15 November 2023, 17:32 (Dit bericht is bewerkt op: 15 November 2023, 19:45 door JohanV.)
We zijn er weer op tijd bij voor komend jaar. Toen we dit weekend onze stedentrip Athene voor over drie weken aan het bespreken waren, (zin in, Athene in kerstsfeer!), kwam natuurlijk ook de vakantie voor 2024 langs. Het wordt de Peloponessos, voor de laatste twee weken van juni. Waar precies nog niet bekend, maar de tickets zijn geboekt. Goedkoopste optie voor een rechtstreekse vlucht op Kalamata was wederom met Transavia. Hele mooie tijden, vertrek Schiphol 06.35 uur (Had voor ons nog wel wat vroeger gemogen ) en terug vanaf Kalamata om 11.40 uur. Plus tarief, dus incl. stoelreservering en 20 kg bagage en geen wijzigingskosten tot 14 dagen voor vertrek, € 354,00 pp.
Nu nog een mooie plaats en accomodatie uitzoeken! We gaan met drie man, dus altijd even zoeken naar een acco met twee aparte volwaardige slaapkamers!
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum. Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.
We zijn er weer op tijd bij voor komend jaar. Toen we dit weekend onze stedentrip Athene voor over drie weken aan het bespreken waren, (zin in, Athene in kerstsfeer!), kwam natuurlijk ook de vakantie voor 2024 langs. Het wordt de Peloponessos, voor de laatste twee weken van juni. Waar precies nog niet bekend, maar de tickets zijn geboekt. Goedkoopste optie voor een rechtstreekse vlucht op Kalamata was wederom met Transavia. Hele mooie tijden, vertrek Schiphol 06.35 uur (Had voor ons nog wel wat vroeger gemogen ) en terug vanaf Kalamata om 11.40 uur. Plus tarief, dus incl. stoelreservering en 20 kg bagage en geen wijzigingskosten tot 14 dagen voor vertrek, € 354,00 pp.
Nu nog een mooie plaats en accomodatie uitzoeken! We gaan met drie man, dus altijd even zoeken naar een acco met twee aparte volwaardige slaapkamers!
Mooie plaats is het dorpje Gialova op 30 km van Kalamata ,wij hadden een huisje gehuurd dat heet Garden bungalow ook te
boeken met 2 slaapkamers bij Booking . com
Mooie plaats is het dorpje Gialova op 30 km van Kalamata ,wij hadden een huisje gehuurd dat heet Garden bungalow ook te
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum. Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.
Dank je Metaxa, we gaan er naar kijken!
Ik zie net dat je ook zo,n huisje kan huren via de eigenaar onder Natuurhuisje 46513 Gialova ,zelf heb ik daar
geen ervaring mee ,maar het is wel goedkoper dan bij bijv Booking .com
16 November 2023, 12:52 (Dit bericht is bewerkt op: 16 November 2023, 12:52 door Patrick.)
Nog niks geboekt want ik wacht nog even op de aanbiedingen van Aegean. Voorjaar wordt opnieuw de Cycladen en na de zomer opnieuw Dodekanesos. Voordeel is wel als je regelmatig naar dezelfde plaatsen terug gaat de eigenaars van die acco's weten wat je wenst. Zo hebben ze zowel van Naxos als Kalymnos al aangegeven dat ze het verblijf dat we normaal hebben vrij houden tot we hen de exacte datums van verblijf overgemaakt hebben. Heel netjes van hen dus.
Beide trips 6,5-7,5 weken. Routes liggen ook nog niet vast maar enkele mogelijkheden zijn al uitgetekend:
Voorjaar:
Naxos->Koufonissi->Donoussa->Amorgos (Aegiali)->Naxos
Naxos->Ios->Kimolos->Sikinos->Naxos
Naxos ->Ios->Sikinos->Sifnos->Syros->Naxos
Nog niks geboekt want ik wacht nog even op de aanbiedingen van Aegean. Voorjaar wordt opnieuw de Cycladen en na de zomer opnieuw Dodekanesos. Voordeel is wel als je regelmatig naar dezelfde plaatsen terug gaat de eigenaars van die acco's weten wat je wenst. Zo hebben ze zowel van Naxos als Kalymnos al aangegeven dat ze het verblijf dat we normaal hebben vrij houden tot we hen de exacte datums van verblijf overgemaakt hebben. Heel netjes van hen dus.
