Griekse tourisme weer in de lift
#1
Vijf vragen aan... Dimitri Bilas

Griekenland heeft het zwaar. Aanhoudende stakingen en de economische crisis eisen hun tol. De negatieve publiciteit heeft er, zeker in 2009 en 2010, voor gezorgd dat veel toeristen wegbleven. Nu schijnt er licht aan de horizon, zo beweert Dimitri Bilas van het Grieks Verkeersbureau in Nederland. „Vakantiegangers tonen weer volop interesse in Griekenland en we zien een stijging in de boekingen.”

Lees hier 5 vragen aan en de antwoorden van Dimitri Bilas van het Griekse verkeersbureau:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Quote
#2
Ik hoorde dat de mensen in de toeristenindustrie hopen dat de mensen die eerst naar Egypte wilden gaan voor de oude monumenten, nu voor Griekenland zullen kiezen. Er is veel werkloosheid, mensen proberen naar Amerika of Australië te gaan, om wellicht via familie aldaar aan het werk te komen.
Maar wat de Grieken nog maar slecht begrijpen is dat ze de prijzen OMLAAG moeten doen in plaats van omhoog om meer omzet te draaien in de cafés en bars en op de terrassen van de toeristenplaatsen ....
Quote
#3
(11 March 2011, 21:29)ElsR schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Maar wat de Grieken nog maar slecht begrijpen is dat ze de prijzen OMLAAG moeten doen in plaats van omhoog om meer omzet te draaien in de cafés en bars en op de terrassen van de toeristenplaatsen ....

......En dat ze zuinig moeten zijn op die voorzichtig terugkerende toeristen. Ze dus NIET in de kou laten staan door voortdurend te staken en zo de vakantie voor de gemiddelde toerist verknoeien........

Quote
#4
Beste Lezers,

Als het aan de Grieken ligt heeft u de vakantie van uw leven en zal het u aan niets ontbreken voor een normale prijs.
Maar beste mensen ook hier zijn de prijzen van de grondstoffen en natuurlijk transport gestegen en dat is in Nederland niet anders. Wat denkt u van elektra in januari met 11% gestegen en dan nog de staat die de BTW + de premies voor verzekering heeft verhoogt. Nee de tijden dat u voor een tientje met z'n tweeen gegeten en gedronken had zijn sinds de invoering van de Euro definitief voorbij. Gelukkig zit ik dicht bij Bulgarije waar de prijzen nog schappelijk zijn.
Gaarne wat meer begrip voor de Grieken het zijn goede mensen die ook hun recht willen halen en daarom staken. Natuurlijk niet leuk voor de vakantieganger die hier maar zeer weinig of niets van merkt.
Ik zou zeggen geef wat meer uit als u geniet van dit prachtige land.


Kalo Vradi
Dick
Quote
#5
Ik ben het niet helemaal met je eens Dick. Kijk, de échte Griekenland-liefhebber, dus de mensen die fora zoals dit bezoeken of zelfs in het land wonen die blijven het land heus wel trouw. Maar de "doorsnee" toerist die elk voorjaar weer met de reisgidsen gaat stoeien in de hoop een leuke bestemming te vinden ziet dat volgens mij anders. Die wil een fijne, onbezorgde en vooral goedkope vakantie boeken. Geen problemen of torenhoge prijzen maar gewoon lekker onthaasten van een lang jaar werken.
De berichtgevingen in de media van het afgelopen jaar scheppen dan al een bepaald vooroordeel dat Griekenland niet ten goede komt. Da's ook de reden waarom de zuidoostelijke landen aan de balkan zo in de lift zitten. De problemen zijn daar grotendeels voorbij en je zit daar echt "voor een dubbeltje op de eerste rij". Dat wil de toerist anno 2011. Begrijp me niet verkeerd, ik zeg niet dat ik dat vind maar ik vrees dat de gemiddelde aspirant-vakantieganger zo denkt.

