Grieksegids nieuws
Vraag over Piliion
#1
Yassou forummers

Wij zitten er over te denken om in mei naar Pilion te gaan voor 2 weken. We twijfelen nog tussen de plaatsen voor accomodatie tussen Kala Nera en Afissos.

Hebben jullie nog tips?

groet Harry
Quote
#2
Dag Harry,

Ik heb je ook een mail gestuurd maar zet m'n verhaal ook maar eens hier neer. Wellicht dat anderen het verhaal herkennen of juist een andere mening zijn toegediend.

Kala Nera en Afíssos zijn allebei aan te bevelen. De meningen zijn echter
erg verdeeld; het is natuurlijk maar net waar je van houdt. Zoals je gelezen hebt zaten we het eerste jaar in Takos/Kala Nera. Een fantastisch en heerlijk rustig gelegen complex(je) midden in een fruitbomenveld. Heerlijk relaxed en leuke eigenaren die je regelmatig lekkere zelfgemaakte hapjes komen brengen. Het ligt wel niet direct aan het strand, je moet een minuut of 5 lopen door een boomgaard. Is trouwens erg leuk, er loopt daar (vooral 's-avonds) van alles rond (dassen, schildpadden enz). Er is een aantal erg leuke taverne's met dito bedieding (mocht je voor Kala Nera kiezen laat het even weten dan geef ik je nog wat tips).
Er zijn ook wat smalle strandjes voor de "boulevard" maar daar liggen de meeste gasten die ook een appartement aan het strand hebben. Een stukje verderop (minuut of 4-5 lopen) kom je tussen Kala Nera en de camping "Sikia" bij een olijvenboomgaard. Daar kan je heerlijk zwemmen, snorkelen en eventueel gebruik maken van de schaduw van de bomen.

Afissos ligt een kilometer of 5 verderop. Oogt erg leuk zo tegen de berg op gebouwd. Is wel een stukje drukker terwijl er veel minder taverna's zijn. Het is eigenlijk een langgerekte straat met een gezellig pleintje aan de zee. Ik vond het een leuk dorpje maar ook erg rumoerig. Wij hadden een appartement tegen de heuvel en keken zo over de Pagasitische golf heen. Nadeel was echter dat er zo'n 200 meter verderop iemand in een oud huisje 5 honden "hield" (zaten allemaal aan een boom in z'n tuin vastgeketend) die vrijwel 24 uur per dag zaten te blaffen en te janken. Vooral 's-nachts was dat een crime.........
Daarnaast werd er voig najaar op erg veel plaatsen tegelijk gebouwd wat veel rommel en geluidsoverlast tot gevolg had. Maar misschien zijn die werkzaamheden inmiddels wel voltooid.
De keuze van tavernes is in Affíssos ook beperkter en vooral zijn ze een flink stuk duurder. Wij hadden een dikke week een auto en gingen in de avonduren als we niet ergens anders op Pilion waren toch regelmatig naar Kala Nera om te eten. Veel leuker, gezelliger en ook voordeliger.

Als ik nog eens naar Pilion zou gaan zou ik persoonlijk voor Kala Nera kiezen. Wel voor appartement Takos en zeker niet aan de boulevard. Huize Kamelia ligt ook erg mooi op het pad richting Takos.
Maar goed, bovenstaande is mijn eigen beleving, de meningen zijn erg verdeeld. Ik sprak ook veel mensen die Affíssos véél leuker vonden dan Kala Nera.

Nog vragen: laat het gerust even weten.

Ger
Quote
#3
Hallo Harry,

Het is maar net wat je zoekt. Wij vonden Afissos wat meer Grieks, en in Kala Nera is het wat toeristischer, zeker niet vervelend. Afissos is wat rustiger, maar daarom niet minder gezellig. het heeft een pleintje met een aantal terrasjes en een aantal eettentjes aan het water. Pillion is in ieder geval schitterend. Je hebt er bergen en de zee dicht bij elkaar, een goede combinatie!
Angeliki's signatuur Χαιρετισμους! 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




  gremo
Quote
#4
Hallo Harry,

Wij zijn vorig jaar 3 weken naar Pilion geweest. Wij zaten in Kala Nera (begin juni) in Palirria van Ross Holidays. Mooi complex op ongeveer 15 tot 20 min. lopen van de boulevard (binnendoor, wel een zaklampje nodig). Het was in juni helemaal niet druk. Wij hebben het hier erg naar ons zin gehad en het is een prachtige streek. Ik vond Afissos ook erg leuk maar zou als ik weer zou gaan toch weer voor Kala Nera kiezen. Mocht je een hyvesprofiel hebben ik heb een aantal foto's op mijn hyves staan
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Wat je ook zal kiezen je zult er geen spijt van krijgen!
groet Anoushka
Quote
#5
Hallo Anoushka,

