Fodelianakis olijfolie                 
Nieuw leven opbouwen
Hallo Griekenlandliefhebbers,

ik ben 58 en zit in een scheiding en er gaat van alles door mij heen.  Zon doet mij altijd goed!
Hoe ingewikkeld wordt het om te emigreren? Zijn er mogelijkheden of is het ontzettend lastig allemaal te verwezenlijken, regelen? Hoe zit het met ziektekostenverzekering, alimentatie, aow als ik vertrek? Waar moet ik allemaal aan denken? Ik verwacht dadelijk ca. €300.000,- te kunnen besteden? Zijn hier mogelijkheden voor?
Ik denk aan een klein huisje met logeermogelijkheden voor min. 2 personen. Strand op max. 4km. 
Heeft iemand een soort draaiboek? Alle tips, trics , waarschuwingen zijn welkom.
Ik hoop veel reacties te krijgen.
Hallo Mir, mijn eerste vraag zou zijn waar precies in Griekenland zou je willen wonen. Ken je de regio, ben je er in de winterperiode reeds verbleven. De moeilijkste en langste procedure gaat de aankoop zijn van een eigendom. Reken daar een drie jaar voor uit.
Stappenplan:

-Wat neem je mee en niet, ik heb een excel sheet gebruikt hiervoor. Past alles in de nieuwe woning moet je bepalen.
-Ik heb via MSC een zeecontainer voor 2200 euro alles over laten brengen, dit duurt 6 weken voordat het op Kreta is (reken even uit of alles erin past)
-Wat moet je opzeggen in NL, verzekering, internet enz. Ik zou het NL nummer nog even houden, Simpel kost 3.50 per maand en dan kan je gewoon gratis naar NL bellen. Ik heb deze na 3 jaar nog steeds. Heb een telefoon met Dual SIM.
-In GR heb je een Grieks nummer nodig, dit is ook voor de bankrekening noodzakelijk (vraag altijd een document hiervoor) Beste is Nova, 15 euro onbeperkt bellen.
-Volgende stap AFM (belastingnummer), dit is niet altijd heel makkelijk.  Daarnaast verblijfsvergunning, te regelen via politiekantoor (de 1 doet moeilijker dan de ander is mijn ervaring; gewoon blijven volhouden.
Zorg voor bewijs inkomsten, genoeg pasfoto's, kopie paspoort/rijbewijs en als je er bent huurovereenkomst. (mits in NL taal, wel laten vertalen officieel)
-Dan wat heb je nodig in GR: water, elektriciteit en internet. Hier heb je je huurovereenkomst weer voor nodig.
Als je wilt kopen, laat  alles goed nakijken op legaliteit. Dit gaat via een civil engineer, die maakt tekeningen (die er vaak niet zijn) en berekeningen.
Zorg ook voor een goede advocaat (van levensbelang). Als je wat koopt wat niet in orde is, mag je er misschien niet wonen en is het ook niet meer te verkopen. De advocaat kijkt alles na.
Kopen duurt inderdaad lang, bij mij bijna 3 jaar. Ga niet mee in de mooie praatjes van de makelaar, want die wil gewoon zijn commissie en verder niks. Ik ben 5 keer bij de notaris geweest maar elke klopte er iets niet in het contract, gelukkig zag de advocaat alles wel en gaf aan niet te tekenen. Ik werd zelf ook een beetje moedeloos hiervan.

Bekijk eens goed waar je wilt wonen en wat er in de buurt is. Of er ook NLers wonen met tips. Of vraag via dit forum of er mensen daar wonen en hun ervaring willen delen. Zijn er genoeg winkels in de buurt als je wat nodig hebt; bv een bouwmarkt, een Lidl enz
Hoe is de bereikbaarheid van de plek met vervoer (vliegtuig, bus, auto enz).
Is het in de zomer overvol met toeristen en in de winter een spookstad.
Wil je NL tv? Ik heb alles uit NL meegenomen want daar was het goedkoper dan hier.
Is er in de winter een kafenion en/of taverne open.

Kan je goed Engels en evt Grieks; veel Grieken spreken nog geen Engels. Is vaak wel handig als je iemand kent die kan vertalen. Op de toeristische plekken spreken ze wel Engels. Maar waar ik woon spreekt niemand van mijn buren enige andere taal behalve Grieks (ik woon 5 minuten van Chersonissos notabene), zelfs in winkels in de grote stad waar ik kom heb ik die ervaring.

