Grieksegids nieuws
Samariakloof Kreta goed te doen?
#1
De planning is dat we einde zomer/begin najaar 2 weken naar Kreta gaan. De exacte locatie weten we nog niet maar daar komen we wel uit. Wel is het zeker dat we als fervente wandelaars de (op z'n minst een stuk van) Samariakloof willen gaan lopen. Nou ben ik redelijk sportief maar m'n partner zit met rugproblemen en wordt sneller moe. Is de kloof goed te doen, zijn de paden goed te lopen of is er veel klimwerk? Wandelingen in de Eiffel en Ardennen gaan prima, kunnen we het hier mee vergelijken?
We horen het graag. Alvast bedankt en groet, Leontien.
Quote
#2
hallo de kloof is goed te doen alleen maar dalen,alleen goede wandelschoenen,en het moet dan goed lukken
heb ze meerdere malen gelopen,zorg er voor dat de schoenen niet te klein zijn
het zijn wel paden met wat stenen ,dus let op je enkel,
mvrg Ger
Quote
#3
Reken voor de kloof 5 a 6 uur, dan heb je het rustig aan gedaan. Wel veel stenen en vooral de hitte kan voor veel mensen nogal "hard' aankomen. Aan het eind van de kloof een verfrissende duik in de Libische zee is een ware beloning!
Er wordt nog aan gewerkt, maar op mijn nieuwe website
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




vind je nog meer informatie over wandelmogelijkheden op Kreta.

Alvast veel wandelplezier toegewenst!

Berend
Berendw's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




. Colourful walking guidebooks
Quote
#4
Bedankt Berend en Gast Ger, dat klinkt goed en lijkt zeker goed voor ons te doen. Goede wandelschoenen hebben we als fantieke wandelaars maar we dachten dat het een ontzettend lastig parcours zou zijn maar dat valt dus wel mee zo te horen.
Groetjes, Leontien
Quote
#5
Even uitkijken naar het weer als je de tocht wil plannen. Vrienden van ons zijn bijna gestrand in Agia Roumeli ten gevolgen het noodweer dat plots was opgedoken. Slechts na uren wachten en met goedkeuring van de "havencommandant" zijn ze er kunnen wegvaren. Het was al uren donker toen ze terug in ons hotel aankwamen.
Quote
#6
De kloof is zeker goed te doen. Als accommodatie houder met jaarlijks vele gasten die de kloof lopen kan ik zeggen dat 70 % het goed doorstaat (volgende dag wat spierpijn en een rustdag). Wat ik zo van mijn gasten hoor is dat de eerste 2 km. het lastigste stuk is. Dit gaat behoorlijk stijl naar beneden en er liggen veel losse stenen. Jullie dienen er wel rekening mee te houden dat je met een dag tour mee moet gaan. Individueel is de Samariakloof eigenlijk niet te doen. Het is een lange dag (afhankelijk van de opstapplaats) toch wel van 07.00 - 22.00 uur. Neem dus iets te eten mee en natuurlijk water. Ik de kloof is niets te verkrijg buiten het vullen van waterflessen. Als het erg warm is, zorg dan ook dat je voldoende zout binnen krijgt.

In ieder geval veel plezier met deze prachtige trip.
Alepoύ's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




en dat nu alweer 14 jaar.
Quote
#7
nog een tip probeer zo vroeg als mogenlijk te wandelen,dan heb je boven niet zo veel vertraging,en onder bij de kloof zelf niet zo veel last van de tegemoet komede wandelaars,die alleen even een foto willen maken ,en dan weer terug gaan naar het dorp
mvrg jose
Quote
#8
Heb zelf twee maal de kloof gelopen.

Enkele tips:

Kijk waar je loopt en loop niet als je kijkt. Dit is zeer zeker van toepassing bij het eerste gedeelte. Dat is een gedeelte waar je alleen maar naar beneden gaat en bestaat uit treden van gestapelde stenen.