Beide trips 6,5-7,5 weken. Routes liggen ook nog niet vast maar enkele mogelijkheden zijn al uitgetekend:
Voorjaar:
Naxos->Koufonissi->Donoussa->Amorgos (Aegiali)->Naxos
Naxos->Ios->Kimolos->Sikinos->Naxos
Naxos ->Ios->Sikinos->Sifnos->Syros->Naxos
Geen Milos??? en wel Kimolos
Inderdaad. Zijn een aantal malen naar Milos geweest en dat was voldoende. Net zoals Paros ook niet meer op onze lijstjes staat. Met uitzondering van Naxos en Samos waar we ondertussen heel wat mensen kennen laten we de grotere eilanden wat aan ons voorbijgaan. Omdat we buiten het hoogseizoen gaan vinden we de rust op de kleinere eilanden een zalig iets.
Kimolos is heerlijk! Aanrader is Thalasea, in Aliki.
Ik ga met Kerst via Athene (1 nacht) met de bus naar Nafplion (5 dagen) en Kalamata (5 dagen). Eerste keer Peloponnesos, heb er zin in. Vooral Nafplion lijkt me prachtig in deze periode. Vanuit deze plaatsen de 'bezienswaardigheden' in de buurt verkennen, hopelijk is dat mogelijk met de bus in deze tijd van het jaar. In Kalamata wil ik een fiets huren voor een paar dagen, ik hoop dat het weer een beetje meewerkt.
In mei natuurlijk weer naar Corfu 12 dagen, ik zal er zijn met Pasen in het eerste weekend.
16 November 2023, 17:07 (Dit bericht is bewerkt op: 16 November 2023, 17:10 door Patrick.)
Lang geleden fietsen gehuurd in Nafplio. Het is ook een prachtige streek om te fietsen tussen de massa's boomgaarden tussen Nafplio en Argos of langs de kust naar Nea Kios, Myloi en Kiveri.
Je kan hier fietsen huren:
Eind mei naar Tilos en Astypalaia. We vliegen met Aegean vanaf Brussel naar Rhodos en terug vanaf Astypalaia en Athene. In september naar West-Kreta. Deze keer met Brussels Airlines vanaf Brussel naar Chania. Heerlijk vooruitzicht.
Eind mei naar Tilos en Astypalaia. We vliegen met Aegean vanaf Brussel naar Rhodos en terug vanaf Astypalaia en Athene.
(17 November 2023, 16:51)SuWe21 schreef:
Eind mei naar Tilos en Astypalaia. We vliegen met Aegean vanaf Brussel naar Rhodos en terug vanaf Astypalaia en Athene.
Terug met Sky Express van Astypalea dan?
Klopt Patrick. Dat is de enige maatschappij die vliegt tussen Astypalaia en Athene.
Ik heb bij nader inzien toch maar besloten om de volle 10 dagen in Nafplion te blijven in de Kerstvakantie. Ik zou op oudejaarsavond naar Kalamata gaan met de bus, maar het lijkt mij leuker om oudejaarsavond en daarna in Nafplion door te brengen. Ik denk dat ik mij daar prima 10 dagen kan vermaken, met wat uitstapjes naar bv. Epidavros, Mykines en Tyrintha. Ook zal ik zeker een fiets huren om de directe omgeving te verkennen. Hebben jullie tips om per bus andere interessante (archeologische) plaatsen te bezoeken?
Gelukkig kon ik nog 5 nachten bijboeken in hotel Agamemnon, lijkt mij een goed hotel, op een goede lokatie, met goede reviews.
Hier nog geen Griekenlandplannen voor volgend jaar. Ik ben er nog niet uit. Ik wil eigenlijk ook een keer naar de Saronische eilanden. Hydra, Spetses en Aegina. Misschien moet ik me daar maar eens in gaan verdiepen voor juni.
Ik heb bij nader inzien toch maar besloten om de volle 10 dagen in Nafplion te blijven in de Kerstvakantie. Ik zou op oudejaarsavond naar Kalamata gaan met de bus, maar het lijkt mij leuker om oudejaarsavond en daarna in Nafplion door te brengen. Ik denk dat ik mij daar prima 10 dagen kan vermaken, met wat uitstapjes naar bv. Epidavros, Mykines en Tyrintha. Ook zal ik zeker een fiets huren om de directe omgeving te verkennen. Hebben jullie tips om per bus andere interessante (archeologische) plaatsen te bezoeken?
Gelukkig kon ik nog 5 nachten bijboeken in hotel Agamemnon, lijkt mij een goed hotel, op een goede lokatie, met goede reviews.
Als je een fiets huurt kan je daarmee ook makkelijk naar Argos waar enkele mooie zaken zijn zoals bijvoorbeeld het oude theater.
Van Argos kan je makkelijk naar Kefalari rijden waar een mooie rotskerk is en van daar is het een korte afstand naar de piramide van Elliniko.
