Permanent wonen in een camper
Hallo allemaal, 
Weten jullie of je in Griekenland permanent in je camper mag wonen wanneer je je daar ook laat inschrijven? Ik heb geprobeerd hier info over te vinden, maar nog niet gelukt.
Je kan je inschrijven maar dan mag je dus niet je NL camper meer gebruiken, aangezien je je niet meer kan verzekeren in NL (als je je daar uitschrijft in NL).
Daarbij mag je ook maar 6 maanden rondrijden in je NL voertuig.
Er zijn plekken waar je mag camperen en er wordt ook gedoogd maar niet in de omgeving waar het erg toeristisch is. Hier op Kreta ken ik in het zuiden plekken waar heel veel mensen vrij kamperen (tent, caravan of camper. In het noorden zie ik dat bijna niet omdat er dan wel opgetreden wordt (tenminste steeds meer. ik zie het aan de Roma die hier rondtrekken. vorig jaar waren er heel veel langs de kant van de weg, nu zie ik er eigenlijk nauwelijks wat).
Heb je een buitenlands kenteken doet de politie niet moeilijk op diverse plekken mits er genoeg ruimte is, buiten de bewoonde omgeving.
Of je moet een stuk land kopen waar je camper opzet, dat mag dan weer wel.
De andere kant is wel, dat het steeds gevaarlijker wordt, qua misdaad. Dus er is een risico als je ergens staat zonder anderen in de buurt.

Komt er nog bij als je je wilt inschrijven dat je nodig hebt:
AFM (belastingnummer)
Bewijs van inkomsten of voldoende geld.
En vaak nog diverse documenten  (kopien van paspoort enz)
Bedankt voor je uitgebreide bericht. Erg behulpzaam. Ik ben van plan om op Grieks kenteken te gaan rijden nadat ik me officieel heb ingeschreven daar. In Ned schrijf je je dan in op briefadres, bij bekenden of de gemeente. En dan mag je permanent in een camper wonen. Is dat in Griekenland ook zo? Dat heb ik geprobeerd te vinden, maar met google translate lukt het niet en mijn Grieks is echt (nog) niet goed genoeg.
Als Nederlander heb je geen visum nodig om in Griekenland te wonen of te werken. Jij kunt vrij reizen en verblijven in Griekenland en andere EU-landen zonder een visumaanvraag te hoeven indienen, dankzij het principe van vrij verkeer van personen binnen de Europese Unie. Maar, voor langdurig verblijf (langer dan 3 maanden) moet je je wel registreren bij de lokale autoriteiten.

Verblijfsvergunning
Nederlanders en Belgen dienen als inwoners van de Europese Unie in het bezit te zijn van een verblijfsvergunning indien men zich in Griekenland langer dan drie maanden wil vestigen. Op vertoon van een arbeidsovereenkomst of een aantoonbare bron van inkomsten en een geldig paspoort kan deze vergunning bij de lokale vreemdelingenpolitie worden aangevraagd. Het kan voorkomen dat een medische keuring ondergaan dient te worden.

Er zijn nu een aantal opties:
1. je schrijft je bij een bekende in NL in en met de AFM (Grieks belastingnummer) koop je hier een camper. Dan na 3 maanden (niet eerder), ga je naar een politiebureau om je verblijfsvergunning te regelen. Je hebt een hoop pasfoto's nodig en zorg dat je paspoort en rijbewijs lang genoeg geldig zijn.
Sommige wat grotere politiebureau's hebben iemand die hier speciaal voor is. De 1 vraagt veel documenten, de ander niet.
Het kan zijn dat ze Proof of address vragen, dus een bewijs dat je daar woont (dus geen camper).
Proof of address verkrijg je bij de KEP, of een electriciteits of waterrekening met jouw naam er op. De KEP kan ook zo'n bewijs vragen. Een huurcontract is ook goed.
Dus hier zit een risico aan dat het niet altijd even makkelijk lukt.

2. Je kan een huurcontract met iemand opstellen, dan woon je daar officieel. Er wordt tegenwoordig wel gecontroleerd of er via de bank geld binnenkomt.
Daarnaast gaat een deel naar de staat. Dan zou je vrij in je camper kunnen reizen. Registratie gaat via het politiebureau maar je moet bewijs hebben dat je daar woont.
Als je iemand goed kent zou je een huurcontract kunnen opstellen, je verblijfsvergunning halen en dan dat contract opzeggen.

3. Je hebt daar familie.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.

Veel gaat digitaal op Gov.gr
Hier vind je veel info:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.

&categories=D1;D4;S1;V1

Maar voor een AFM moet je of naar een kantoor en dat wordt meestal lang wachten, plus je hebt iemand nodig die de taal machtig is.
Online kan ook maar via een accountant, ik heb niks betaald voor mijn zus haar AFM (een ander vraagt 20 euro misschien).

