Spamoverlast op het forum
#1
De laatste tijd ondervindt dit forum veel overlast door spammers. Vervelende boodschappen zorgen voor veel overlast maar dat is nog te overzien en een kwestie van verwijderen. Helaas zijn er nu ook lieden actief met het versturen van vervelende berichten naar het emailadres van enkele leden. Ik heb inmiddels de IP-adressen van enkele verdachte lieden geblokkeerd en hoop dat dit voldoende is.

Zojuist heb ik een database-reset moeten doen waarbij het mogelijk is dat berichten die tussen 09:55 en 10:34 zijn geplaatst verloren zijn gegaan. Heb je iets in die periode geplaatst wil ik je vriendelijk verzoeken dat nog eens te doen. Mijn oprechte excuses voor het ongemak.

Zoals hierboven vermeld heb ik enkele IP-adressen en zelfs series geblokkeerd. Het kan natuurlijk voorkomen dat er ook een "onschuldig" IP-adres in zo'n reeks zit. Mocht je een melding krijgen dat jouw IP-adres geblokkeerd is stuur even een berichtje via de "contact opnemen"-link onderaan de pagina en ik haal 'm van de "zwarte lijst" ;)

Nogmaals sorry voor het ongemak, ik hoop de spamoverlast snel onder controle te hebben.

Ger van der Waal
Quote
#2
Beste Ger,

Wat mij betreft hoef je je niet te verontschuldigen en ben ik je dankbaar voor al je moeite die je neemt om ons een leuk forum te bezorgen!

Bedankt voor al jouw moeiteefxaristo

Groeten vanuit een zonnig Kanalaki Prevezas

Dick
Quote
#3
Ger,
Ik ben blij dat er serieus mee omgegaan wordt. Ikzelf heb ook een raar bericht gekregen waarbij ik de nodige vraagtekens had.

Fijn deze betrokkenheid en service.

Groet Helma
Quote
#4
Ger het lijkt wel of er personen zijn die jou en ons dit forum niet gunnen, dus gewoon jaloers zijn.
grz Arthur
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#5
Ik zou het niet weten Arthur, er verschijnen wel vaker vreemde berichten op het forum maar meestal komen die uit exotische oorden zoals Ghana, Nigeria en steeds vaker ook China. De aanval van vanochtend kwam vreemd genoeg vanuit het netwerk van een groot en bekend Nederlands bedrijf..........
Gelukkig had ik nét ervoor een database-backup gemaakt waardoor de boel snel weer draaide. Vreemd dat sommige lieden het blijkbaar leuk vinden om andermans liefhebberij om zeep te helpen.
Inmiddels heb ik met behulp van de MYBB-engineers enkele patches ingebouwd om een aanval als vanochtend in de toekomst te voorkomen.


Quote
#6
Don't worry Ger, je doet het geweldig!
Ik heb er namelijk (tot nu toe nog) niets van gemerkt.
Quote
#7
Ger
Ga zo door met je goeie werk. Snap niet waarom mensen zo moeten zieken. Eigenlijk gewoon zielig.
Quote
#8
Ger ga zo door met het forum,ik ben zelf ook administrator op een ander forum en wij hebben daar ook last van en er zijn gewoon mensen die de boel aan het verzieken zijn en niet tegen onze hobby kunnen.



[Afbeelding: 67dancers4.gif]



Quote
#9
You can't argue with a sick mind.

Helaas !
Quote
#10
Ger, zelfs al moest er iets verloren gaan of wordt er een "onschuldig" IP-adres geblokkeerd, dan is er nog geen man overboord!
Je doet het geweldig op dit fantastisch forum!
Quote
#11
Vannacht was er weer een behoorlijke spamaanval op het forum. Inmiddels heb ik een backup teruggeplaatst van gisterenavond 23.50 uur. Mochten er nog mensen gepost hebben van 23.50 uur tot vanochtend 07.00 uur is het mogelijk dat die berichten verloren zijn gegaan, alhoewel ik in eerste instantie in de database niets heb kunnen vinden in dat tijdsbestek.

Ik hoop dat in dat geval de eventuele betrokkenen zijn/haar berichtjes nog eens wilt plaatsen.

Inmiddels heb ik enkele series IP-adressen geblokkeerd. Het gevaar is echter dat er in die reeks ook onschuldige adressen zitten. Mocht je ineens niet meer op het forum komen maar een foutmelding krijgen stuur even een berichtje naar de "contact"-link onderaan de pagina dan los ik het meteen op.