Drink voldoende water oid. Dit is zeer belangrijk omdat de temperatuur in de kloof hoger is doordat de warmte blijft hangen. Je gaat dan zweten, wat ongemerkt gaat en zodoende ook zout verliezen. Neem iets zouts mee, bv zoute pinda's of Tuc koekjes. Gebruik je geen zout dan heb je de kans dat je onwel raakt. (Draaierig, flauw en mogelijk ook flauw vallen.)

Als je geen geoefende loper bent, loop dan de kloof niet helemaal. Je kan van het dorpje uit, wat alleen bereikbaar is per veerboot een stuk terug lopen tot na het smalste gedeelte van de kloof.

Hou er rekening mee dat vervoer niet mogelijk is vanuit de kloof. Raak je gewond oid dan kan er alleen vervoer plaatsvinden met een ambulance ezel. (Geen geintje.)

Hou er rekening mee, dat je de dag na het wandelen van de kloof spierpijn kan hebben op plaatsen waar je niet van dacht dat daar spieren zaten. Om een voorbeeld te geven, een stoeprand van normale hoogte voel je dusdanig dat je routes gaat zoeken zonder stoepranden.

Het is een mooie tocht, maar nu loop ik die zeker niet meer. Mocht men de tocht willen gaan lopen, per excursie en je zit in de omgeving van Malia eo, hou er dan rekening mee dat je rond 04.00 uur vertrekt en pas later op de avond weer terug bent.

Veel plezier.
Quote
#9
Ik heb hem een keer vanuit Malia gedaan. De bus vertrok om 5:00 uur 's morgens vanuit het dorp en we waren rond 23:00 uur terug.
Quote
#10
Mocht je in de buurt van Chania zitten, dan zijn de tijden een stuk beter hoor. Vanuit Vamos bv 8:00 uur vertrekken en 's avonds rond 8 ben je ook weer terug (afhankelijk wanneer de boten gaan iets eerder of later).
Vanuit Chania kun je ook individueel de tocht maken. De openbare bus van 7:30 uur nemen (zoiets was het) en na de kloof de boot vanaf Agia-Roumeli naar Chora Skakion. Vervolgens met de openbare bus weer terug naar Chania. Er zijn tijdens het seizoen elke dag toch een behoorlijk aantal mensen die op deze manier de tocht maken. Ik heb het de eerste keer ook zo gedaan, best te doen (als je in de buurt van Chania zit).
Verder nog een handige tip: neem maar 1 flesje water mee. Je kunt op genoeg plekken in de kloof bijvullen. Zo hoef je dus niet 3 liter mee te sjouwen.
Berendw's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




. Colourful walking guidebooks
Quote
#11
De kloof is goed te doen hoor. Het eerste stuk is steil met trappen en vaak druk, daarna wordt het rustiger. Grote stukken zijn heel makkelijk te lopen. Ik heb hem zelfs met een verstuikte grote teen gelopen. Wij zin 5/6 uur onderweg geweest. Zorg wel voor genoeg eten en drinken want onderweg kun je niks krijgen. Als je de kloof uitloopt zijn er wel genoeg restaurantjes. Veel plezier!
Quote
#12
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






een verder uitgewerkt alternatief voor de klassieke wandeling
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
Thumbs Up Samariakloof Bowie 13 6.053 19 May 2016, 08:18
Laatste bericht: grek
  Wat te doen in en rond de Apokoronas chris 0 1.669 31 July 2015, 20:40
Laatste bericht: chris
  zeewater kreta goed voor rugklachten dashboot2005 5 4.353 30 June 2014, 20:23
Laatste bericht: ElsR
  Bergthee op Kreta zo goed als uitgeroeid. Jef Dockx 2 3.144 01 August 2013, 14:55
Laatste bericht: Jef Dockx
  Goed nieuws voor de herders op Kreta Jef Dockx 6 5.003 10 August 2012, 12:57
Laatste bericht: Erwin
  eindelijk goed weer op Kreta Arthur 2 3.867 21 May 2011, 17:38
Laatste bericht: grek

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)