Juni 2024 11
Woensdag

Deze nacht was een merrie, het was warm en ik had een natte handdoek nodig om te koelen.
Voordien had ik al twee keer onder een koude douche gestaan maar het was warm of ik had het warm.
Rond twee uur word ik wakker en als ik mij omdraai schiet de pijn in mijn boventanden.
Ik druk de kaken op elkaar en ja hoor het is een kroon die de pijn veroorzaakt.
Ik hoef er maar zacht met de nagel van mijn vinger tegen te tikken of de pijn is daar.
Paracetamol dan maar, 2 stuks 500 mg en hopen dat het wegtrekt.
Ik had het de nacht ervoor ook maar toen was het weggetrokken en het lijkt erop dat het alleen ontstaat als ik lig.
Straks maar even langs de aphotheek voor een antibiotica kuurtje.
De ervaring leert dat hier langs de tandarts gaan geen optie is, de kroon eraf halen en een wortelkanaal behandeling doen, daar doen ze niet aan, dus we gaan zien wat de apotheker zegt.
Ik weet dat ze hele sterke pijnstillers hebben maar dan lig je ook meestal gelijk plat, tenminste dit heerschap wel.
Ik zal als goed geaarde Nederlander proberen niet te klagen, zeker niet gezien het feit dat het hier iets te warm en in Nederland iets te koud is.
Deze morgen is de pijn iets minder en kauw ik voorzichtig op het brood van gister en dat lukt redelijk, daarna maar weer poetsen en flossen.
Onder aan de kust waait een harde wind die hierboven nauwelijks voelbaar is, hij komt uit zee en laat de golven op de kust beuken, wit schuimkoppen kleuren de diep blauwe zee.
Vlak voor ons zweeft een grote roofvogel op de warmte van de wind, een prachtbeest maar de ervaring met de uil van een paar dagen geleden leert dat als ik mijn camera pak, de vogel gevlogen is.
Als hij verderop op een paal zit kan ik met de maximale zoom de rover dichterbij halen maar echt scherp wordt het niet.
Rond 11.30 komt de pijn langzaam terug in de kies en ik word er chagrijnig van.
Even langs kantoor om te kijken of het allemaal lukt met de kersverse assistente van het toeristenburo.
“Goeden morgen even wachten hoor nog even een boeking bevestigen”.
Ja de zaken gaan gewoon door.
Hoe was je kanotocht gisteren bij loekimoedi?
Waar?
Ja lykoudimou maar de plaats aan de west kust heeft inmiddels diverse benamingen maar ik denk dat iedereen wel weet wat ik bedoel.
Een pracht tocht, iets teveel wind maar het ging.
Bij de apotheek  staan drie assistentes plus de apotheker zelf mij op te wachten.
Ik vertel hen van mijn probleem en vraag om antibiotica om het probleem te verhelpen.
Helaas gaat dit niet zomaar, ik heb een recept nodig en daar was ik al een beetje bang voor.
“There is a dentist at the hospital, you know the hospital?” En ik knik ja.
“One moment I call them”
Ik sta werkelijk met mijn mond vol tanden, goed een ontstoken maar toch.
Hebben we in Nederland zoveel problemen om de juiste medicijnen te krijgen en enige  vorm van medewerking, hier wordt gelijk een afspraak voor me gemaakt en kan ik door naar het ziekenhuis.
Aangekomen bij de balie weet men gelijk wie ik ben…..one moment.
Mijn gegevens worden opgenomen en de audiëntie bij mevrouw de tandarts kost me 20 euro die we cash betalen.
Een half uur later lig in de stoel en doe mijn verhaal, inderdaad antibiotica maar het gaat er even om welke, ze vraagt me het hemd van het lijf met na een korte inspectie trek ik het weer aan en krijg een briefje mee voor de apotheek.
Ik dank het personeel vriendelijk en op naar de apotheker.
Ik krijg antibiotica en nog iets om eventuele versnelde darmwerking tegen te gaan.
Drie keer wordt mij uitgelegd wanneer het te gebruiken en telkens beweeg ik mijn hoofd ten teken dat ik het snap.
Zal ik het nog eens vragen, ik laat het beleefd.
Nou later dan normaal dan maar aan de wandel.
Het wordt de wandeling die we zondag zouden doen, uit het boekje nummer 8
Het begin slaan we over het gaat mij meer om de wijziging die erin is aangebracht.
Dus pik ik de wandeling op bij het oversteken van asfaltweg richting tryfilianika.
Een heerlijk windje zorgt voor iets verkoeling maar dat het wederom erg warm is, is een feit.
We slaan eerst linksaf van asfaltweg en komen er weer op uit en dan rechts er van over een oud bekend pad.
Bij de tekst “u steekt nu de asfaltweg over” is voor mij nieuw.
Voorheen liepen daar kippen en werd je weg geblaft door wat honden.
Nu dus een ander pad of het mooier zal zijn dan gewoon het dorp door met zijn oude huizen en aan het einde de afdaling naar de bron van het dorp zal moeten blijken.
We slaan links naar beneden en verder naar beneden……afslagen negeren.
Ja ik denk ho effe, dat gaan we effe niet doen.
Ik zie een duidelijk pad links van de door de schrijver beschreven doorgaande route en kies de afwijking.
Al na tien meter een eerste kleine grot in de rotsen en als ik doorloop een grotere…een diepe een hele grote.
Wacht effe dat moet ik effe van binnen bekijken.
De kleine opening verbergt een grote donkere grot die slecht belicht wordt een groot gat wat weer ergens anders naar buiten komt.
Helaas is het te donker om te zien of er wat te zien is, wel stikt het er van  de vliegen.
Een oude Engelse piloot vind ik hier niet.
Het pad zelf loopt dood, althans voor nu, ik bedoel het doorgaande pad had ik ook nooit gezien… werk voor de toekomst?
We gaan door en slaan links de beschreven route in, het pad is mooi en soms geheel omringt door bomen en struiken, zodat het zonlicht weinig kans krijgt het pad te beschijnen, sprookjesachtig mooi.
Rechts van het pad door de bomen en struiken weer een gat.
Ik ga weer even kijken en zie in de ruige rotsen weer een grot, het stikt er hier van.
Als we beneden zijn en ik me omdraai denk ik verrek, hier ben ik wel eens in geweest.
Nooit ver vanwege de begroeiing maar nu dus toegankelijk gemaakt.
Als ik vlakbij de bron ben komt mij een dame tegemoet.
Ze verteld mij dat ze van Paleochora komt, via de kloof…erg mooi zegt ze en ik denk…. Je moest eens weten.
Ik hou wijs mijn mond en vertel ze hoe ze verder moeten en wijs ze de twee opties.
Ze nemen de linker die uitkomt bij het einde van het dorp.
Wij gaan een stukje terug en slaan rechts, vervolgen het pad en bij de blauw witte markering rechts……
“Hee is dit nu ook nieuw”
Een zeer stijl pad slingert zich omhoog en komt uiteindelijk uit bij de rand van het grote bos.
We slaan er links en even lijkt het gewoon alsof we ergens op de Veluwe lopen, vroeg in de ochtend als iedereen nog ligt te slapen.
Bij het basketbalveld links naar het openlucht theater, daar doe ik een aria en alles wat er in het bos aan levende wezens aanwezig was is voorgoed vertrokken.
15.00 uur al, we blazen de rest van de tocht af, ik krijg teveel last van mijn kies en wil alleen nog maar mijn paracetamol thuis.
Ik neem er twee, helaas nog zonder resultaat.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.

