wel, het was welliswaar een maandenlang proces dat je niet zomaar beslist. Een definitieve overstap maken brengt heel wat met zich mee. Niet enkel ginder, maar ook hier in België. Dank je wel voor jouw advies, lijkt me inderdaad het beste om de administratie te laten doen door iemand die professioneel zijn weg kent. Wij zullen in zuid Kreta wonen en ook van harte welkom.
Ok ik ga even delen hoe ik het heb aangepakt.

Dit vergt voorbereiding.

Ik heb een stappenplan in een Excel sheet gemaakt: Wat moet ik doen voor de verhuizing en wat als ik er ben. Wat neem ik wel en niet mee.
Natuurlijk al je abonnementen stopzetten behalve je NL mobiel nummer, die kan je rustig gebruiken voor bellen. Daarna kan je deze afsluiten wanneer nodig.

Ik heb alles via MSC laten verhuizen; 6 meter container binnen 3 weken hier voor 2200 euro. Je moet de container wel binnen 2 uur laden en uitpakken binnen 2 uur, anders komen er kosten bij. Dus zorg dat je handjes hebt. 

Eerste vereiste is AFM (belastingnummer), die heb je overal voor nodig. Zorg dat er iemand mee gaat die goed Grieks spreekt, dat gaat sneller.
Daarna heb ik een Grieks mobiel nummer geregeld. Zorg ervoor dat je een papier mee krijgt dat deze op jouw naam staat. Dit is belangrijk om je bankrekening te openen.
Bij Nova kan je voor 15 € per maand een mobiel nummer krijgen.

Als je een woning hebt ga je naar de KEP voor Proof of address; dit omdat er vaak geen straatnamen zijn. Dit heb je voor veel papieren ook nodig.

Na 90 dagen kan je een aanvraag doen voor jouw verblijfsvergunning. Niet eerder.
Je hebt nodig:
-kopie paspoort
-kopie werkcontract indien van toepassing
-huurcontract of koopbewijs woning
-kopie financiele situatie, dus wat er op de bank staat.
-4 pasfoto's, soms 2
-en neem evt proof of address en papier van mobiel nummer mee
Neem zo veel mogelijk mee!!
Uitschrijven doe je pas als je hier een verblijfsvergunning hebt; dit kan normaliter online. Tenminste zo ging het bij mij.

AMKA en AMA volgen automatisch als je evt gaat werken.

Een goede accountant is van levensbelang hier. Die kan alles voor je regelen, ook je login voor de belastingen.
Ik heb een hele goede gelukkig en die vertelt me dat ik aangifte moet doen, stuurt een papier wat ik invul en hij regelt de rest.

Zorg dat je in Nederland al genoeg kopieen en pasfoto's regelt anders duurt het hier veel langer. Zoek alvast op waar je een AFM kan krijgen; welk kantoor en waar gevestigd. Zoek op waar de KEP zit.

Mocht je iets gaan kopen, regel een goede advocaat. Die van mij heeft 4 keer een fout gezien in het contract en aangegeven niet te tekenen.

Als je getrouwd bent, neem de akte mee (vaak is die al in Grieks vertaald, anders laten vertalen door een beedigd vertaler) Dit geldt ook voor je geboortecertificaat.

Heb je nog vragen, stel ze gerust!
Toch maar eens 2 x over nadenken om je auto mee te nemen naar hier. Het blijft een omslachtig werkje en je blijft hier met een "vreemde" nummerplaat rijden + de eerste 5 jaar kan je hem niet verkopen met alle (eventuele) gevolgen van dien. Denk maar aan eventuele grote kosten binnen die 5 jaar.
Verkoop je auto in België/Nederland en met die centen koop je hier iets anders. Heb je het minste werk en meeste voldoening mee.
Dank je wel voor jullie antwoorden. Jouw verhuisfirma ga ik opzoeken Greece_2020, bij de firma s waar ik geïnformeerd heb kom ik een pak duurder uit.
Belasting nummer heb ik gelukkig al
Mijn eerste vraag zou zijn, hoeveel ben ik verplicht om op een Griekse bankrekening te hebben. Ik wou een minimum in Griekenland zetten en mijn huidige bankrekening in België sowieso behouden.
El Greco, de auto' s zijn in Griekenland een pak duurder en het plan is om vanuit België met de auto te vertrekken naar Kreta. Praktisch gezien ook, daar je dan onmiddellijk mobiel bent.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.

Vraag naar Apostolia. Ze regelt alles.