Ik heb geen hyves account maar Ingrid wel. We gaan straks zeker even een kijkje nemenSmile

Bedankt en groetjes

Harry

(26 February 2011, 13:19)greece67 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Hallo Harry,

Wij zijn vorig jaar 3 weken naar Pilion geweest. Wij zaten in Kala Nera (begin juni) in Palirria van Ross Holidays. Mooi complex op ongeveer 15 tot 20 min. lopen van de boulevard (binnendoor, wel een zaklampje nodig). Het was in juni helemaal niet druk. Wij hebben het hier erg naar ons zin gehad en het is een prachtige streek. Ik vond Afissos ook erg leuk maar zou als ik weer zou gaan toch weer voor Kala Nera kiezen. Mocht je een hyvesprofiel hebben ik heb een aantal foto's op mijn hyves staan
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Wat je ook zal kiezen je zult er geen spijt van krijgen!
groet Anoushka


Hallo Angeliki,

Wij zoeken wel het echte Griekenland. We hebben veel eilanden bereist tot 1997. Daarna in 2004 een keer teruggeweest op Chios wat ons tegen viel. Vandaar ook dat ons oog op Pilion viel. Rustiger en echter.

Bedankt en groetjes

Harry

(26 February 2011, 12:26)Angeliki schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Hallo Harry,

Het is maar net wat je zoekt. Wij vonden Afissos wat meer Grieks, en in Kala Nera is het wat toeristischer, zeker niet vervelend. Afissos is wat rustiger, maar daarom niet minder gezellig. het heeft een pleintje met een aantal terrasjes en een aantal eettentjes aan het water. Pillion is in ieder geval schitterend. Je hebt er bergen en de zee dicht bij elkaar, een goede combinatie!

Harry's signatuur Rebox RE-9000 Technisat Multytenne met 13, 19, 23.5 en 28 graden.
Quote
#6
Hoi Harry,

Hier een impressie van Afissos
[Afbeelding: sgnwo3.jpg].

[Afbeelding: 2cddgi.jpg]

[Afbeelding: 5e5vyx.jpg]

[Afbeelding: 27zc600.jpg]

[Afbeelding: 2w2lvk2.jpg]
Angeliki's signatuur Χαιρετισμους! 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




  gremo
Quote
#7
@ Harry, als het goed is zijn de foto's zichtbaar voor iedereen en niet geblokt. Als het niet lukt dan kan Ingrid even een vriendschapsverzoek sturen die ik dan zal accepteren en kunnen jullie de foto's zien.;)
Quote
#8
(26 February 2011, 15:40)Angeliki schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Hoi Harry,

Hier een impressie van Afissos

En om het nog moeilijker ;) te maken hier eentje uit Kala Nera:

[Afbeelding: 1811.jpg]

[Afbeelding: 1818.jpg]

[Afbeelding: 1821.jpg]

[Afbeelding: 1815.jpg]

Meer info en foto's over Kala Nera en de rest van Pilion vindt je in m'n
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




maar die heb je al gezien begrijp ik. By the way, ik heb je nog wat foto's van huize Takos in Kala Nera per mail gestuurd.

Ger

Quote
#9
Allen tot nu toe erg bedankt. Het gaat hoogst waarschijnlijk Takos Kala Nera worden :)

Groet Harry
Harry's signatuur Rebox RE-9000 Technisat Multytenne met 13, 19, 23.5 en 28 graden.
Quote
#10
Wij zaten eind augustus in Kala Nera en het was er toen erg druk met Griekse vakantiegangers, maar daar zal je in mei geen last van hebben. Ook misten we het gezellige dorpspleintje of een haventje om gezellig te kunnen zitten. Kala Nera bestaat eigenlijk uit een lange boulevard met een aan eenschakeling van vreetschuren en souvenirswinkeltjes. Het strand is een opgespoten grindbak waar je zij aan zij ligt. Wij verbleven in Enalion; een prachtig complexje echter op de verkeerde plek aan de boulevard. Pilion zelf vonden we geweldig en denk dat je keuze voor Takos een goede is. Je zit dan niet in de drukte en toch alles op loopafstand. Een auto huren is echter een must om al het mooie van Pillion te ontdekken.
Quote
#11
Hallo mede forummers,

