Doorgeslagen Milieuorganisatie
Het wordt steeds gekker. Mensen hebben teveel vrije tijd zeker? Veelal mensen die, al dan niet door eigen onvermogen, een ander iets niet gunnen omdat ze zelf ook niet kunnen/mogen? Kleine groep met grote mond die weer volop in de media komen.  Angry Vind ik hè, je mag het met me oneens zijn.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.

Milieuorganisatie Reclame Fossielvrij heeft een klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie (RCC) over een tv-reclame van reisorganisatie TUI voor vliegvakanties naar Turkije. De reclame zou aanzetten tot schadelijk gedrag omdat vliegreizen volgens de actiegroep veel schade veroorzaken aan het klimaat en de gezondheid.

Het is volgens de milieuorganisatie voor het eerst dat de Reclame Code Commissie een dergelijke klacht gaat behandelen. Reclame Fossielvrij stelt dat de reclame van TUI een regel van de Stichting Reclame Code overtreedt, waarin staat dat reclame niet mag aansporen tot gedrag dat schadelijk is voor de gezondheid of veiligheid of in hoge mate schadelijk is voor het milieu. De RCC buigt zich donderdag over de aanklacht, meldt de milieuorganisatie.

De commercial van TUI was volgens Reclame Fossielvrij onder meer te zien voor het Achtuurjournaal. "In het journaal zien we dagelijks de ingrijpende gevolgen van klimaatontwrichting: dodelijke hittegolven, overstromingen, bosbranden, mislukte oogsten. Maar vóór en ná datzelfde journaal worden we verleid door reclames voor vliegreizen die ons nog dieper in de problemen brengen", zegt Rémi ter Haar van de organisatie. Die dicht dergelijke problematiek deels toe aan de luchtvaart.

TUI stelt later met een reactie te komen.
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Ik ben het volledig met je eens Johan. Zoals je zegt kleine groepen die dan nog dikwijls gehoord worden omdat ze héél luid roepen. Ik dacht altijd dat democratie andersom werkt, met een meerderheid namelijk.
Hoe kan je als milieuactivist ook bijval verwachten als je aan ordeverstoring doet of waardevolle kunstwerken probeert te vernielen?
Ik vraag me ook af hoe zij zelf van het ene naar het andere trekken: te voet, met de fiets,...of toch met het vliegtuig. Dat laatste zal dan toch wel in alle anonimiteit zijn.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.

Laat ze eerst eens die massa's fast-food reclames aanpakken.
Minder fast-food restaurants is goed voor de volksgezondheid en goed voor het milieu op diverse manieren.
Patrick schreef: "Zoals je zegt kleine groepen die dan nog dikwijls gehoord worden omdat ze héél luid roepen."
Dat is ook zo. Maar ik denk dat die kleine groepen zelfs niét heel luid roepen, en dat de respectievelijke overheden en instanties zich automatisch woke opstellen omdat zij meteen dénken dat die kleine groepen heel luid roepen.
Veel overheden en instanties stellen zich daarom "voorzichtig woke" op, en zijn bij voorbaat zelfs wat bang, om die kleine drukkingsgroepen niet voor het hoofd te stoten. Op die manier krijgen die kleine groepen een veel grotere spreekbuis dan eigenlijk de bedoeling is.

En tja, als er - volgens die drukkingsgroepen - enkel nog gereisd zou mogen worden met de bakfiets of roeiboot, dan mogen we het alvast vergeten om ooit nog naar Griekenland te reizen. 
Griekse eilandbewoners zouden dan nog enkel overtochten met een zeilboot mogen maken. 
Vrachtwagens zouden niet meer over de Europese snelwegen mogen denderen om ons feta en olijfolie te brengen.
Of werkelijk àlle vervoer met elektriciteit, zonne- en windenergie, te realiseren is: daar geloof ik nog niet in.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  

te gek voor woorden. onlangs een oproep gelezen voor een verbod op reclame voor vlees, denk dat het in dezelfde woke hoek te situeren valt.
(02 April 2024, 21:14)roefke schreef:

te gek voor woorden. onlangs een oproep gelezen voor een verbod op reclame voor vlees,  denk dat het in dezelfde woke hoek te situeren valt.