Mijn excuses voor het ongemak Confused

Ger
Quote
#12
ger goed bezig zo

groeten ger
Quote
#13
Ger chapeau dat je het zo goed in de gaten houd!
Quote
#14
[Afbeelding: spam1-150x150.jpg]
Helaas worden de spammers steeds inventiever en kon het gebeuren dat dit forum weer meerdere keren doelwit was van spamaanvallen met als gevolg talloze vervelende en nietszeggende berichten. Om een eind te maken an dit soort irritante praktijken heb ik het forum zó ingesteld dat alleen geregistreerde leden berichten kunnen plaatsen. Uiteraard tijdelijk, zo gauw de spam afneemt kunnen ook "gasten" weer berichten plaatsen.

Vervolgens meldden talloze spammers zich aan als lid en gingen vrolijk door met plaatsen van hun rommel als "geregistreerde gast". Daarom heb ik nu het lid-worden van dit forum iets ingewikkelder gemaakt, met name voor niet-Nederlands sprekende figuren (de rommel komt vrijwel altijd uit het verre oosten, Oost-Europa en soms ook Skandinavië en Frankrijk). Naast zoals gebruikelijk een veiligheidscode over te schrijven dient men als aspirant lid op de aanmeldpagina ook nog antwoord te geven op een in het Nederlands gestelde vraag ( Bijvoorbeeld "wat is de zevende maand van het jaar"). Alléén als ook die extra vraag goed wordt beantwoord wordt het account meteen online goedgekeurd. Tot nu toe werkt dat perfekt; hopelijk blijft dat zo.

Ik hoop dat nieuwe leden begrip hebben voor deze extra veiligheidsmaatregel en zich niet laten weerhouden om lid te worden van ons mooie forum.

[Afbeelding: ki.jpg]

Ger

Quote
#15
Ger
Ben je miet bang dat die vraag met Google Translate te beantwoorden is? Moet het niet een NL weet-vraagje zijn ofzo? Vul het spreekwoord aan: Van de regen in de ..... komen
Quote
#16
Hoi Ger

Je kan ook de ip adressen controleren of ze wel spam zijn.
Of misschien vind je het te veel werk om het te doen.
Je kan ook een leden stop doen en elke dag ip adres controleren voor dat je ze toe laat.

Zie dit
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Zo kun je zien wie spam doet en welke providers ze hebben,natuurlijk er zit er altijd wel eentje tussen van wel of niet doen.

Zo doen wij het op onze forum.

groetjes Theeke
Quote
#17
(28 July 2011, 18:07)ElsR schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ger
Ben je miet bang dat die vraag met Google Translate te beantwoorden is? Moet het niet een NL weet-vraagje zijn ofzo? Vul het spreekwoord aan: Van de regen in de ..... komen

Klopt Els , van die vraagjes staan er ook tussen, bijvoorbeeld "na regen komt....". Maar het gaat hier niet om echte mensen maar om zogenaamde spambots die met inlogscriptjes werken. En mochten er inderdaad "slimmerikken" bij zijn die dat gaan vertalen maken we er gewoon moeilijkere vragen van zoals gezegdes enz.

theeke schreef:Je kan ook de ip adressen controleren of ze wel spam zijn.
Of misschien vind je het te veel werk om het te doen.
Je kan ook een leden stop doen en elke dag ip adres controleren voor dat je ze toe laat.

Dat doe ik al een hele poos hoor Theeke maar vaak zie je ook al aan het opgegeven emailadres of het zuivere koffie is. Bovendien, als ik 's-ochtends kijk of de IP adressen legitiem zijn stond het forum al vol blauwe pilletjes......

Maar goed, het is nu blijkbaar (voorlopig) onder controle en de eerste (echte) leden hebben zich al weer aangemeld.

Ger





Quote
#18
Beste Ger,
Dit probleem is geen kleinigheid, kost je een hoop energie, maar ik vind het grote klasse.
Enorme dank voor je inzet.
Cor.
Quote
#19
Top hoor Ger dat je er elke keer zo bovenop zit!
Dank je wel!

Petra
Quote
#20
Beste Ger.

Ik ben blij dat een ieder zich hier thuis voelt op dit forum,en dat ze zich dankzij jou beschermd voelen.
Geweldig wat je doet.
Bedankt.

Gert.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
Information Hoe plaats ik een youtube-filmje op het forum? Ger 7 18.211 29 November 2017, 12:14
Laatste bericht: Deere8400
  Suggesties voor dit forum? Laat het weten! oriste 8 12.258 14 May 2010, 12:25
Laatste bericht: Yvon

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 3 gast(en)