Grieksegids nieuws     
Juni 2024 09
Het zou koeler worden deze zaterdag maar eerst voelen dan geloven.
We besluiten een wandeling vanuit Kapsali te doen, een makkelijke.
2 liter water, 1 banaan en kruidkoek van de bakker in KARVOUNADES.
Zeg maar zijn variatie op de snell Jelle of vlugge Japie…. De rape Panayotis.
Ik parkeer het huurautootje bij de appartementen van Yanis, Afrodite.
De vriendelijke eigenaar komt aanlopen en schud ons de hand en vraagt of alles naar wens gaat.
Op de vraag of ik de auto op zijn parking mag laten staan zegt hij …of course.
Ontbijt denken we even snel te nemen aan de boulevard maar in de restaurants is het toch aardig druk.
Een snelle behulpzame ober maakt een tafeltje voor ons schoon en we nemen plaats.
27 graden was het onderweg en hier waait een heerlijk windje uit zee ter verkoeling.
Ja wat zal ik nemen, ik heb wel trek in gebakken eieren maar overal zit patates bij en dat vind ik als ontbijt niet echt te hachelen.
Een votsola omelet dan maar en een votsola breakfast voor madamme.
De eierpannekoek zit vol met van alles behalve patat!
Ik ga de strijd aan met het rijkelijk gevulde bord en krijg het bijna leeg.
Met een overvolle maag op stap…niet echt slim maar goed het zal wel verteren zodra de wandelmachine in werking treed.
De bediening ging nogal traag, het was er druk en het zat vol met mensen die alleen maar zaten te zeuren, koude koffie maar dan wel koud, filter koffie, Freddo espresso maar dan warm en zonder ijs……..ohhhhhhhhhhhh.
Tot half twaalf duurt het voordat we uit de benen kunnen.
We wandelen de boulevard af richting de twee baai, beklimmen de te brede trappen naar het kerkje en ik voel mijn buik klotsen.
Nog even naar de vuurtoren en dan terug naar de tweede rustige baai.
Hier geen restaurants maar wel een mooie plek met kristal helder water.
We lopen de baai af en slaan voor het oude quarantine hospital links een pad in.
Dan sta ik voor de keus links een recht pad omhoog en rechts een iets kleinere.
“Weet jij t nog?” Vraag ik aan mijn wandelmaatje….ze schud.
Nou dan maar omhoog, recht omhoog.
Aan het einde van het brede pad zijn ze aan het bouwen.
Op 3/4 van het pad geeft de gps een teken dat we verkeerd zitten, dus toch die andere.
We lopen door om even te kijken bij het in aanbouw zijnde huis, ja wat zal ik zeggen…er zijn mooiere plekken.
We gaan terug, voorzichtig want het is glad.
Gisteren ging er al een onderuit door losse stenen, gelukkig vielen de verwondingen mee maar goed als dat telkens gebeurd dan pas ik er voor.
We steken een stukje door het veld en komen op het juiste pad uit wat mij toch wel bekend voorkomt.
Het gaat minder steil en is minder breed en ook de bekende blauw witte markering is zichtbaar.
Het wordt warm en de wind is even weg, zweten dus weer.
In de schaduw van een vervallen ruïne nemen we even rust.
Na de pauze slaan we bij de t splitsing rechts en zie ik al gelijk de toren.
Uitkijktoren of windmolen ik heb geen idee.
Moment ik kijk even in het wandelboekje… windmolen staat er beschreven, dus dat zal wel, ik zie alleen nergens een maalsteen maar goed.
Op de paaltjes onderweg stond ook al zoiets beschreven dus ik leg me er bij neer.
Na een korte bezichtiging op naar de baai, die van Sgouritsi.
We slingeren door de heuvel, dan weer omhoog dan weer omlaag.
Een prachtig uitzicht op Chora, de beide baaien en het kastro.
Scherp rechts lopen we eerst rechts van een kloof en verder afdalend links ervan.
Ik denk, mijn god ik was bijna vergeten hoe mooi het hier is.
Het smalle pad daalt richting de kust en ik herinner mij dingen van … hoelang geleden ook al weer?
Ik spit thuis even door wat oude foto’s….2018 was het.
Niets veranderd alleen de twee piepeltjes die er wandelen en opnieuw genieten van de dingen die ze aan het doen zijn.
De baai zelf lijkt uitgesneden te zijn met een mes, hij is vierkant.
Bij de zee kom je niet, de rotsen zijn net iets te hoog en te scherp om bij het water te komen.
Het is wel een prachtplek en de wind waait er heerlijk.
De banaan gaat er aan en na weer een pauze gaan we terug.
Het is flink klimmen omhoog en ik kijk op mijn horloge 29 graden en bijna 14.00 uur.
De planning was om naar de Agia Sofia te gaan en daar nog een ronde te lopen.
“Zeg…wil jij nog naar de Aghia Sofia? En ik vraag het op zo een toon dat ze weet dat ik er niet echt zin meer in heb.
Ik wijs haar links de steile bergketen die we over moeten en al gauw krijg ik mijn gelijk.
“Nee dat kunnen we ook een andere keer doen”
We laten de afslag naar rechts liggen en gaan via het pad achter het hotel Porto Delfino verder.
“Hee wacht effe ik ga effe kijken” en brutaal stapt ze het terrein van het hotel op om een kijkje te nemen bij het zwembad.
“Oooo dat is ook leuk voor een volgende keer”
En dat zou zo maar kunnen, Pyrgos house heeft volgens mij dat hotel voor de dansweek altijd dus bemiddeling is altijd mogelijk.
Na het hotel slaan we links volgens mij staat daar nog een kerkje en de gps geeft aan dat er een pad loopt.
Het kerkje ligt er prachtig en naast de kerkje een jongen met een bestelauto en een grote hond.
Ik groet de persoon en vraag hoe het gaat.
Hij komt van Kreta is op vakantie en gaat via de Peloponnesos door naar Italië.
Blijft nog even op Kythira om zijn hoofd leeg te maken zoals hij dat omschrijft.
“What about you” vraagt hij mij….
Ik vertel hem dat ik hier al sinds 2004 kom om mijn hoofd leeg te maken en dat ik telkens terug moet omdat het toch weer vol loopt als ik terug ben van vakantie.
De vriendelijke kretenzer lacht voluit en wij vervolgen een oud pad wat uit komt onderlangs de verlaten camping op de doorgaande weg in Kapsali.
Bij een supermarktje kopen we twee ijsjes en wat te drinken.
Aan het water bij de tweede baai genieten we van de rust.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.

Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Juni 2024 11 Japio 5 836 23 June 2024, 14:23
Laatste bericht: Japio
  Juni 2024 10 Japio 0 410 19 June 2024, 09:57
  Juni 2024 09 Japio 0 392 15 June 2024, 16:33
  Juni 2024 08 Japio 0 461 11 June 2024, 16:33
  Juni 2024 07 Japio 0 351 11 June 2024, 15:24
  Juni 2024 06 Japio 0 347 08 June 2024, 19:11
  Juni 2024 05 Japio 0 383 07 June 2024, 09:34
  Juni 2024 04 Japio 0 437 06 June 2024, 06:42
  Juni 2024 03 Japio 0 420 06 June 2024, 06:37
  Juni 2024 02 Japio 0 410 05 June 2024, 18:18

Ga naar forum:

Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)