Ik heb de indruk dat die doorgeslagen 'trend' vooral in West-Europa hoogtij viert. En ik vraag me af of die stroming ook zo sterk is in Griekenland. Zouden leden van Griekse milieuorganisaties heel talrijk zijn? Zouden zij een o zo lekkere souvlaki, stifado of youvetsi echt aan zich voorbij laten gaan? Zelfs een pita gyros?

(03 April 2024, 12:37)vlagreco schreef:

te gek voor woorden. onlangs een oproep gelezen voor een verbod op reclame voor vlees,  denk dat het in dezelfde woke hoek te situeren valt.

Ik heb de indruk dat die doorgeslagen 'trend' vooral in West-Europa hoogtij viert. En ik vraag me af of die stroming ook zo sterk is in Griekenland. Zouden leden van Griekse milieuorganisaties heel talrijk zijn? Zouden zij een o zo lekkere souvlaki, stifado of youvetsi echt aan zich voorbij laten gaan? Zelfs een pita gyros?

als je al die mileugekken gaat volgen mogen we allemaal alleen nog ademhalen, en alleen als je bij het ademen geen lawaaihinder veroorzaakt, deze generatie is echt te gek om los te lopen
messara's signatuur Cool Cool
Voelt lekker hè,even afgeven op al die”milieugekkies” .
(03 April 2024, 20:36)chris schreef:

Voelt lekker hè,even afgeven op al die”milieugekkies” .

De discussie (gisteren) ging over een klacht ten aanzien van TUI, naar aanleiding van een reclamefilmpje over reizen naar Turkije. 
Net vandaag komt TUI in het nieuws, over het testen van een taxibot, een systeem om het taxiën aanzienlijk in te korten en waarmee de impact op het milieu aanzienlijk verminderd wordt.

Indien àlle landen - waaronder ook de giganten India, China en de VS - eveneens dergelijke inspanningen zouden leveren, dan zou ons milieu er wereldwijd beter kunnen uitzien. 
Maar nu krijgen we de indruk dat vooral de Westeuropese landen een forse inspanning moeten leveren. Waarmee ik niet gezegd wil hebben dat we (liefst wereldwijd met z'n allen) die inspanningen niét zouden moeten leveren. 

Het is een heel brede en complexe discussie, en hier op dit forum wellicht niet oplosbaar. Maar als elkeen voor zich wat milieubewust kan zijn, dan kunnen we hopelijk verder naar Griekenland blijven reizen, en daar zelfs genieten van een rondrit op een eiland. 
Met mijn vorige reactie wou ik eigenlijk aangeven dat we niet terug naar de Middeleeuwen kunnen, met paard en kar. En dat sommige milieuorganisaties het te ver drijven, en velen tegen zich in het harnas jagen. Met een omgekeerd effect dus.

(03 April 2024, 12:37)vlagreco schreef:

ik denk dat grieken over het jaar genomen al eten zoals de milieugroepen voorstellen. de authentieke griekse keuken is een voorbeeld voor waar we naar toe zouden moeten qua eten. 
er wordt veel meer groente gegeten dan bij ons. en vergeet hun vastenperiodes niet. die zijn niet perse ongezond.
Gelukkig zijn er nog organisaties/mensen die zich inspannen voor een beter milieu.
Anders wordt er helemaal niets gedaan en zal met name de vervuiling door de industrie zeker niet verminderen en worden we nu toch gedwongen om meer in innovaties te investeren.
(08 April 2024, 22:46)Electra63 schreef:

Gelukkig zijn er nog organisaties/mensen die zich inspannen voor een beter milieu.
Anders wordt er helemaal niets gedaan en zal met name de vervuiling door de industrie zeker niet verminderen en worden we nu toch gedwongen om meer in innovaties te investeren.

