Inkomstenbelasting Belg in Griekenland
Een ver familielid leeft al lange tijd in Griekenland : het is een weduwe van een oud-mijnwerker. Zij krijgt het pensioen daar gestort. Nu krijgt ze een brief van de Belgische belastingsdienst om haar ander  (klein) Grieks pensioen op te geven . Dat heeft ze nooit gedaan . Iemand ervaring hiermee ?
Dank.
(27 September 2024, 16:19)Steiner schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.

Een ver familielid leeft al lange tijd in Griekenland : het is een weduwe van een oud-mijnwerker. Zij krijgt het pensioen daar gestort. Nu krijgt ze een brief van de Belgische belastingsdienst om haar ander  (klein) Grieks pensioen op te geven . Dat heeft ze nooit gedaan . Iemand ervaring hiermee ?
Dank.

Sorry, en ik wil geenszins een vingerwijzing doen, maar...
Wat bedoel je precies met "pensioen op te geven"?
Afstand doen van dat Grieks pensioen? Of aangifte te doen van dat Grieks pensioen?
Ik vermoed dat je de laatste interpretatie bedoelt?

Bovendien vraag ik mij af hoe de Belgische belastingdienst weet (of te weten kwam) dat die mevrouw een Grieks pensioen heeft, naast haar Belgisch pensioen?
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.

Aangifte doen inderdaad.Heb ondertussen nog eens contact gehad met de dame : blijkt dat ze GEEN Belgische identiteit heeft , dus altijd Griekse was. Haar man heeft in de mijnen gewerkt , maar ze hebben nooit naturalisatie aangevraagd (na een jaar of twintig teruggekeerd naar Gr.). De man heeft daarna in Gr. nog een klein pensioen opgebouwd. De dame heeft dit Griekse pensioen nooit aangegeven in Begie , maar blijkbaar zou dit toch moeten.
@Steiner, geen ervaring mee maar je zou ook nog eens kunnen kijken in het topic over 7% belastingen 

Aangezien zij niet meer in België woont maar nog wel een Belgisch pensioen krijgt van haar man moet zij feitelijk nu jaarlijks een aangifte doen als "niet inwoner". Daar bestaat een speciaal aangifte document van. Ik kan aannemen dat ze dat niet weet, vandaar waarschijnlijk de vraag van de Belgische overheid.

Voor zover ik het kan volgen heeft ze weduwepensioen van haar Griekse / Belgische-man na haar verhuis terug naar Griekenland. Daar krijgt ze ook haar eigen pensioen van de Griekse overheid. Hiervan weet de Belgische overheid/pensioendienst niets af. Ik vrees dat mevrouw een deel van haar weduwepensioen dat ze heel die tijd dubbel heeft ontvangen (gelijktijdig met haar eigen pensioen) gedeeltelijk zal moeten teruggeven....Ik vermoed dat dit niet alles zal zijn wat ze ooit ontvangen heeft maar er zal allicht een nieuwe berekening gemaakt worden voor die voorbije periode. Blijft natuurlijk ook nog de vraag of de Griekse pensioendienst zelf weet heeft van de dubbele ontvangen pensioenen....
(27 September 2024, 17:40)vlagreco schreef:

(27 September 2024, 16:19)Steiner schreef:

Dank.

Sorry, en ik wil geenszins een vingerwijzing doen, maar...
Wat bedoel je precies met "pensioen op te geven"?
Afstand doen van dat Grieks pensioen? Of aangifte te doen van dat Grieks pensioen?
Ik vermoed dat je de laatste interpretatie bedoelt?

Bovendien vraag ik mij af hoe de Belgische belastingdienst weet (of te weten kwam) dat die mevrouw een Grieks pensioen heeft, naast haar Belgisch pensioen?

De belastingdiensten van de Europese Unie hebben de mogelijkheid om bij elkaar gegevens te verzamelen. Zo weet de belastingdienst van bv Duitsland dat een persoon een onroerendgoed heeft in Griekenland of dat iemand niet aan zijn verlichtingen heeft voldaan in bv Nederland.
Dus het verbaasd mij niet dat de Belgische belastingdienst nog even op het Griekse pensioentje terugkomt.
Griekenland heeft vorig jaar zo een slag geslagen waarbij oude inkomsten alsnog van inkomstenbelasting werden voorzien vermeerderd met een boete en een boete voor te laat betalen.

Fijne zaterdag,

Dick

Ga naar forum:

Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)