TV-tip: Droomhuis gezocht in Griekenland
#1
[Afbeelding: omroepmax.jpg]
Jos en Angelika zoeken een huis op Peloponnesos en Manuela Kemp toont haar droomhuis op het Griekse eiland Symi
In de eerste aflevering van het nieuwe seizoen maken we kennis met Jos en Angelika Hessing. Nu Jos zijn bedrijf gaat overdragen aan zijn zoon, vindt hij het tijd om met zijn vrouw te gaan genieten in hun eigen droomhuis op het schiereiland Peloponnesos in Griekenland.

Sybrand Niessen bezoekt met hen drie potentiële droomhuizen, laat ze kennismaken met het zogenaamde ‘sinaasappelvrouwtje’, en ze het bezoeken samen de Griekse geitenherders hoog in de bergen.

Verder zien we hoe trots Manuela Kemp is op haar droomhuis: een eigen verbouwd vissershuisje op het Griekse eiland Symi.

Presentatie: Sybrand Niessen
Uitzending
maandag 21 maart 2011 22:10 uur, Nederland 1

Herhalingen
vrijdag 25 maart 2011 15:05 uur, Nederland 2

Bron:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Quote
#2
Leuke tip Ger! Altijd leuk om te zien hoe anderen het aanpakken ;)
Quote
#3
leuk ik ga zeker kijken, bedankt voor de goede tip
Quote
#4
Deze info vond ik nog over bovenstaande aflevering:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#5
Ik wacht ook nog steeds op een leuke prijs in een loterij om een leuk Grieks huisje te kopengreeksmiley2 Het is helaas nog niet gelukt maar we blijven hopen;)
Quote
#6
en het waren toch wel errug leuke huizen zeg.....
prachtige omgeving daar, ook weer voor op het nog te bekijken lijstje
ik zal maar goed blijven sparen....

Petra
Quote
#7
Wij blijven hopen op ook een leuke prijs in de loterij. Het waren zeker mooie huizen. Overigens vond ik het huisje van Manuela Kemp ook schattig!
Quote
#8
Wel een beetje duur daar hoor! Hier op Thassos kun je een soortgelijk huis voor minder kopen.
En ik kan het weten want ik werk bij een makelaar ;)
Quote
#9
De uitzending staat nu ook op "uitzending gemist".
Quote
#10
En wel hier:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Of natuurlijk rechtstreeks via dit forum:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#11
Het waren vraagprijzen, daar kan je (zeker in deze tijd) flink onder komen.
Dat zag je aan het huis dat ze uiteindelijk gekocht hebben. Een noodverkoop vanwege geldgebrek, maar daar zijn er nu zoveel van.
Er zijn nu overal 'koopjes' te halen.

Er zijn ook veel Engelsen die vanwege de sterk verminderde waarde van het GBP t.o.v. de Euro het niet meer kunnen bolwerken in GR.
Hun pensioen is minder waard geworden, ze hebben vaak ook nog eens een hypotheek in GR (in Euro's) afgesloten. Daarnaast zie je dat de echt oudere mensen weer terugkeren naar hun thuisland vanwege de zorg die ze in GR niet kunnen krijgen zoals ze thuis zijn gewend. Veel van deze mensen hebben hun huis in de verkoop gedaan.

En een hoog aanbod en erg weinig vraag heeft meestal een forse prijsverlaging tot gevolg. In de vraagprijzen zie je dat bij ons in de buurt (nog) niet overal terugkomen omdat de verkopers niet teveel verlies willen lijden. Ze houden de vraagprijs nog hoog. Kwestie van tijd en op enig moment hebben ze geen keuze meer.
Profiteren van een anders misère.
Dat was een paar jaar geleden wel anders, voor jou tien anderen in de rij !

In de buurt van waar wij zitten (west Kreta) zie je daar heel erg veel voorbeelden van.
Het is nu heel leuk onderhandelen als je een huis zoekt !

Een riant en luxe huis als zij hebben gekocht voor 'slechts' 290K zie ik me op Kreta niet vinden. Hoewel in de uitzending niet is aangegeven hoeveel grond er bij zit, moet dat wel minimaal 4 hectare zijn, anders krijg je geen vergunning voor een dergelijk huis buiten de bebouwde kom. Tenzij het (deels) illegaal is gebouwd natuurlijk, en dat komt ook veel voor (en zou de prijs mede kunnen verklaren).