Ευχαριστούμε, hartelijk dank voor alle reacties. We hebben inmiddels voor Kala Nera en Takos gekozen. Eind mei zal ik de bevindingen postenSmile

Harry
Quote
#12
Heel veel plezier in het mooie Pilion. Tip, Ga zeker eens eten bij Pagasitikos, een leuke taverna aan de boulevard van Kala Nera. Wij hebben er bijna al onze vakantiedagen gegeten (3 weken, dat doen we eigenlijk nooit, maar we hadden het hier zo naar ons zin)

[Afbeelding: 15xo80k.jpg]

[Afbeelding: 11hwb39.jpg]
Quote
#13
Wij hebben in Takos gelogeerd, en we vonden het geweldig! Er ligt een prachtige tuin omheen, je krijgt regelmatig zelfgemaakte hapjes van de eigenaar, en het is er rustig. Wij hadden een appartement op de bovenverdieping met een prachtig mooi balkon. Ik wens jullie veel plezier, Pilion is prachtig. Ga ook vooral aan de andere kant kijken, Damouchari en omgeving.
Groet, Naomi
Quote
#14
(28 February 2011, 11:20)coko55 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wij zaten eind augustus in Kala Nera en het was er toen erg druk met Griekse vakantiegangers, maar daar zal je in mei geen last van hebben. Ook misten we het gezellige dorpspleintje of een haventje om gezellig te kunnen zitten. Kala Nera bestaat eigenlijk uit een lange boulevard met een aan eenschakeling van vreetschuren en souvenirswinkeltjes. Het strand is een opgespoten grindbak waar je zij aan zij ligt. Wij verbleven in Enalion; een prachtig complexje echter op de verkeerde plek aan de boulevard. Pilion zelf vonden we geweldig en denk dat je keuze voor Takos een goede is. Je zit dan niet in de drukte en toch alles op loopafstand. Een auto huren is echter een must om al het mooie van Pillion te ontdekken.

Wij gaan half juni naar Kala Nera, logeren in Enalion. U schrijft verkeerde plek aan boulevard. Mag ik vragen hoezo?
En vreetschuren? Ik ging er eigenlijk van uit dat Kala Nera nog niet zo toeristisch was, en er tradioneel griekse eetgelegenheden zijn????

Anders misschien een tip over traditionele griekse keuken in de buurt?

Gr
Gertie
Quote
#15
Ik vind de omschrijving voor vreetschuren echt overdreven. De restaurants aan de boulevard zijn prima tavernes om gezellig te eten. Wij hebben destijds een aantal keren bij Paris gegeten. Wij hebben hier heerlijk gegeten. Natuurlijk zijn deze restaurants ingericht op toeristen maar omdat er veel Griekse toeristen komen is het eten zeker Grieks te noemen.

Kala Nera is absoluut niet super toeristisch maar wij hebben het als een gezellige plaats ervaren met veel Grieken. Dit brengt toch een andere sfeer met zich mee dan met een plaats waar veel toeristen uit West-Europa komen.
Quote
#16
Ik sluit me van harte aan bij de omschrijving van Rolf. Kala Nera is een leuk plaatsje waar vooral veel Grieken komen. Qua tavernes is genoeg keuze waar je heerlijk Grieks kunt eten. Wij vonden Pagasitikos, Nirvana en Paris erg leuk. Hier kan je nog goed eten voor een redelijke prijs. In Afissos zijn minder tavernes die bovendien een stuk duurder (maar zeker niet beter) zijn. Toen wij vorig jaar in Afissos waren gingen we regelmatig naar Pagasitikos om te eten, de eigenaar brengt je 's-avonds weer naar Afissos :)
Enalion ligt in het midden van de boulevard waar ook de meeste mensen op het vrij smalle strandje gaan liggen. Dit is ook de plek waar de tavernes liggen en je strandbedjes en parasols kunt huren. Doordat het zo smal is oogt het al gauw een stuk drukker.
Tip: Als je uit het hotel komt ga dan naar rechts en loop net tot het begin van de boulevard. Loop het pad door achter de taverne en even later sta je in een olijfboomgaard die aan het water grenst met een kiezelstrand, hier kan je heerlijk zwemmen, snorkelen en als je in de schaduw wilt liggen onder een olijfboom gaan liggen. Op de één of andere manier lijkt het alsof niemand dat weet, in beide jaren dat wij er waren lag er nooit (of hooguit misschien een enkeling).

