We willen volgend jaar met de auto (bestelbus) naar Griekenland. Nu hoor ik heel veel mensen zeggen dat we niet via het vasteland moeten gaan, vanwege vele grenscontroles en dat de kans groot is dat je dan ook telkens je busje helemaal kan uitladen voor controle.
Maar als ik de verhalen lees van de ferry’s vanuit Italië (Ancona), dan word je daar ook niet echt vrolijk van.
Daarom de volgende vragen:
1. Wat is je advies en waarom?
2. Via het vasteland: welke route is aan te bevelen?
3. Met ferry: welke maatschappij en waar op de boot stappen. Onze voorkeur is om in Igoumenitsa van en op de ferry te stappen.
Ik ben heel benieuwd naar jullie antwoorden, ervaringen en adviezen.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum. Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.
We willen volgend jaar met de auto (bestelbus) naar Griekenland. Nu hoor ik heel veel mensen zeggen dat we niet via het vasteland moeten gaan, vanwege vele grenscontroles en dat de kans groot is dat je dan ook telkens je busje helemaal kan uitladen voor controle.
Maar als ik de verhalen lees van de ferry’s vanuit Italië (Ancona), dan word je daar ook niet echt vrolijk van.
Daarom de volgende vragen:
1. Wat is je advies en waarom?
2. Via het vasteland: welke route is aan te bevelen?
3. Met ferry: welke maatschappij en waar op de boot stappen. Onze voorkeur is om in Igoumenitsa van en op de ferry te stappen.
Ik ben heel benieuwd naar jullie antwoorden, ervaringen en adviezen.
Hallo Angeliki,
Wij zijn ook geen voorstander van de route over het vaste land en dan ligt het niet aan de snelwegen. De reden is dat we zat zijn van de willekeur van de grenscontroles.
Ook de mogelijkheid dat je onderweg op een zogenaamde overtreding wordt betrapt.
Wij zijn dit jaar voor het eerst via Brindisi in Italie gegaan ook al is de route best lang. Maar je kijkt je ogen uit als door het prachtige landschap rijd.
We hadden nog en extra dag voor we aan boord gingen en hebben de omgeving van Brindisi bekeken ontzettend mooi.
Met Grimaldide, de Europalink, zijn we naar Igoumenitsa over gevaren. Het voordeel is dat je kunt kiezen uit twee oversteken, 1 in de nacht en 1 overdag. Wij hadden de dagboot om 13:00 uur uit Brindisi en 's avonds half elf waren we in Igoumenitsa van boord. Terug met de nachtboot waarbij je als voordeel hebt dat je om ± 10.00 uur van boort ben en je de dag voor je hebt.
Ik was wel benieuwd naar de service aan boord van dit Grimaldi schip en was positief verrast het eten was prima met ruime keuze.
Voor ons in ieder geval een opluchting dat er toch nog een alternatief is voor Ancona en zal het een volgende keer zeker weer doen.
Op deze route blijkt toch dat Grimaldi wel goede verzorging kan geven.
14 September 2024, 11:45 (Dit bericht is bewerkt op: 14 September 2024, 14:09 door El Greco.)
Beste Angeliki,
Wij zijn in oktober 2021 (nog in het corona tijdperk) met een volle auto van België naar Kreta vertrokken. Wij hadden gekozen om over land te gaan en er een week voor uitgetrokken (8 dagen, wat feitelijk net niet lang genoeg is/was). Ik moet zeggen dat ons dit héél goed bevallen is en we er een mooie reis hebben van gemaakt.
Onze route was als volgt: België > Nederland > Duitsland > Oostenrijk (in Salzburg 2 nachten verbleven, prachtige stad!) > Slovenië (Bled + overnachting in Ljubljana) > Kroatië (overnachting in de buurt van Opcina Plitvicka Jezera) > Dubrovnik (overnacht in Petrovac) > Montenegro (Perast + Kotor, must see!) > Albanië (Tepelena) > Griekenland (overnachting in Patras) > Piraeus (nachtboot) > Heraklion > Zuidoost Kreta.
Eind juni 2022 hebben we de auto teruggebracht naar België en hebben volgende route gemaakt: Kreta (Heraklion) > Piraeus > Igoumenitsa > Lefkimmi (4 overnachtingen op Corfu) > Italië (met Anek lines > Ancona > Parma (prachtige stad!) > San Pellegrino > Zwitserland > Duitsland > Frankrijk > België.
Was ook een mooie reis maar vermits ik niet echt zo heel graag vaar waren de overzetten met diverse boten er voor mij te veel aan maar mijn vrouw vind dit prachtig.
16 September 2024, 20:24 (Dit bericht is bewerkt op: 16 September 2024, 20:25 door Electra63.)
Wij zijn paar x (zonder kinderen) helemaal over het vaste land gegaan.
Met de kinderen altijd met de ferry via Ancona-Patras. Wel met een hut.
Ik vind het heel leuk, maar door de reistijd en de kosten, gaan we de laatste jaren vliegen en huren een auto.