Er is geen minimumbedrag wat op de rekening moet, maar om een beetje netjes over te komen zou ik er meer dan 100 op zetten.
Ik ken een AMKA maar wat is een AMA dan?
Alleenstaande minderjarige asielzoeker. Maar dat zal hier niet bedoeld worden.
is een verzekeringsnummer voor IKA
(01 September 2023, 12:32)Greece_2020 schreef:

Ok, ik zal m ook wel hebben dan, maar afkorting kwam me niet bekend voor....
(01 September 2023, 06:35)Ellie69 schreef:

Dank je wel voor jullie antwoorden. Jouw verhuisfirma ga ik opzoeken Greece_2020, bij de firma s waar ik geïnformeerd heb kom ik een pak duurder uit.
Mijn eerste vraag zou zijn, hoeveel ben ik verplicht om op een Griekse bankrekening te hebben. Ik wou een minimum in Griekenland zetten en mijn huidige bankrekening in België sowieso behouden.
El Greco, de auto' s zijn in Griekenland een pak duurder en het plan is om vanuit België met de auto te vertrekken naar Kreta. Praktisch gezien ook, daar je dan onmiddellijk mobiel bent.

Beste Elly, in 2017 bij aankoop van mijn huis moest je voor het openen van een rekening een min bedrag van 10.000eur op een rekening plaatsen, de clou was je mocht het daarna dadelijk terug volledig opnemen, Ik heb hiervoor vriendelijk bedankt en alles online via een Belgische rekening overgeschreven. Griekenland stond toen onder financieel toezicht van de trojka. Na dit toezicht opgeheven werd verviel deze bedenkelijke regelgeving, en veranderde de houding van de banken, Alles werd zonder bedenkelijke regels mogelijk.
Toch regel ik sedert 2017 nog steeds alles vanuit mijn Belgische bankrekening. Je boekhouder gaat dit niet leuk vinden maar ik betaal zelfs hem via mijn Belgische rekening.
Ik weet dat mijn schoonouders destijds nog steeds verzekerd waren bij de Belgische mutualiteit dit werd aanvaard door de IKA. Mijn volledig internet op Kreta loopt op via een data
abonnement via Telenet.Be, Ik vermoed dat je zelfs je TV Vlaanderen mee kunt nemen als je het netjes in België betaald, (in Spanje kon het toch) Toch zal het beter zijn om op termijn vast over schakelen op het Griekse aanbod, Je auto meenemen naar Griekenland is enkel rendabel als je hem meeneemt als onderdeel van je inboedel, let wel het zou blijkbaar minstens een Euro5 moeten zijn.
Ik heb hier 2 prima Euro4 wagens maar het werd door iedereen als onmogelijk omschreven al deze in te voeren. Tenslotte heb ik dan maar overgegaan tot aankoop van een 2dehands op Kreta eerst geprobeerd via particulier, een megaflop, daarna vlekkeloos via een handelaar. je komt makkelijker aan alle info als je de lokale taal beheerst. Maar zelfs dan is het een heel avontuur. Want iedereen heeft daar makkelijk zijn persoonlijke versie hoe het moet, maar blijk niet altijd correct.

Groetjes Cretenzer

Goh ja, ze zijn hier inderdaad iets duurder maar héél veel verschil is er niet. Ons model was hier zelfs niet beschikbaar. Wij hebben de onze jammer genoeg toen, terug naar België gebracht (want was te omslachtig om die hier te krijgen/houden) en bij het terugkomen stonden ze met onze "nieuwe tweedehands" op te wachten op de luchthaven.
Wel een héél leuk tripje in het vooruit zicht dan! Big Grin

EFKA...

(01 September 2023, 16:10)Cretenzer schreef:

Mijn volledig internet op Kreta loopt op via een data
abonnement via Telenet.Be, Ik vermoed dat je zelfs je TV Vlaanderen mee kunt nemen als je het netjes in België betaald, (in Spanje kon het toch) Toch zal het beter zijn om op termijn vast over schakelen op het Griekse aanbod, Je auto meenemen naar Griekenland is enkel rendabel als je hem meeneemt als onderdeel van je inboedel, let wel het zou blijkbaar minstens een Euro5 moeten zijn.

Normaal kan dat niet als je uitgeschreven bent in België of je zou je adres elders in België moeten hebben staan bij familie of zo. Bij Teleslet weet ik het niet maar bij TV Vlaanderen en Orange aanvaarden ze dit niet.
(01 September 2023, 21:25)El Greco schreef:

Goh ja, ze zijn hier inderdaad iets duurder maar héél veel verschil is er niet. Ons model was hier zelfs niet beschikbaar. Wij hebben de onze jammer genoeg toen, terug naar België gebracht (want was te omslachtig om die hier te krijgen/houden) en bij het terugkomen stonden ze met onze "nieuwe tweedehands" op te wachten op de luchthaven.
Wel een héél leuk tripje in het vooruit zicht dan! Big Grin

EFKA...

