Bij afvaart van de Blue Horizon uit Piraeus wilde iemand op het laatste moment nog mee. Hij werd van de klep afgeduwd en viel in het water. Hij is later dood uit het water gehaald.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum. Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.
&pp=ygUMYmx1ZSBob3Jpem9u
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum. Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.
Hopelijk worden die twee bemanningsleden aangeklaagd. De man, die nog mee wou, stond al op de klep, terwijl de boot begon te varen. Ongeacht of die man ongeoorloofd nog op de klep gestapt was: omwille daarvan duw je niet iemand de dood in.
Mag hopen dat ze goed gestraft worden. Het gaat er in die haven vaak lomp aan toe.
Als ik het vergelijk met 15 of 20 jaar geleden is alles zo ongeorganiseerd. Niemand kan je iets vertellen.
Het verkeer langs die kade (binnen het haventerrein) is afschuwelijk. Als je naar de ferry moet, moet je vrachtverkeer kruisen wat heel hard rijdt. Wij vinden het een vreselijke plek om te vertrekken.
Wij zijn er dit jaar nog geweest. Wat ze vaak doen is dat de passagiers uit de auto gedwongen worden en te voet de boot opmoeten. De chauffeur moet dan de boot op en wordt dan spiegel aan spiegel geparkeerd. Ik vond het vroeger goed te doen om een ferry op te rijden, maar de laatste keren vond ik het bagger.
Communicatie hebben ze in Piraeus geschrapt bij het laden en lossen. Maar ook aan boord.
Mag hopen dat ze goed gestraft worden. Het gaat er in die haven vaak lomp aan toe.
Als ik het vergelijk met 15 of 20 jaar geleden is alles zo ongeorganiseerd. Niemand kan je iets vertellen.
Het verkeer langs die kade (binnen het haventerrein) is afschuwelijk. Als je naar de ferry moet, moet je vrachtverkeer kruisen wat heel hard rijdt. Wij vinden het een vreselijke plek om te vertrekken.
Wij zijn er dit jaar nog geweest. Wat ze vaak doen is dat de passagiers uit de auto gedwongen worden en te voet de boot opmoeten. De chauffeur moet dan de boot op en wordt dan spiegel aan spiegel geparkeerd. Ik vond het vroeger goed te doen om een ferry op te rijden, maar de laatste keren vond ik het bagger.
Communicatie hebben ze in Piraeus geschrapt bij het laden en lossen. Maar ook aan boord.
Wat met die man gebeurd is, tart alle verbeelding. Hoe ruw, onbeschoft en onmenselijk kan men zijn om iemand van een vertrekkende boot te duwen. Met de verdrinkingsdood tot gevolg.
Had men hem toch nog toegelaten maar bijvoorbeeld de huid vol gescholden omdat hij grandioos te laat was, tot daar aan toe (alhoewel dat ook niet respectvol had geweest). Maar hem van de klep duwen, was een moordpoging. Tja, eigenlijk geen poging...
Hoe ruw sommige ferry-medewerkers kunnen zijn, heb ik ook al enkele keren ondervonden. Op zich is het al geen evidentie om met een huurwagen (die je nog niet goed kent, zeker wat de afmetingen van het voertuig betreft), achterwaarts op een ferry te parkeren, en dan nog - zoals je schrijft - spiegel aan spiegel, en bumper aan bumper. Je komt dan meestal pas uit ons kil kikkerlandje, dus zweet je je het pleuris in de veel hogere temperatuur, en de iets hogere zenuwachtigheid om op die ferry te parkeren, onder de luide 'aanwijzingen' (?) van die medewerker, doet er ook al geen goed aan. Op zich dus een belevenis.
Eenmaal geparkeerd, en op het dek staan, wordt het dan wel genieten van de wijdsheid van de zee.
Hopelijk worden die twee bemanningsleden aangeklaagd. De man, die nog mee wou, stond al op de klep, terwijl de boot begon te varen. Ongeacht of die man ongeoorloofd nog op de klep gestapt was: omwille daarvan duw je niet iemand de dood in.
Ondertussen worden 4 bemanningsleden door de officier van justitie gezamenlijk beschuldigd van doodslag.
