Voor en tegens met de ferry (vanuit Italië) naar GR
We willen volgend jaar met de auto (bestelbus) naar Griekenland. Nu hoor ik heel veel mensen zeggen dat we niet via het vasteland moeten gaan, vanwege vele grenscontroles en dat de kans groot is dat je dan ook telkens je busje helemaal kan uitladen voor controle.
Maar als ik de verhalen lees van de ferry’s vanuit Italië (Ancona), dan word je daar ook niet echt vrolijk van.

Daarom de volgende vragen:
1. Wat is je advies en waarom?
2. Via het vasteland: welke route is aan te bevelen?
3. Met ferry: welke maatschappij en waar op de boot stappen. Onze voorkeur is om in Igoumenitsa van en op de ferry te stappen.

Ik ben heel benieuwd naar jullie antwoorden, ervaringen en adviezen.
Angeliki's signatuur Χαιρετισμους! 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.

gremo
(13 September 2024, 16:29)Angeliki schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.

We willen volgend jaar met de auto (bestelbus) naar Griekenland. Nu hoor ik heel veel mensen zeggen dat we niet via het vasteland moeten gaan, vanwege vele grenscontroles en dat de kans groot is dat je dan ook telkens je busje helemaal kan uitladen voor controle.
Maar als ik de verhalen lees van de ferry’s vanuit Italië (Ancona), dan word je daar ook niet echt vrolijk van.

Daarom de volgende vragen:
1. Wat is je advies en waarom?
2. Via het vasteland: welke route is aan te bevelen?
3. Met ferry: welke maatschappij en waar op de boot stappen. Onze voorkeur is om in Igoumenitsa van en op de ferry te stappen.

Ik ben heel benieuwd naar jullie antwoorden, ervaringen en adviezen.

Hallo Angeliki,

Wij zijn ook geen voorstander van de route over het vaste land en dan ligt het niet aan de snelwegen. De reden is dat we zat zijn van de willekeur van de grenscontroles.
Ook de mogelijkheid dat je onderweg op een zogenaamde overtreding wordt betrapt.
Wij zijn dit jaar voor het eerst via Brindisi in Italie gegaan ook al is de route best lang. Maar je kijkt je ogen uit als door het prachtige landschap rijd. 
We hadden nog en extra dag voor we aan boord gingen en hebben de omgeving van Brindisi bekeken ontzettend mooi.
Met Grimaldide, de Europalink, zijn we naar Igoumenitsa over gevaren. Het voordeel is dat je kunt kiezen uit twee oversteken, 1 in de nacht en 1 overdag. Wij hadden de dagboot om 13:00 uur uit Brindisi en 's avonds half elf waren we in Igoumenitsa van boord. Terug met de nachtboot waarbij je als voordeel hebt dat je om ± 10.00 uur van boort ben en je de dag voor je hebt.
Ik was wel benieuwd naar de service aan boord van dit Grimaldi schip en was positief verrast het eten was prima met ruime keuze. 
Voor ons in ieder geval een opluchting dat er toch nog een alternatief is voor Ancona en zal het een volgende keer zeker weer doen.
Op deze route blijkt toch dat Grimaldi wel goede verzorging kan geven.

Veel succes met het bepalen van je keuze.

Fijne dag,
Dick
Beste Angeliki,
Wij zijn in oktober 2021 (nog in het corona tijdperk) met een volle auto van België naar Kreta vertrokken. Wij hadden gekozen om over land te gaan en er een week voor uitgetrokken (8 dagen, wat feitelijk net niet lang genoeg is/was). Ik moet zeggen dat ons dit héél goed bevallen is en we er een mooie reis hebben van gemaakt.
Onze route was als volgt: België > Nederland > Duitsland > Oostenrijk (in Salzburg 2 nachten verbleven, prachtige stad!) > Slovenië (Bled + overnachting in Ljubljana) > Kroatië (overnachting in de buurt van Opcina Plitvicka Jezera) > Dubrovnik (overnacht in Petrovac) > Montenegro (Perast + Kotor, must see!) > Albanië (Tepelena) > Griekenland (overnachting in Patras) > Piraeus (nachtboot) > Heraklion > Zuidoost Kreta.

Eind juni 2022 hebben we de auto teruggebracht naar België en hebben volgende route gemaakt: Kreta (Heraklion) > Piraeus > Igoumenitsa > Lefkimmi (4 overnachtingen op Corfu) > Italië (met Anek lines > Ancona > Parma (prachtige stad!) > San Pellegrino > Zwitserland > Duitsland > Frankrijk > België.
Was ook een mooie reis maar vermits ik niet echt zo heel graag vaar waren de overzetten met diverse boten er voor mij te veel aan maar mijn vrouw vind dit prachtig.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Wij zijn paar x (zonder kinderen) helemaal over het vaste land gegaan.
Met de kinderen altijd met de ferry via Ancona-Patras. Wel met een hut.
Ik vind het heel leuk, maar door de reistijd en de kosten, gaan we de laatste jaren vliegen en huren een auto.
Wij hebben ook meestal maar 2 weken, soms 3 weken vakantie. Wij vinden het dan zonde van onze dagen om dan een aantal dagen te reizen.
Bedankt voor het delen van jullie ervaringen. Hebben jullie voorkeuren voor ferrymaatschappijen? Ik begreep dat de voorkeur van velen uitgaat naar Anek Superfast ferries?
Is bekend wanneer ongeveer de tijden voor volgend jaar bekend zullen zijn?
Angeliki's signatuur Χαιρετισμους! 

gremo

Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Reizen naar Griekenland via Italië Beems 19 6.419 11 February 2024, 12:51
Laatste bericht: Beems
  Papieren t.b.v. Corona Italie iakovos 9 2.858 27 April 2022, 07:59
Laatste bericht: Wim M
  Ferry vanuit Ancona Patrick 0 743 09 October 2020, 16:14
Laatste bericht: Patrick
  Met de ferry van Piraeus naar Kastellorizo in 2006 Patrick 0 1.126 03 January 2020, 18:32
Laatste bericht: Patrick
  Italië neemt TrainOse over voor 45 Miljoen Ger 7 4.558 22 July 2016, 19:04
Laatste bericht: Marian55

Ga naar forum:

Gebruikers die deze discussie lezen: Pieter, 4 gast(en)