Veel plezier in Kala Nera Exclamation

Ger
Quote
#17
Gertie

Enalion is een prima accomodatie met vriendelijk personeel. Alleen zit het wat opgesloten tussen de omliggende panden. Wij zaten er in augustus en het was er toen erg druk op de boulevard en had toen liever op een andere (=rustige) plek gezeten. Drukte kun je op zijn tijd altijd nog opzoeken. Voor de restaurants geldt eigenlijk hetzelfde; wachten op een tafeltje en snel weer plaats maken voor de volgende wachtenden.
Wij hadden deze drukte totaal niet verwacht en dat was een tegenvaller.
In juni zul je er hopelijk minder last van hebben. Vanuit Kala Nera kun je prachtige wandelingen maken en als je buiten de bebouwde kom bent kom je haast niemand meer tegen. Ook is het aan te raden een auto te huren om Pilion te ontdekken. Je komt dan echt op de mooiste plekken.
Duurt nog even maar ik wens je alvast een prettige vakantie.
Mocht je nog iets willen weten dan lees ik het wel.




Quote
#18
(28 March 2011, 17:21)Rolf schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




De restaurants aan de boulevard zijn prima tavernes om gezellig te eten. Wij hebben destijds een aantal keren bij Paris gegeten. Wij hebben hier heerlijk gegeten.

Wat me eraan doet denken dat mijn flesje tsipouro van Paris leeg is en het tijd is om eens terug te gaan om het te laten opvullen. Big Grin

Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#19
Kijk even op de site van Wilma Hollander. Zij is een schrijfster die in Kala Nera heeft gewoond en nu in Kato Gatzea woont. Zij heeft een leuk reisgidsje geschreven over Pilion.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Quote
#20
(28 March 2011, 21:03)greece67 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Kijk even op de site van Wilma Hollander. Zij is een schrijfster die in Kala Nera heeft gewoond en nu in Kato Gatzea woont. Zij heeft een leuk reisgidsje geschreven over Pilion.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Ook hele interessante site over Pilion is deze:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#21
Om de drukte in restaurants te vermijden is het echt aan te bevelen om pas na 21.00 uur te gaan eten. Wij doen dit altijd, eerst lekker op pad of naar het strand. Tussen zes en zeven een kleine snack. Daarna lekker bij het appartement genieten van een wijntje en pas laat gaan eten. Heeft naast het voordeel dat het wat rustiger is, het voordeel dat het ook al wat minder warm is. Verder vinden wij het fijn dat het aandeel Grieken wat hoger is. De Grieken zijn gewend om laat te gaan eten.
Quote
#22
(28 March 2011, 21:41)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ook hele interessante site over Pilion is deze:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Evert en Renate wonen in Kala Nera. Renate is te vinden in het autoverhuurbedrijf in één van de zijstraatjes achter de boulevard. Evert is ober bij taverne Paris. Als je ze ziet spreek ze gerust aan, ze hebben altijd wel leuke tips voor je en weten de leukste plekjes op Pilion te vinden.

Ger


Quote
#23
Dank jullie allemaal voor jullie reactie. Ben opgelucht dat het allemaal wel meevalt w.b. drukte en "vreetschuren".



Quote
#24
   

hallo,
wij zijn vorig jaar naar Afissos geweest, in het hoogseizoen is het hier heerlijk vakantie vieren, genoeg restaurantjes en lekker grieks dorpje.
wij vonden kala nera te toeristisch, maar ik denk dat je buiten het hoogseizoen daar ook heerlijk kunt genieten.
het is persoonlijk natuurlijkRolleyes
succes en groetjes!!
Quote
#25
Het boekje bij Wilma Hollander heb ik inmiddels besteld.

Hoe staat het met de scooterverhuur? Is het te doen in de buurt van Kala Nera met een scooter de omgeving te verkennen? En waar kun je het beste een scooter huren, goede prijs/goede voorwaarden?

Gertie
Quote
#26
Zelf ben ik meer van de auto. Uit ervaringen van anderen weet ik dat een scooter huren vorig jaar lastig was. De afstanden in Pilion kunnen best groot zijn mede ook door de bergen. Met een auto kun je dan net even verder komen.
In ieder geval veel plezier in Pilion!
Quote
#27
nou gertie, wij hadden echt een probleem toen, er was geen scooter meer te krijgen, we wilden graag een motor, maar die hebben ze ook niet!
dat komt door de crisis volgens de bewoners daar, heel veel bedrijven zijn gesloten en de scooterverhuur is gehalveerd.
uiteindelijk hebben we een autootje gevonden in volos, bij avis.
bij nader inzien waren we blij met de auto want de afstanden zijn behoorlijk om met een scooter te toeren!Confused
heel veel succes!
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)