Sept 13 2024
We hebben nog een week, nee eigenlijk op dit moment als ik dit verhaal schrijf zitten we weer in Rafina in de buurt van Athene over een week.
Dus die laatste week moeten we nog even goed benutten voordat we weer in lange broek een dikke trui naar het werk fietsen.
Gisteravond hebben we besloten er deze dag maar eens vroeg uit te gaan en de dag volledig te benutten.
Andere wandelaars hadden de gewoonte de dag vroeg te beginnen met een duik in zee dus dat leek ons ook wel wat.
Hup eruit en onder de douche maar als ik naar buiten kijk is er al schaduw, wat zoveel wil zeggen dat de zon al bezig is naar de hemel te stijgen.
Te laat dus maar dat mag de pret niet drukken, ik hijs me vast in mijn zwembroek en trek mijn waterschoentjes aan.
Een klein kwartier later sta ik in een kalme heerlijke zee terwijl de zon verder klimt.
De andere persoon in dit verhaal heeft er iets meer moeite mee maar is uiteindelijk ook door en ik moet zeggen…. We gaan morgen weer en dan vroeger.
Na de zwemsessie boodschappen halen bij de kleine supermarkt net buiten het dorp aan de rivier, Potamos.
Ook brood scoren we hier dus we zijn in een keer klaar met de bevoorrading van de komende dagen.
Verlaat ontbijt en ik stel de wandeling van vandaag voor.
“Bij de olijfperserij naar beneden en dan een voor ons onbekend pad af”.
Het komt door de ballotage commissie en nog voor dat de klok twaalf kan slaan zijn we al aan de wandel richting West Kust.
Het betonpad is mooi en slingert met enkele procenten naar beneden.
Fel gekleurde naaldbomen sieren het pad links en rechts, met de zonnebril af iets minder mooi.
Ook de wilde aardbei doet zijn best om in de zon te rijpen.
Een kleinere roofvogel dan anders ziet ons onder zich voorbij trekken.
De weg of eigenlijk het pad is het pad van de trektocht van Pyrgos House, de tweede als ik het goed heb, vanuit Platia Ammos langs de ruige west kust en eindigend in Potamos.
Wij lopen nu tegengesteld maar ik weet dat het venijn wat straks bij terugkomst in de staart zit en ons toen tijdens die trektocht behoorlijk heeft afgemat.
Dat woog echter niet op tegen de tocht zelf.
Wij slaan eerst nog even rechts van het pad af richting een kerkje.
Hier is het even oppassen want in vorige edities van deze trip waren hier altijd honden.
Aangelijnd dat wel maar je moest toch altijd even kijken hoelang de ketting was.
“Hee kijk, daar ligt wat!” In de schaduw ligt een dier al kan ik niet echt onderscheiden wat het is.
Als ik fluit staat het op en het blijkt een jonge zwarte geit te zijn, de opluchting verdwijnt echter al snel als er twee honden aanslaan.
De een heb ik snel in de gaten, hij is aangelijnd en de ketting rijkt niet tot op het pad.
De tweede is los en doet zijn uiterste best om ons schrik aan te jagen maar het formaat is dat van de hond van Kuifje, Bobby.
Hij blijft echter stevig blaffen en ik zeg tegen mijn vriendin kom dicht bij mij, mocht de hond een aanval doen, dan is met een ferme schop een vakantie voor de viervoeter op de peleponessos een garantie.
De confrontatie blijft uit, het dier blijft echter gaande weg blaffen.
De eerste stop is het kerkje van de Aghia Marina wat heerlijk in de zon ligt te baden.
Vanaf het kerkje een pad weer rechts, wat voor ons ook nieuw is maar uiteindelijk toch weer uitkomt op het trektochtpad.
Een kleine 50 meter richting de kust en we slaan rechts een pad in.
Het is zo een pad van o dat doen we de volgende keer wel maar het komt er maar steeds niet van.
Nu dus wel en we dalen naar beneden.
De grond en de rotsen bestaan hier uit broos gesteente, leisteen in verschillende kleuren en variable diktes.
In de diepte zijn diverse oude ruïnes te zien maar of we er komen is een tweede.
Wat ik zag op de kaart was dat het een waterrijk gebied is, althans vroeger.
Diverse kloven komen hieronder in het dal uit en ik zag ook bebouwing….een watermolen zou zomaar kunnen.
Het is een pracht gebied, verlaten en ooit een levendige plek.
We steken een droge rivier over dus daar moet een brug zijn maar helaas is door de wilde begroeiing hier niets meer van zichtbaar.
Het pad eindigde in een tuin, een met veel fruit, hoofdzakelijk citroenen en beginnende sinaasappels.
Een overgroeid bouwsel dat bij nadere inspectie inderdaad een oude watermolen blijkt te zijn.
Een groot complex met mooie bogen maar de bezichtiging blijft door stekelige begroeiing achterwege.
Aan de overzijde het kerkje van de Agios Mama’s, helaas onbereikbaar.
Na een pauze met koude koffie gaan we terug omhoog en alleen maar omhoog, de lijdensweg van de trektocht, jaren geleden.
De terugweg gaat anders en toont mooi schoongemaakte velden en terrassen, nieuwe onafgemaakte bouwsels en koeienstront.
Ja dat is weer eens wat anders dan geitenkeutels.
Eigenlijk wel raar op het pad maar even later zien we de grazers staan en aangezien er onderweg voor de beesten niet echt een toilet is en de opruimplicht hier nog niet is doorgevoerd ligt het hier gewoon.
Als we doorlopen zie ik aan de ander kant van de kloof een ruïne wat lijkt op een kerkje, het trekt mijn aandacht, straks thuis maar even kijken of er een weg heen gaat.
Vermoeid komen we aan bij de perserij.
Auto in en op naar het dorpsplein van Potamos, een biertje en een pita Giros en een pita  Beef patty.
Een korte maar mooie wandeling.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.

Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Sept 16 2024 Japio 0 276 09 October 2024, 18:10
Laatste bericht: Japio
  Sept 15 2024 Japio 0 268 09 October 2024, 18:07
  Sept 14 2024 Japio 0 349 06 October 2024, 08:05
  Sept 12 2024 Japio 0 317 04 October 2024, 17:40
  Sept 11 2024 Japio 0 303 04 October 2024, 17:32
  Sept 10 2024 Japio 0 363 01 October 2024, 08:39
  Sept 04 2024 Japio 5 986 29 September 2024, 00:51
Laatste bericht: JohanV
  Sept 09 2024 Japio 0 370 28 September 2024, 07:40
  Sept 08 2024 Japio 0 379 28 September 2024, 07:37
  Sept 07 2024 Japio 1 496 23 September 2024, 09:40
Laatste bericht: Pieter

Ga naar forum:

Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)