Normaal kan dat niet als je uitgeschreven bent in België of je zou je adres elders in België moeten hebben staan bij familie of zo. Bij Teleslet weet ik het niet maar bij TV Vlaanderen en Orange aanvaarden ze dit niet.

Wat normaal is bepaal je zelf, Ik spreek hier over een LTE-router die draait op een Sim van een Gsm, eens je sim aangevraagd en betaald hier in Belgie kan je Je Gsm of je data Sim
onbeperkt gebruiken in de landen waar momenteel geen roaming kosten aangerekend worden. Op Kreta gebruik ik momenteel Mobile Vikings, Telenet en jawel Orange zonder beperkingen. (allen de hoeveelheid data van je abo bepaald) Niemand gaat ook je Gsm abo afnemen als je netjes vanuit je Belgische rekening maandelijks betaald.
Let wel we spreken hier over abo met een Gsm sim, niet over abo waar een vaste lijn aan gekoppeld is. Vele hebben momenteel enkel een Gsm abo zonder vaste lijn.
Wat Tv Vlaanderen betreft, abo was hier in België geactiveerd, daarna bij wijze van proef gewoon meegenomen naar Alicante (Spanje) waar het sinds jaren vlekkeloos werkt.
Zo bestaan er ook beperkingen om Films en andere content te streamen. daar bestaat VPN voor om je virtuele locatie zelf te bepalen. Niemand word hierdoor benadeeld.
Wat ga je doen als je Bvb een mobile home hebt en je elk jaar verplaatst over de grens om een ander land te verkennen. Al je abo,s opzeggen?
We zijn Eu en ze proberen ons allerlei beperkingen op te leggen. Zo wou ik mijn verzekering bij Inter American betalen en men stuur mij een mail om dit Met Visa of Masterkaart te betalen. Werkt niet enkel als deze aan een Griekse rekening gekoppeld is. Tenslotte via de makelaar betaald. Toch kan ik met dezelfde kaart elk hotel etc in Griekenland betalen.

Cretenzer.
(03 September 2023, 04:10)Cretenzer schreef:

Wat normaal is bepaal je zelf, Ik spreek hier over een LTE-router die draait op een Sim van een Gsm, eens je sim aangevraagd en betaald hier in Belgie kan je Je Gsm of je data Sim
onbeperkt gebruiken in de landen waar momenteel geen roaming kosten aangerekend worden. Op Kreta gebruik ik momenteel Mobile Vikings, Telenet en jawel Orange zonder beperkingen. (allen de hoeveelheid data van je abo bepaald) Niemand gaat ook je Gsm abo afnemen als je netjes vanuit je Belgische rekening maandelijks betaald.
Let wel we spreken hier over abo met een Gsm sim, niet over abo waar een vaste lijn aan gekoppeld is. Vele hebben momenteel enkel een Gsm abo zonder vaste lijn.
Wat Tv Vlaanderen betreft, abo was hier in België geactiveerd, daarna bij wijze van proef gewoon meegenomen naar Alicante (Spanje) waar het sinds jaren vlekkeloos werkt.
Zo bestaan er ook beperkingen om Films en andere content te streamen. daar bestaat VPN voor om je virtuele locatie zelf te bepalen. Niemand word hierdoor benadeeld.
Wat ga je doen als je Bvb een mobile home hebt en je elk jaar verplaatst over de grens om een ander land te verkennen. Al je abo,s opzeggen?
We zijn Eu en ze proberen ons allerlei beperkingen op te leggen. Zo wou ik mijn verzekering bij Inter American betalen en men stuur mij een mail om dit Met Visa of Masterkaart te betalen. Werkt niet enkel als deze aan een Griekse rekening gekoppeld is. Tenslotte via de makelaar betaald. Toch kan ik met dezelfde kaart elk hotel etc in Griekenland betalen.

Cretenzer.

Niemand sprak over een LTE-router maar over een (vast) abonnement. Je moet dus EERST een extra simkaart gaan aanvragen om in een LTE-router te steken vóór je je land wil verlaten, want je gaat toch niet je simkaart uit je GSM gebruiken? Smile

Héél veel mensen die nu vast in het buitenland wonen zijn NIET (officieel) uitgeschreven uit België/Nederland. Tja dan kan je natuurlijk zoveel adressen bij je diverse leveranciers opgeven wat je wil. 
Ik veronderstel dus dat jij absoluut (nog) niet bent uitgeschreven. Als je dus alle bruggen opblaast met je moederland ga je hier toch enkele stappen moeten ondernemen.