In ieder geval is een dergelijke prijs voor zo'n huis naar de maatstaven van (west) Kreta wel heel erg laag.
Quote
#12
Vergeet niet dat de getoonde huizen op een punt van de Peloponnessos liggen waar weinig toeristen komen. Dat heeft ook invloed op de prijs. Het is wat anders dan Kreta waar heel veel pensionados uit NW Europa wonen.
Overigens ben ik het eens met de opmerking over zorg in Griekenland. Verpleeghuizen zijn onbekend. Het enige wat je kunt doen als je (bijv. vanwege hoge leeftijd) zorg nodig hebt is als particulier een gediplomeerd verpleegster inhuren.En dan nog liefst eentje die Engels of Duits spreekt ....
Het lijkt zo idyllisch, emigreren en je oude dag slijten in Griekenland maar pas op als je voortdurende zorg nodig hebt ... er is daar niks. De oudste dochter wordt geacht de ouders in huis te nemen.
Quote
#13
Ik heb zo mijn bedenkingen bij de prijs van de riante villa!
Van 400.000 zakken naar 290.000 omdat ze onmiddellijk geld nodig hebben vertrouw ik niet. Wij hebben persoonlijk het voorbeeld gehad op Corfu: de verkoper had "zeer dringend" geld nodig en verkocht daarmee flink onder de gangbare prijs, wat zeker ook geval is voor de laatste villa in het programma. Wat was de waarheid in Corfu: het huis werd gebouwd zonder de nodige vergunningen maar dit kon wel geregulariseerd worden mits een torenhoge boete (en waarschijnlijk de nodige fakelakia!!!) . Dit kwamen we niet te weten van de eigenaar of de makelaar maar van mensen in de buurt waar we navraag gedaan hadden.
Opletten is de boodschap!
Quote
#14
Je hebt sowieso een advocaat nodig.
Als je een goede en echt onafhankelijke advocaat hebt moeten dit soort zaken boven tafel komen voordat de verkoop wordt gepasseerd. Het is zijn taak dit soort zaken op te sporen.
Heel veel illegale bouw was echter alleen maar mogelijk omdat de advocaten (en architecten) het spelletje meespeelden.

Alleen als de advocaat het spelletje meespeelt kan je zo'n geheel of deels illegaal huis kopen. Vaak weet je dat niet omdat de advocaat je door de verkopende partij of diens makelaar is aanbevolen (vriendje dus).
Als je het ooit weer wilt verkopen, en je treft een goede advocaat van de kopende partij heb je een dik probleem.
Of zodra het kadaster eindelijk op orde is en de controles starten.
Of als de OTE (elektriciteitsbedrijf) of de mensen van het water kritisch komen kijken.
Zet je dan maar schrap.

Het is de eeuwige vraag: hoe weet je nu dat je een goede en vooral echt onafhankelijke advocaat te pakken hebt of niet. Als je een lokale advocaat hebt, heeft hij/zij overal vriendjes die hij niet laat zakken met mogelijk alle nadelen van dien.
Als je er eentje van verder weg neemt, kent hij misschien weer niet de juiste mensen.
Nooit goed lijkt het. Wild west ? Tja........

Als iets te mooi is om waar te zijn, dan is het ook niet waar.
Zorg er voor dat je *zelf* alle relevante regeltjes kent, en check en dubbelcheck ze allemaal. Dat kost tijd en moeite, maar is de investering waard. Ik heb nog nooit spijt van die investering gehad in ieder geval.
En er is maar één ding echt belangrijk, en dat is wat je er zelf van vindt en bij voelt. Gut feeling.
Bij twijfel: niet doen. Laat je niet ompraten.
Je gevoel heeft meestal gelijk !
Quote
#15
Je gevoel moet inderdaad goed zijn, maar vertrouwen hebben is ook belangrijk.
Wij hebben net een apartement op Kos gekocht, hebben een advocaat, notaris en makelaar zelf gezocht en alles laten checken. Zelf hebben we weer andere mensen ingeschakeld die ook weer een controle hebben uitgevoerd.
Het is inderdaad veel uitzoeken, checken en geduld hebben.
Maar met de juiste mensen, een goed gevoel en vertrouwen kan het bijna niet mis gaan.

Ik heb altijd maar een ding geleerd. Voor niets gaat de zon op, en als je alles voor het minst wilt hebben krijg je vroeg of laat de rekening gepresenteerd.

Wij hebben een goed gevoel en alles is perfect geregeld en geregistreerd. Nu alleen nog wachten tot we er ook echt van kunnen genieten.
Quote
#16
(22 March 2011, 13:57)ElsR schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Het lijkt zo idyllisch, emigreren en je oude dag slijten in Griekenland maar pas op als je voortdurende zorg nodig hebt ... er is daar niks. De oudste dochter wordt geacht de ouders in huis te nemen.

