Keta Noord, Zuid, Oost of West?
#1
Na een aantal Griekse bestemmingen te hebben bezocht komen we tot de ontdekking dat we nog nooit op Kreta zijn geweest. We zijn ons nu in aan het lezen maar horen tegenstrijdige berichten. De één zegt dat je absoluut de "Wonderfull West" gezien moet hebben, de ander beweert weer dat er niets boven het zuiden of oostenvan Kreta gaat.
Hier zitten vast wel kenners die me goede tips kunnen geven ;)
Wat moeten we doen? We houden van rust en leuke bezienswaardigheden. Absoluut géén Cherso-gedoe alsjeblieft.
Alvast bedankt Exclamation
Quote
#2
Weet je wat het is ?
Veel mensen hebben zo hun voorkeur, en verkondigen dat luid en duidelijk. zoveel Kretagangers, zoveel meningen !
Een objectieve mening zal je op een forum niet krijgen.

Ik zou zeggen het noorden omdat de verbindingen zowel per auto als bus er aanmerkelijk beter zijn dan in het zuiden.
Oost of west: kwestie van voorkeur.
Persoonlijk zou ik richting west gaan (let op, ook ik draag een gekleurde bril).
Rethymnon, Chania, deze steden hebben veel te bieden en het zijn mooie en gezellige steden. Er is veel te zien in de omstreken. Je bent zo aan de zuidkust, Kreta is tamelijk smal in het westen.
Wil je rust: ga dan niet in een van deze twee steden zelf zitten, en ook niet in de aanpalende dorpen bij Rethymnon. Zoek een leuk dorpje langs de kust of in de buurt daarvan uit.
Check omgeving Kalyves, Almerida, Vamos, Exopoli (allemaal dorpjes in de streek de Apokoronas). De Apokoronas, qua natuur een waanzinnig mooie omgeving, ligt in het noorden tussen Rethymnon en Chania in. Een perfecte basis om tripjes te maken (per huurauto is het beste).

Zo, en nu wachten op de reacties van anderen met andere voorkeuren !
De keuze is aan jou.
Quote
#3
Je kunt het eiland verdelen in verschillende stukken. De westelijke helft is groener qua natuur. De oostelijke helft is vrij ruig en woest. De noordelijke helft is vrij toeristisch, de zuidelijke helft is rustiger. Dat is heel kort door de bocht, een beschrijving van de verschillende stukken.
Jullie houden van rust, dus ik zou dan kiezen voor de zuidelijke helft van het eiland, maar dan wel meer de westelijke helft. Aan de oostelijke kant zitten niet zoveel bezienswaardigheden. Je zou dan kunnen denken aan Loutro, Chora Sfakia, Agia Galini of Paleochora. Mocht je toch iets meer in de bewoonde wereld willen zitten, dan zijn er aan de noordkust ook leuke plekken, zoals Georgiopouli (westelijk), Elounda (oostelijk), Sisi (oostelijk) en Plaka (oostelijk). Maar er zijn nog zoveel meer plekken die ook leuk zijn. Te veel om op te noemen. Mocht je nog meer vragen hebben, stel ze gerust.
Quote
#4
Ook ik ben niet objectief maar het oosten en zuiden van Kreta hebben veel indruk op mij gemaakt. De natuur in het oosten van Kreta en leuke plaatsen als Aghios Nikolaos en Palekastro hebben veel indruk gemaakt. Ook het zuiden van Kreta met plaatsen als Matala, Myrthos en Plakias zijn wat mij betreft echte aanraders. Het echte westen van Kreta ken ik niet zo goed. Moet wel zeggen dat Chania bij een bezoek aan Kreta niet mag ontbreken. Persoonlijk vond ik Chania veel mooier dan Rethymnon.
Quote
#5
Zoals Xander al schreef, Apokoronas! Een prachtige groene omgeving, ook vlak bij mooi stranden. Precies tussen de mooie steden Chania en Rethymno in en tevens een goede verbinding naar het zuiden (Sfakia). Vlak bij de Witte Bergen etc etc.
Genoeg reclame..ook ik ben niet objectief..ik woon in Vamos. Kijk eens op de website van het lokale toeristenbuerau
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




!
Berendw's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




. Colourful walking guidebooks
Quote
#6
Wim,

Ik denk dat je Kreta over je heen moet laten komen. Ik kan niet zeggen waar het beste is. Mede door dat jij niet echt je verlangens bloot geeft, is het echt lastig een advies te geven . Doe is wat meer informatie vanuit jou kant. en zeker krijg je een handvat. Ja, en daar moet je het maar even mee doen.