In mijn optiek moeten de Grieken kost wat het kost het negatieve imago dat ze de afgelopen jaren hebben opgebouwd omzetten in dat van een hardwerkend, vriendelijk en vooral gastvrij volk. Een volk dat klaar staat om jou te ontvangen en jou een prachtige vakantie te bezorgen. Dan alleen zal de nu nog twijfelende toerist weer gaan happen.
Koukla's signatuur Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.
Quote
#6
(12 March 2011, 09:25)Koukla schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




In mijn optiek moeten de Grieken kost wat het kost het negatieve imago dat ze de afgelopen jaren hebben opgebouwd omzetten in dat van een hardwerkend, vriendelijk en vooral gastvrij volk. Een volk dat klaar staat om jou te ontvangen en jou een prachtige vakantie te bezorgen. Dan alleen zal de nu nog twijfelende toerist weer gaan happen.

Beste Koukla,

Ik begrijp dat de Toerist voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten en "Geen Cent Te Veel" wil uitgeven.
Het is alleen jammer dat de mensen niet verder kijken dan hun eigen portomonee. De Gemiddelde Griek is nog steeds die Griek die het een ieder naar de zin wil maken en daar ook alles aan zal doen om de toerist gastvrij te ontvangen. En nogmaals de toerist zal weinig of niets merken als deze zelfde Grieken voor hun recht de straat op gaan.
En dat men de toerist graag wil hebben blijkt ook wel uit de maatregel dat er geen belasting op de Griekse luchthavens wordt berekend voor diezelfde toerist. Of dat ook werkelijk aan de toerist wordt terug gegeven is aan de touroperator.
Wat ik wil zeggen aan de Grieken zal het niet liggen die zijn nog steeds dezelde Vriendelijke, Hardwerkende en Gastvrije Mensen nu alleen nog een POSITIEVE berichtgeving in de MEDIA.

Kali Mera,
Dick
Quote
#7
Inderdaad Dick, wat meer positieve berichtgeving zou ook goed zijn, en vooral juiste berichtgeving. Ik hoorde bv vorig jaar veel geklaag en enorme negatieve reacties in de media over de staking bij de Akropolis in Athene, wat denken ze wel die luie grieken! Nergens werd verteld waarom ze staakten. Wel, ze werden daar al 2 jaar niet betaald!! Moet je in Nederland proberen. Na 2 jaar geen salaris heb je wel het recht om te staken lijkt mij. Zo zijn er nog vele voorbeelden van onvolledige en negatieve berichtgeving, erg jammer. Natuurlijk is er ook veel aan de hand maar het zijn vooral de Grieken zelf die er onder lijden en niet zozeer de toerist die in een week tijd een tientje meer kwijt is aan benzine.

Wat ik nu op Kreta hoor, is dat de boekingen een stuk beter zijn dan vorig jaar, gelukkig maar. En..voor een tientje per persoon kun je hier nog altijd als een vorst eten, inclusief de wijn!

Groeten uit zonnig Kreta!
Berendw's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




. Colourful walking guidebooks
Quote
#8
(11 March 2011, 21:29)ElsR schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Maar wat de Grieken nog maar slecht begrijpen is dat ze de prijzen OMLAAG moeten doen in plaats van omhoog om meer omzet te draaien in de cafés en bars en op de terrassen van de toeristenplaatsen ....

@ ElsR,

Ik begrijp je stelling in deze, maar hoe kan een Griekse ondernemer in een bar of rest. nu zijn prijzen omlaag doen? Als je bv. de prijs van een simpel biertje vergelijkt (qua inkoop) ten opzichte van Nederland, is dit echt onmogelijk.
Gisteren zag ik op de Nederlandse TV een reclame van AH voor een kratje Amstel; 24 flesjes 0,33 cl, prijs 8,49 euro.
Voor dit zelfde kratje betaal ik als ondernemer hier op Kreta nu bij de groothandel 16,15 euro. (niet omdat het buitenlands bier is. Er staat een Amstel brouwerij in Athene. Gelijke prijs met bv. Mythos bier)

De afgelopen winter was ik in Nederland en betaalde voor een glas bier in een gewoon cafe ongeveer 2,-- euro. Echter niet voor 0,33 cl. maar voor 0,18 of 0,20 cl. Wij vragen 2,25 euro voor 0,33 cl. Dus??