Woon je er uiteindelijk, dan moet je nog een keer belastingaangifte doen in NL met een papieren formulier. Dit is niet makkelijk en kan je niet zelf.
Daarna ga je belastingaangifte doen in GR; zorg voor een goede accountant die weet wat die doet.

AOW kan je gewoon krijgen als je hier woont. Ziektekostenverzekering kan je afsluiten via bv NN, Generali enz. Alimentatie kan je vanuit hier wel betalen. Ik heb nog steeds mijn NL bank voor mijn NL mobiel en wat andere dingen. Daarnaast een Griekse bank.

Dit was even kort, maar zorg dat je genoeg documenten hebt en kopieen.
Ik heb voor de verhuizing een voorbereiding van 2.5 jaar genomen met de excel sheet en dat is goed gelukt.

Hou rekening met tegenslagen want in Griekenland gaat alles heel anders. De ene dag willen ze je helpen, de andere dag staat hun pet er niet naar. Wordt niet boos of gefrustreerd, dat werkt averechts.

Als laatste jouw opmerking: de zon doet je goed. Het kan hier erg heet worden, dus een airco is best handig (koelen en verwarmen). Echter kan het in de winter ook erg koud zijn.
Veel huizen hebben geen isolatie (wordt nu wel meer toegepast gelukkig), waardoor het huis ijskoud kan worden. Ik heb zelf overal een airco en een houtkachel, daarnaast is mijn dubbelwandig gebouwd met isolatie.
Je wilt ook weer gaan werken in GR?
Je kan hier werk vinden als je wilt.
Ik heb wat websites voor je:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.

&action=display_search_results&page_number=1

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.

&jobs-region=Greece&jobs-role=All+roles

=&_noo_job_field_job_language%5B%5D=dutch

Er is ook nog Randstad Hellas.
In de historie van deze draad is er vast al veel voorbijgekomen wat de moeite waard is voor je.

Mijn eerste gedachte na lezen van je vraag was:
Zoek eerst uit waar je denkt dat je goed zou kunnen aarden. Ga daar eerst een aantal maanden huren om te beleven of je idee klopt met je verwachting.
Breng daar een deel van je tijd door in het hoog- èn in het laagseizoen. Dat kan heel erg verschillen. Veel plaatsen waar in de zomer veel leven is, veranderen na het seizoen in 'spookdorpen' waar heel weinig is te doen, wat voor alles geldt. (Winkel, restaurant, bus, enz.)

Als je op de juiste plek bent beland heb je wellicht inmiddels daar contacten en kennis (van zaken) opgedaan die je goed kan gebruiken bij de aankoop van een woning. Dat daar heel veel haken en ogen aanzitten in Gr. is inmiddels redelijk bekend.
Mijn stelling in het algemeen in deze is: Een gewaarschuwd man telt voor twee; een vrouw voor drie!  Big Grin Doe er je voordeel mee.

Veel succes met alles!
Neem vooral geen overhaaste beslissingen zou ik zeggen. Been there, done that. Voor mij pakte het goed uit omdat ik de woningmarkt mee had, maar dat kan ook weer anders worden.
Denk goed na wat je écht wilt. Wil je echt in Griekenland wonen of is het een vlucht vanuit je hele situatie?

Per PB wil ik best een en ander uitwisselen.
(07 November 2023, 20:30)Greece_2020 schreef:

Stappenplan:

-Wat neem je mee en niet, ik heb een excel sheet gebruikt hiervoor. Past alles in de nieuwe woning moet je bepalen.
-Ik heb via MSC een zeecontainer voor 2200 euro alles over laten brengen, dit duurt 6 weken voordat het op Kreta is (reken even uit of alles erin past)
-Wat moet je opzeggen in NL, verzekering, internet enz. Ik zou het NL nummer nog even houden, Simpel kost 3.50 per maand en dan kan je gewoon gratis naar NL bellen. Ik heb deze na 3 jaar nog steeds. Heb een telefoon met Dual SIM.
-In GR heb je een Grieks nummer nodig, dit is ook voor de bankrekening noodzakelijk (vraag altijd een document hiervoor) Beste is Nova, 15 euro onbeperkt bellen.
-Volgende stap AFM (belastingnummer), dit is niet altijd heel makkelijk.  Daarnaast verblijfsvergunning, te regelen via politiekantoor (de 1 doet moeilijker dan de ander is mijn ervaring; gewoon blijven volhouden.
Zorg voor bewijs inkomsten, genoeg pasfoto's, kopie paspoort/rijbewijs en als je er bent huurovereenkomst. (mits in NL taal, wel laten vertalen officieel)
-Dan wat heb je nodig in GR: water, elektriciteit en internet. Hier heb je je huurovereenkomst weer voor nodig.
Als je wilt kopen, laat  alles goed nakijken op legaliteit. Dit gaat via een civil engineer, die maakt tekeningen (die er vaak niet zijn) en berekeningen.
Zorg ook voor een goede advocaat (van levensbelang). Als je wat koopt wat niet in orde is, mag je er misschien niet wonen en is het ook niet meer te verkopen. De advocaat kijkt alles na.
Kopen duurt inderdaad lang, bij mij bijna 3 jaar. Ga niet mee in de mooie praatjes van de makelaar, want die wil gewoon zijn commissie en verder niks. Ik ben 5 keer bij de notaris geweest maar elke klopte er iets niet in het contract, gelukkig zag de advocaat alles wel en gaf aan niet te tekenen. Ik werd zelf ook een beetje moedeloos hiervan.

Bekijk eens goed waar je wilt wonen en wat er in de buurt is. Of er ook NLers wonen met tips. Of vraag via dit forum of er mensen daar wonen en hun ervaring willen delen. Zijn er genoeg winkels in de buurt als je wat nodig hebt; bv een bouwmarkt, een Lidl enz
Hoe is de bereikbaarheid van de plek met vervoer (vliegtuig, bus, auto enz).
Is het in de zomer overvol met toeristen en in de winter een spookstad.
Wil je NL tv? Ik heb alles uit NL meegenomen want daar was het goedkoper dan hier.
Is er in de winter een kafenion en/of taverne open.

Kan je goed Engels en evt Grieks; veel Grieken spreken nog geen Engels. Is vaak wel handig als je iemand kent die kan vertalen. Op de toeristische plekken spreken ze wel Engels. Maar waar ik woon spreekt niemand van mijn buren enige andere taal behalve Grieks (ik woon 5 minuten van Chersonissos notabene), zelfs in winkels in de grote stad waar ik kom heb ik die ervaring.

Woon je er uiteindelijk, dan moet je nog een keer belastingaangifte doen in NL met een papieren formulier. Dit is niet makkelijk en kan je niet zelf.
Daarna ga je belastingaangifte doen in GR; zorg voor een goede accountant die weet wat die doet.

AOW kan je gewoon krijgen als je hier woont. Ziektekostenverzekering kan je afsluiten via bv NN, Generali enz. Alimentatie kan je vanuit hier wel betalen. Ik heb nog steeds mijn NL bank voor mijn NL mobiel en wat andere dingen. Daarnaast een Griekse bank.

Dit was even kort, maar zorg dat je genoeg documenten hebt en kopieen.
Ik heb voor de verhuizing een voorbereiding van 2.5 jaar genomen met de excel sheet en dat is goed gelukt.

Hou rekening met tegenslagen want in Griekenland gaat alles heel anders. De ene dag willen ze je helpen, de andere dag staat hun pet er niet naar. Wordt niet boos of gefrustreerd, dat werkt averechts.

Als laatste jouw opmerking: de zon doet je goed. Het kan hier erg heet worden, dus een airco is best handig (koelen en verwarmen). Echter kan het in de winter ook erg koud zijn.
Veel huizen hebben geen isolatie (wordt nu wel meer toegepast gelukkig), waardoor het huis ijskoud kan worden. Ik heb zelf overal een airco en een houtkachel, daarnaast is mijn dubbelwandig gebouwd met isolatie.

Een top en zeer degelijk plan om je voor te bereiden op je eventuele verhuis naar het graag had ik er enkele dingen aan toegevoegd daar ik deze anders beleefd heb of juist uitdrukkelijk kan bevestigen.

(Kopen duurt inderdaad lang, bij mij bijna 3 jaar.) lees ik steeds op dit forum ????

