Gerecht met rode bietjes
#1
Dag mede-forummers,

Vorig jaar op vakantie in Parga heb ik enkele keren een gerecht gegeten met rode bietjes. Er zaten ook een soort worstjes en stukjes aardappel en volgens mij aubergines bij. Ik begrijp dat de beschrijving erg summier is maar misschien is het wel een typisch Grieks gerecht en weet iemand de naam ervan?
Ik wil het zelf ook eens proberen te evenaren maar heb geen recept.
Wie weet hoe het heet?

K-A
Quote
#2
Hallo

Ik ken wel rode bietjes als onderdeel van het saladebuffet en dat heet dan Pantsaria. De rode bieten worden dan eerst zachtgekookt en een beetje gekruid met flinterdunne plakjes knoflook, ui, stukjes appel en daarover verbrokkelde feta. De olijfolie mag gerust overheersen.
Op Cyprus hebben ze trouwens ook een bietengerecht met walnoten als onderdeel van een mezes.

Groeten
Pieter
Quote
#3
Volgens mij is dat niet het gerecht dat ik bedoel Pieter, dit gerecht werd ook warm geserveerd. Ik heb even op "Pantsaria" gegoogled maar kan niets vinden, weet je zeker dat het zo heet? Het lijkt me namelijk wel wat om dat ook eens te maken, zoals jij het beschrijft klinkt het erg smakelijk :)

K-A
Quote
#4
(19 February 2011, 16:32)KarenAnna schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Volgens mij is dat niet het gerecht dat ik bedoel Pieter, dit gerecht werd ook warm geserveerd. Ik heb even op "Pantsaria" gegoogled maar kan niets vinden, weet je zeker dat het zo heet? Het lijkt me namelijk wel wat om dat ook eens te maken, zoals jij het beschrijft klinkt het erg smakelijk :)

K-A

Je kunt beter googlen op "pantzaria", dan vind je wel recepten. Niet meteen dat wat jij bedoelt, maar wel van die salade.
Quote
#5
(19 February 2011, 11:35)KarenAnna schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Dag mede-forummers,

Vorig jaar op vakantie in Parga heb ik enkele keren een gerecht gegeten met rode bietjes. Er zaten ook een soort worstjes en stukjes aardappel en volgens mij aubergines bij. Ik begrijp dat de beschrijving erg summier is maar misschien is het wel een typisch Grieks gerecht en weet iemand de naam ervan?
Ik wil het zelf ook eens proberen te evenaren maar heb geen recept.
Wie weet hoe het heet?

K-A

Beste K-A,

Nu wil het geval dat ik op dit moment in de buurt van Parga ben. Ik heb hier bij een paar vrouwen nagevraagt of zij dit recept kennen maar ze keken zeer verbaasdHuh toen ik de ingedienten voorlas. Deze combinatie kwam hun zeer vreemd voor.

Helaas kan ik je niet verder helpen.

Kalo Vradi
Dick
Quote
#6
Tja, ook ik vrees dat deze combinatie niet voorkomt in één (traditioneel) gerecht, maar het kan natuurlijk altijd zijn dat iemand creatief is met ingrediënten.
Ik heb in ieder geval al mijn Griekse kookboeken doorgekeken (en dat zijn er te veel;)) maar niets gevonden.

Mijn favoriete gerecht met bietjes is super simpel en snel:

Vermeng 3 gare (koude) stukjes biet met 1 el olijfolie, 1 el balsamicoazijn, ringetjes bosui, flink wat gehakte verse munt en breng op smaak met klein beetje zout.
Deze hoeveelheid is voor 2 tot 3 personen.
In het Griekstalige kookboekje dat ik heb staat trouwens dat het Griekse woord Panztari uit het Turks komt, nl. van Pancar.
Ook wordt vermeld dat vooral door Pontische Grieken vaak een Russische soep met bieten wordt gegeten, waar ook andere groenten en vlees in zit.
Misschien was het zo'n gerecht? Er staat verder geen recept bij, alleen deze vermelding in de algemene tekst.

Ik heb even gegoogeld en zag erg veel verschillende recepten van deze soep.
Quote
#7
(19 February 2011, 11:35)KarenAnna schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Vorig jaar op vakantie in Parga heb ik enkele keren een gerecht gegeten met rode bietjes. Er zaten ook een soort worstjes en stukjes aardappel en volgens mij aubergines bij.

Zoals je het beschrijft lijkt het wel wat op briam, maar hier zit nooit vlees in. Misschien was het een eigen brouwseltje van het restaurant? Een beetje van dit, en een beetje van dat? Ik ben in mijn kookboeken niets van dit tegen gekomen. Helaas! MIsschien maar eens terug naar Parga?
Quote
#8
(20 February 2011, 13:00)Angeliki schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Misschien was het een eigen brouwseltje van het restaurant? Een beetje van dit, en een beetje van dat? Ik ben in mijn kookboeken niets van dit tegen gekomen. Helaas! MIsschien maar eens terug naar Parga?

Ik denk dat je gelijk hebt Corry, we aten het bij Perivoli (zo heet dat zaakje toch op die hoek van de paden onder de boom nét buiten het dorp?). De ober vertelde ons dat het een eigen homemade recept was. Blijkt dus te kloppen Big Grin

Quote
#9
(20 February 2011, 17:25)KarenAnna schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(20 February 2011, 13:00)Angeliki schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Misschien was het een eigen brouwseltje van het restaurant? Een beetje van dit, en een beetje van dat? Ik ben in mijn kookboeken niets van dit tegen gekomen. Helaas! MIsschien maar eens terug naar Parga?

Ik denk dat je gelijk hebt Corry, we aten het bij Perivoli (zo heet dat zaakje toch op die hoek van de paden onder de boom nét buiten het dorp?). De ober vertelde ons dat het een eigen homemade recept was. Blijkt dus te kloppen Big Grin

Vandaar dat ze daar dus ook altijd zeggen "especially for you" Tongue

Overigens: geen kwaad woord over Perivoli, altijd aardige mensen, goed eten en goede bediening.

Groet van Martje

Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Hoe heet dit gerecht? Daantje 33 13.558 07 October 2016, 18:01
Laatste bericht: Tzimis Bazoukas
  Mijn favoriete gerecht Ger 35 19.807 20 April 2015, 12:05
Laatste bericht: janos54
  Hoe heet dit gerecht? Ger 5 5.356 22 September 2011, 14:29
Laatste bericht: ElsR
  Hoe heet dit Pilion-gerecht? Ger 2 2.838 08 October 2010, 22:16
Laatste bericht: Ger

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)