Caravan in Griekenland
Graag het volgende,

ik ben nieuw op dit forum maar zou toch al graag enige info willen.
Wij waren tot eind vorig jaar camperaars, 23 jaar lang, met ieder jaar
natuurlijk een reis naar Griekenland.
De camper is intussen verkocht en hebben in de plaats een caravan gekocht.
Die caravan willen we naar Griekenland brengen op een camping en die daar dan ook 
voor altijd daar laten staan.
Waar moeten wij overal rekening mee houden opdat dat dan ook mogelijk is en natuurlijk
ook alles wettelijk in orde is.

Alvast bedankt voor uw reactie.
Kreeg jg je dan te maken met invoeren? Rijdemen jullie ermee nr GR of komt ie op een aanhanger of zo zal verschil maken?
Geen idee, ben wel bemieuwd of anderen dit soort dingen al hebben gedaan.
(12 January 2024, 18:51)Jos Verheyen schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.

Graag het volgende,

ik ben nieuw op dit forum maar zou toch al graag enige info willen.
Wij waren tot eind vorig jaar camperaars, 23 jaar lang, met ieder jaar
natuurlijk een reis naar Griekenland.
De camper is intussen verkocht en hebben in de plaats een caravan gekocht.
Die caravan willen we naar Griekenland brengen op een camping en die daar dan ook 
voor altijd daar laten staan.
Waar moeten wij overal rekening mee houden opdat dat dan ook mogelijk is en natuurlijk
ook alles wettelijk in orde is.

Alvast bedankt voor uw reactie.

Kan je die vraag niet stellen aan de campinguitbater/eigenaar? Ik ben zelfs niet zo zeker dat een stacaravan ergens wettig kan geplaatst worden. Voor zover ik weet waren ze tot voor kort verboden in Griekenland maar de wetgeving kan ondertussen wel aangepast zijn natuurlijk. Aansluitingen op elektriciteit, water of afvoerkanalen was toen ook verboden.
Inderdaad electra/water zal ook n thena zijn om ff goed uit te zoeken.
Hier is een vrij recent artikel over (sta)caravans. Voor alle duidelijkheid gaat het blijkbaar niet over een toestand op een camping maar op eigen of particuliere terreinen. 

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.

Beste,

alvast bedankt voor je reactie.
Maar de bedoeling is het volgende: camper dus verkocht, caravan gekocht, deze wordt naar Griekenland
“gesleept “ achter een geschikt voertuig, op de camping waar we ieder jaar naar toe gaan gebracht en in plaats van
de caravan na de vakantie terug mee naar huis te slepen, blijft de caravan daar staan.
Nu heb ik intussen, via via vernomen, dat de caravan moet aangegeven worden bij de douane
in Griekenland, voordat er 6 maanden voorbij zijn, anders kunnen ze beslag hierop leggen, blijkbaar omdat dat
een voertuig is wat onwettig daar zou staan. Met gevolg, mocht er iets met ons gebeuren, familieleden daar dan totaal geen aanspraak meer op hebben.
Mijn vraag is dus, klopt dat of zijn er misschien andere regels wat van toepassing zijn hierop?
Alvast bedankt,
Mvg, Jos
@Jos - Kijk maar op:

Zoekfunctie: Wohnwagen abstellen
??? Hartelijk dank.
Een caravan is niet anders dan een voertuig/huis op wielen. M.a.w net zoals voor een gewoon voertuig (auto, vrachtwagen, camper, moto, enz..) zal je het voertuig binnen de 6 maanden moeten invoeren als je het wil binnenbrengen in Griekenland van uit Nederland/België. Ik zou daarvoor in je dichtstbijzijnde haven uitkijken naar een douanedeclarant/inclaringen.
Nog even een toevoeging, ik vrees dat je dan ook een Europese verblijfsvergunning zal moeten hebben om dat voertuig daar te kunnen blijven stallen, ook al blijf je daar zelf niet wonen. Beetje aparte situatie natuurlijk die je daar creëert. 
Nu, ik denk niet dat veel Grieken daar zouden over wakker liggen Big Grin en als je het risico wil nemen in samenspraak met de campingeigenaar/uitbater, ti na kanoume...
Oh ja, nog even vermelden, afgelopen week nog horen vertellen van mensen die iets te lang met hun buitenlands voertuig waren blijven rijden...€8000 boete en auto in beslag genomen. We hebben niet kunnen verifiëren of het verhaal wel correct was maar het zou ons alvast niet verbazen.
Previes dit wat El Greco hierboven vermeldt....Het kan zo maar dat je daar jaren plezier van je 'illegale':caravan hebt zonder dat dat 'er een haan naar kraait'. Maar een precieze ambtenaar, of iemand die jou of de campingbeheerder niet mag of zo en je  aangeeft en je hebt een probleem.
En om alles 'officieel' te krijgen lijkt me best 'ingewikkeld'.
(14 January 2024, 12:09)Nanny schreef:

Previes dit wat El Greco hierboven vermeldt....Het kan zo maar dat je daar jaren plezier van je 'illegale':caravan hebt zonder dat dat 'er een haan naar kraait'. Maar een precieze ambtenaar, of iemand die jou of de campingbeheerder niet mag of zo en je  aangeeft en je hebt een probleem.
En om alles 'officieel' te krijgen lijkt me best 'ingewikkeld'.

Na iets meer dan twee jaar op Kreta verbaast het me nog steeds (maar al minder dan in het begin) dat er hier (zoveel) kan. In het algemeen dus en op allerlei vlakken. Niet dat het allemaal mag natuurlijk. (Europa kijkt met een streng oog Rolleyes ). Maar net zoals in België/Nederland is er hier veel niet toegestaan of verboden maar hier gebeurt het gewoon enkel omdat het kan en omdat er (haast) toch geen controle is, en iedereen er lak aan heeft aan die regeltjes.
Als vb, als ik zie hoeveel er hier (regio van de boeren) zonder helm op een bromfiets rijden (niet normaal dat aantal) en dit vergelijk met Heraklion (waar de pakkans veel groter is). Het verbaast me dan ook niet dat er hier zoveel doden vallen in het verkeer.

Wat ik wil zeggen, als je het risico wil nemen om je caravan daar te laten staan moet je dat zéker doen. De kans dat het verkeerd loopt is klein en als het toch zo is heb je er in tussentijd van kunnen genieten. Smile  
Greek way of life! Big Grin
Als je op Google zoekt op τροχόσπιτο εισαγωγής
kom je onder andere deze tegen:
carbrokers.gr/τροχόσπιτο-από-γερμανία/

Ik heb geen idee of het een betrouwbaar bedrijf is maar je zou eens kunnen vragen of zij informatie voor je hebben.

Je zou ook de ANWB eens kunnen proberen.
Allemaal hartelijk dank voor jullie reactie.

Ga naar forum:

Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)