Vreemd dat ik dit steeds op dit forum lees, want eind eind 2017 besloot ik na bijna 24 jaar ervaring eindelijk over te gaan tot de aankoop van mijn eigen stek op dit prachtige eiland, Bij aanvang werd dit voorgesteld als een koopje met alle uitbreidings mogelijkheden; Ook door de makelaar. 
Toch kon ik het niet nalaten om op eigen houtje alles te onderzoeken en telkens opnieuw vervelende vragen te stellen. uiteindelijk kwam aan het licht dat dit koopje een illegaal opgetrokken woning in agrarisch gebied opgetrokken was, en de eigenaar een forse boete moest betalen om het te laten legaliseren. Juist hierdoor moest hij dit verkopen omdat hij niet over de financiële middelen beschikte om de legalisatie te bekostigen. bovendien had hij mijn voorschot reeds gespendeerd om deze boete deels af te lossen.
Een grote fout van hem want hierdoor kon ik hem onder druk zetten door van de koop af te zien en mijn voorschot terug te eisen. Veel gejammer bij de makelaar en de eigenaar maar zij kregen enkel de keuze nu bepaal ik de regels of jullie mogen het houden. bovendien had hij bij de DEI reeds 3jaar een veel kleinere woning aangegeven om de heffing bij de stoomfactuur te beperken.
Deze aankoop beantwoord dus zeker aan het profiel van een zeer complexe aankoop waar meestal jarenlang geprocedeerd moet worden voor alles netjes geregeld is.
Toch heeft het exact 3 maanden geduurd van de eerste bezichtiging tot ik voldaan mijn intrek nam in mijn super stekje midden in de natuur.
Alles heb ik zelf geregeld en nadien ook laten checken door Juristen, Makelaars, Boekhouders en landmeters. Mijn woning is nu volledig legaal en ik betaal netjes alle belastingen en rekening gelijk een brave burger.  Dus het kan in 3 jaar maar ook in 3 maanden.
Mijn uiteindelijke registratie in het nieuwe kadaster heb ik vorig jaar, Na vele bezoeken bij mijn boekhouder uit haar handen getrokken, ik was het beu om aan het lijntje gehouden te worden enkel de kosten bleven bij elk bezoek te stijgen. Ik heb haar bedankt en verteld dat ik het wel zelf even zal doen. 3uur later waren alle documenten op de juiste plaats binnen.
Daar werd mij verteld dat alles ok was en ik enkel moest wachten op een email om de lage registratie kosten te betalen.

(Hou rekening met tegenslagen want in Griekenland gaat alles heel anders. De ene dag willen ze je helpen, de andere dag staat hun pet er niet naar. Wordt niet boos of gefrustreerd, dat werkt averechts.)

Deze uitspraak heb ik al meermaals in de praktijk mogen ondervinden. Ik ben namelijk net terug van een maandje Kreta. Ik was namelijk speciaal terug gevlogen om gemaakte afspraken na te komen en uit te voeren.
Het eerste was een verbouwing door een aannemer en ik zou begin November speciaal terugkeren om bepaalde herstelling en verbetering werken te laten uitvoeren. De benodigde materialen hiervoor waren al geleverd en betaald. Bovendien had ik een afspraak met een Dierenarts om 4 half wilde Kittens van 6 maanden op mijn kosten te laten steriliseren omdat 
ik moedeloos word van al het dierenleed. Dus met beide heren had ik een sluitende afspraak betreft, tijdstip, voorwaarden, kostprijs en duur.
Na mijn aankomst bleek dat beide heren hun pet er niet naar stond en even dachten dat alles even terug kon onderhandeld worden. Ook nog op een tijdstip dat het hun uitkwam.
Beiden hebben een koekje van eigen deeg gekregen. De aannemer stond een uur na een krachtig Kretenzisch telefoontje voor de deur met excuses en heeft de werken onder mijn toezicht uitgevoerd. We hebben hierna samen Raki gedronken en nieuwe afspraken gemaakt. De dierenarts  heb ik netjes verteld dat hij een hufter is en hij ervoor verantwoordelijk was als ik terug moest naar België zonder deze sterilisatie zouden enkele maanden later 4 kittens elk een nest van 3a 4 jongen werpen en zo blijft het dierenleed gewoon verdergaan.
Ik ben onmiddellijk op zoek gegaan naar een nieuwe dierenarts en heb die ook na enkele uren gevonden, 3 zeer jonge dierenartsen in een groepspraktijk hebben mij onmiddellijk geholpen, gewoon top. Omdat de katjes niet mijn eigendom waren hebben ze mij ook een flinke korting gegeven. Zo zie je maar er zijn ook lokale mensen die iets aan het dierenleed willen doen, maar ze zijn dun gezaaid.
Een Jonge Griekse ondernemer die inmiddels mij grootste raadgever en vriend is, heeft mij voor enkele jaren de volgende raad gegeven. Kijk als je denkt dat iedereen die met een glimlach tot achter de oren jou verzekerd dat hij jou zal helpen en bijstaan dan ga je nog vele frustratie oplopen, Blijf vriendelijk en geef iedereen een kans maar blijf achterdochtig 
Hier lopen talentvolle figuren rond die slechts één doel hebben, meeliften op de gretigheid van buitenlanders, hun hulp aan te bieden en dan hun slag te slaan.
Maak op voorhand bij zakelijke deals duidelijk wie je bent, waar je voor staat en wat je zeker niet pikt en handel daar naar, respect moet je hier afdwingen.
Dit bleek het beste advies dat ik in 30 jaar Kreta heb gekregen. En het werkt.....