Verder is een glas wijn stukken goedkoper dan in Nederland. Zo zou ik nog wel even door kunnen gaan.

Met alle respect, maar soms snap ik er helemaal niets meer van! Denken of willen de toeristen dat hier in Griekenland alles gratis is?



Alepoύ's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




en dat nu alweer 14 jaar.
Quote
#9
Bravo Alepou!!!!

Wat ik je vragen wil had je geen foto van een echte Alepou en daarom maar een van een hond genomen?:)

Kalo Vradi
Quote
#10
Ik begrijp best dat het moeilijk is voor ondernemers. Maar als een cappuccino dit jaar 3,50 gaat kosten op een terrasje in Pythagorion Samos zullen de toeristen er geen tweede nemen. Als die qua kosten 2 euro is kun je als ondernemer kiezen of je 1 x 1.50'winst wil maken (bij 3.50 dat de toerist dan betaalt) of 2 x 80 cent als de cappuccino voor de toerist 2.80 kost en hij er 2 neemt. Dit is maar een voorbeeld natuurlijk.
Quote
#11
Ja, ... hummm die foto... Nee geen foto geplaats van een Alepou, maar de foto van mijn eigen hondje (Maxi Miliane)

Ik moet wel zeggen dat het "het" hondje van het complex is. Maxi weet namelijk de nummers van de appartementen. Als er nieuwe gasten aankomen en ingeschreven zijn, breng ik (of Karla) de gasten naar het appartement en dat onder begeleiding van Maxi. We noemen het nummer van het Appartement en Maxi rent er naar toe en gaat voor het appartement zitten en verwelkomt de gasten.

Vandaar dat ik dacht dat Maxi wel een plaatsje hier verdiende. Toch?
Ja natuurlijk ElsR, Zo dacht ik 5 jaar geleden ook. Maar zo werkt het niet. Wat o.a. de gasten wel eens vergeten (geeft niet ze hebben vakantie) wat zo al de bijkomende kosten zijn voor een ondernemer.
Ik zal je een voorbeeldje geven (en verder niet meer; wil niet zeuren of moeilijk doen).
Aan het begin van het seizoen komt die aardige mevrouw van de Griekse BUMA-STEMRA. Mevrouw komt in mijn geval (klein complex met kleine bar) 400,-- euro ophalen. Ik krijg dan een papier dat ik het seizoen muziek ten gehore mag brengen voor mijn gasten (alleen bar en zwembad gedeelte) Stel ik verdien ongeveer 0,80 cent aan een glaasje bier. Dan moet ik dus 500 biertjes verkopen om dit te kunnen betalen. En das best veel hoor!

Helaas kan het niet goedkoper meer in Griekenland. Maar weet je: Ik hoor nooit iemand zeuren over de prijzen in een bar in bv. Zweden, Finland enz. Kennelijk is dat normaal.

Ach ik hoop dat wij in ieder geval weer een leuk en fijn seizoen tegemoet gaan en de rest zien we wel weer.