Neem een ouzo(of meerdere   Wink ). Dat heeft mij in het verleden ook geholpen ( tijdelijk  Undecided ).
Martino's signatuur Martino

sirtaki lovegreece
Balen zeg dat je kroon vervelend doet. Hopelijk werken de antibiotica en de pijnstillers en kun je nog een beetje van je vakantie genieten. Sterkte!
Ondanks dat er problemen zijn met je kroon beschrijf je de wandeltochten nog met zoveel enthousiasme dat je de problemen bijna vergeet,als lezer dan.Veel sterkte met de kies/kroon!
Heerlijk te lezen. Een vraagje, sinds 2 dagen zijn de foto`s "mikro" - als ik op de fotos tik om ze
te vergroten krijg ik alleen de "postimage"-page. ligt dat aan jouw input van de fotos?
Zal voor jullie wel bijna voorbij zijn met de GR-pret, wij hebben nog een dikke maand wachten voor de boeg.
(20 June 2024, 12:52)JohannesGR schreef:

Heerlijk te lezen. Een vraagje, sinds 2 dagen zijn de foto`s "mikro" - als ik op de fotos tik om ze
te vergroten krijg ik alleen de "postimage"-page. ligt dat aan jouw input van de fotos?
Zal voor jullie wel bijna voorbij zijn met de GR-pret, wij hebben nog een dikke maand wachten voor de boeg.

Klopt ik kan de kleinere fotoos sneller oploaden….t internet werkt hier nog op steenkool, vandaar.

Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Juni 2024 10 Japio 0 410 19 June 2024, 09:57
Laatste bericht: Japio
  Juni 2024 09 Japio 0 471 15 June 2024, 16:36
  Juni 2024 09 Japio 0 392 15 June 2024, 16:33
  Juni 2024 08 Japio 0 461 11 June 2024, 16:33
  Juni 2024 07 Japio 0 351 11 June 2024, 15:24
  Juni 2024 06 Japio 0 347 08 June 2024, 19:11
  Juni 2024 05 Japio 0 383 07 June 2024, 09:34
  Juni 2024 04 Japio 0 437 06 June 2024, 06:42
  Juni 2024 03 Japio 0 420 06 June 2024, 06:37
  Juni 2024 02 Japio 0 410 05 June 2024, 18:18

Ga naar forum:

Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)