Kreta mijn echte thuis...

Cretenzer
@Cretenzer, dan kan jij je behelpen in perfect Grieks. Want op geen van deze diensten is er geen enkele bediende die Engels kunnen. Toch alvast niet voldoende en voor je er binnen geraakt en bij de juiste persoon terecht komt moet je ook al geduld hebben. Maar goed voor jou dat je alles geregeld hebt gekregen in drie maanden tijd, dat is zelfs voor de Grieken een unicum Wink
(01 December 2023, 13:25)Cretenzer schreef:

Een top en zeer degelijk plan om je voor te bereiden op je eventuele verhuis naar het graag had ik er enkele dingen aan toegevoegd daar ik deze anders beleefd heb of juist uitdrukkelijk kan bevestigen.

(Kopen duurt inderdaad lang, bij mij bijna 3 jaar.) lees ik steeds op dit forum ????

Cretenzer

Haha, geweldige verhalen, zo uit het Griekse leven gegrepen. Big Grin 

Goh ja, 3 jaar...mij verbaast het alvast niet. Toen wij hier 2 jaar geleden definitief zijn toegekomen, zijn we vrij snel naar een stuk grond gaan kijken in een héél andere regio dan waar we ons huisje hadden. Na 2 mislukte, van "bijna" aangekochte stukken grond waarvan er één was waar je slechts 64m2 mocht bebouwen op een stuk van +2100m2 en een ander stuk van +4000m2 waaruit naar voor kwam dat er gewoon niet (meer) mocht op gebouwd worden ondanks dat er een oude bouwvergunning op stond. Door héél die toestand van ook nog eens stakende notarissen zijn we toen veel tijd verloren. Toen we vorig jaar begin oktober dan eindelijk een stukje grond vonden dat ons beviel werd alles in gang gezet. 1 jaar en 1 maand later kunnen we eindelijk zeggen dat het van ons is. 
Het legaliseren van ons huis heeft 11 maanden geduurd.

Vrienden van ons die (gedeeltelijk) zelf aan het bouwen zijn voor commerciële doeleinden in Triopetra wil je hun verhalen niet weten en dat blijft daar maar duren!

Het in orde brengen van het EFKA voor mijn vrouw heeft 5 maanden geduurd ondanks dat ze vorig jaar wel in orde was met haar basisverzekering hier op Kreta maar we hadden in die tijd niet mogen verhuizen van Lasithi naar Heraklion want blijkbaar moet hier alles nog met een postduif overgemaakt worden ondanks dat we ook nog op het kantoor in Ierápetra waren geweest. (we hadden toen wel pech want de mevrouw die daar voor instaat had een week vakantie en blijkbaar gebeurt er dan niets...ik hoop dat die mevrouw het eeuwige leven heeft dan...
Onze contact persoon bij EFKA schreef afgelopen week nog in haar email: 
Good morning, just a little while ago Mr. *** informed me that he has insured both of you until 29.02.2024
I hope that your documents from Ierapetra have arrived by then... Big Grin (deze smiley heb ik er zelf achtergezet).