Alepoύ's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




en dat nu alweer 14 jaar.
Quote
#12
Alepou
Point taken. Het jammere is dan wel dat er zo een soort negatieve spiraal ontstaat. Er is helaas nu eenmaal een flinke groep toeristen die ook op hun vakantie voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Die zijn in het verleden naar bv. Turkije uitgeweken voor all-inclusive (zuip-)vakanties. De vraag is of je die terug wilt hebben natuurlijk. Griekenland zou zich moeten profileren op de een of andere manier .....
Quote
#13
Hoi allemaal,
Ik heb het eens allemaal gelezen en heb toch een andere ervaring. De hele maand januari op Kos doorgebracht. Het is een hardwerkend en gastvrij volk. Ik heb overal kunnen genieten van de culinarie hoogstandjes en de extraatjes bij het eten, drank, taart of een extra karaf wijn. De prijs die je gemiddeld betaald is nog steeds stukken lager dan in Nederland. Wij hebben gemiddeld met 2 personen, heel goed, gegeten voor 15 a 20 euro. Vergeet dan niet de extra's. Wij hebben onze vrienden mee uitgenomen voor diner. Eerlijkheidshalve vermeld het was een souflakirestaurant op hun verzoek, gegeten en gedronken met 7 volwassenen en 3 kinderen. Totaalrekening € 76,00.
Doe dat na in Nederland, dat lukt je niet, zelfs niet in een patatzaak.

De koffie is inderdaad prijzig. Op een teras maar ook in een restaurnt. Op sommige plaatsen krijg je wel een heerlijke oploskoffie via het cappuchinoapparaat, heerlijke schuimlaag, een een hele grote mok. Die kost dan weer bijna niets.

Je moet open staan voor de verschillen.

Als ik boodschappen ging doen om zelf eten te bereiden, was ik voor brood, tomaat, paprika's, uien courgettes etc. bijna niets kwijt. Ik heb met verbazing naar de maand vakantie op de markt groente gekocht in Nederland en sloeg achterover van de prijs.

Hier heb je wat en daar laat je wat. Maar een maand leven in Griekenland, is nog goedkoper dan een maand in Nederland.
Ze werken hard, veelal 24/7, mogen ze dan ook wat verdienen. Van mij wel.

Ik hoop dat ze het overleven, en vind het jammer dat de gemiddelde tourist kortzichtig is.

Groet helma

Quote
#14
Hallo allemaal,

Wij zijn blij dat het tourisme weer wat aantrekt, en dan vooral voor de grieken zelf. Wij komen zelf al ruim 20 jaar 2x per jaar in Griekenland en de afgelopen jaren was het toch wel een stuk minder, vooral in de restaurants, voor ons niet zo erg maar wel voor de mensen die van het tourisme moeten leven, jammer vinden wij het wel dat er de laatste jaren veel al inclusive hotels bij zijn gekomen, niets voor ons (maar ja voor ieder wat wils) en ook al is het wat duurder geworden het blijft toch altijd nog goedkoper als hier in Nederland.

Dimitri Bilas is mijn leraar Grieks, en vorige week hebben wij het er nog over gehad of de hotels en appartementen vooral op de grotere eilanden in de wintertijd niet open kunnen gaan, maar de Grieken zelf denken dat daar geen animo voor is, ze hebben het een paar jaar geleden geprobeerd in de maanden febr. en maart naar Rhodos en Kreta maar na 1 winter zijn ze er al weer mee gestopt.

Wij gaan dit jaar in mei en aug. naar Kreta, waar we dus ieder jaar wel 1 keer komen, normaal altijd in sept. maar dit jaar omdat onze kinderen en kleinkinderen meegaan dus in augustus. vorige week nog gauw voor 2 weken mei geboekt. verheug me er al weer op.

Groet Electra.



