Adriatic Sea Routes - Environmental Surcharge EU ETS
#1
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Onderstaande stond op de site van ANEK.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.







As part of its climate change policy, the European Union has mandated the extension of the Emission Trading System (ETS) to mariƟme transport emissions as of the 1st of January 2024. The ETS is part of the European Union’s “Fit for 55” package to address climate change through a 55% reducƟon in greenhouse gas (GHG) emissions by 2030 (compared to 1990 levels), with the long-term goal of zero emissions by 2050. Under the new regulaƟon, and to reduce their carbon footprint, shipping companies shall be required to buy emission allowances that offset 100% of their emissions that occur on voyages within the EU and 50% of their emissions on voyages where the port of departure or arrival is outside the EU. Within this framework, there shall be a three-year adjustment period during which companies shall be able to buy emission allowances as follows: For 40% of emissions in 2024 For 70% of emissions in 2025 For 100% of emissions in 2026 The new environmental regulaƟon shall enter into force on 1st January 2024 for passenger ships of or above 5,000 gross tonnage that service islands with over 200,000 inhabitants as well as those that connect Greece with third countries. It must be clarified that Greece has been granted an exempƟon unƟl 2029 regarding passenger ships that service islands with fewer than 200,000 inhabitants. As far as our company is concerned, the regulaƟon covers our shipping to Crete and in the AdriaƟc. The implementaƟon of the EU ETS regulaƟons is expected to result in significant increases in operaƟng costs, as all shipping companies shall be required to purchase the European carbon market price of their carbon dioxide emissions for each ton of fuel consumed. Compliance with the above regulatory requirements will entail increased operaƟng costs for our fleet. In light of this and to ensure that our customers are impacted as liƩle as possible, starƟng from 1st January 2024 the Anek – Superfast Joint Venture will implement the new EU ETS environmental surcharge on passenger, vehicle, cargo trucks and trailer Ɵckets per route for our AdriaƟc services. A detailed table with the corresponding charges is available here The EU ETS tariff shall be adjusted on a monthly basis according to the average market prices for CO2 emissions. We would also like to reassure our customers that the EU ETS tariff collected by our company Anek – Superfast Joint Venture will be paid directly to the EU as part of ETS payments for the implementaƟon of environmental programs and iniƟaƟves aimed at the reducƟon of carbon emissions and the transiƟon to a more sustainable future. For more details on the EU ETS, please visit the website of the European Commission.
iakovos's signatuur [Afbeelding: angel.gif]
Quote
#2
M.a.w. zie het als een EU milieutaks die wordt doorgerekend aan de klant/passagier.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#3
(29 December 2023, 00:54)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




M.a.w. zie het als een EU milieutaks die wordt doorgerekend aan de klant/passagier.

Zeker, maar varen wordt veel duurder vanaf 2024.
Mogelijk vandaar dat er (Nog) niet geboekt kan worden op de site van ANEK en Superfast.
iakovos's signatuur [Afbeelding: angel.gif]
Quote
#4
(29 December 2023, 18:29)iakovos schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(29 December 2023, 00:54)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




M.a.w. zie het als een EU milieutaks die wordt doorgerekend aan de klant/passagier.

Zeker, maar varen wordt veel duurder vanaf 2024.
Mogelijk vandaar dat er (Nog) niet geboekt kan worden op de site van ANEK en Superfast.

Boeken kan in januari volgens klantenservice.
Prijs voor twee personen en auto met cabine word ongeveer 180 € duurder voor retourtje .
Quote
#5
(29 December 2023, 18:56)Psari schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(29 December 2023, 18:29)iakovos schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(29 December 2023, 00:54)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




M.a.w. zie het als een EU milieutaks die wordt doorgerekend aan de klant/passagier.

Zeker, maar varen wordt veel duurder vanaf 2024.
Mogelijk vandaar dat er (Nog) niet geboekt kan worden op de site van ANEK en Superfast.

Boeken kan in januari volgens klantenservice.
Prijs voor twee personen en auto met cabine word ongeveer 180 € duurder voor retourtje .

Als ik het even snel uitreken, volgens de tabel in de onderstaande link, is de meerprijs van 180€ voor een retourtje niet enkel te wijten aan die "EU taks". Voor een retourtje Ancona-Patras voor 2 personen met een personenwagen bedraagt die taks 66€ (4x12 + 2x9).