Ik vrees dat die 4 bemanningsleden niet meer aan varen gaan toekomen de volgende jaren.
Gisterenmorgen in Brussel Noord wou ook nog iemand instappen op een trein die ging vertrekken. Hij gooide zijn fiets tussen de zich sluitende deuren en wrong zich dan er ook nog tussen. Geen seconde later gingen de deuren opnieuw open en werd hij er, letterlijk, door de treinbegeleider uitgegooid en zijn fiets volgde hem. Veel misbaar natuurlijk maar de belangrijkste zaak ontging hem. Namelijk dat hijzelf in fout was.
Wat in Piraeus gebeurde is fout. Maar de oorzaak is de persoon die nog op de ferry springt als hij al vertrekt. De reactie van die bemanningsleden is natuurlijk ook (helemaal) fout.
Als verantwoordelijken, in dit geval de kapiteins lijkt me, zich aan de regels houden kan een ongeluk als dit nooit gebeuren.
Voor afvaart alles wat gesloten moet worden sluiten!
Ik ben benieuwd of dit tijdens de rechtszaak, die er vast komt, aan de orde wordt gesteld.
Vanavond waren er protesten bij de Blue Horizon in de haven van Heraklion. Had Vanavond om 9 uur Griekse tijd weer naar Piraeus moeten gaan maar ligt volgens Marinetraffic.com nog steeds in de haven.
Ondertussen is Blue Ferry's deze lijn (voorlopig) kwijt aan Anek lines en wordt ze uitgevoerd met het schip Elyros.
Blue Star Ferries en ANEK behoren allebei tot Attica Group.
Er is altijd zoveel haast bij het laden en lossen.
En er is weinig tijd, als je kijkt hoeveel voertuigen er op en af moeten en voetgangers.
Altijd chaos.
Schip gaat al varen, terwijl de klep nog open is.
Ik heb het nog nooit anders gezien.
Deze passagier had wel een ticket begreep ik.
07 September 2023, 21:14 (Dit bericht is bewerkt op: 07 September 2023, 21:22 door El Greco.)
(07 September 2023, 18:04)Patrick schreef:
(07 September 2023, 10:06)El Greco schreef:
Ondertussen is Blue Ferry's deze lijn (voorlopig) kwijt aan Anek lines en wordt ze uitgevoerd met het schip Elyros.
Ja maar "who cares"? Als ze dat blauw maar niet meer moeten zien in Heraklion.
Wel grappig natuurlijk want wat gaan de mensen doen? Niet meer varen? Met zen allen het vliegtuig op? Ik dacht het niet.
(07 September 2023, 21:13)Electra63 schreef:
Er is altijd zoveel haast bij het laden en lossen.
En er is weinig tijd, als je kijkt hoeveel voertuigen er op en af moeten en voetgangers.
Altijd chaos.
Schip gaat al varen, terwijl de klep nog open is.
Ik heb het nog nooit anders gezien.
Deze passagier had wel een ticket begreep ik.
Dat van die (open)laadklep is al jaren verboden maar van de laatste 2 jaar dat we gevaren hebben heb ik ze nog nooit weten dichtgaan als het schip nog aan de kant ligt. Altijd 10-20m van de kade en dan wordt die ingang gezet om te sluiten.
Tja het volledige verhaal gaan we (nog) niet (direct) weten denk ik. Blijkt wel dat hij al aan boord was geweest maar er terug is afgegaan. Meer dan waarschijnlijk zal de bemanning dit verboden hebben met de melding, we gaan direct vertrekken, hij toch doorgezet heeft en bijgevolg net niet/net wel te laat was.
Het feit dat bemanning er gewoon stond op te kijken stemt toch tot nadenken. Een zeeman zal altijd proberen om een reddingsactie uit te voeren, daar zijn ze met opgeleid.
De enige dichte kleppen die ik in Heraklion bij vertrek heb gezien was bij schepen met 2 kleppen. 1 van de kleppen ging altijd pas omhoog bij afvaren. Ze waren wel altijd dicht tegen de tijd dat ze bij de havenuitgang waren.
De CEO van Attica Group is inmiddels opgestapt.
Was vanavond in het nieuws dat er ook koppen rollen bij de havenautoriteit van Piraeus.