Op de website van TV Vlaanderen staat er trouwens letterlijk dat je NIET mag gedomicilieerd zijn in het buitenland, want dat je abo niet zal werken. Als je natuurlijk je abo laat betalen door schoonmoeder, ouders of om het even wie kan het wel natuurlijk. Wink

Ook TV kijken is regio gebonden en niet alle programma's (vergeet bvb UEFA Champions League) ga je kunnen bekijken in Griekenland, zelfs niet met een gratis of betalend VPN-account. VTM of VT4/Go Play bvb zijn zo voorzien dat ze VPN-codes herkennen en niet zullen functioneren. Dit staat trouwens ook zo letterlijk op hun website vermeld en krijg je volgende melding op je TV:

Nog een probleem waar wij tegenaan gelopen zijn, wij hadden al jaren een hospitalisatie verzekering bij DKV. Toen we hen melden dat wij naar het buitenland verhuisden werd onze verzekering prompt stopgezet. Wat blijkt, in hun voorwaarden staat dat je gedomicilieerd moet zijn in België om te kunnen "genieten" van hun diensten. 
Wij hadden net nog voor een nieuw jaar betaald maar dat hebben ze wel netjes allemaal terug betaald. 
Toen we dit probleem aankaarten bij de sociale zekerheid in België kregen we de melding dat ze (DKV dus) dit feitelijk niet mochten toepassen en ons die hospitalisatie verzekering moesten laten behouden. Hun verwondering was groot dat dit in kleine lettertjes was opgenomen in hun voorwaarden...

Oh ja, wij gebruiken hier ook een LTE-SIM-router van Cosmote. Wij betalen voor 2 sim-kaartjes (router + GSM) en onbeperkt data op beide sim-kaartjes, €32.00
Je kan LTE gebruiken, is echter 1 groot nadeel. Als er veel toeristen zijn gaat je snelheid aanzienlijk omlaag.
Nova biedt onbeperkt bellen en 2GB internet op mobiel voor 15 euro per maand.
Vodafone is met 30 euro onbeperkt ook goed. 1 maal sim kaart voor LTE internet, dus voor je woning en 1 sim kaart voor je mobiel.

Ik ben zelf overgestapt naar een vaste lijn omdat de haperingen echt vervelend werden in het hoogseizoen.

Wat betreft TV kijken zijn er vele oplossingen. Kan via een schotel met CD/TV Vlaanderen kaart. Je kan ook naar IPTV gaan.
Niemand sprak over een LTE-router maar over een (vast) abonnement. Je moet dus EERST een extra simkaart gaan aanvragen om in een LTE-router te steken vóór je je land wil verlaten, want je gaat toch niet je simkaart uit je GSM gebruiken? Smile

Héél veel mensen die nu vast in het buitenland wonen zijn NIET (officieel) uitgeschreven uit België/Nederland. Tja dan kan je natuurlijk zoveel adressen bij je diverse leveranciers opgeven wat je wil.
Ik veronderstel dus dat jij absoluut (nog) niet bent uitgeschreven. Als je dus alle bruggen opblaast met je moederland ga je hier toch enkele stappen moeten ondernemen.

Op de website van TV Vlaanderen staat er trouwens letterlijk dat je NIET mag gedomicilieerd zijn in het buitenland, want dat je abo niet zal werken. Als je natuurlijk je abo laat betalen door schoonmoeder, ouders of om het even wie kan het wel natuurlijk. Wink

Ook TV kijken is regio gebonden en niet alle programma's (vergeet bvb UEFA Champions League) ga je kunnen bekijken in Griekenland, zelfs niet met een gratis of betalend VPN-account. VTM of VT4/Go Play bvb zijn zo voorzien dat ze VPN-codes herkennen en niet zullen functioneren. Dit staat trouwens ook zo letterlijk op hun website vermeld en krijg je volgende melding op je TV:

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

U haalt hier inderdaad punten aan die iedereen moet overwegen

De vraag werd oorspronkelijk gesteld die voorbereidingen treft staat om vanuit Belgie naar Kreta te vertrekken.
Ik veronderstel dat die sowieso een rekening en Gsm abo heeft in Belgie. Een extra data kaart heb je in enkele minuten geregeld voor je vertrek.

Dit voorbeeld voorbeeld was bedoelt om duidelijk te maken dat het best mogelijk om niet dadelijk alle bruggen op te blazen. aan ieder de vrije keuze.