Het omzetten van ons Grieks telefoonnummer van Vodafone naar Cosmote was toch ook niet op 123 klaar. Meerdere keren beiden winkels moeten bezoeken totdat we het echt beu/moe waren en er toch een heldere ziel in de Vodafone winkel ons kon verder helpen. Eindelijk kwam de aap uit de mouw, blijkbaar hadden ze ons destijds in de Vodafone winkel in Ierápetra, ons een oud nummer van een Griek gegeven...daarom kregen we regelmatig al eens telefoon met...kalimera Manoli tikanete? of Xronia polla (met zijn naamdag)... Big Grin
Eens dat probleem was opgelost kregen we het in de Cosmote winkel wel (snel) rond. 

Ik kan nog wel wat verhalen schrijven hier, hier komen wonen blijft een uitdaging. Tongue
greeksmiley2  bye

Good morning, just a little while ago Mr. Hatzidakis informed me that he has insured both of you until 29.02.2024
I hope that your documents from Ierapetra have arrived by then...Good morning, just a little while ago Mr. Hatzidakis informed me that he has insured both of you until 29.02.2024
I hope that your documents from Ierapetra have arrived by then.
 Good morning, just a little while ago Mr. Hatzidakis informed me that he has insured both of you until 29.02.2024
I hope that your documents from Ierapetra have arrived by thenGood morning, just a little while ago Mr. Hatzidakis informed me that he has insured both of you until 29.02.2024
I hope that your documents from Ierapetra have arrived by then...Good morning, just a little while ago Mr. Hatzidakis informed me that he has insured both of you until 29.02.2024
I hope that your documents from Ierapetra have arrived by then...
(02 December 2023, 18:03)El Greco schreef:

(01 December 2023, 13:25)Cretenzer schreef:

Cretenzer

Haha, geweldige verhalen, zo uit het Griekse leven gegrepen. Big Grin 

Goh ja, 3 jaar...mij verbaast het alvast niet. Toen wij hier 2 jaar geleden definitief zijn toegekomen, zijn we vrij snel naar een stuk grond gaan kijken in een héél andere regio dan waar we ons huisje hadden. Na 2 mislukte, van "bijna" aangekochte stukken grond waarvan er één was waar je slechts 64m2 mocht bebouwen op een stuk van +2100m2 en een ander stuk van +4000m2 waaruit naar voor kwam dat er gewoon niet (meer) mocht op gebouwd worden ondanks dat er een oude bouwvergunning op stond. Door héél die toestand van ook nog eens stakende notarissen zijn we toen veel tijd verloren. Toen we vorig jaar begin oktober dan eindelijk een stukje grond vonden dat ons beviel werd alles in gang gezet. 1 jaar en 1 maand later kunnen we eindelijk zeggen dat het van ons is. 
Het legaliseren van ons huis heeft 11 maanden geduurd.

Vrienden van ons die (gedeeltelijk) zelf aan het bouwen zijn voor commerciële doeleinden in Triopetra wil je hun verhalen niet weten en dat blijft daar maar duren!

Het in orde brengen van het EFKA voor mijn vrouw heeft 5 maanden geduurd ondanks dat ze vorig jaar wel in orde was met haar basisverzekering hier op Kreta maar we hadden in die tijd niet mogen verhuizen van Lasithi naar Heraklion want blijkbaar moet hier alles nog met een postduif overgemaakt worden ondanks dat we ook nog op het kantoor in Ierápetra waren geweest. (we hadden toen wel pech want de mevrouw die daar voor instaat had een week vakantie en blijkbaar gebeurt er dan niets...ik hoop dat die mevrouw het eeuwige leven heeft dan...
Onze contact persoon bij EFKA schreef afgelopen week nog in haar email: 
Good morning, just a little while ago Mr. *** informed me that he has insured both of you until 29.02.2024
I hope that your documents from Ierapetra have arrived by then... Big Grin (deze smiley heb ik er zelf achtergezet).