Quote
#15
Helma het gewone leven is inderdaad goedkoper maar als je iets anders nodig hebt betaal je de hoofdprijs, zoals schoenen, kleding, meubels, benzine, diesel, gereedschappen,huisinrichting, alcohol, tabak, al deze normale dingen zijn duur. wat in NL een stuk goedkoper is,
Als je op de markt je groenten gaat halen en een Lidl om de hoek hebt valt het wel mee, ook al zitten hier op levensmiddelen 13% btw, een geluk is dat elektra en water op hetzelfde tarief zitten. Schoolboeken, hotelkamers en nog een paar dingen zitten op 6% maar al het andere is 23% en dat hakt er dik in.
Wat de terrasjes betreft , het ligt eraan waar je gaat zitten, ik betaal op mijn favorite plaatsen maar 2.50 euro voor een halve liter bier, 1.50 voor een glas wijn 1.00 griekse koffie en 2.00 voor een karafje raki en er worden ook nog kleine dingetjes bij geserveerd, maar de buurvrouw op dezelfde stek aan het meertje vraagt doodleuk voor alles het dubbele.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#16
Ik denk dat het onder aan de streep op een vakantiebudget allemaal wel losloopt. Hij kan mij tenminste weinig schelen dat de benzine duur is. Op een vakantie maakt het misschien een paar tientjes uit.
Uit eten met wijn en een fles water erbij is en blijft spotgoedkoop ! En inderdaad, vergeet de extraatjes (dessert en raki) die je meestal gratis krijgt niet.

Koffie vind ik wel onredelijk duur, maar het maakt heel veel uit waar je je koffie drinkt.
In mijn favoriete kafenions in het centrum van Rethymnon en Chania kost een frappé 1,25 / 1,50 euro. Op een willekeurig terrasje een paar meter verderop waar de toeristen komen betaal je met gemak het dubbele. Wel geschonken in een 'lollig' glas, maar de inhoud is toch echt hetzelfde !

Op koffie, in welke vorm dan ook, wordt in veel zaakjes bizar veel geld verdiend !
Quote
#17
@ Xander,

Er zit heel veel verschil in waar je een frappé drink. In de kafenions in en rondom Heraklion kost een frappé nu zo rond de 2,- euro. Echter ga je in Heraklion naar de Grandcafe's, waar veel Griekse jeugd en dertigers komen betaal je zo rond de 5 a 6 euro voor een frappé (In mooi glas natuurlijk). Dit heeft eigenlijk niet zoveel te maken of er nu wel of geen toeristen komen, maar met het feit, dat die Grieken 3 á 4 uur op het terras zitten met 1 frappé en er 3 x nieuwe ijsblokjes in willen hebben.

Benzineprijs: vandaag in Heraklion betaalde ik 50,-- euro voor 29,45 L.

Verder hoor ik toch veel optimisme van de ondernemers in het toerisme. Eigenlijk denkt iedereen wel dat het in het aankomende seizoen iets beter gaat dan het vorige seizoen. Ook leuk is, de meesten hebben er weer echt zin in; wij ook.
Alepoύ's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




en dat nu alweer 14 jaar.
Quote
#18
Dat Grieken zomaar een paar uur op een frappé blijven zitten zie je in de kafenions ook. Daar is geen Grand café voor nodig.
Dus is het begrijpelijk dat ze een en ander gecompenseerd willen hebben.
Ook de oude mannetjes kunnen trouwens er wat van (ALS ze al wat bestellen !!). Die zitten moeiteloos een hele middag op een Griekse koffie en een glas water voor een paar centen.

Ik heb het ook over de toeristen terrassen, en daar zitten de mensen niet een paar uur op een frappé !
Quote
#19
Las dit vanmorgen, hoop wel dat het ook aan de toerist wordt doorberekend, maar het zal wel als zo vaak net als het lage hotel tarief 6% in de zakken van de toer(wurg)operaters belanden.

Multiquote:(Novum/AP) - Het Griekse ministerie van transport heeft woensdag besloten de luchthavenbelasting de komende negen maanden te schrappen. De maatregel geldt voor alle luchthavens, behalve voor de luchthaven van Athene.

De maatregel is ingesteld om het toerisme een impuls te geven. De toerismesector is een van de belangrijkste sectoren van de Griekse economie. In het verleden heeft het land ook al eens de luchthavenbelasting geschrapt.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Last minute-boekingen in de lift Wilma 7 5.054 27 June 2012, 06:26
Laatste bericht: TreinopStad
  Griekse lift nicole 5 3.839 03 December 2010, 07:56
Laatste bericht: Wick

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)