Grieksegids nieuws
Journalist Van Hasselt overleden
#1
maandag 28 februari 2011

In Griekenland is vorige week op 83-jarige leeftijd journalist, schrijver en correspondent Frans Gerard van Hasselt overleden. Dat berichten bevriende collega’s. Van Hasselt werkte sinds de late jaren vijftig in Athene als correspondent voor het Algemeen Handelsblad, later NRC Handelsblad. Nog zeer recent berichtte hij voor NRC Handelsblad over de economische crisis die Griekenland trof. Van Hasselt, die volgende week wordt begraven, overleed in de nacht van donderdag op vrijdag in zijn slaap. Dichter en historicus Kees Klok, een goede vriend van Van Hasselt, schreef een in memoriam.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.







Quote
#2
Ach, ik zal zijn verhalen in de Lychnari missen.

Quote
#3
Vreselijk nieuws, dat we onmogelijk zomaar voorbij kunnen laten gaan. Voor mij was Van Hasselt degene die de Griekse muziek met al zijn onbegrijpelijke facetten uit de doeken deed. In zijn boek Verslaafd aan Griekse muziek legt hij uit waarom Grieken uitbundig de zeïmbekiko kunnen dansen op de meest hartverscheurende teksten. Met zijn verfijnde observaties legde hij, ook in zijn andere werk, stukje bij beetje de Griekse ziel voor mij bloot.

Als eerbetoon aan de meester een niet helemaal per ongeluk gekozen citaat. Het hoofdstuk Waar gingen zoveel zielen heen uit Verslaafd aan Griekse muziek begint met Van Hasselts vertaling van het beroemde
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




.

Mijn laatste avond breng ik vanavond door. En wie mij zo verbitterden, nu ik uit het leven wegga, vergeef ik allen. Alles is een leugen. Een zucht, een ademtocht. Als een bloem zal een hand ons plukken bij het krieken van een dag. Daar waar ik heenga is geen plaats voor traan en pijn. De kwellingen en smarten blijven hier in het leven. En ik vertrek alleen. Twee deuren heeft het leven. Ik opende er één en ging binnen. Ik wandelde een ochtend, en voor de avond kwam wandelde ik door de andere deur naar buiten.

Van Hasselt vervolgt met een bijna anekdotische beschrijving van de tekstschrijfster van dit (even hartverscheurende als legendarische) nummer.

Aldus een zeïbékiko-lied, dat sinds de jaren vijftig gemeengoed is voor alle Griekse tavernegangers, mede doordat het werd gezongen door de legendarische Kazantzídis. De woorden zijn van Eftychía Papajannopoúlo, één van de eersten die bij de Grieken enige naam kregen als tekstschrijvers. In de vroegste jaren van de rebétika waren óf de componisten verantwoordelijk voor de teksten, óf ze kwamen van anonieme figuren die loyádes, woordmannen, werden genoemd.
(..)
Eftytichía, een uit Klein-Azië afkomstige voormalige lerares en toneelspeelster, nam genoegen met biljetten van vijftig of honderd drachmen om zich weer over te kunnen geven aan het kaartspel waaraan zij verslaafd was. Haar echtgenoot, een politieman, sloot haar als hij nachtdienst had soms op, maar dan klom zij langs een ladder naar buiten om zich weer op haar liefhebberij te storten.


’t Zijn deze weetjes, die de Griekse muziek voor mij zo tot leven brachten. In elk geval blijft de tekst van Eftychía, kaartverslaving of niet, voor altijd waar. Eens komt de man met de hand die ons plukt als een bloem.

Ik wacht op Van Hasselts bloemlezing...

Tina
Quote
#4
Tina +1.van Hasselt + oneindig, goede vaart man...
Quote
#5
(01 March 2011, 20:37)Tina K. Noume schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Mijn laatste avond breng ik vanavond door. En wie mij zo verbitterden, nu ik uit het leven wegga, vergeef ik allen. Alles is een leugen. Een zucht, een ademtocht. Als een bloem zal een hand ons plukken bij het krieken van een dag. Daar waar ik heenga is geen plaats voor traan en pijn. De kwellingen en smarten blijven hier in het leven. En ik vertrek alleen. Twee deuren heeft het leven. Ik opende er één en ging binnen. Ik wandelde een ochtend, en voor de avond kwam wandelde ik door de andere deur naar buiten.

Daar word ik even stil van.......

We zullen zijn bijdragen zeker gaan missen, maar gelukkig is er veel terug te lezen.....voor altijd in onze gedachten!
Quote
#6
....voor altijd in onze gedachten...

Wij zouden hem op zondagavond ontmoeten voor een concertbezoek. 's-Middags hoorden we het bericht van zijn overlijden van een gemeenschappelijke kennis.
We zijn wel naar het concert gegaan, maar in een heel andere stemming....
Quote
#7
Aan het eind van zijn leven was Frans van Hasselt samen met Agnes Dijk bezig aan een nieuw boek. Het is nu uitgekomen. Heb het met veel genoegen gelezen.

Cors

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Hoe een varken een journalist vangt! Ernst 1 1.264 30 November 2019, 15:41
Laatste bericht: jansas
  Scotty, laatste echte hippy van Matala overleden kretalover 3 2.643 11 February 2017, 13:30
Laatste bericht: Wim M

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)