Je kan je Belgische rekening, Gsm en Tv Vlaanderen behouden en zoals ik reeds aanhaalde nadien naar goeddunken overstappen op de lokale diensten.
Ik had in het verleden ook een vaste lijn op Kreta weliswaar op een andere locatie, Ik ken de lokale mallemolen voldoende om uit ervaring te weten
dat de aanleg van een vaste lijn enkel vlot verloopt als je een lokaal mannetje hebt om het proces een duwtje te geven.
Bovendien zijn er forumleden die zelf volledig off-Grind willen gaan omdat de aanleg van nuts en andere voorzieningen te kostelijk of niet mogelijk zijn.
Voor de streamingdiensten heb je een degelijke datastroom nodig dus hier geen LTE. Maar dan hoop ik dat je met je Adsl router op kreta kort aan een goed bebouwde dorpskern zit want de geleverde minimale datastroom word nooit gegarandeerd. En kan lokaal zwaar tegenvallen. Iedereen moet voor zichzelf uitmaken wat voor hem het beste uitkomt.

Tv Vlaanderen moet ik teleurstellen. Het draait in Spanje reeds jarenlang bij iemand die daar gedomicilieerd is en ook werkt, maar het word nog steeds betaald vanuit zijn Belgische rekening. zij checken niet waar iemand achteraf gedomicilieerd is maar enkel of het abo betaald is.
Via schotel zijn er ook andere mogelijkheden maar daarvoor zijn er gespecialiseerde forums.

Wat zorgverzekering betreft : Grootouder en beide schoonouders heb ik op intensive care op Kreta mogen afgeven.
Neem maar van mij aan deze staat heel ver van de zorg die wij hier in Belgie kennen, ooit komt elke expat voor deze keuze te staan of je je naasten hieraan wilt toevertrouwen.
(03 September 2023, 13:30)Greece_2020 schreef:

Je kan LTE gebruiken, is echter 1 groot nadeel. Als er veel toeristen zijn gaat je snelheid aanzienlijk omlaag.
Nova biedt onbeperkt bellen en 2GB internet op mobiel voor 15 euro per maand.
Vodafone is met 30 euro onbeperkt ook goed. 1 maal sim kaart voor LTE internet, dus voor je woning en 1 sim kaart voor je mobiel.

Ik ben zelf overgestapt naar een vaste lijn omdat de haperingen echt vervelend werden in het hoogseizoen.

Wat betreft TV kijken zijn er vele oplossingen. Kan via een schotel met CD/TV Vlaanderen kaart. Je kan ook naar IPTV gaan.

Inderdaad, hebben wij hier ook mogen ondervinden. Veel gebruikers > minder snelheid met alle gevolgen van dien. 
Jammer genoeg hebben wij hier voor het ogenblik geen mogelijkheid meer om een vaste lijn en is de sim-router een tijdelijke oplossing. 
Indien je al een TV Vlaanderen abo had in België kan je dat inderdaad nog wel gebruiken. Het is echter niet mogelijk om nog een APP TV-abonnement aan te maken wanneer je in het buitenland zit. Allemaal geprobeerd maar dat lukte dus niet meer. 
IPTV kan natuurlijk wel, wetende dat je niet koosjer bezig bent maar vraag me af of het gecontroleerd wordt door Vodafone, Cosmote of Nova via je internet abonnement. Geen idee. We hebben IPTV wel een 10-tal dagen gratis mogen proberen maar toch besloten om TV te kijken via een sim-router van Cosmote.

(03 September 2023, 16:58)Cretenzer schreef:

Niemand sprak over een LTE-router maar over een (vast) abonnement. Je moet dus EERST een extra simkaart gaan aanvragen om in een LTE-router te steken vóór je je land wil verlaten, want je gaat toch niet je simkaart uit je GSM gebruiken? Smile

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

U haalt hier inderdaad punten aan die iedereen moet overwegen

De vraag werd oorspronkelijk gesteld die voorbereidingen treft staat om vanuit Belgie naar Kreta te vertrekken.
Ik veronderstel dat die sowieso een rekening en Gsm abo heeft in Belgie. Een extra data kaart heb je in enkele minuten geregeld voor je vertrek.

Dit voorbeeld voorbeeld was bedoelt om duidelijk te maken dat het best mogelijk om niet dadelijk alle bruggen op te blazen. aan ieder de vrije keuze.