Wij hebben ook meestal maar 2 weken, soms 3 weken vakantie. Wij vinden het dan zonde van onze dagen om dan een aantal dagen te reizen.
12 October 2024, 13:23 (Dit bericht is bewerkt op: 12 October 2024, 13:24 door Angeliki.)
Bedankt voor het delen van jullie ervaringen. Hebben jullie voorkeuren voor ferrymaatschappijen? Ik begreep dat de voorkeur van velen uitgaat naar Anek Superfast ferries?
Is bekend wanneer ongeveer de tijden voor volgend jaar bekend zullen zijn?
Van 2008 tot 2017 gingen we elk jaar in april voor 3 weken naar ons vakantiehuisje in een auto vol spullen die we dachten nodig te hebben voor het hele jaar. We namen dan de ferry van Ancona naar Igoumenitsa. Wisselende maatschappijen, wisselende prijzen, wisselende service. We = echtpaar, alleen man rijdt. Eerste keer gingen we met een verhuisbusje, andere keren met een personenauto.
Geen van de ferrys vertrok ooit op de aangezegde tijd. We hebben wel eens in een onderweghotel het mailbericht gekregen dat de ferry om 14:00 vertrok ipv om 17:00 uur. Dat werd spannend want je moet wel 2 uur van te voren inchecken.
We boekten soms rechtstreeks met de maatschappij, soms via Greekferryclub. Greekferryclub bleek erg behulpzaam bij herboeken als de ferry uitviel. ANEK en Superfast hadden onze voorkeur maar vertrektijd was soms ook een punt van weging.
Vanaf 2017 gaan we als pensionada's voor 4 maanden en nemen dan onze 3 katten mee. Dat betekent een petfriendly cabine boeken en 3 x € 50 extra voor de heenreis en nog eens voor de terugreis. Aangezien petfriendly hutten beperkt beschikbaar zijn moesten we al in december boeken, zodra dat kon. Als er iets veranderde (twee jaren coronagevolgen en een uitgebrande ferry) gaf dit best wel stress. Het aan en van boord gaan betekende sinds corona dat op het laatste moment ik uit de auto stapte met twee tassen en mijn man de auto op de boot reed en vervolgens met katten de ellendige trappen op moest naar de hut. De katten kregen een stuip als ze in hun transportmandjes van de garage onderin de buik van de ferry naar boven moesten gesjouwd door de herrie van stationair draaiende vrachtauto's.
We probeerden verschillende routes: via Bari is de vaartijd korter, de ferry kleiner en het inschepen sneller. Het is wel langer rijden in Italie.
Of je nou van Bari of van Ancona vertrekt, je moet op tijd in de haven zijn waar het begin juni al warm is en geen schaduw vindt. Dus ramen open of airco aan vanwege de katten. Ook terug maakt het niet uit of je Bari of Ancona kiest, want je staat bij het leeglopen van zo'n ferry in een hele lange kruipende rij auto's richting uitgang haven en autostrada.
In 2023 - met een nieuwe auto - durfden we het aan om over land te gaan. Voornaamste reden is de flexibiliteit bij het kiezen wanneer we gaan en terugkomen. En het gedoe met de katten.
We kozen voor de kortste weg die de navigatie aanbeval: Duitsland, Oostenrijk, Slovenië, Kroatië, Servie, Noord Macedonië, Griekenland. (huis is in Pilion).
We reizen met 3 katten niet zo relaxt dat we de reis zien als extra vakantie en dingen gaan zien. We rijden er 4 dagen over, vertrekken na 9:00 in de ochtend en willen om een uur of zes in een hotel zijn. Vooraf gereserveerd, uiteraard. 1e stop Nurnberg, 2e Zagreb, 3e Nîç in Servie. Bij Evzoni de grens over naar huis.
In september 23, met een vertrekdatum in ons hoofd, stroomde in Pilion het water rijkelijk en zaten we midden in het rampgebied. We mochten niet eens de weg op naar het dorp dankzij storm Daniel. Toen we daarvan hersteld waren volgde storm Elias en waren de wegen richting Thessaloniki langdurig onbegaanbaar door overstroming.
We moesten en konden dus onze vertrekdatum aanpassen.
Dit jaar hebben we het weer zo gedaan. Alleen, we kwamen erachter dat we voor onze katten flink wat papieren en certificaten nodig hadden bovenop het paspoort voor ze. Dat moet in 2022 ook zo zijn geweest, maar wij wisten het niet. We hebben kennelijk geluk gehad dat in Servie en Noord Macedonië alleen gevraagd werd naar groene kaart en kentekenbewijs. Voor sommige huisdierbezitters is het een reden om via Bulgarije en Roemenië te reizen, want dan reis je binnen de EU.
Standaard nemen wij in de auto van alles mee variërend van onderhoudsmiddelen voor tuin, huis en boot, spullen, apparaten, etc. We hebben een set precies passende plastic boxen en bij de overnachtingen halen we alleen een koffertje voor ons en een grote tas voor de katten (bak!) uit de auto. De auto is echt vol.