Op de rand van Myloi is er ook de archeologische site van Lerna wat in de mythologie de verblijfplaats was van Hydra.
Wat betreft openbaar vervoer, hou er rekening mee dat er met Kerst en Nieuwjaar wel eens een heel beperkt aanbod zou kunnen zijn.
ik heb nog niet alles geboekt maar ik ga naar Evia, vliegen op 16 mei en dan via Rafina naar Marmari , dan Karystos , Agios Apostoloi , Kymi , Aliveri , Nee Styra , Nimborio , Figias en eindigen in Marmari en terug vliegen naar Amsterdam op 17 juni.
We beginnen het jaar goed! Op 1 januari vliegen we weer naar Kreta om daar 2 weken te verblijven in ons huis.
Ik heb net nog een tripje geboekt: 17 februari tot 2 maart waren de tickets heel voordelig, dus dat wordt tripje nummer 2.
Eind april/mei 2024 willen we met de auto/veerboot 4,5 week naar Kreta gaan. Waarschijnlijk met een paar dagen Corfu en een paar dagen Meteora en ook rustig aan door Italië. Helaas heeft Anek Lines 2024 nog niet online staan, dus ik kan nog niet boeken.
Dan boek maar snel tickets, voordat ook het vlieggebeuren duurder wordt - de veerboten gaan al op stap,
Uit het D-GR-forum
Quote . . . Grimaldi habe für Adria-Linien zwischen Italien und Griechenland angekündigt, der Preis für Tickets werde um zehn bis 15 Prozent steigen. Die „Kathimerini“ erwartet, dass die Grimaldi-Tochter Minoan Lines sowie die Attica-Group ihre Ticketpreise in ähnlicher Höhe anheben . . . Unquote
Ik zou heel graag al beginnen met prijzen vergelijken en dan veerboten boeken, maar het programma van 2024 staat nog niet online. Tenminste niet bij ANEK.
Weet iemand wanneer de planning en prijzen van 2024 online komen?
Veel plaatsen tegen gekomen waar jullie plannen voor hebben maar Kefalonia heb ik nog niet zien vermelden en dit is waar wij volgend jaar september of oktober naar toe willen gaan . Niet zo interessant ?
21 November 2023, 22:25 (Dit bericht is bewerkt op: 21 November 2023, 22:26 door roefke.)
(21 November 2023, 21:28)Theodore schreef:
Veel plaatsen tegen gekomen waar jullie plannen voor hebben maar Kefalonia heb ik nog niet zien vermelden en dit is waar wij volgend jaar september of oktober naar toe willen gaan . Niet zo interessant ?
toch wel hoor, ben er in het verleden al geweest en was toch de moeite. Zullen veel mede forummers hier wel kunnen beamen.
Ik zou heel graag al beginnen met prijzen vergelijken en dan veerboten boeken, maar het programma van 2024 staat nog niet online. Tenminste niet bij ANEK.
Weet iemand wanneer de planning en prijzen van 2024 online komen?
De laatste stap voor de redding van ANEK door Attica Group (Blue Star Ferries - Hellenic Seaways - Superfast Ferries) wordt deze week verwacht, aangezien woensdag (vandaag dus) de algemene vergaderingen van de twee bedrijven plaatsvinden om de fusie van eerstgenoemde door laatstgenoemde goed te keuren.
Zodra het groene licht door de aandeelhouders wordt gegeven, zullen de fusieprocedures beginnen die relatief snel vervolledigd zouden moeten zijn. En dan zal waarschijnlijk ook het programma voor 2024 online komen. Al vermoed ik dat er niet echt veel verandering zal zijn. Waarschijnlijk zal o.a. de boekingsmachine van ANEK gekoppeld worden aan die van Blue Star Ferries (zoals bij Hellenic Seaways ook het geval was toen die overgenomen werden) en de website van ANEK dezelfde outlook krijgt van die van Blue Star ferries en Hellenic Seaways.
Kefalonia is mijn favoriete eiland, prachtig is het. Echt een aanrader.
Is er iemand die de feestdagen in Athene heeft meegemaakt ,en hoe was dat , dus ik bedoel Kerst en Nieuwjaar
of een tip naar een andere plaats of eiland ?
22 November 2023, 12:31 (Dit bericht is bewerkt op: 22 November 2023, 12:32 door jjohn.)
Wij willen graag weer naar Karpathos in 2024.
Vroeg of laat in het seizoen om drukte te vermijden.
Omdat ik 203cm lang ben moet ik tevoren mijn stoel kunnen vastleggen en dat kon bij Condor vanaf Düsseldorf uitstekend.