We horen van je.
Alepoύ's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




en dat nu alweer 14 jaar.
Quote
#7
Kreta kan je absoluut niet in één keer zien, daar is het veel te groot maar vooral veel te mooi voor. Moest ik terug voor de eerste keer naar Kreta kunnen gaan en weten wat ik nu al een beetje erover weet zou ik resoluut kiezen voor Agia Galini in het Zuiden. Volgens mij een perfecte uitval basis voor de eerste keer. En als ik je dan toch nog een tip moet geven, zeker niet naar het Zuid-Oosten gaan, daar is het veel te rustig en is er weinig te zien. ;) : :)
Quote
#8
Lieve mensen, erg bedankt voor jullie uitgebreide tips. Ik durfde het eerst niet te vragen, een tijdje geleden deed ik dat ook op het startpagina kretaprikbord en toen werd ik nogal afgeblaft. Gelukkig gaat het er hier veel vriendelijker aan toe. Ik denk dat ik me ook maar even aanmeld.
We gaan nu in familieberaad ;) en laten zeker horen wat het uiteindelijk gaat worden. We willen uiterlijk eind deze maand de knoop doorhakken.
Nogmaals efxaristo
Quote
#9
En dan te bedenken dat je deze antwoorden hebt gekregen van mensen die vrijwel allemaal ook op het andere forum zitten !
Quote
#10
Nou dit zijn toch hele andere antwoorden dan die ik toen kreeg. Sterker nog, ik kreeg maar één antwoord en in de rest van de draad gingen de leden onderling virtueel met elkaar op de vuist Huh . Ook de namen van de tipgevers hier zijn nieuw voor me dus dat betwijfel ik. Of gedragen mensen zich hier anders dan elders. Zo ja, waarom dan?
Ik ieder geval ben ik blij met de informatieve input hier van duidelijke kenners van Kreta.
Quote
#11
Ik zeg ook niet dat deze mensen ook op je bericht op het andere forum hebben gereageerd, maar alleen dat vrijwel alle mensen die hier hebben gereageerd ook op het andere forum zitten.

Maakt verder ook niet uit, als je maar een (bruikbaar) antwoord krijgt.
Quote
#12
Wim,

Mogelijk -en ik denk dat je dit ook doet- kan je eens op internet kijken wat er zoal op Kreta te vinden is. Je hebt dan een goede kans dat "iets" je pakt en daar meer over wilt te weten komen. Drop die vraag gewoon hier en men zal je zeker verder willen helpen.

Een ander idee is om een plaats uit te zoeken, centraal gelegen op Kreta (Noord- of Zuid kant). Vandaar uit kan je dan aan je eigen ontdekkingsreis beginnen. Je hebt dan de mogelijkheid om zowel in westelijke richting, oostelijke richting te gaan en wel het noorden dan wel het zuiden.

Hoor graag nader.
Alepoύ's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




en dat nu alweer 14 jaar.
Quote
#13
Zoek eerst meerdere plaatsen uit waarvan jij denkt dat is wat, schrijf ze hier neer, daarna krijg je hier genoeg tips zonder dat we je iets opdringen, ook door mij niet,alhoewel een bepaalt persoon uit Limburg op het KP er anders over dacht.
grz Arthur

Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#14
Ik hoop toch niet dat je hier ook weer zo'n situatie wil uitlokken met je insinuerende ,onnodige en ongevraagde toevoeging?
Quote
#15
Beste mensen, ik denk niet dat bezoekers van Oríste! zitten te springen om persoonlijke vetes. Daar hadden we al een ander forum voor, toch? Mag ik jullie vriendelijk verzoeken dit soort gekissebis ook daar uit te vechten? Mag eventueel ook via Oríste! maar doe het dan via een PB'tje (persoonlijk bericht [Afbeelding: postbit_pm.gif]) zodat anderen niet mee hoeven te "genieten".
Zo houden we dit forum leuk, interessant én aangenaam voor iedereen.