De Blue Horizon is inmiddels onderweg naar Samos volgens marinetraffic.com.
(07 September 2023, 10:06)El Greco schreef:
Wel grappig natuurlijk want wat gaan de mensen doen? Niet meer varen? Met zen allen het vliegtuig op? Ik dacht het niet.
Met mijn reactie bedoelde ik dat ze die route niet echt “kwijt” zijn, in de zin van naar een concurrent.
(07 September 2023, 21:14)El Greco schreef:
Met mijn reactie bedoelde ik dat ze die route niet echt “kwijt” zijn, in de zin van naar een concurrent.
08 September 2023, 13:27 (Dit bericht is bewerkt op: 08 September 2023, 13:28 door Nanny.)
(06 September 2023, 20:21)Patrick schreef:
Gisterenmorgen in Brussel Noord wou ook nog iemand instappen op een trein die ging vertrekken. Hij gooide zijn fiets tussen de zich sluitende deuren en wrong zich dan er ook nog tussen. Geen seconde later gingen de deuren opnieuw open en werd hij er, letterlijk, door de treinbegeleider uitgegooid en zijn fiets volgde hem. Veel misbaar natuurlijk maar de belangrijkste zaak ontging hem. Namelijk dat hijzelf in fout was.
Wat in Piraeus gebeurde is fout. Maar de oorzaak is de persoon die nog op de ferry springt als hij al vertrekt. De reactie van die bemanningsleden is natuurlijk ook (helemaal) fout.
Maar is t volgens de officiele weg niet zo dat eerst de deuren dicht moeten en die klep naar boven en dat dan de booot mag pas vertrekken?
Volgens mij gebeurt dat bijna nooit, boot is al weg en dan gaat die klep nog n keer dicht, maar bij n rechtzaak lijkt me dat n advocaat dat gaat aanhalen?
Het slachtoffer was geestelijk gehandicapt.....en ging elke 6 maanden met de boot naar Athene, was n "bekend gezicht" voor de bemanning.
08 September 2023, 13:54 (Dit bericht is bewerkt op: 08 September 2023, 13:55 door jjohn.)
(08 September 2023, 13:27)Nanny schreef:
Maar is t volgens de officiele weg niet zo dat eerst de deuren dicht moeten en die klep naar boven en dat dan de booot mag pas vertrekken?
Volgens mij gebeurt dat bijna nooit, boot is al weg en dan gaat die klep nog n keer dicht, maar bij n rechtzaak lijkt me dat n advocaat dat gaat aanhalen?
Het slachtoffer was geestelijk gehandicapt.....en ging elke 6 maanden met de boot naar Athene, was n "bekend gezicht" voor de bemanning.
Sinds de ramp met The Herald of Free Enterprise in het Kanaal was dat volgens mij wel de afspraak.
08 September 2023, 16:07 (Dit bericht is bewerkt op: 08 September 2023, 16:09 door Patrick.)
(08 September 2023, 13:27)Nanny schreef:
(06 September 2023, 20:21)Patrick schreef:
Dat is inderdaad de regel. Hoewel ik die niet of nauwelijks toegepast zie worden in Griekenland. Niet dat dit zo heel erg is want er is een verschil met de Noord-Europese ferry’s. Die bewuste regel kwam er inderdaad na de ramp met de Herald of Free Enterprise. Een ferry in Noord-Europa laadt en lost via boegdeuren. Bij vertrek draaien ze 180° en varen dan de haven uit. Als de boegdeuren dan niet dicht zijn kan het water naar binnen golven zoals gebeurde met de Herald. De meeste Griekse ferry’s hebben geen boegdeuren en meren achterwaarts aan. Bij vertrek kan ook geen water naar binnen golven gezien ze gewoon terug vooruit varen. Niettegenstaande dit moeten ze echter ook normaliter die regel volgen. Nazicht op die bewuste regel is ook 1 van de redenen waarom de coastguard daar steeds aanwezig moet zijn. Iets wat bij het voorval in Piraeus blijkbaar niet het geval was.