Je kan je Belgische rekening, Gsm en Tv Vlaanderen behouden en zoals ik reeds aanhaalde nadien naar goeddunken overstappen op de lokale diensten.
Ik had in het verleden ook een vaste lijn op Kreta weliswaar op een andere locatie, Ik ken de lokale mallemolen voldoende om uit ervaring te weten
dat de aanleg van een vaste lijn enkel vlot verloopt als je een lokaal mannetje hebt om het proces een duwtje te geven.
Bovendien zijn er forumleden die zelf volledig off-Grind willen gaan omdat de aanleg van nuts en andere voorzieningen te kostelijk of niet mogelijk zijn.
Voor de streamingdiensten heb je een degelijke datastroom nodig dus hier geen LTE. Maar dan hoop ik dat je met je Adsl router op kreta kort aan een goed bebouwde dorpskern zit want de geleverde minimale datastroom word nooit gegarandeerd. En kan lokaal zwaar tegenvallen. Iedereen moet voor zichzelf uitmaken wat voor hem het beste uitkomt.

Tv Vlaanderen moet ik teleurstellen. Het draait in Spanje reeds jarenlang bij iemand die daar gedomicilieerd is en ook werkt, maar het word nog steeds betaald vanuit zijn Belgische rekening. zij checken niet waar iemand achteraf gedomicilieerd is maar enkel of het abo betaald is.
Via schotel zijn er ook andere mogelijkheden maar daarvoor zijn er gespecialiseerde forums.

Wat zorgverzekering betreft : Grootouder en beide schoonouders heb ik op intensive care op Kreta mogen afgeven.
Neem maar van mij aan deze staat heel ver van de zorg die wij hier in Belgie kennen, ooit komt elke expat voor deze keuze te staan of je je naasten hieraan wilt toevertrouwen.

Zoals ik hier boven net geschreven heb, is het inderdaad misschien wel slim om niet alle abonnementen op te zeggen. 

De aanvraag voor een vast lijn kan inderdaad een kleine nachtmerrie worden. Wij hebben op ons vorig adres 7 weken moeten wachten en is enkel uitsluitend goed gekomen dankzij de hulp van onze Griekse buurman die beschaamd was in de plaats van Cosmote.

Zoals het er nu uitziet zal onze toekomstige woonst ook off-grid worden of er zou nog snel door iemand een elektriciteitslijn/palen willen aanvragen in de wijde omgeving. Smile 

Voorlopig geen klagen van de zorg hier, allebei al een operatie achter de rug in het fabriek PAGNI. Goed, het was een héél avontuur en niet te vergelijken met een hospitaal in België, we hebben ook grote ogen getrokken, maar we hebben het beiden overleeft en zeker voor mijn vrouw was dit toch vrij ernstig te noemen.

We zijn nu wel op zoek naar een Griekse verzekeraar buiten het EFKA zodat we in de toekomst ook bij privé-dokters/specialisten en klinieken terecht kunnen komen.
Televisie heeft voor ons alvast geen prioriteit, heb hier Netflix en kan dat gewoon behouden in Kreta. Wat zorgverzekering betreft, heb je als Belg altijd het recht om je in België te laten verzorgen. En blijf mijn hospitalisatie verzekering behouden. Voorlopig zoals ik hier doe , met regelmaat mijn doktersbezoeken inplannen en naar later toe indien noodzaak zich voordoet, dat kan ik op dat ogenblik beslissen wat het beste is. Mijn bankrekening blijft hier in België en zal ik er eentje in Griekenland openen.
Alles wat ik hier in België kan behouden ga ik zo houden (waar ik tenslotte jaren voor heb gewerkt en heb bijgedragen) Belangrijk is om met alles administratief in orde te zijn voor Kreta en België . Om al jullie ervaringen te lezen, is een enorme helpende hand en dankbaar voor de goede uitleg. Ook geeft het meer duidelijkheid omdat je op administratieve diensten tegenstrijdige uitleg hoort. En het is en blijft een grote stap die je correct wil doen
(04 September 2023, 10:20)Ellie69 schreef:

Televisie heeft voor ons alvast geen prioriteit, heb hier Netflix en kan dat gewoon behouden in Kreta. Wat zorgverzekering betreft,  heb je als Belg altijd het recht om je in België te laten verzorgen. En blijf mijn hospitalisatie verzekering behouden. Voorlopig zoals ik hier doe , met regelmaat mijn doktersbezoeken inplannen en naar later toe indien noodzaak zich voordoet, dat kan ik op dat ogenblik beslissen wat het beste is. Mijn bankrekening blijft hier in België en zal ik er eentje in Griekenland openen.
Alles wat ik hier in België kan behouden ga ik zo houden (waar ik tenslotte jaren voor heb gewerkt en heb bijgedragen) Belangrijk is om met alles administratief in orde te zijn voor Kreta en België . Om al jullie ervaringen te lezen, is een enorme helpende hand en dankbaar voor de goede uitleg. Ook geeft het meer duidelijkheid omdat je op administratieve diensten tegenstrijdige uitleg hoort. En het is en blijft een grote stap die je correct wil doen