Zorg voor een Grieks telefoonabonnement.Keuze uit Cosmote, Vodafone of Nova. (en zorg ook voor een document dat je dat telefoonnummer hebt, die heb je soms nodig)
Nova is goedkoop, 15 euro per maand: onbeperkt+ 2GB data. Alles onbeperkt 33 euro per maand.
Ik heb nog wat gevonden:

Ik denk dat dit algemeen geldt.

You must show proof of address to get a:

Tax number (AFM)
Social security number (AMKA)
Bank account
Driver’s license
Documents you can provide in order to prove your address are:

A house contract, if you are renting a house by yourself.
A homeless certificate, if you are homeless.
An electricity or water bill under your name.
If another person hosts you, then this person has to give you a photocopy of his/her house contract along with a solemn declaration that you are hosted in his/her house. You can find here this this official form. It is in Greek. You can see an English translation of the form here.
The person who is hosting you should do as follows:

If he/she doesn’t speak Greek or English, he/she should ask a Greek speaker to help him/her fill out the form.
He/she should not sign the form yet!
He/she should take the completed form to a KEP office or a police office in order to get a certification of his/her signature.
He/she should sign the form only in front of a KEP officer or police officer, who will certify the authenticity of his/her signature by putting an official stamp.

Het laatste stuk (if another person hosts you) is van belang, dus het zou moeten kunnen.
De vraag die ik mij stel, hoe kunnen ze weten dat je langer dan 3 maand in griekenland bent ? Volstaat het om 1 dag met de camper naar bv Bulgarije te gaan en ben je dan terug 3 maanden gerust ? Niet dat ik plannen heb in die richting gewoon een vraag uit nieuwsgierigheid.
Nee dat volstaat niet, het is 3 maanden in en 3 maanden uit.
Alles wordt geregistreerd in een Europees centraal systeem. Niet dat je er direct een probleem mee krijgt maar ik ken een aantal mensen die daardoor het land 5 jaar niet meer in mogen.
Daarbij wordt het kenteken bij binnenkomst ook vastgelegd en daar zijn ze behoorlijk streng op.
Vroeger kon je het makkelijk ontlopen maar nu niet meer.
De bekeuringen zijn al boven de 10.000 euro.
Het vreemde is dat je persoonlijk na drie maanden je moet laten registreren maar je voertuig mag op buitenlandse nummerplaat 6 maanden blijven in Griekenland.
@Roefke, vroeger werd dat zo gedaan, even de grens over of een bootticketje richting Italië en je was weer gerust voor een tijdje.
Wat fijn, deze hulp. Je hebt veel informatie gevonden. Ik heb alles goed doorgelezen. Ik ga ook de opties bekijken voor een huurwoning in Griekenland, misschien pas ik mijn oorspronkelijke plan aan. In ieder gavel super bedankt, ik ben hier echt mee geholpen.
Je kan ook een kamer huren ergens. Of iets in die geest.
Vaak staan er woningen leeg en kan je voor een leuke prijs die huren.
Natuurlijk niet bij dicht bevolkte gebieden maar ik verwacht ook niet dat je dat wilt.
Wat een goed idee! Klopt, ik wil niet wonen in dichtbevolkte gebieden.
En ik zie op spitogatos dat er veel woningen voor lange termijn huur worden aangeboden, ook heel betaalbaar.
Ik vind je idee van van een stuk grond kopen en daar een camper op zetten ook steeds aantrekkelijker. Wonen in een camper en toch ook een vaste plek.
Je hebt nog de websites:

Spiti24
Tospitimou

Maar wil je echt een koopje vinden zoek je op Marketplace facebook.

Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  wonen in Griekenland, lenen van je Nederlandse bv? Rein1975 1 661 17 July 2024, 15:06
Laatste bericht: El Greco
  Permanent wonen op Kreta adres Ellie69 3 1.109 25 May 2024, 22:01
Laatste bericht: NederGriek
  Verwarming permanent huis op Kreta Ellie69 19 5.062 15 July 2022, 20:27
Laatste bericht: JohannesGR
  wonen en werken op Samos carel 6 4.622 10 August 2018, 18:54
Laatste bericht: metaxa
  Duurzaam wonen in Griekenland Natalie66 14 6.492 12 July 2018, 09:10
Laatste bericht: Natalie66
  Wonen in GR JohannesGR 0 1.792 03 June 2018, 16:57
Laatste bericht: JohannesGR
  wonen Loek 1 2.831 12 May 2016, 08:35
Laatste bericht: Lyonesse
  Wonen in GR na pensionering MartinS 18 10.096 10 May 2016, 15:27
Laatste bericht: Jota
  wonen in de winter in griekenland diana2016 8 6.520 08 February 2016, 19:49
Laatste bericht: Xandrios

Ga naar forum:

Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)