Echter, Condor gaat voortaan vanaf München vliegen ipv van Düsseldorf.
In het verleden boekten we gewoon via Sunweb en vlogen we met Transavia.
Echter daar kun je pas 6 weken vooraf je stoel reserveren en aangezien dat gewild is hebben we er op het laatst regelmatig naast gegrepen. Omdat ik niet op een normale plaats pas is dat een 3,5 uur durende marteling. Die gok willen we niet nemen.
De vluchten naar Griekenland waarop ik wel gelijk de stoel kan reserveren gaan namelijk naar drukke locaties welke we al bezocht hebben en niet meer terug hoeven te gaan.
Ik heb nog bij het veel geprezen Aegean gekeken maar die gaan maar een paar maanden rond het hoogseizoen.
Dus wellicht wordt het voorlopig de Toscane ipv Karpathos.
Is er iemand die de feestdagen in Athene heeft meegemaakt ,en hoe was dat , dus ik bedoel Kerst en Nieuwjaar
of een tip naar een andere plaats of eiland ?
Ik ben al eens met Kerst (aankomst 26 dec.) en Nieuwjaar op Kalymnos geweest. Heerlijke vakantie, met mooi weer, maar weinig gemerkt van de feestdagen, behalve de versieringen, lichtjes, grote kerstboom bij de haven. Op Oudejaarsavond was er niet zo veel te beleven, lekker rustig. Wel heel even vuurwerk gezien vanuit mijn raam.
Dit jaar arriveer ik op 1e Kerstdag in Athene, verblijf één nacht in hotel Pallas Athene in het centrum, ga waarschijnlijk eten met een Griekse vriendin. De volgende morgen ga ik met de bus naar Nafplion waar ik 10 dagen zal blijven. Nafplion ziet er op foto's op internet wel heel leuk en gezellig uit in deze periode. Ik zou ook naar Kalamata gaan, maar heb toch maar besloten de volledige 10 dagen in Nafplion te blijven. Ik ben benieuwd en heb er veel zin in!
Omdat ik 203cm lang ben moet ik tevoren mijn stoel kunnen vastleggen en dat kon bij Condor vanaf Düsseldorf uitstekend.
Echter daar kun je pas 6 weken vooraf je stoel reserveren en aangezien dat gewild is hebben we er op het laatst regelmatig naast gegrepen. Omdat ik niet op een normale plaats pas is dat een 3,5 uur durende marteling. Die gok willen we niet nemen.
De vluchten naar Griekenland waarop ik wel gelijk de stoel kan reserveren gaan namelijk naar drukke locaties welke we al bezocht hebben en niet meer terug hoeven te gaan.
Ik heb nog bij het veel geprezen Aegean gekeken maar die gaan maar een paar maanden rond het hoogseizoen.
Dag jjohn, als je de tickets los boekt bij Transavia, kan je gelijk je stoel reserveren. Met de huidige prijsstijgingen is het alles los boeken steeds voordeliger tov touroperator. Daar zullen ze echt iets aan moeten gaan doen.
Aegean/Olympic heeft het hele jaar door minimaal 6x per week een vlucht naar Karpathos. Vanaf april is er dagelijks een vlucht en in het hoogseizoen zijn er 2.
22 November 2023, 13:34 (Dit bericht is bewerkt op: 22 November 2023, 13:37 door jjohn.)
(22 November 2023, 13:04)Patrick schreef:
(22 November 2023, 12:31)jjohn schreef:
Aegean/Olympic heeft het hele jaar door minimaal 6x per week een vlucht naar Karpathos. Vanaf april is er dagelijks een vlucht en in het hoogseizoen zijn er 2.
Ik krijg alleen maar deze opmerking via hun app.
"Flights from KARPATHOS to AMSTERDAM operate from 17/06/2024 until 14/09/2024. Please change your search criteria & select alternate dates."
Ook wanneer ik Eindhoven, Rotterdam of andere luchthavens invoer.
(22 November 2023, 13:02)JohanV schreef:
Dag jjohn, als je de tickets los boekt bij Transavia, kan je gelijk je stoel reserveren. Met de huidige prijsstijgingen is het alles los boeken steeds voordeliger tov touroperator. Daar zullen ze echt iets aan moeten gaan doTransavia bied Karpathos niet aan. Dat is exclusief voor Sunweb.
Transavia bied Karpathos niet aan.
Die vlucht is exclusief voor Sunweb.
Als je iets zoekt over Kefalonia, kijk bij "suche" - 1174 tips (D-GR-forum):
(22 November 2023, 12:31)jjohn schreef:
"Flights from KARPATHOS to AMSTERDAM operate from 17/06/2024 until 14/09/2024. Please change your search criteria & select alternate dates."