Je mening uiten is niks mis mee, wel met de wet overtreden (op snelwegen gaan zitten, hekken rondom luchthavens doorknippen en het tarmac oplopen, schilderijen besmeuren en ga zo maar verder) en anderen dicteren hoe ze moeten leven. Deze mensen weten zelf niet waar ze mee bezig zijn. Zoals messara al schreef: Milieugekken.  Angry En laten we onszelf niets wijs maken, de klimaatverandering kunnen we niet terugdraaien, wat we ook doen. We moeten zorgen dat we ons aanpassen ipv vechten tegen de bierkaai.
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
(09 April 2024, 00:04)JohanV schreef:

Je mening uiten is niks mis mee, wel met de wet overtreden (op snelwegen gaan zitten, hekken rondom luchthavens doorknippen en het tarmac oplopen, schilderijen besmeuren en ga zo maar verder) en anderen dicteren hoe ze moeten leven. Deze mensen weten zelf niet waar ze mee bezig zijn. Zoals messara al schreef: Milieugekken.  Angry En laten we onszelf niets wijs maken, de klimaatverandering kunnen we niet terugdraaien, wat we ook doen. We moeten zorgen dat we ons aanpassen ipv vechten tegen de bierkaai.

Is Greta Thunberg op de fiets gekomen van Stockholm ?? Rolleyes
(09 April 2024, 00:04)JohanV schreef:

Milieubewust zijn is een goede zaak. Als elkeen, wereldwijd, dat zou kunnen doen, dan komen we al een heel eind verder. In Vlaanderen - en ik vermoed dat dit ook in Nederland zo is - wordt vrij streng aan afvalbeleid gedaan (sorteren in papier, plastic en metaal, restafval). Bovendien heeft bij ons iedereen wel de weg gevonden naar het containerpark en de kringwinkel. Ook is het al de normaalste zaak om niets in je tuin te verbranden, en werd sproeien met glyfosaat verboden. Ook zijn er regelmatig acties om boompjes te planten, en sommige pleinen deels te ontharden. En zo kan ik wel een eindje doorgaan. 
Al die inspanningen gebeuren mijns inziens nog niet in de meeste landen, en vooral niet in de grootste landen die het meest impact hebben op het wereldwijde klimaat.
Laat ons dus gewoon verder doen zoals we nu al bezig zijn qua sorteren en bewustzijn. 
Echter, als klimaatactivisten TUI voor de rechter slepen, net op het moment dat TUI met een duidelijk toekomstplan naar voor komt om nog minder impact op vervuiling te hebben, welnu dan is dat niet erg realistisch. Want wat willen die activisten? Dat alle vliegverkeer verbannen wordt, dat geen enkele auto nog op benzine en gas rijdt, dat er geen huisverwarming nog met stookolie en gas gebeurt, dat geen schepen meer op olie varen, enz. 
Een wereldwijde terugval van de economie is in die optiek niet ondenkbaar. Want niet alle energie zal van windmolens kunnen komen.

Precies of het plaatsen van windmolens op zee geen slechte impact heeft op het milieu. Het kostenplaatje is gigantisch voor wat erbij moet gebeuren en is alles behalve milieuvriendelijk. Maar daar wordt geen rekening met gehouden. Het is een beetje zoals met de EV-voertuigen die we moeten gaan kopen onder het mom van een beter milieu. Het is wat het is, we moeten uiteraard doelbewust met ons milieu omgaan maar vooral mensen sensibiliseren en dat gebeurt in Griekenland nog veel te weinig. En dat heeft dan vooral met hun opvoeding te maken. Gelukkig wordt de jeugd daar nu wel gewezen.
(09 April 2024, 11:25)El Greco schreef:

Het is een beetje zoals met de EV-voertuigen die we moeten gaan kopen onder het mom van een beter milieu.

De meerderheid van de bevolking heeft er geen weet van hoe milieuvervuilend de productie van de batterijen voor EV's is.
Patrick's signatuur

Ga naar forum:

Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)