Toerisme boven alles
Niels Kadritzke publiceerde 17 oktober j.l. na lange tijd een nieuw artikel op zijn Griekse blog over "Le Monde diplomatique". Zijn teksten zijn altijd lang en gedetailleerd, en zijn gebaseerd op hun kennis van de Griekse omstandigheden en politiek. Niets om zomaar weg te lezen, en de vakantiestemming ontstaat zelden. Maar altijd inzichtelijk als je dieper geïnteresseerd bent in Griekenland dan strand, zon en zee. Maar dat is weer passend, want in zijn nieuwe artikel heeft hij het onderwerp (over)toerisme met veel van zijn excessen behandeld, vooral in onze geliefde Cycladen.
Niet bepaald hoopgevend, maar toch wil ik u hartelijk bedanken, meneer Kadritzke!

Link naar artikel in Duits: 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.

Artikel in Nederlands: 
.docx   Toerisme boven alles.docx (Grootte: 28,43 KB / Downloads: 19)
Dit was  vorig jaar al bekend.
Ik lees het nieuws dagelijks, dus niks nieuws onder de Griekse zon.
Het artikel is véél te lang en dan nog in het Duits om aangenaam te lezen. Ik heb minder dan de helft vertaald en gelezen. Hypocrisie staat hoog in het vaandel van Grieken en bij zowat alle inwoners van landen die niet eigen zijn aan onze west-Europese status. Lijkt mij dan ook een logische gevolg van de onderlinge verschillen tussen de landen binnen een zogezegd verenigd Europa. De verschillen zijn gigantisch op alle vlakken en dan krijg je deze taferelen.
Volgens de premier heeft Griekenland geen overtoerisme probleem.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.

Net terug van een 7 weken trip in de Dodekanesos (Kalymnos, Leros, Lipsi en Kos) en ik kan niet zeggen dat daar sprake was van overtoerisme. Integendeel, tegen eind september al begon het aantal toeristen dat je daar zag sterk terug te lopen.
De Cycladen zijn de laatste jaren een echte hype waar enkele eilanden dezelfde weg lijken op te gaan van Santorini en Mykonos met als gevolg (bijna) overal ook duurdere prijzen voor zowat alles.
En in het hoogseizoen kan je op enkele van die eilanden misschien wel spreken van "overtoerisme" maar als ik daar ga in april-mei dan is het daar zeker nog zeer rustig.
Zoals elk jaar trouwens kon ik ook nu weer vaststellen dat de prijzen op de Dodekanesos eilanden lager liggen dan op de Cycladen eilanden. Zowel voor accommodaties, restaurants, autoverhuur, enzovoort.
Patrick's signatuur

Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Is toch alles goud wat er blinkt? Erwin 9 6.652 22 February 2014, 10:50
Laatste bericht: JohannesGR

Ga naar forum:

Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)