En daarom moet je in NL ook nooit alle schepen achter je verbranden wanneer je in GR gaat wonen.
Naar mijn mening moet je altijd in NL ingeschreven (en ook belastingplichtig blijven) blijven zodat je volledig recht houdt op alle voorzieningen en regelingen in NL.
Quote
#17
Klopt helemaal Xander! NL moet dan je "woonland" blijven volgens EU-regels. Lastig daarbij is wel dat je dan weer volgens NL regels er meer dan 1/2 jaar formeel ook echt moet wonen. Vraag me alleen af hoe men dat wil gaan controleren als straks alle babyboomers met pensioen zijn en in zonnige oorden wonen..... In België hoef je volgens mij dan alleen maar een postbus te hebben ... En belasting en premies blijven betalen natuurlijk
Quote
#18
Ach, een beetje burgerlijke ongehoorzaamheid is hier op zijn plaats.
Als je maar een adres hebt in NL. Wellicht zijn er kinderen of familie waarvan je het adres kan / mag gebruiken.
Ze kunnen niet controleren of je daar ook daadwerkelijk (6 maanden per jaar) woont. Ze hebben overigens ook absoluut geen belang dat uit te zoeken. Je betaalt immers (keurig ?!) je belastingen hier. Wat de fiscus betreft is dan alles in orde !

Wij gaan een stap verder, en houden in NL een woning aan.
Reden daarvoor is dat we ook in de toekomst niet fulltime op Kreta willen wonen.
Quote
#19
Net als wij dus Xander, we hebben nog een huis in NL en mocht dat verkocht worden (het staat te koop) gaan we kleiner wonen, of houden bij een van de kinderen een postadres aan, de bedoeling is 2/3 maanden NL en de rest hier, tot nu toe bevalt het best.
grz Arthur
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#20
Laatste opmerking van mijn kant: de overheid KAN een heleboel controleren (bijv. waar je altijd je geld pint van de bank) maar MAG dat slechts bij verdenking van fraude of zo. Dus ......
Quote
#21
Je hebt gelijk.
Als ze tijd (en dus geld) zouden uitgeven aan het zoeken naar mensen die op zich niets fout doen zouden we in dit landje wel echt helemaal verkeerd bezig zijn.
Er zijn 'belangrijker' lieden op te sporen.......
Quote
#22
Beste mensen,

Je hoeft helemaal niet zo ver te gaan, alleen al door je op een site als deze te begeven laat je al zien waar je bent. Of door het openen van je EMAIL.

Overigens vind ik het zeer interessant waar een Tread al niet toe kan leiden, van een mededeling tot de persoons controle.

Groeten uit, deze keer weer, een zon overgoten Kanalaki Prevezas

Dick
Quote
#23
Even offtopic Dick, hoe is het weer bij jou, hier in Agios zitten we nu rond de 6/7 beaufort NW, blaast wel alles lekker droog. Eind van de week wordt het rustiger.
grz
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#24
@ Arthur,

Vanochtend heb ik in NL wederom (de hele week eigenlijk al) lekker in de zon achter de koffie gezeten !
Straks in het zonnetje wat klusjes doen.

Ik vrees alleen dat deze situatie (jij in de bewolking, ik in de zon) wel weer snel omgedraaid zal zijn !
Hoewel, nog maar even, en dan ben ik 'er' weer.
Quote
#25
(24 March 2011, 14:12)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Even offtopic Dick, hoe is het weer bij jou, hier in Agios zitten we nu rond de 6/7 beaufort NW, blaast wel alles lekker droog. Eind van de week wordt het rustiger.
grz

Hoi Arthur,

Toen ik gisterochtend uit de omgeving Drama vertrok was het heerlijk zonnig maar met een frisse wind, schat zo'n 4 Beaufort. Nu hier in Epiros kom ik net uit Loutza waar het ook heerlijk zonnig is, ± 18 graad C, en een aardig briesje maar zeker geen 6/7 Beaufort.

Groetjes vanuit Kanalaki,
Dick
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Droomhuis gezocht metaxa 0 521 27 November 2023, 10:46
Laatste bericht: metaxa
  TV Droomhuis gezocht: Corfu Fani 7 2.034 12 December 2021, 10:04
Laatste bericht: Lex Sengers
Lightbulb TV-tip: Droomhuis gezocht op Zakynthos Wilma 8 4.238 20 July 2020, 19:31
Laatste bericht: lumix
  TV-tip: 28 juli 2014 Droomhuis gezocht op Kreta Ger 24 18.722 02 August 2014, 13:12
Laatste bericht: Ger
  TV-tip: Droomhuis gezocht - Lefkada Ger 21 14.245 26 March 2012, 23:32
Laatste bericht: hilly

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)