Ger
Quote
#16
(20 March 2011, 18:40)Ger schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Beste mensen, ik denk niet dat bezoekers van Oríste! zitten te springen om persoonlijke vetes. Daar hadden we al een ander forum voor, toch? Mag ik jullie vriendelijk verzoeken dit soort gekissebis ook daar uit te vechten? Mag eventueel ook via Oríste! maar doe het dan via een PB'tje (persoonlijk bericht [Afbeelding: postbit_pm.gif]) zodat anderen niet mee hoeven te "genieten".
Zo houden we dit forum leuk, interessant én aangenaam voor iedereen.

Ger

Bravo Ger, helemaal mee eens

Groet,

Dick
Quote
#17
(20 March 2011, 18:40)Ger schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Beste mensen, ik denk niet dat bezoekers van Oríste! zitten te springen om persoonlijke vetes. Daar hadden we al een ander forum voor, toch? Mag ik jullie vriendelijk verzoeken dit soort gekissebis ook daar uit te vechten? Mag eventueel ook via Oríste! maar doe het dan via een PB'tje (persoonlijk bericht [Afbeelding: postbit_pm.gif]) zodat anderen niet mee hoeven te "genieten".
Zo houden we dit forum leuk, interessant én aangenaam voor iedereen.

Ger
Helemaal mee eens Ger, ik zal de laatste regel laten vallen, wat ik wel raar vind, ik laat even een klein steekje vallen en er zit meteen een iemand over me heen, die ... rara hoe kan dat, en voor de rest geef ik gewoon info over het mooiste deel van Kreta, Agios Nikolaos dus.
grz Arthur


Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#18
hoi,
Ik/wij zijn ook debutanten,en willen uiteraard de samariakloof gaan lopen.
Dus hebben we voor het westen gekozen, ergens tussen chania en reythymon een rustig dorpje wel direct aan zee.
Van daaruit zou je mooie wandel en ook fietstochten kunnen maken,soort mountainbike als ik het goed begrepen heb.
ook adresje voor kooklessen (grieks) gevonden dus we zien het helemaal zitten.
het is maar net wat je zoekt natuurlijk.

veel plezier met zoeken en een fijne vakantie
Quote
#19
Zelf vindt ik het westen en zuiden heel mooi. Wij hebben een aantal jaren geleden de "linkerhelft" van Kreta bezocht. We hebben toen overnacht in Matala, Plakias en vlakbij Chania. Vooral het zuiden vonden wij heel mooi. Ook Elafonissi moet je gezien hebben al is het daar wel wat drukker. Chania maar ook Rethymnon zijn leuke plaatsen om te bezoeken. Verder raad ik aan daar gewoon lekker rond te rijden. Je komt daar zat leuke en mooie plaatsjes en landschappen tegen. Veel plezier!
Quote
#20
Hoi Wim,

Wij wonen en werken nu zo,n 3 jaar in het zuiden, en ook ons antwoord is dus zeker niet objectief.
We wonen en werken in Kamilari een prachtig mooi klein dorpje.
Hier vind je rust, maar ook een paar hele leuke taverna,s en kafenions.
De mooie zand stranden van Kalamaki en Matala bereik je al binnen een straal van zo,n 6 kilometer.
Wil je meer info ?
Hier de link naar onze site ;
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Groeten Sabine.


famtop's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#21
Hallo
Mijn vrouw en ik ,zullen onder andere dit jaar 4 dagen Agia Marina en 4 d Plakias aandoen.
Kunnen jullie ons enkele mooie nog niet te drukke plekjes aanraden ,die wij zouden per huurauto kunnen bezoeken .

mvg
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Nieuw : Robert Polasek op West Kreta metaxa 8 3.680 24 July 2018, 21:43
Laatste bericht: Greek Eye
  Tips gezocht voor appartement in West Kreta martineprest 10 5.617 29 January 2016, 20:00
Laatste bericht: grek
  Kalives (West-kreta frank65 6 6.649 07 December 2012, 11:48
Laatste bericht: De Haarlemse mug.
  Makry Gialos zuid oost Kreta Arthur 6 5.001 19 November 2012, 09:27
Laatste bericht: Egbert

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 3 gast(en)