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#6
(29 December 2023, 18:56)Psari schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(29 December 2023, 18:29)iakovos schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(29 December 2023, 00:54)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




M.a.w. zie het als een EU milieutaks die wordt doorgerekend aan de klant/passagier.

Zeker, maar varen wordt veel duurder vanaf 2024.
Mogelijk vandaar dat er (Nog) niet geboekt kan worden op de site van ANEK en Superfast.

Boeken kan in januari volgens klantenservice.
Prijs voor twee personen en auto met cabine word ongeveer 180 € duurder voor retourtje .
Dank voor de informatie,
Ik heb vanaf 20 november jl. elke dag gekeken, kan ik boeken ?
I.v.m. Camping On Board.
Vorig jaar kon er vanaf 23 november jl. geboekt worden.
Volgens mijn berekening (kan fout zijn) ben ik  € 78.00 aan milieukosten kwijt.
Venetië – Igoumentsa.
2 personen   4 x € 9,00
1 auto          2 x € 8,00
1 caravan     2 x € 13,00
De rest zou dan door ANEK veroorzaakt zijn.
Hogere prijzen ??!!
 

(29 December 2023, 20:00)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(29 December 2023, 18:56)Psari schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(29 December 2023, 18:29)iakovos schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Zeker, maar varen wordt veel duurder vanaf 2024.
Mogelijk vandaar dat er (Nog) niet geboekt kan worden op de site van ANEK en Superfast.

Boeken kan in januari volgens klantenservice.
Prijs voor twee personen en auto met cabine word ongeveer 180 € duurder voor retourtje .

Als ik het even snel uitreken, volgens de tabel in de onderstaande link, is de meerprijs van 180€ voor een retourtje niet enkel te wijten aan die "EU taks". Voor een retourtje Ancona-Patras voor 2 personen met een personenwagen bedraagt die taks 66€ (4x12 + 2x9).

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Dank voor je link.
iakovos's signatuur [Afbeelding: angel.gif]
Quote
#7
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Voor boten naar Kreta komt er ook een toeslag.
Quote
#8
(29 December 2023, 20:00)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(29 December 2023, 18:56)Psari schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(29 December 2023, 18:29)iakovos schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Zeker, maar varen wordt veel duurder vanaf 2024.
Mogelijk vandaar dat er (Nog) niet geboekt kan worden op de site van ANEK en Superfast.

Boeken kan in januari volgens klantenservice.
Prijs voor twee personen en auto met cabine word ongeveer 180 € duurder voor retourtje .

Als ik het even snel uitreken, volgens de tabel in de onderstaande link, is de meerprijs van 180€ voor een retourtje niet enkel te wijten aan die "EU taks". Voor een retourtje Ancona-Patras voor 2 personen met een personenwagen bedraagt die taks 66€ (4x12 + 2x9).

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





oke dat valt dan nog mee.
We wachten af wat er uit komt bij hrt boeken.
Quote
#9
(30 December 2023, 21:51)cors schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Voor boten naar Kreta komt er ook een toeslag.

Minoan Lines heeft daarvoor volgende oplossing bedacht. Vanaf 1 februari wordt Milos opgenomen in de route Piraeus-Heraklion (en omgekeerd). Hierdoor is er geen verplichting om in het kader van het Emissiehandelssysteem (EU-ETS) een toeslag op de tickets toe te voegen. Griekenland is tot 2029 vrijgesteld van het EU-ETS voor alle schepen die varen op routes die eilanden met minder dan 200.000 inwoners verbinden. Met de toevoeging van Milos voldoet men aan de voorwaarden om in de uitzondering te worden opgenomen, aangezien een eiland met minder dan 200.000 inwoners zal aangelopen worden en hun ferries niet rechtstreeks naar Piraeus of Heraklion zullen gaan, d.w.z. zij zullen niet rechtstreeks twee bestemmingen met een bevolkingsdichtheid van 200.000 inwoners met elkaar verbinden. Op deze manier worden passagiers, voertuigen en vervoersbedrijven niet belast met de milieuheffing.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Bestemmingen en routes van Sky Express Patrick 0 341 30 December 2023, 19:04
Laatste bericht: Patrick
  Nieuwe routes transavia 2014 Petra 34 20.095 19 February 2014, 12:31
Laatste bericht: hilly

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)