De grensovergangen
eerste week juni : Kroatië Servie 12 min.Servie Noord Macedonië 10 min Noord Maced Griekenland 10 min.
eerste week oktober: 20 min Noord Macedonië, checkte chassisnummer auto met kentekenbewijs. 20 minuten oponthoud.
Noord Macedonie Servie: 28 minuten. Servie Kroatie : 20 minuten. Alle andere grensovergangen langzaamrijdend.
Er worden niet meer bestelbusjes aangehouden dan personenauto's. Er wordt wel binnen gekeken. Een enkele auto moet kofferbak openmaken en soms leegmaken.
Advies en waaromvraag:
Het hangt helemaal af van je omstandigheden. Er is geen objectief oordeel, het is persoonlijke beleving. Veel voor- en nadelen zijn tegen elkaar weg te strepen. Inchecktijd en wachten in de havens is niet erger dan een rij bij tolpoortjes en douane. Kosten kunnen een factor zijn, net als de betrouwbaarheid van je auto. Overland is gewoon meer kilometers, dus meer risico.
Je moet autorijden ook leuk vinden. Elk land heeft zijn eigen rijcultuur op de weg. Tijd: Hoe lang ga je? Hoe lang mag de reis duren t.o.v. de tijd op je bestemming? We zijn nu 75 en 68 jaar. We gaan voor 4 maanden. Reizen rustig en kunnen veel tijd besteden aan voorbereiden van een reis. Mijn man ruilde de stress m.b.t. de ferry graag in voor het langer rijden en vindt dat hij onafhankelijker is.
We willen flexibel zijn want in de 4 maanden daarzijn, kan er hier een kwetsbaar familielid omvallen. En dan moeten we kunnen verkassen op stel en sprong. Dat gaf bij de boot problemen door de katten, maar zou minder een probleem zijn als we met zijn tweeën reisden. Hoogseizoen - buiten seizoen zal ongetwijfeld schelen in de drukte, ongeacht of je ferry of overland kiest.
Wij reizen met huisdieren. Dat beïnvloedt je opties behoorlijk. Ik vond het "vroeger" wel iets hebben, met zijn tweetjes op de ferry. Het voelde als een verdiend uitje, beetje cruiseachtig. Het reizen met huisdieren doet dat teniet, je zit niet lekker te lezen in een lounge als je dieren in je hut alleen zijn. En dan is de ferry ook nog eens duurder dan de huisdiertoeslagen die ik in het hotel betaal.
Samengevat: maak een lijstje van wat nog meer voor jullie belangrijk is naast de voor de hand liggende zaken.
Wat betreft de vasteland route nog dit: bij de grensovergangen moet je bij het aanrijden vooral kijken of je op de matrixborden het eu vlaggetje ziet. Dat kan tijd schelen want de rij met "All Passports" duurt echt langer. als je je papieren zichtbaar in de hand hebt wordt je vriendelijk bejegend. Wegen zijn goed te doen, al is hier en daar het wegdek niet geweldig op de rechterbaan door het vele vrachtverkeer. In Duitsland tussen Nurnberg en Wurzberg wordt nog jaren aan gewerkt. Het slechtste wegdek is van Evzoni naar Thessaloniki.
13 November 2024, 07:38 (Dit bericht is bewerkt op: 13 November 2024, 07:40 door Psari.)
Hallo,
Wij zijn laatste 2 jaar vanaf venetie naar zowel igoumenitsa als Patras gegaan .
Het word wel steeds duurder maar je kunt met vroegboeken kortingen krijgen.
Ook als je lid bent van de bonus per mile en de Greekferry s club ( eerst was het per maatschapij).
Word beiden lid zodat je per boeking kortingen kunt krijgen en / of sparen.
Via Oostenrijk als je via Asfinag online je tol regelt kun je doorrijden bij de tolpoortjes.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum. Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.
Wij vinden het altijd wel relaxt , nemen ook een buiten cabin ( heeft tenminste een raam )
Hopelijk hebben jullie hier wat aan
Vanaf Ancona deden we de jaren ervoor , maar vinden de snelweg op die route steeds chaotischer / gevaarlijker worden.
Ik ben al tig keer met de auto naar (Noordoost) Griekenland gereden en er is maar EEN reden om het te laten: de grens met Servie.
Ook dit jaar weer bal: 3 uur wachten om Hongarije in te kunnen en dat nota bene eind september.
Een alternatief op de heenweg: via Roemenië en dat per VRACHTVEER (wij waren de enige gewone auto...) bij Bechet de Donau over.
Erg leuk maar de Bulgaren vroegen 25 eur havenbelasting (of zoiets). Maar alles beter dan 3 uur op mooi weer wachten, terwijl het al mooi weer is.
Behalve dus aan de Servische grens nooit problemen, al 15 jaar niet.
Als je richting Thessaloniki - Larissa - Athene gaat is Bulgarije overigens geen optie... 5 jaar via Albanië, want dat land is ook aardig aan het 'upgraden'.