Het omzetten van ons Grieks telefoonnummer van Vodafone naar Cosmote was toch ook niet op 123 klaar. Meerdere keren beiden winkels moeten bezoeken totdat we het echt beu/moe waren en er toch een heldere ziel in de Vodafone winkel ons kon verder helpen. Eindelijk kwam de aap uit de mouw, blijkbaar hadden ze ons destijds in de Vodafone winkel in Ierápetra, ons een oud nummer van een Griek gegeven...daarom kregen we regelmatig al eens telefoon met...kalimera Manoli tikanete? of Xronia polla (met zijn naamdag)... Big Grin
Eens dat probleem was opgelost kregen we het in de Cosmote winkel wel (snel) rond. 

Ik kan nog wel wat verhalen schrijven hier, hier komen wonen blijft een uitdaging. Tongue
greeksmiley2  bye

I hope that your documents from Ierapetra have arrived by then.
I hope that your documents from Ierapetra have arrived by thenGood morning, just a little while ago Mr. Hatzidakis informed me that he has insured both of you until 29.02.2024
I hope that your documents from Ierapetra have arrived by then...

Tja, ik besef dat bijna iedereen die daar iets wil opbouwen, meerdere prachtige verhalen heeft van zulke toestanden.

Toen ik de regularisatie van mijn woning dubbel wou laten controleren, Ging ik naar het kantoor waar ik mijn nieuwe all-in brandverzekering had afgesloten.
Zij hadden in 2017 mijn woning ook in hun portefeuille, dit dossier werd even te voorschijn getoverd. Tot onze verbazing bevonden zich daarin 2 bouwvergunningen
voor mijn woning. eentje van 2011 fase 1; en in 2014 fase 2 voor uitbreiding van mijn woning tot 200m³ en 2 bouwlagen tot 7m hoogte. alles zogenaamd
binnen de bouwzone en keurig ondertekend in Kolymbari door de ambtenaar.
Iedereen viel van verbazing bijna van hun stoel, hoe had hij het in hemelsnaam klaar gekregen om met medewerking van een ambtenaar deze woning virtueel te plaatsen in bouwzone.
Dit soort gesjoemel van ambtenaren was in het verleden bijna schering en inslag in deze regio. gelukkig hebben ze hem betrapt en een forse boete opgelegd om de woning te laten regulariseren. 2 buren van mij zijn er minder goed van afgekomen, zij werden betrapt tijdens de bouw van hun prachtvilla met zwembad met alles erop en eraan.
Deze zijn beide stilgelegd en het zal jarenlang duren zonder garantie dat zij het kunnen afwerken.

Cretenzer
Ter info.

Over wat je zoal kan tegenkomen bij de aanschaf van een huis in Griekenland is

uitvoerig beschreven door een Nederlander.
Je kunt het natuurlijk ook aan willem en maxima vragen hoe ze dat geregeld hebben met hun vakantie huisje Tongue
(08 December 2023, 10:20)Buurman schreef:

Ter info.

Over wat je zoal kan tegenkomen bij de aanschaf van een huis in Griekenland is

uitvoerig beschreven door een Nederlander.

Valt nog mee, 9 maanden om dan te beslissen dat je/ze het huis toch niet gaa(t)n nemen. Nu als het "het Vori" is dat ik ken in het zuid-oosten op Kreta (en dat wordt ook zo aangegeven op de kaart in zijn verhaal), ik wil daar nog niet dood gevonden worden, daar is echt maar dan ook echt niets te zien buiten een fotogeniek kerkje. Mijn vrouw noemt dat een griezel-dorp...Misschien heeft dat na wijs beraad hen ook parten gespeeld in hun beslissing.
Via uitgeverij guide lines kun je een boekje bestellen over aanschaf woning .
Na aankoop kun je later vervolgens gratis kaarten krijgen voor migratie beurs en tweede huis in buitenland beurs.
Aankoop huis kan redelijk snel geregeld worden.
Neem een accountant en die kan je belasting nummer regelen.
Vertaling van documenten voor bankrekening in Griekenland is in Griekenland vele malen goedkoper dan in Nederland.
Neem betrouwbare advocaat .
En neem een notaris .
Als je een gebied hebt gekozen kun je op oa homegreekhome zoeken naar een huis etc etc.
En misschien is er iemand in hetzelfde gebied die je hun advocaat etc kan aanbevelen.
Succes gewenst

Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Leven in Mani Patrick 1 3.305 30 August 2013, 12:50
Laatste bericht: Pippelientje

Ga naar forum:

Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)