Ik had enkel maar gekeken voor Athene-Karpathos, de aansluitende vlucht dus. Nu heb ik ook eens gekeken voor Amsterdam-Karpathos voor bijvoorbeeld 15 mei en dat lukt ook niet op de website van Aegean. Brussel-Karpathos daarentegen is geen enkel probleem om een vlucht te vinden buiten het hoogseizoen maar Brussel-Athene heeft wel de vermelding "operated by Brussels Airlines".
De reden waarom het niet mogelijk is om Amsterdam-Karpathos te boeken is omdat de vlucht uit Amsterdam aankomt in Athene om 16.20 en de vlucht naar Karpathos 40 min daarvoor al vertrekt.
Ook Brussel-Athene gaat niet met de Aegean vlucht vanaf Brussel omdat die pas voorzien is te landen 20 min voor de vlucht naar Karpathos vertrekt. Door de korte overstaptijd wordt Brussel-Karpathos dus waarschijnlijk niet aangeboden op 1 ticket met Aegean maar wel met Brussels Airlines omdat die vroeger aankomt.
(22 November 2023, 13:34)jjohn schreef:
Ik had enkel maar gekeken voor Athene-Karpathos, de aansluitende vlucht dus. Nu heb ik ook eens gekeken voor Amsterdam-Karpathos voor bijvoorbeeld 15 mei en dat lukt ook niet op de website van Aegean. Brussel-Karpathos daarentegen is geen enkel probleem om een vlucht te vinden buiten het hoogseizoen maar Brussel-Athene heeft wel de vermelding "operated by Brussels Airlines".
De reden waarom het niet mogelijk is om Amsterdam-Karpathos te boeken is omdat de vlucht uit Amsterdam aankomt in Athene om 16.20 en de vlucht naar Karpathos 40 min daarvoor al vertrekt.
Ook Brussel-Athene gaat niet met de Aegean vlucht vanaf Brussel omdat die pas voorzien is te landen 20 min voor de vlucht naar Karpathos vertrekt. Door de korte overstaptijd wordt Brussel-Karpathos dus waarschijnlijk niet aangeboden op 1 ticket met Aegean maar wel met Brussels Airlines omdat die vroeger aankomt.
Dank je.
Het is tot nu toe een hele zoektocht. Maar ik hoop dat er nog iets veranderd komende maanden.
22 November 2023, 21:01 (Dit bericht is bewerkt op: 22 November 2023, 21:06 door jjohn.)
(22 November 2023, 20:29)Vito schreef:
Bij TUI kun je gewoon losse tickets boeken naar Karpathos in de comfort class. Vanaf eind april al. Zo’n zoektocht is dat niet ;)
Heb ik geprobeerd. Comfort class is niet voldoende. Ik moet de stoel bij de nooduitgang kunnen reserveren.
Overigens is niet bij elke vlucht comfort class te boeken.
(22 November 2023, 21:01)jjohn schreef:
(22 November 2023, 20:29)Vito schreef:
Bij TUI kun je gewoon losse tickets boeken naar Karpathos in de comfort class. Vanaf eind april al. Zo’n zoektocht is dat niet ;)
Heb ik geprobeerd. Comfort class is niet voldoende. Ik moet de stoel bij de nooduitgang kunnen reserveren.
Overigens is niet bij elke vlucht comfort class te boeken.
Overigens hebben wij een paar keer een hele slechte ervaring met TUI gehad.
Als rechtstreeks vliegen naar Karpathos een probleem is, dan zou je kunnen overwegen om naar Athene te vliegen. (eventueel een overnachting in Athene om de stad te bekijken) Vervolgens neem je een binnenlandse vlucht naar Karpathos.
Of naar Kreta (Heraklion) vliegen en daarna de ferry naar Karpathos nemen. De veerboot van Heraklion (en Sitia) vaart voor zover ik nu zie 1x per week. Dus daar moet je dan met je vlucht naar Heraklion rekening mee houden.
Als rechtstreeks vliegen naar Karpathos een probleem is, dan zou je kunnen overwegen om naar Athene te vliegen. (eventueel een overnachting in Athene om de stad te bekijken) Vervolgens neem je een binnenlandse vlucht naar Karpathos.
Of naar Kreta (Heraklion) vliegen en daarna de ferry naar Karpathos nemen. De veerboot van Heraklion (en Sitia) vaart voor zover ik nu zie 1x per week. Dus daar moet je dan met je vlucht naar Heraklion rekening mee houden.
Dat via Athene met die overnachting gaan we zeker overwegen. Dank je.