Beste Ellie, 
Wat betreft zorg op Kreta. Even een ervaring delen, 2016 Schoonmoeder is op Kreta gedomicilieerd en heeft Intensieve zorg nodig, zij is evenwel nog steeds bij
de christelijke mutualiteit in België verzekerd, deze betalen inderdaad de behandelingskosten terug via de Griekse IKA. (mogelijk ook EFKA genoemd?)
Doch haar toestand verergerde en de zorg op Kreta werd ontoereikend, Hierna besloten de kinderen een aanvraag te doen bij de mutualiteit om haar naar België te repatriëren. 
Dit werd geweigerd daar dit enkel kan naar de locatie waar je gedomicilieerd bent, en dit was voor haar Kreta.
Dan moet je alles met eigen middelen financieren en zelf regelen.
Bovendien verliep alles bij IKA bijzonder stroef ondanks dat we bij aanvang hulp kregen via een personeelslid binnen IKA, het spreekwoordelijke van het kastje naar de muur.
Dat maakt deel uit van de stroeve administratieve cultuur een frustrerende erfenis uit het verleden waar heel veel politieke bemoeienis deel van uitmaakt.
Toch blijft uiteindelijk Kreta mijn favoriete thuis, want er staat je ook veel moois te wachten. 

Cretenzer
(05 September 2023, 14:34)Cretenzer schreef:

(04 September 2023, 10:20)Ellie69 schreef:

Televisie heeft voor ons alvast geen prioriteit, heb hier Netflix en kan dat gewoon behouden in Kreta. Wat zorgverzekering betreft,  heb je als Belg altijd het recht om je in België te laten verzorgen. En blijf mijn hospitalisatie verzekering behouden. Voorlopig zoals ik hier doe , met regelmaat mijn doktersbezoeken inplannen en naar later toe indien noodzaak zich voordoet, dat kan ik op dat ogenblik beslissen wat het beste is. Mijn bankrekening blijft hier in België en zal ik er eentje in Griekenland openen.

Beste Ellie, 
Wat betreft zorg op Kreta. Even een ervaring delen, 2016 Schoonmoeder is op Kreta gedomicilieerd en heeft Intensieve zorg nodig, zij is evenwel nog steeds bij
de christelijke mutualiteit in België verzekerd, deze betalen inderdaad de behandelingskosten terug via de Griekse IKA. (mogelijk ook EFKA genoemd?)
Doch haar toestand verergerde en de zorg op Kreta werd ontoereikend, Hierna besloten de kinderen een aanvraag te doen bij de mutualiteit om haar naar België te repatriëren. 
Dit werd geweigerd daar dit enkel kan naar de locatie waar je gedomicilieerd bent, en dit was voor haar Kreta.
Dan moet je alles met eigen middelen financieren en zelf regelen.
Bovendien verliep alles bij IKA bijzonder stroef ondanks dat we bij aanvang hulp kregen via een personeelslid binnen IKA, het spreekwoordelijke van het kastje naar de muur.
Dat maakt deel uit van de stroeve administratieve cultuur een frustrerende erfenis uit het verleden waar heel veel politieke bemoeienis deel van uitmaakt.
Toch blijft uiteindelijk Kreta mijn favoriete thuis, want er staat je ook veel moois te wachten. 

Cretenzer
Interessant.
Het is me niet geheel duidelijk in dit verhaal, is/was jou schoonmoeder Griekse of Belgische?
Dan ga ik me alvast nogmaals informeren, want dat is niet de info die ik meegekregen heb. Dank je wel om je ervaring te delen
(06 September 2023, 19:12)El Greco schreef:

Het is me niet geheel duidelijk in dit verhaal, is/was jou schoonmoeder Griekse of Belgische?

Mijn ganse Schoonfamilie is Kretenzers, zij verbleven hun ganse loopbaan hier in Belgie, en keerden vele jaren na hun Belgisch pensioen terug naar Kreta.

Het is niet je nationaliteit die voor de mutualiteit bepaald, maar waar staat jou domicilie. Dat is voor elke overheid je thuis....

Als zij haar domicilie hier in België had laten staan was er geen enkel probleem geweest om te repatriëren.

Cretenzer
(07 September 2023, 05:41)Cretenzer schreef:

(06 September 2023, 19:12)El Greco schreef:

Mijn ganse Schoonfamilie is Kretenzers, zij verbleven hun ganse loopbaan hier in Belgie, en keerden vele jaren na hun Belgisch pensioen terug naar Kreta.