Dit vreselijke ongeluk is de schuld van een bemanningslid dat op zijn minst flink doorgedraaid is. Afschuwelijk. Maar mensen vergeten snel en Blue lines zal wel snel terugkeren op de route Pireaus-Heraklion. De Elyros vaart al jaren tussen Chania en Pireaus, afgewisseld met een boot van Blue Lines. Anek en Blue Lines behoren tot dezelfde maatschappij
Mede naar aanleiding van de ramp met de Herald of Free Enterprise werd in 1990 de SOLAS-maatstaf van kracht. SOLAS (Safety of Life at Sea) is een periodiek regelgevende conventie van de International Maritime Organization (IMO). De IMO is de internationale wetgevende organisatie die in overleg met nationale overheden regels voor de zeescheepvaart vaststelt.
De nieuwe maatstaf stelde hogere eisen aan stabiliteit. Varen met open laaddeuren werd verboden. De passagiersregistratie werd verbeterd en camera’s bij de laaddeuren zijn tegenwoordig verplicht, zodat vanaf de brug te zien is of de deuren daadwerkelijk gesloten zijn. Stuk voor stuk zijn dit belangrijke verbeteringen met het oog op veilig vaarverkeer met veerboten.
Tegenwoordig moeten alle schepen die een haven van de Europese Unie aandoen, voldoen aan de maatstaf van SOLAS 90. Volgens een aantal Europese landen volstaat deze standaard echter niet voor de extreme golfhoogtes in Noord-Europese wateren. Zij lijken het gelijk aan hun kant te krijgen, want op 28 september 1994 sloeg het noodlot opnieuw toe. De onder Estse vlag varende ferry ‘Estonia’ zonk in de Oostzee. Het schip was op weg van Talinn naar Stockholm. De Estonia was met vertraging vertrokken uit de Estse hoofdstad en had te kampen met slecht weer en metershoge golven. Rond middernacht drong er water via het autodek het schip binnen. Vermoedelijk is de boegdeurklep afgebroken. Het schip maakte snel slagzij en zonk binnen een half uur. Het verlies aan mensenlevens was groot: 852 personen. Slechts 137 opvarenden overleefden de ramp. Opnieuw vielen de meeste slachtoffers door onderkoeling en verdrinking."
De rest van het "De lessen van de Herald of Free Enterprise" lees je
09 September 2023, 19:01 (Dit bericht is bewerkt op: 09 September 2023, 19:18 door El Greco.)
De wetgeving voor ro-ro schepen is sinds april dit jaar aangepast en komt in een nieuwe Europese regelgeving. Lidstaten hebben dan 18 maanden om dit in een nationale wetgeving om te zetten.
Vanavond in de haven van Heraklion gekeken. Zowel de Festos Palace van Minoan als de Kriti II van ANEK bleven aan de kade tot beide deuren dicht waren.
Nog nooit zoveel havenpolitie bij elkaar gezien in Heraklion als vanavond.
Vanavond in de haven van Heraklion gekeken. Zowel de Festos Palace van Minoan als de Kriti II van ANEK bleven aan de kade tot beide deuren dicht waren.
Cors
Typisch. Er wordt nooit geageerd maar altijd gereageerd. En binnen onafzienbare tijd zal het weer zoals vanouds zijn.
(09 September 2023, 21:05)cors schreef:
Cors
Typisch. Er wordt nooit geageerd maar altijd gereageerd. En binnen onafzienbare tijd zal het weer zoals vanouds zijn.
09 September 2023, 21:48 (Dit bericht is bewerkt op: 09 September 2023, 21:50 door Esther Corfu.)
De laadklep van de SAOS Stavros ferry ging al zeker een kwartier voor aankomst op Tilos open. Dit was begin augustus, toen ik, samen met honderden andere passagiers voor de open laadklep stond te wachten tot we aanlegden op Tilos.
(09 September 2023, 21:11)Patrick schreef:
(09 September 2023, 21:05)cors schreef:
Cors
Wat dat betreft is Griekenland niet uniek.
Als het kalf verdronken is... stamt af van de voorganger uit de 16e eeuw: Als het kind verdronken is, dempt met de put.
Veel kritiek op de bemanning (soms terecht), maar op Karpathos ook gezien dat de ferry omkeerde om een zwaaiende vrouw op te halen. Lijkt mij ook geen baan om naar Nederland op vakantie te kunnen.