Het is niet je nationaliteit die voor de mutualiteit bepaald, maar waar staat jou domicilie. Dat is voor elke overheid je thuis....

Als zij haar domicilie hier in België had laten staan was er geen enkel probleem geweest om te repatriëren.

Cretenzer
Mmmmmm,
ook wij gaan toch nog maar eens horen bij de Belgische mutualiteit hoe de vork nu echt aan de steel zit. 

Ik denk dat elke individuele situatie anders is. 

Ik denk nu ook maar even hardop:
1° waar je geboren bent?
2° welke nationaliteit je hebt?
3° waar je heel je leven afgedragen hebt?
4° waar je gedomicilieerd bent?

Het is vreemd dat de Belgische mutualiteit dan nog wel jaarlijks onze bijdrage incasseert niet tegenstaande wij officieel uitgeschreven zijn en wij hier nog niets van medische kosten hebben moeten betalen in een openbaar hospitaal.

Ik weet dat er een speciale regelgeving voor expats is die in het buitenland werken en ook geldig is voor gepensioneerden die in het buitenland wonen. Dat hebben de mensen ons destijds doorgestuurd van het OZ (Helan) ziekenfonds. 

Zoals eerder geschreven mogen we tot hiertoe niet klagen over de medische zorgen hier, zelfs niet in een openbare kliniek. Maar de vraag blijft wat als het niet meer voldoet en je toch weer naar België zou moeten voor speciale behandelingen.
@Greece_2020, jouw verhuis heb je per container gedaan en laten verschepen. Er is bij andere verhuisfirma's de mogelijkheid om over land te gaan, via Athene de boot op naar Kreta.
Per boot stel ik me de vraag of de container veilig afgesloten is.
@El Greco, we zijn er nog niet helemaal uit, auto hier kopen of op Kreta. De meningen zijn verschillend, de ene zegt heel simpel om auto te importeren, de andere zegt onbegonnen werk.
@Kretenzer, wat de mutualiteit betreft, blijf je als Belg
( geboren in België) recht hebben op verzorging bij dokter/ziekenhuis mits je hospitalisatie verzekering in orde is.
(15 September 2023, 07:09)Ellie69 schreef:

@Greece_2020, jouw verhuis heb je per container gedaan en laten verschepen. Er is bij andere verhuisfirma's de mogelijkheid om over land te gaan, via Athene de boot op naar Kreta.
@El Greco, we zijn er nog niet helemaal uit, auto hier kopen of op Kreta. De meningen zijn verschillend, de ene zegt heel simpel om auto te importeren, de andere zegt onbegonnen werk.
( geboren in België) recht hebben op verzorging bij dokter/ziekenhuis mits je  hospitalisatie verzekering  in orde is.

Greece2020: Per boot kost het 4-6 tot 6 weken. De container wordt een seal op gedaan met jou erbij. Bij aankomst wordt in jouw bijzijn geknipt.
Auto importeren is absoluut niet simpel, met de verhuis mee zou kunnen maar dan moet je wel je papieren van NL meenemen (evt vertaling ervan), er zijn veel voorwaarden aan verbonden.
Het wordt hier ook een heel gedoe en er zitten toch redelijk wat kosten aan verbonden. Ik dacht minimaal 500 in Griekenland.
Hier kopen is wel duurder dan in NL, maar veruit makkelijker.
(15 September 2023, 07:09)Ellie69 schreef:

( geboren in België) recht hebben op verzorging bij dokter/ziekenhuis mits je  hospitalisatie verzekering  in orde is.

Je auto hier binnenbrengen is zéker geen onbegonnen werk als je het samen met je inboedel laat inklaren. Beetje voorafgaand werk bij de ambassade, wat financiële verplichtingen en in Heraklion bij de inklaring expediteur langsgaan en dan komt dat wel in orde. De afweging is of het allemaal wel de moeite loont of je hem beter kan verkopen in België en hier een andere kopen. 
Wij hebben een beetje spijt gehad dat we de Volvo V60CC niet hebben kunnen behouden hier op Kreta want was een fantastische wagen maar nu eens je hier een andere wagen hebt is materiaal zo vergankelijke dat we nu ook blij zijn met onze huidige wagen. 

Wat betreft je antwoord naar Kretenzer toe, je basis sociale zekerheid (mutualiteit) niet verwarren met een hospitalisatie verzekering. Ik denk dat Kretenzer het niet heeft over een hospitalisatie verzekering maar het gewone ziekenfonds.
Ben je zeker dat je je hospitalisatie verzekering kan blijven behouden ook al ben je uitgeschreven uit België? Zoals ik eerder hierboven al schreef is het bij DKV niet mogelijk!

Ga naar forum:

Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)